Katsastusvälien muutos
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Katsastusvälien muutos
Tämäpäs tuli yllättäen? Oikeasti meinaavat ensi vuoden toukokuusta katsastusvälejä kasvattaa wanhoillakin katiskoilla kahteen vuoteen ja uusilla autoilla ensimmäinen syyni vasta neljän vuoden iässä.
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201 ... 2_oa.shtml
Tarkoittanee varmaan sitä, että katsastusten hinnat tulee about tuplaantumaan ja hengenvaaralliset pommit tienpäällä lisääntymään
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201 ... 2_oa.shtml
Tarkoittanee varmaan sitä, että katsastusten hinnat tulee about tuplaantumaan ja hengenvaaralliset pommit tienpäällä lisääntymään
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Katsastusvälien muutos
En ole koskaan omistanut alle 10-vuotiasta autoa, ei iloa tästäkään.Yli kymmenvuotiaat autot on kuitenkin katsastettava vuosittain.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Katsastusvälien muutos
No onpas, pääset mukaan maksamaan satavarmasti nousevia katsastusmaksujaJuho80 kirjoitti:En ole koskaan omistanut alle 10-vuotiasta autoa, ei iloa tästäkään.
Mut joo, Suomessa (2015) autojen keski-ikä oli vissiin 11,3vuotta, eli enemmistöön tuo ei tosiaan vaikuta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Katsastusvälien muutos
Ajattele positiivisesti: nyt ei tartte raahata liisikirakettia katsastukseen ennen kuin liisari loppuu
Tuo hintojen nousu saattaa olla ihan realistinen arvaus, toinen vaihtoehto tai lisäseuraus voi olla katsastuspaikkojen väheneminen. Ja se taas kyllä nostaa helposti hintoja. Eikös ollut hieno kehäpäätelmä
Tuo hintojen nousu saattaa olla ihan realistinen arvaus, toinen vaihtoehto tai lisäseuraus voi olla katsastuspaikkojen väheneminen. Ja se taas kyllä nostaa helposti hintoja. Eikös ollut hieno kehäpäätelmä
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Katsastusvälien muutos
Viä kun oltais saatu museoautot leimattavaks vuosittain iästä riippumatta, niin voitas puhua edes osittaisesta tasa-arvosta. Nythän vanhoilla paskoilla ajavat voittaa, uusilla autoilla ajavat voittaa, semiuusilla ajavat voittaa mutta me normaalit köyhät duunarit maksetaan taas enemmän.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Katsastusvälien muutos
oisivat saanu tehdä sen harrasteajoneuvo rekisterin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Katsastusvälien muutos
JP_Vette kirjoitti:me normaalit köyhät duunarit maksetaan taas enemmän.
JP_Vette kirjoitti:Astra MY17.5
Nimim. 18- ja 28-vuotiaat autot.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Katsastusvälien muutos
Niin? Kaks vanhaa ruoskaa munki pihas on odottamas kalliita katsastuksia vuosittain. Tosin mä maksan niistä vain toisen leimaamiset, mut muksun syntymisen myötä talouttamme voisi kuvailla yhteiseksi konkurssiksi, eli kyllä minäkin kärsin, kun avopuoliso käskee mun käydä katsastamas hänen autonsa
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Katsastusvälien muutos
En kyllä käsitä miksi museoautot pitäisi tai pitää katsastaa aina 30 ajopäivän jälkeen. Ei mitään järkeä.JP_Vette kirjoitti:Viä kun oltais saatu museoautot leimattavaks vuosittain iästä riippumatta, niin voitas puhua edes osittaisesta tasa-arvosta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Katsastusvälien muutos
JP:n tuntien ja Astman elämäketjua seuraten tähän paukkuu joku 200tkm mittariin ennen ensimmäistä leimaa, ollen hyvä esimerkki siitä, paljonko tuoreella autolla voi ajaa ennen ensimmäistä katsastustarkastusta. Vaikka uusi on uusi, sopii aihetta pohtia kun vertaa vanhemman, erityisesti harrastekäyttöisen, kaluston tiheämpään tarkistusväliin.JP_Vette kirjoitti:Astra MY17.5
Aikoinaan meikäläisen työsuhdeaudin taka-akselilta luovutti jotain (auton ajovakaus kärsi havaittavasti) n. 90tkm tienoossa. Merkkiliike ei löytänyt mitään vikaa ja 1,5-vuotiaalla autolla olisi ollut vielä toinen mokoma edessä ennen ensimmäistä katsastustakin, mistä olisi voinut löytyä apua. Tuolloin kieltämättä mietin että tuo ensimmäinen 3v (eli jatkossa 4v) katsastusväli voi olla aika pitkän ajomatkan päässä kaupan portilta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Katsastusvälien muutos
Tiettyjen merkkien kohdalla voipi olla tarjolla aikamoisia pommeja hiukan ennen ekaa leimaa. Mutta pääsääntöisesti, kuten oma kokemus Avensiksen kohdalta oli, että ensimmäinen leimaus oli täysin turha toimenpide, pelkkä läpiajo, niin oli myös toinen, auto käytännössä uudenveroinen. Satatonnia ei tunnu vielä missään. Vanhukset on syytä käyttää leimalla joka vuosi, vuodessa saattaa vanha ratsu pillastua totaalisesti esim. ruosteiden osalta.
Noin äkkiseltään ihan ok uudistus, pienin varauksin. Eihän tuossa nyt mitään oikein hurjan dramaattista ole ?
Noin äkkiseltään ihan ok uudistus, pienin varauksin. Eihän tuossa nyt mitään oikein hurjan dramaattista ole ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Katsastusvälien muutos
Joo, ei se 100tkm saatika virallisen keskiarvon (18tkm/v) mukainen 72tkm vielä mitään ongelmia takaa tai edes ennustele, suurin osa autoista vetää noiden rajapyykkien ohi ihan kunnialla. Mutta tosiaan osa (varmaan pieni osa, mutta silti) autoista kelaa tuon 4v aikana kakkosella alkavan lukeman mittariin ja se alkaa monesti jo vaikuttaa ihan merkittävästi, eikä sitä varten tarvi olla edes taksi tai kaupparatsu - minäkin paukutan tuon 50tkm/v ns. omaa ajoa (joo, kodin ja konttorin välillä on aika pitkä matka, mutta ei sekään oikeasti suuri ihme ole).
Mainittakoon myös, että en epäile etteikö JP pitäisi Astrasta huolta. Se vaan on jo ketjussa mainittuna autona hyvä esimerkki autosta, johon kilsoja kertyy viikossa vähän enempi kuin yks kaks monta. Vaimosi Focushan on samassa kastissa, matkaa kertyy.
Mainittakoon myös, että en epäile etteikö JP pitäisi Astrasta huolta. Se vaan on jo ketjussa mainittuna autona hyvä esimerkki autosta, johon kilsoja kertyy viikossa vähän enempi kuin yks kaks monta. Vaimosi Focushan on samassa kastissa, matkaa kertyy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Katsastusvälien muutos
^Näin on, ekalla leimalla on Focuksessa kilsoja tilanteen mukaan 120-160 tkm, onhan se litraiselle vekottimelle jo melkoinen määrä. Sinänsä tämä uudistus sopii minulle, koska emännän autojen kohdalla leimaaminen jäänee max. yhteen kertaan, mikä ei haittaa yhtään.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Katsastusvälien muutos
Älkää ottako mun kommenttia museoautojen vuosittaisista leimauksista tosissaan. Kirjotin, että se olis tasa-arvon mukaista, ei järkevää. Järkevin katsastusväli olis kaikille autoille kilometrien ja vuosien yhdistelmä tyyliin vaikka 100 tkm tai kolme vuotta kumpi ensin tulee täyteen. Se palvelis harrasteautoilijoita, se palvelis vähän ajavia, se blokkais paljon ajavista ne 200 tkm tuuppauksen pois. Museostatus nyt vain on pelkkää suosimista vanhoille about tehtaalta tulleen näkösille autoille. Vai kuluuko se paljon ajettu museoauto sitte vähemmän kuin vähän ajettu kauppakassi? Tai vähän vuodessa ajettu harrastepeli, joka ei ole museorekisterissä? Useimmille "hyvin pidetyille" autoille vuosittainen ja kallis rumba on yhtä tyhjän kanssa. Harvoin se auto vuodes paljoa muuttuu. Toki sitte on se porukka joka hakee joka vuosi hylsyn samasta käyttämättömyydestä jumiutuneesta käsijarrusta ja polttimoitakaan ei oo vaihdettu, mutta yhtä huonosti sitä käsijarrua käytetään oli auto leimattu tai ei. Ja taas joku nivel kattoo kilometrejä, ei vuosia. Ja jarrupalat kattoo jarruttajaa, ei vuosia. Ja jos joku rahnuttaa loppuun jarrutetuilla paloilla, niin siitä vaan. Ehtii se sitä tekemään tiheälläki katsastusvälillä.
Mutta toi uus leimausväli on kyllä pervo paljon ajavalle. Tosin muahan se ei kosketa, ellen vaihda autoa ensi keväänä. Ja eikai kukaan mun kirjotteluiden perusteella sellasta vois edes olettaa?
Ja lähdehän oli se ehkä virallisin mahdollinen eli https://www.lvm.fi/-/muutoksia-maaraaik ... 018-946872
Mutta toi uus leimausväli on kyllä pervo paljon ajavalle. Tosin muahan se ei kosketa, ellen vaihda autoa ensi keväänä. Ja eikai kukaan mun kirjotteluiden perusteella sellasta vois edes olettaa?
Sit tääAsetuksen voimaantulon jälkeinen seuraava katsastus tulee kuitenkin suorittaa nykyisin voimassa olevien katsastusvälien mukaisesti.
Olis kiva tietää kumpaan suuntaan leimausikkunaa vekslataan eli saako ajaa kahta kesää yhdellä leimalla. Jos saa, niin kesäautoilijat kiittää ja kumartaa. Eli jos toukokuus leimaa ja sais viä seuraavanki kesän syksyyn ajaa nii olis bueno. Todennäkösesti menee kuitenki just toisin päin, jotta autoilijat pääsee maksamaan isolla rahalla. Toki on silti paljo sellasia kesäautoilijoita, joilla leimakausi on talvella eli he kyllä voittavat.Nykyisin viimeinen katsastuspäivä määräytyy käyttöönottopäivän mukaan. Uuden asetuksen mukaan määräävää on ensikatsastuksen jälkeen se, milloin ajoneuvo on katsastettu edellisen kerran.
Ja lähdehän oli se ehkä virallisin mahdollinen eli https://www.lvm.fi/-/muutoksia-maaraaik ... 018-946872
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Katsastusvälien muutos
No voi pato, tuon kyllä missasin . En olis niin varma, 2v päästä kun ooppelin hyvityksen suhde jäljellä olevaan pätkään alkaa olla lähellä kohtuullista ja takuu lopussa(?), pölähtää pian pihaan joku uunituore 2zyl ecodiesel alle 4l/100km kulutuslupauksillaJP_Vette kirjoitti:Tosin muahan se ei kosketa, ellen vaihda autoa ensi keväänä. Ja eikai kukaan mun kirjotteluiden perusteella sellasta vois edes olettaa?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla