Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

Olen hankkimassa käyttöautoksi Saabia ja nyt kiinnostaisi tietää mitä malleja, vuosimalleja ja moottorivaihtoehtoja pidetään luotettavimpina.

Vaihtoehdot ovat: joko alkuperäinen 900 tai 9000 tai sitten GM:n 900, 9-3 tai 9-5.

Hinta saisi olla korkeintaan 5000 € eli kovin uudet näistä GM:n malleista eivät tule kysymykseen.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lyhytlohko T5 moottori 2,0 ja 2,3 litraiset:

Löytyy seuraavista malleista:
9000: 1994-1998
GM900: 1994-1998
9-3: 1998-1999 (+ 2000 vuonna on ollut matalapaineturboja vielä T5 koneella alkuvuodesta)

Jos näistä jotain pitäisi suositella pelkästään luotettavuusedellä niin 1997 ja 1998 mallisia 9000:sia. On niissäkin omat juttunsa ja ikä näkyy koreissa niinkuin kaikissa muissakin tämän ikäluokan autoissa. Vanha 900:nen kannattaa unohtaa suosiolla, ne oli aikanaan hyviä autoja mutta eivät ole enää tätä päivää... niinkuin tavallaan myös muut tämän listauksen autot ovat vahahtavia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Luotettavuus ja Saab samassa lauseessa :mrgreen: :lol:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja aero »

Toki, mun ajatusmaailma voi olla (ja onkin) suuntautunut itselle tuttuun malliin ja tuskin NG900/OG9-3 kovinkaan pahasti tonnaria pommimpi on, mutta jos pitäisi löytää halpakäyttis ja olisi 5ke rahaa, niin sihtaisin ne 1-2ke hintaiseen loppupään mielellään ehjäkoriseen ysitonniseen. Säästyneillä euroilla tarvittaessa (hyvin mahdollisesti tarvittaessa, kyse on kuitenkin 20-vuotiaasta käytetystä autosta) ostaa:
-uudet renkaat
-DI-kasetin
-bensapumpun
-kampuran asentoanturin
-lämpöanturin ja termarin
-lämppärin kennon
-etualatukivarsien puslat
-paremman radion
-virisoftan
-monta tankillista bensaa tai etanolia

...ja vielä tarvittaessa vaikka teettää kansiremontin ja silti jää rahaa taskuun. On erittäin epätodennäköistä että kaikkia noita tarvitsisi mainittavasti jännittää edes tonnin tonnarilla, mutta jos tuohon listaan on varautunut, ajaa loppupään tonnarilla todennäköisesti melko pitkään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

Pakari kirjoitti:Lyhytlohko T5 moottori 2,0 ja 2,3 litraiset:

Löytyy seuraavista malleista:
9000: 1994-1998
GM900: 1994-1998
9-3: 1998-1999 (+ 2000 vuonna on ollut matalapaineturboja vielä T5 koneella alkuvuodesta)

Jos näistä jotain pitäisi suositella pelkästään luotettavuusedellä niin 1997 ja 1998 mallisia 9000:sia. On niissäkin omat juttunsa ja ikä näkyy koreissa niinkuin kaikissa muissakin tämän ikäluokan autoissa. Vanha 900:nen kannattaa unohtaa suosiolla, ne oli aikanaan hyviä autoja mutta eivät ole enää tätä päivää... niinkuin tavallaan myös muut tämän listauksen autot ovat vahahtavia.
Eipä tarvi ollakaan tätä päivää. Jostain syystä olen sitä lajia vinksahtanut että pidän vähän retrommistakin autoista. En ole varusteiden perään ja pidän siitäkin että autoa täytyy ajaa itse. Lisäksi tämä päivä tarkoittaa lisää varusteita -> lisää elektroniikkaa -> lisää vikoja. Siksi suhtaudunkin hieman epäillen näihin uudempiin. Ja siksikin että GM:llä on sormesa pelissä niissä. Ovatko aavistukseni oikeutettuja?

Mutta kiitoksia. Lähdetään siis haarukoimaan näistä mitä listasit. Ja tuossa myöhemmin vielä korostettiin ysitonnista. No onkos näissä nyt malleja mitä ei kannata edes harkita tuolla käytettävissä olevalla rahalla (Aero, Turbo tms)? Ja mitä noita malleja sitten onkaan, CD, CC...

Edit: ja missä suuruusluokassa voidaan vielä puhua kohtuukilometreistä?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos budjettia on kuitenkin se 5 k€, niin katsastaisin NG9-3:set ensimmäisenä. Uusimmatkin tonnarit alkaa oll 20-vuotiaita ja ajoa nähneitä. Luotettavan ja hyvätekniikkaisenkin auton tappaa jossain vaiheessa ruoste, ja sitä alkaa tuon ikäisissä autoissa olla väkisin jo määrissä.

NG-kolkit on ensinnäkin kohtalaisen luotettavalla tekniikalla koottu, eli niissä ei ole T7-koneisten (nelisylinteriset bensafemmat ja viimeiset OG-kolkit) moottoriongelmia. Lisäksi tuolla hinnalla saa jo sellaisen kymmenisen vuotta vanhan 9-3:n, joka on siis vasta puolet noiden tonnarien iästä. Ja valikoimaakin on kohtalaisen paljon. Ihan foorumiselailunkin perusteella oma näppituntuma on, että NG-kolkit on viimeisen 20 vuoden Saab-malleista olleet kaikkein huolettomimpia autoja. Fataaleja ongelmia on todella vähän.

Ihan omalla kokemuksella puhun tässä sinänsä, että oma autoni menee suunnilleen tuohon 5k€:n hintaluokkaan, eikä siinä kyllä kauheasti ole joutunut harrastelemaan.

Jotain tällaista kävisin varmaankin itse kurkkaamassa: https://www.nettiauto.com/8681800

Tämä siis jos olisin hakemassa luotettavaa käyttösaabia vuotta pidemmäksi ajaksi, harrastamiset sitten erikseen. Harrastamisella tarkoitan juuri sitä että haetaan viiden tonnin budjetilla joku kahden tonnin auto ja sitten laitetaan siihen tuhansia euroja rahaa uusiin osiin, kunnes todetaan että kori murenee ympäriltä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Itse kävisin koeajamassa esim autoliikkeessä tai yksityiseltäkin jokaista (9000/ng900/og9-5/og9-3/ ng9-3 /ng9-5) niin saa tuntumaa autojen eroihin. Ei pakkoa sieltä ostaa mutta näin saa fiilistellä ja ei harmita jos yhen koeajottua ostaa samanlaisen ja myöhemmin ajaa vaikka kaverin toista mallia olevaa ja tykästyskin enemmän siihen.

Oma mieltymys vanhempiin retrompiin on kova, itsel myös volvo s40 jolla ajan vain työajoa ja emännällä s60t5 jolla ajan vain pyydettäessä esim huolto tai katsastus.
Mieluiten ajelen nousta tonnarilla ja omaan käteen esim matka-ajossa se on vain jotenkin mukavampi kuin S60 vaikka se taas uudempi, varustellumpi ja fiinimpi. Omille lomareissullekin lähden aina tonnarilla enkä s40, yhteisillekään esim S60 en ole suostunut lähtemään jos mun pitää ajaa.

9000 CS ja CD korimallit joihin kannattaa hakeutua, CC vanhempi koppa ja jo vähemmän tarjollakaan,.
Aerot on tasoltaan vähän varustellumpi, parempi matalampi alusta ja tehokkaampi manuaalivaihteisena jolloin siinä vakiona (ainakin 2.3) mitsun ahdin.

Moottorit 2.0 ja 2.3 joita löytyy ja turbot matalapaine 150/170hv (lpt) puuttuu mittaristosta ahtomittari ja konehuoneesta ainakin magneettiventtiili niin tehon saaminen edes 200hv edellyttää jo jotain muutoksia. Täyspaine 185/ 200hv ja Aero 200hv aut/225hv man saa jo pelkillä softamuutoksilla tehoa lisää halutessaan.

Itsekin ettisin jatkossa itselle 94> kun trionic 5.5 ecuna ja lyhytlohko moottorina joihin hiukan helpompi saada esim luku- ja softa-apuja. Tuo -93 kuten itsellä on pitkälohko ja yhden vuoden versio uudella trionic 5.2 moottoriohjauksella ja se tekee omat hankaluudet.

CD koppana minusta oli jäykempi ja mukavampi ajossa kuin CS. CS taas tilaa ja saa konttiin hattuhylly poistettuna isoakin tavaraa.

Katsoa kannattaa 9000 jos meinaat hankkia
- etulokarien kunto, CS ainaki menee herkästi paperiksi. Takapyöräkotelo ovenpuolen sisäkulmat ja takaiskaskarien yläpäästä pellit
- tunkin nosto kohdat edestä
- etujalkatila kumimattojen alta ettei jäähdytinnestettä jolloin lämppärin kenno vuotaa.
- kone käy nätisti eikä jakopää nakuttele pahasti tai kolise, näissä on tp- ketju joka saattaa äännellä väljyyttään mutta jakoketjut paljon harvemmin kuin uudemmissa t7
- ei pahoja öljyvuotoja
- vetää puhtaasti ylös asti
- vaihteisto ja kytkin pelaa nätisti
- ei pompota tai täristä ajossa, vetarin maljat voi silloin olla kuluneet
- kaikki sähkövermeet vakkari, ilmastointi, keskuslukitus, ikkunanostimet jne toimii myös. Jos myydään ilmastoituna mutta järjestelmä tyhjänä ja sanotaan että vaatii vain täytön ei ole välttämättä varmaa onko ehjä, jotain rikki tai systeemi vuotaa.
- ei srs, abs tms vikavaloja ajossa palamassa ja että ne kuitenkin kaikki syttyvät ja sammuvat virrat päälle laitettaessa. Jos ei edes esim srs syty niin voi olla otettu lamppu pois esim vian takia.
Viimeksi muokannut Kupari, Ti Heinä 04, 2017 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja aero »

NG-kolkki ei tosiaan ole huono pointti, vaikka 5ke budjetilla jättäisin tuon yksilön kauppaan, ellei siitä onnistu tinkaamaan 800 euroa pois. Saatan olla erilainen nuori, mutta minusta 5ke budjetilla on varaa korkeintaan 4ke, mieluummin alle, autoon (ellei sitten jo budjettia laskiessa ole otettu huomioon touhutonnia). Kovin suuria yllätyksiä ei kuitenkaan tarvi, että joitakin satasia paukkuu kun edelleen puhutaan käytetystä autosta. Ja jos niitä satasia ei tarvi lompakosta kaivella, niin odottelevat siellä sitten seuraavaa vastaavaa varautumista.

Bensakoneisen 5ke NG9-3:n potentiaalinen pahimpaanvarautumislista taitaa mennä kutakuinkin näin:
-takapään bumerangit
-edessä kääntölaakerit ja niiden myötä etujouset
-takaluukun lukko polttaa REC:n (sulakkeen lisääminen ei ole huono idea - hakutoiminto auttaa)
-jonkun ahdinmallin bypassin kalvo porsii
-harvinainen, mutta tälläkin foorumilla pari kertaa toistettu tapahtuma on sellainen, jossa ketjuohjuri tahi -laahain katkeaa ja aiheuttaa peliliikkeitä jakopään suunnalla
-ESP porsii ainakin tuoreemmissa, purkkivian lisäksi syyllisiä on löytynyt kai takapyörän ABS-anturin johdotuksista
-CIM/rattilukko -ongelmat (ei nääkään kaikista hajoa)
-ohjaustehostimen pumppu suoltaa öljyä luontoon
-etupyöränlaakereita lie porsinut jossain määrin

Jälleen, näistäkään ei läheskään kaikki osu samaan autoon, mutta lista antaa osviittaa siitä, miksi käytetyn auton kanssa on kiva koettaa pitää se tonni varalla ja minkä takia minä en viiden tonnin budjetilla ostaisi viiden tonnin autoa.

Kuparin mainintaan 9000 Aeron Mitsun turbosta lisättäköön, että T5 -tekniikoissa Garrettiakaan (T25) ei tarvitse pelätä, se ei ole yhtä herkkä porsimaan kuin T7:n Garrett (GT17), joiden poksahduskertomuksia foorumilta löytyy aika monta. Tosin nekin taitaa yleensä pukata sen 150+tkm ennen leviämistään. Toki niitä varmatoimisempiakin on nähty hajoavan, vanhat autot on yksilöitä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Juu en tarkoittanut että Garret t25 olisi huono, pointtini vain että manuaali aerossa on mitsu tdo4-15t muista versioista poiketen.
CD mulla oli yli 500tkm ajettuna orkkis t25 ja kulki t25 seuraavallakin omistajallakin lisää km mittariin. Ng 900 -94 on mulla ainut auto josta t25 porsinut, siinäkin oli jo viriä ahtimen tuoton yli.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

Eli yhtenä vaihtoehtona on nyt 9000 vm 1994 - 1998 (mieluiten 1997 tai 1998) CS tai CD, 2,0 ja 2,3 litran lyhytlohkokoneella.

Mutta mitkä vuosimallit ovat NG9-3 ja OG9-3? Onko 1998 - 1999 OG? Jos niin niistä sitten vissiin taas kannattaa katella niillä 2,0 ja 2,3 litran lyhytlohkokoneella?

Ja sitten taas NG on vissiin vuosimallit 2000 ylöspäin? Millä koneilla ja mitä malleja niistä nyt kannattaa etsiä?

Ja unohdetaanko se uudempi ysisatanen kokonaan?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja AZP »

NG9-3 on vuosimallista 2003 eteenpäin, SportSedan tai SportCombi (tai avo). Myynti alkoi kesän 2002 jälkeen, korimallina neliovinen sedan tai viisiovinen farmari (+avo). OG9-3:a tehtiin vuosimalliin 2003 asti ja korimalleja löytyy vain vain 3- ja 5-ovisina viistoperinä ja avona, tästä kokematon tunnistaa sukupolvet toisistaan helpoiten. Sukupolvilla ei ole teknisesti keskenään oikein mitään yhteistä, NG oli aikanaan täysin uusi malli.

NG-kolkeissa ei oikein moottorivalinnalla ole luotettavuuden kannalta paljoa väliä, kaikki koneet on kohtalaisen luotettavia.

Uudemmat NG900:t ("GM") unohtaisin, OG9-3:han on täatä mallista merkittävästi paranneltu painos, ja mainitsemani ruoste vaivaa erityisesti NG900:ia. Osin kyllä myös makuasia. Jos hyvän ysisatasen löytää, niin mikäettei, mutta itse keskittyisin mainitulla budjetilla tosiaan noihin n. 10-vuotiaisiin autoihin ennemmin kuin 20-vuotiaisiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Olen myös sitä mieltä, että 5 tonnia ja yli 20 vuotta vanha käyttöauto ei kuulosta millään mittakaavalla järkevältä, jos siis on sellainen olo että siitä 5 tonnista on nyt päästävä eroon, ja tuhlaat sen sitten vanhan laitoksen "hienosäätöön" vaikka väkisin :wink:

Toki esim. tonnari on hieno auto, mutta jos sellaisen ostaa, suosittelisin sijoittamaan sen max. 1500-2000 euroa ja korjaamaan vikoja sitä mukaa kun niitä ilmenee. Tämä tietysti vaatii sitä, että auton toiminta ei ole kriittistä, eli se joutaa välillä seisomaan pajallakin. Hommassa on myös paljon enemmän järkeä, jos tämä on auton omistajalle harrastus ja auto laitetaan aina itse. Jos auto pitää olla jatkuvasti käyttökunnossa, ei noin vanhaan autoon mikään ennakoiva huoltaminen takaa käyttökuntoa varmuudella (joskaan ei aina uudempaankaan...)

Tehtyjen huoltojen määrä ei heijastu juuri mitenkään vanhan auton markkina-arvoon, joten pahimmillaan toteutuu skenaario 2 tonnia autoon -> 2 tonnia kaikenlaisiin huoltoihin korjaamolle -> moottori/vaihdelaatikkorikko -> auton arvo muutamia satasia. Ja sitten ei enää ole edes rahaa ostaa uutta käyttöautoa. Toinen vaihtoehto on se, että ostat rajusti ylihinnoitellun "huolletun" auton ja kuvittelet sen olevan kestävä peli, mutta todellisuudessa juoksevia kuluja tulee ihan yhtä paljon kuin minkä tahansa muun yksilön kanssa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, viiden tontun budjetilla ostaa pari tonnin pommaria ja säästää loput remongeihin. Kahdella Saabilla on jotenkin mahdollista, että yksi on about ajokunnossa suurimman osan ajasta. Kaiholla muistelen aikaa, jolloin piti olla 4-5 saabia pihassa, että pystyi pitämään kaksi niistä ajossa :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:Uudemmat NG900:t ("GM") unohtaisin, OG9-3:han on täatä mallista merkittävästi paranneltu painos, ja mainitsemani ruoste vaivaa erityisesti NG900:ia. Osin kyllä myös makuasia. Jos hyvän ysisatasen löytää, niin mikäettei, mutta itse keskittyisin mainitulla budjetilla tosiaan noihin n. 10-vuotiaisiin autoihin ennemmin kuin 20-vuotiaisiin.
OG9-3:sista pehmenee etutolpat kun ng900:sista ei. Ja kyllä se ruoste syö ihan sitä samaa og93:sen koria siinä missä satkuakin.

9-5:sta ei kenellekkään kuolevaiselle voi hyvällä omallatunnolla, omien kokemusten pohjalta suositella. Femmaan on vaihdettu 80tkm aikana lähes kaikki mitä on puskureiden välissä ja jotkut osat jopa kahteen, kolmeen tai neljään kertaan.

Mitä tulee taas NG9-3:siin niin siitä halusin eroon liiallisen sähköelektroniikan vuoksi. Aina pitää miettiä että jättää pyörät suoraan että kun sähköinen rattilukko porsii niin saa vedettyä hinurin kyytiin... Kokoajan piti pelätä että koska CIM porsii, tai takakontista REC vaikka suojaussulakkeen sinne olin jo laittanutkin. NG9-3 ei ole sähköjensä osalta mielestäni tarpeeksi luotettava.. On ongelmia lukkojen ja eteenkin uudempien mallien ESP-ohjainlaitteiden kanssa jne...

Luotettavimmat autot mitä minulla on ollut ovat nimenomaan olleet NG900sia ja sitten tämä 1 tonnari..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

Kiitoksia kaikille. Nyt listani näyttää suunnilleen tältä:

9000 vm 1994 - 1998 (mieluiten 1997 tai 1998) CS tai CD, 2,0 ja 2,3 litran lyhytlohkokoneella.

OG9-3 vm 1998 - 1999, 2,0 ja 2,3 litran lyhytlohkokoneella.

NG9-3 vm 2003 eteenpäin eikä koneella ole niin väliä.


9-5 ja NG900 unohdetaan kokonaan.


Mutta vielä sen verran härpin että eikö missään tapauksessa kannata ostaa sitä vanhaa -93-vuoteen valmiustettua ysisatasta? Jos sattuisi löytämään hyvin pidetyn yksilön? Muistelen aikoinani lukeneeni että näissä paras kone olisi se 2,1 i... Tämä on vähän fiilisjuttukin sillä tuo on mielestäni tuntunut aina siltä viimeiseltä "oikealta" Saabilta :)
Vastaa Viestiin