Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Marras 04, 2019 15:28

Jos kattoo kaikki B Inkut dieselillä ja farkkuna, niin yks manuaali löyty. Ja uskon vakaasti, että viidenkin vuoden päästä diesel on pienilläki kilsoilla halvempi kuin bensa etenki Inkun kokosilla autoilla. Periaattees se manuaali voi olla jopa "sijoitus", mutta muistaen Opelien hintakehityksen, niin eikai sitä tuottavaksi sijoitukseksi voi sanoa. Ehkä vain erottuu paremmin joukosta. Samahan se on XC90 manuaalilaatikolla, et nettiautos kun harvakseltaan käy kattomas, niin aina on about samat romut listalla mut manuaaleja tulee ja menee :roll:

B Inkku manuaalidieselilä vie Spritmonitorin mukaan alimmillaan 5,5 l/100km. Eli kuten kirjotin aikasemmin, niin hintaeroks jää polttoaineen hinta. Ja seki menee Webastoon. Ja jos jää yli, niin käyttövoimaveroon. Ja sit tietty kalliimpiin veroihin. Eli ei kannata ei. Pitäs ostaa C1 dieselinä, mut niitä ei enää tänä ekohömppäaikana myydä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Marras 04, 2019 21:19

Kyl mä taas itseäni kidutan. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Eli kun tyrkyttää Astraa vaihdossa, niin maksaisin Inkusta 35 338,58 €. Jos taas rakennan saman romun Opelin laskurilla, niin hinnaksi tulee 32 531,58 € PLUS talvirenkaat, jotka Länkkäri on arponu 1 830,00 € hintaisiksi (ihan halvat ottaen huomioon, että renkaat maksaa lonkata 700 €, paineanturit varmaan 200 € ja kiinatinat olis viikos runnottu paskaks tienpäällä). Eli vaihdossa tyrkyttämisen lisähinta on 977 €. Tuohon tietty tulee joku vmäinen toimituskulu, niin sanottakoon 500 €.

No tähän saakka se oli ihan jees, mutta kun huomioi edes maltillisen 5 % alennuksen, kun ei tyrkytä vaihdokkia, niin tuo Inkku toimituskulun huomioiden maksaisi 32 643,50 €, josta päästään siihen, että maksankin 2 695,08 € lisähintaa ja täten jos saisin Astrasta 8 004,93 €, niin olisin jo tienannut yhden sentin. Nettiauton halvin K Astra on muistaakseni n. 13 000 € maksava, eli muodollisella 9 999 € hintapyynnillä jos menisi kaupaksi, niin tienaisin melkein kaks tonnia. Niinsanotusti tax free.

Ei sillä, Iiris ilmotti jo että kaikki järjestyy mitä kyselin pl. manuaalivaihteisen koeajo. Automaatilla saa kyllä rällästää ja nostattaa autokuumetta. Nouseehan se tässä hiljalleen, en mä sillä, mutta jotenki alkaa hotsittaan jos sittenki koittais ostaa Insignian sekottamatta siihen jotain kämästä vaihdokkia. Tekis elämästä niin paljon helpompaa.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

2.polvi
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Ma Marras 04, 2019 21:30

Mikäs sulla olikaan päällimmäinen peruste vaihtaa isompaan laitteeseen? Manuaali?

Ainahan sitä kannattaa automiehen ajaa komeimmalla mahdollisella, mutta kyllähän Astra-kokoluokan hintaero Insignia-kokoluokkaan on merkittävä.

Uusi Insignia, edellinenkin joitakin vuosia sitten vielä, näyttää jollain tavalla hintaansa ja yleistä imagoaan paremmalta. Samalla tapaa minusta kuin Rellun Talisman.
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Marras 04, 2019 21:33

Tuolla toisaallahan Porvoon Automyynti sen julkisen salaisuuden kirjoitti auki:
IC1970 kirjoitti:
Pe Marras 01, 2019 12:03
^Lasket sen n.3000 euroa pois keskimääräisestä pyyntitihinnasta, niin siinä on hyvitys +-500 e. Olen tätä koeponnistanut muutaman kerran esim. viimeisen viikon aikana konsultoidessani parin auton kohdalla, muutaman satasen erehdyin siihen, mitä lopputulema oli kummankin kohdalla. Tuo 3 tonnin marginaali hintaluokassa alle 20000e on enemmän sääntö kuin poikkeus useimmilla isoilla ketjuilla ja sitä myöten myös pienemmillä. Jos Kamux pyytää vastaavasta 12 tonnia, hyvittävät sinulle 9 tonnia kun kysyt, siitä voi sitten alkaa vääntämään, mutta kovin montaa satasta ei yleensä heilu. Toki tapauskohtaisesti, riippuen myyjästä, kaupan kohteena olevasta autosta, varastopäivistä, onko tarjoamallesi vaihtoautolle jo ostaja valmiina (jota ei sinulle tietenkään kerrota) jne., on vaihtelua, mutta pätevä yleissääntö on tuo 2500-3000e pois autoliikkeen vastaavan pyynnistä ja hyvitys on siinä.
Omat kokemukset tukee tätä matematiikkaa.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Marras 04, 2019 21:52

^^Suurin syy vaihtoon se, että kun tuos samas jakkaras on istunu sen reilu 200 tkm, niin siihen vain kyllästyy.

Toisiks suurin syy on tuo reilu 200 tkm ajomäärä. Ainut omaan pussiin tullut vika on se nokan solenoidi. Sitte kun joskus, onko se 300 vai 400 tkm, alkaa se kierre, et tonni sinne ja taas tonni tonne, niin luopuminen alkaa henkisesti vaikeutumaan. Nyt se menis silleen smoothisti. Vähän sama, kuin joskus neuvottiin täälläkin ostamaan tonnari mieluummin 250 kuin 200 tkm ajettuna :D

Kolmanneks suurin on sit autoluokan päivitys ylöspäin. Volvon haluaisin, mut lompakko osottaa Opeliin. VAG:n tuotokset on Skodan osalta rumia ja Audin sekä Volkkarin puolelta liian kalliita. Muita merkkejä en edes harkitse nyt. No ehkä Alfa ja BMW menis, mut niis vaivaa €€€

^Ei muistunut mieleen, vaikka olenkin tuon lukenut. Ja Iirishän nosti hyvitystä 500 € samalla kun listahinnotellun ylihinta nousi melkein tonnin. Eli 3 000 € on se kiinteä könttä.

Toinen mikä nyt tuli mieleen, niin jos henkseleitä paukutellen teen kahden tonnin tilin myymällä itse ja tilaamalla sit uuden vajaa 3 kk toimitusajalla... Siihen sitte joku paska tonnin ruoska, joka kolmes kuukaudes maksaa tonnin extraa polttoainekuluis, sijotan 500 € renkaisiin ja korjaan viä tonnilla. Ja myyn sen sit lopulta vajaalla tonnilla mannelle. Ainut tili minkä siinä tekee on kokemus siitä, kuinka taas luuli säästävänsä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1556
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ma Marras 04, 2019 22:09

^Kyllä Astraa pannaan halvalla, jos sen vaihdossa annat. Laskelmasi ovat päteviä, pari tonnia tekee suht helposti, kun laitat Astran itse menemään. Jos sun pyyntisi on sen pari-kolme alle seuraavaksi halvimman, niin puhelimesi pärisee ja jobbarit tarjoavat kilvan vielä tonnin-pari vähemmän kuin pyydät, mutta siitä sitä on hyvä sitten hivuttaa ylöspäin kohti sitä edelleen hinnat alkaen pyyntiäsi. Eikä siihen tarvita kuin yksi maksukykyinen Matti Meikäläinen, niin se on siinä. Vaan onhan se itse myyminen tuossa hintaluokassa aina arpapeliä, mutta tuollainen pikku-bensa ja vielä automaatti, niin en pidä mahdottomana. Toki kilsat ovat hävyttömät tuon ikäiselle, kun se taikasana taitaa nykyään olla n. 150 tkm, jonka jälkeen ammatikseen myyvien kiinnostus tippuu potenssiin kaksi.
Mutta, edelleen sen ilmon nakkaaminen Nettiautoon on ilmaista, joten...
Se, miten aikataulutat Astran lähdön ja Inkun tulon, onkin sitten ongelma erikseen, kuten ylle kirjoitit. Mutta siinähän sitä harrastusta on, jos Astran myyt niin just leimattu kiikku kolminumeroisella hinnalla tilalle, hyvällä tuurilla pysyy kasassa muutaman kuukauden ja omakustannushintaan pois, etkä sitten laita siihen yhtään euroa kiinni, jos ei ole pakko.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Marras 04, 2019 22:12

JP_Vette kirjoitti:
Ma Marras 04, 2019 21:52
Volvon haluaisin, mut lompakko osottaa Opeliin.
Tee vielä kevyt tilastointi vaikka Nettiauton käytettyjen Opelien ja Volvojen pyynneistä. Oma fiilis on että Volvossa pysyy kilsojen kanssa hinta sen verran paremmin, että elinkaarikulut pitoajalle menee äkkiä tasoihin, vaikka hankintahinnoissa onkin eroa.

Jos Astran myyt itse, niin ei sitä väliruoskaa kannata ottaa, kun auto on työkalu ja kilsoja tulee kuussa se mitä mulle vuodessa. Vanha myyntiin sitten vasta kun uusi on alla. Pitää vain olla kärsivällisyyttä kattella sitä pihassa homehtuvaa romua, joka ei tunnu kellekään kelpaavan. Mulla meni se vajaa kaks viikkoa kuin hujauksessa, mitä loppuunajettu viihtyi Mitsun oston jälkeen vielä. Kokonaismarkkinointiaika oli 2,5 viikkoa, ja auto ei mittarilukemallaan ollut kuitenkaan helpoimpia myytäviä.

Mutta kyllä pari-kolmevuotias kymppitonnin bensa-automaattifarkku liikkuu markkinoilla yksityiseltäkin myyjältä.

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ti Marras 05, 2019 01:01

Eikös sulla oo tuo loppuun ajettu inkku ja sit avo, kyllä :saab: illa kuukauden painaa tarvittaessa uutta autoa odotellessa. :wink:

Mites Hyundai takuun puolesta? Ei taida D-segmenttiin olla farkkuja tarjolla. Kia tarjoaa Kotimaan vaan 150Mm takuun :roll: Kaksoiskytkinautomaatti kuitenkin olis hynyssäkoeponnistettavaksi :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2461
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ti Marras 05, 2019 13:38

McStadey kirjoitti:
Ti Marras 05, 2019 01:01
Eikös sulla oo tuo loppuun ajettu inkku ja sit avo, kyllä :saab: illa kuukauden painaa tarvittaessa uutta autoa odotellessa. :wink:

Mites Hyundai takuun puolesta? Ei taida D-segmenttiin olla farkkuja tarjolla. Kia tarjoaa Kotimaan vaan 150Mm takuun :roll: Kaksoiskytkinautomaatti kuitenkin olis hynyssäkoeponnistettavaksi :mrgreen:
Kolme ekaa vuotta KIAlla kilometrivapaita yksityiskäytössä, että sinänsä ihan ok takuu...Hyundailla tietysti vielä parempi, mutta eiköhän 3v/300tkm riittäisi yhdellä katiskalla :)
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Saab 9-5 2.0TA Aero -11

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Marras 05, 2019 19:39

Kuva

Aina vain paranee. Mut oon kyl kallistumas sille kannalle, et autokaupat on jäis toistaiseksi.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

2.polvi
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Ti Marras 05, 2019 20:18

Eikös sulla nimenomaan fiksuin olisi Hyundai tai Kia noiden takuuehtojen vuoksi?

Vai onko periaatteellisesti jotain noita vastaan?
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Marras 06, 2019 10:51

Periaate ja päätin nyt vain lykätä autohankintoja hetkeks. Liikaa muuttuvia tekijöitä velan ottamises.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Marras 06, 2019 11:20

Kyllä mä ennustaisin, että jos ajelet Astralla vielä vuoden, niin saat edullisimmat kilsat. Jos siinä auton tekniikassa ei ole mitään mistä tietää että se porsii 200-300 tkm välillä, niin todennäköisimmin perushuollolla ja kuluvien osien vaihdolla menee vielä seuraava satku. Ja se arvonalenema ei tosiaan voi siitä reilusta kympistä olla kuin muutama tonni.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Marras 06, 2019 11:29

On muitakin tapoja viettää päivät tien päällä kuin omalla autolla suhaus. Tää saattaa päättyä kauppakassiks. Se on nyt kirkkain visio tällä hetkellä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Marras 06, 2019 11:44

Kuulostaa ihan järkevältä suunnalta, ei autoilun, mutta elämänlaadun kannalta :mrgreen:

Kai tämä on muuten huomattu Opelistien keskuudessa: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/psa ... yntymassa/

Pian Kadettia saa siis haukkua Fiiatiksi :mrgreen:

Hauskaahan on tässä piiri-pieni-pyörii -leikissä se, että ei olisi mitenkään ihme jos Opel joku päivä päätyisi takaisin GM:lle jonkun takaoven kautta. Vaikkapa niin että seuraavassa Amerikan lamassa GM ja Chrysler vetää taas konkurssit ja valtio päättää että nämä kaksi roskaläjää täytyy yhdistää, koska yksi jättimäinen roskaläjä on joidenkin mielestä parempi kuin kaksi isoa roskaläjää.

Tuossa PSA:n ja FCA:n fuusiossahan Chrysler saa käytännössä takaisin omat 70-luvun roskansa, eli rippeitä toiminnoista, jotka tuli PSA:lle Chrysler Europen oston kautta 70-luvun lopulla. Niiden toimintojen tuotoksethan tunnettiin PSA:n alaisuudessa Talbotteina. Ja siinäkin piiri pyörii taas, eli Opeleitahan koottiin 90-luvulla missäs muualla kuin 80-lukulaisten Talbottien linjoilla Vakka-Suomen rannikolla. PSA:llehan Opelin osto oli hyvin samankaltainen operaatio kuin Chrysler Europen osto aikanaan, eli ostivat jenkkiläiseltä emolta sen tappiolliset Euroopan toiminnot.

Chryslerillähän näyttää olevan 20-30 vuoden välein taipumus saapua tavalla tai toisella eurooppaan. Ensin hankkimalla 60-luvulta alkaen kasan Ranskalaisia ja Brittiläisiä tappiollisia pienvalmistajia (rytöläjäksi osoittautunut Chrysler Europe), sitten fuusioitumalla 90-luvun lopulla Mersun kanssa (ei tullut mitään), ja nyt fuusioitumalla PSA:n kanssa (aika näyttää).

Vastaa Viestiin