Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä juttu että edellä luetelluista kauhutarinoista huolimatta Saabin hankinta kiinnostaa edelleen :mrgreen:

OG-satkun ostaminen ei voi koskaan olla virhe, mutta kyllä minkä tahansa ~25+ -vuotiaan auton hankinta luotettavaksi käyttöautoksi on aikamoista venäläistä rulettia.

Tietenkin riippuu myös siitä mitä se odotettu luotettavuus tarkoittaa. Tielle jättäviä vikoja on uudemmissa (monimutkaisissa) autoissa helposti enemmän, vanhemmat taas viettävät usein enemmän mutta ennakoitavammin aikaa pajalla ja rahaa menee helposti enemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

NG9-3 on uudemman ja hienomman oloinen auto verrattuna vanhempaan 9-3:een, ja se on varmaan monen mielestä myös paremman näköinen. Minulla on molemmista kokemusta, noita vanhempia on perhepiirissä nyt jo kolme, uudempaa vain minulla yksi. En tiedä, onko osunut maanantai yksilö, mutta kyllä uudempi on sohlannut enemmän. Jarruvikaa, jousien kanssa ongelmaa, ilmastointimurhetta ja pientä tyhjäkäyntiongelmaa ainakin tulee heti mieleen. Lisäksi halogeeniumpiot oli uusittava, linssitekniikka ei oikein vakuuta. Ruostettakin on pohjassa. Vanhemmat menee toistaiseksi kohtuullisen hyvin, kone kaikissa avaamaton ainakin vielä. Tyyppivikoja on vuosien mittaan tottakai ollut, mutta minusta helpompi auto korjata itse. Ruostumisenkaan suhteen ei ole pahempaa. Tosiasia on, että tonnilla tai kahdella ei kunnollista saa, mutta eniten painaa vuodet. En ostaisi enää 90-luvun autoa, ellei ole todellakin poikkeuksellisen ruosteeton yksilö. 98-99 vuoden 9-3:ssa sellaisia voi olla, mutta 9000 alkaa olemaan jo haastavampi. Vanha 900 on jo harrasteauto, ja parhaat pitäisi saada säilymään.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Og9-5 pitäisin myös listalla jos sattuu kone jakopäineen rempattuna ja alusta kunnostettuna uusilla iskareilla, puslilla jne löytymään ja alle 5000€ pitäisi saada niitäkin hyviä aeronkin yksilöitä jo mitä esim klubinkin myyntialueelta kattonut.
Noita t7 koneitahan on kunnostettu osin vahvemmillla t5 osillakin ainakin klubilaisten toimesta
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

OG9-5 on hyvä, jos hyvän yksilön saa tai on valmis sellasen rakentamaan. Itse ostaisin suoraan konevikasena (näkyy hinnas) ja teettäisin siihen koneen. Samalla saa stefat uusittua, startin ja laturin peruskunnostettua jne. Omani oli täys pommi kun ostin ja kyl sillä yli 100tkm tuli ajettua ongelmitta reilun parin vuoden aikana. Ja siihenhän siis laitettiin uus kone ja muuta kivaa peruspaskaa vikaa kunnostaen. Jotain taka-akselin ulompia puslia moni manaa, mut uus trw maksaa tyylii 20e ja sen vaihtaa jakkaralla istuen alle puoleen tuntiin ulosvetimellä (maksaa joku 30e) ja mutterimopolla. Vittumaisin homma on sovitella tunkki auton alle, jos ei oo nosturia.

Nyt kun niitä NG9-3 sähköjä porukka haukkuu, niin mulla oli yks reilu 300tkm tuupattu romu vuoden ja ei siinä mitää vikaa ollu. Jousiaki moni manaa, vaikka ei niis jousis vikaa ole vaan kääntölaakereis. Ja neki voi uusia ennen jousen porsimista :wink: Femma vois olla viiruna jees jos verrokkina on NG9-3. Viirua vanhemmat on niin aatamin aikasia sisältä.

Mitä taas tulee tonnareihin, niin eikai siin jos hyvän yksilön löytää. Niittenki "mystiset sähköviat" on varmaa yhdeksän tapausta kymmenestä releen tai ohjainboksin juotosvika. Niis vaan oikeesti se ikä painaa päälle. (Oikeasti) hyviä on vaikea löytää.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Saabistit on siitä hyviä että minkäänlaista sädekehää merkin ympärille ei edes yritetä rakentaa. Realismi on aika vahvoilla tässä porukassa. Ja sokea usko myös :lol:
Lähestyisin tätä dilemmaa siltä kulmalta että jos on pakko olla Saab niin onko aikaa, taitoa, mielenkiintoa opetella ja ennen kaikkea paikka jossa tarvittaessa kynsiä autoa? Optimi on oma lämmin talli jossa hyvät perustyökalut nimenomaan autojen korjaamiseen. Nosturia ei välttämättä tarvi mutta ne 15,90 tunkit saa suosiolla unohtaa :D . Toki korjaustöitä voi teettää kohtuu edullisesti ulkopuolisillakin jos korjaamon kiiltävä julkisivu ei ole tärkeä asia.
Seuraavana listassa niin kuin jo mainittu, harraste- vai käyttöauto? Harrastepelit on aina erikseen, niissä ei ole niin justiinsa jos joku paikka hapsottaa. Toki omasta mielestä näyttää olevan niin että iso osa saabisteista on jossain määrin harrastekäyttöautoilijoita kuitenkin :mrgreen: .
Viiden tonnin budjetilla ei oikeastaan muu auta kuin lähteä ärjänteelle tutkimaan tarjontaa. Tuolla rahalla erot yksilöiden välillä ovat huimia ja hyvän löytää vain etsimällä.
Omaan suppeaan kokemukseen perustuen väitän että paras moottori on 16V H-moottori vapaastihengittävänä ja (pienellä varauksella) ahdettuna. Näissä on vain se vika että korit ympärillä on jo aika rapsakoita jos ei sitten käy tähtitieteellinen tuuri ja löydä sitä todella hyvin pidettyä ja myyjää joka ei tiedä mitä on myymässä :mrgreen:
Pitäisin myös OG-femman listalla koska kuuluisiin T7 moottoriongelmiin on ollu ratkaisuja ja päteviä korjauksia tiedossa jo vuosia ja (taas omaan suppean) kokemuksen perusteella ovat todella mukavia, tilavia ja yllättävän taloudellisiakin autoja jos varsinkin maantieajoa tulee paljon.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti: -uudet renkaat
-DI-kasetin
-bensapumpun
-kampuran asentoanturin
-lämpöanturin ja termarin
-lämppärin kennon
-etualatukivarsien puslat
-paremman radion
-virisoftan
-monta tankillista bensaa tai etanolia

...ja vielä tarvittaessa vaikka teettää kansiremontin ja silti jää rahaa taskuun. On erittäin epätodennäköistä että kaikkia noita tarvitsisi mainittavasti jännittää edes tonnin tonnarilla, mutta jos tuohon listaan on varautunut, ajaa loppupään tonnarilla todennäköisesti melko pitkään.
Radiota lukuunottamatta kaikki mainitut ja pari kansiremonttia ynnä muuta hauskaa ehti kertymään kahdessa vuodessa tonnarin ('96 2.3TA CDE) kanssa. :D Ei ikinä enää.

Henkilökohtaisesti siis kokemusta kahdesta OG900:sta ja yhdestä tonnarista, perhepiirissä (huolina puhelinyhteyden päässä) myös OG9-3 ja OG9-5.

Puhtaasti näiden perusteella ja omasta näkökulmasta:
- (käyttö)harrasteautoksi mahdollisimman ruosteeton OG900, mieluiten 16-venttiilinen
- käyttöautoksi siistikuntoinen OG9-3, jos ei välitä ajo-ominaisuuksista tai laatuvaikutelmasta
- rahalle todellista vastinetta ja mielenrauhaa: mahdollisimman ruosteeton Honda :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos tonnariin tehtiin kansiremontti kahdesti kahden vuoden aikana, niin en ehkä sitä lähtis yleistämään "tyyppiviaks". Vähä sama ku polttais kumia ja alkaa huuteleen, et ei edes kilometriä päässy kun oli jo kankaat näkyvis.

Muutenki, tonnarin lämppärinkennon vaihtaa tunnis paris ja maksaa 50€. Bensapumpun vaihtaa vartis ja maksaa 50€ jne. Miksi noita pelätään tehdä 200tkm välein? Joku T7:n porsimus maximus ei oo jokasen diy-miehen korjattavis, vaikka halpaa hupia onki jos työlle ei laske euroja.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Itelläni on ollut tähän mennessä OG 900 t8 -86, 9000 CD 2.0iA -91, 9-5 Aero A -02. Pihassa edelleen NG 9-3 SportSedan 2.0tA -06.
Omassa käytössäni olleista Saabeista on aero-femma osoittautunut kaikista luotettavimmaksi ja vähävikaisimmaksi. Ajelin 5 vuotta ja rapeat 100000 km tuolla autolla ilman isompia ongelmia. Jotain kulutusosaa tietysti joutui laittamaan, mutta ei mitään katastrofaalista ollut koko aikana. Autossa oli myyntihetkellä mittarissa 317000 km. Mulla oli vissiin hyvää tuuria tuon auton kanssa, koska noissa jonkinverran niitä "tyyppivikojakin" on esiintynyt :)
Lähes yhtä luotettava on ollut meillä edelleen käytössä oleva NG 9-3. Kuluvaa osaa on jonkin verran tähänkin jo vaihdettu. Enemmän kuitenkin kuin femmaan, vaikka mittarissa tällä hetkellä "vain" 224000 km. Nämä NG 9-3:t ovat käsittääkseni melko perusvarmoja autoja.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jos oikein totta puhutaan, joku Toyota tms on huoleton verrattuna Saabeihin, mutta ne on tylsiä. Autossa täytyy olla jotain persoonallista, mitä esim. Saab tai BMW voi tarjota. Jälkimmäinen tosin vähän isommalla budjetilla. Kannattaa muuten tiedostaa etukäteen ajoneuvoveron suuruus, jos mielii OG9-3/9-5 automaattina, päästö on yli 240g. Todellinen kulutus ainakin meillä ihan normaali 9, vaikka ilmoitettu on yli 10.
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

No nyt on koeajettu kolme NG9-3:sta, tässä järjestyksessä:

https://www.nettiauto.com/saab/9-3/8784872

http://www.kulkuneuvos.fi/autot (täältä tuo Saab 9-3 1.9TiDS VECTOR SportCombi)

https://www.nettiauto.com/saab/9-3/8784126

Voimaa tuntui löytyvän kaikista. Samoin ajoasento, ajettavuus, matkustusmukavuus yms olivat kohdallaan. Jotenkin huolimattoman oloisesti pidettyjä nuo kaikki vain olivat. Osassa huoltokirjaa ei ollut täytelty kovin pitkälle ja tämä näkyi ja tuntui. En vielä tiedä haluanko dieseliä (diesel mielestäni mukavampi ajella mutta kilometrien takia en sitä välttämättä tarvitse) mutta sen tiedän että automaattia en halua :)

Huolimattomuuden tuntu ja huoltamattomuus pelottavat huomattavasti enemmän näin "uusissa" nykyteknologialla silatuissa autoissa kuin vanhemmissa veivi-ikkunamalleissa.

Noh, homma jatkuu. Jos on tiedossa Oulun seudulla jokin yksilö niin saa ilmoittaa. Voin käydä vilkaisemassa. Otetaan ne vanhat ysisatasetkin nyt kuitenkin mukaan... :)
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Hämmenetääns hieman ja että kyllä Og 900 kummasti vielä päästelee! Hyvät tosin maksavat. Itse kun ostan mitä vaan jos halvalla saa :lol: Tosin nyt nurkissa sen verran autoja, ettei pitäis ottaa enää ilmaiseksikaan.

Kaverilla käyttöautoina -83 99 ja uudempi -90 900s. Niillä töihin kulkee ja muutenkin pyörii ympäriinsä. Saabejahan kannattais olla aina kaksi, noin niin kuin yks vara-autona :mrgreen:
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Komppaan. Ei missään nimessä kannata dumpata og-ysisatkua mietintävaiheessa. Hyvät yksilöt ovat vähissä, mutta jos sellainen sattuisi pomppaamaan saataville, niin kokeilemaan. Onhan se autona jo ominaisuuksiltaan antiikkinen, mutta sillä on sielu ja jos ajotuntuma miellyttää, niin miksi ei ! Mahtavaa ollut lukea porukan kommentteja, aika lailla hyvät lähdöt saa kaupoille nopeasti. Jotenkin itselle tuli mieleen kun noita ketjun aloittajan linkkejä katselin, että ne kiinnostavimmat yksilöt saattavat kuitenkin löytyä yksityisiltä käyttäjiltä, nuo kauppiaitten autot olivat kaikki jotenkin surullisia, kuten myös tuntuivat olevan fiilikset koeajojen jälkeen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Henri S kirjoitti:Pitäisin myös OG-femman listalla koska kuuluisiin T7 moottoriongelmiin on ollu ratkaisuja ja päteviä korjauksia tiedossa jo vuosia ja (taas omaan suppean) kokemuksen perusteella ovat todella mukavia, tilavia ja yllättävän taloudellisiakin autoja jos varsinkin maantieajoa tulee paljon.
Mikä on T7 moottoriongelmiin ratkaisu? Minulla on T7 jossa T5 sisuskalut ja uusimman version huohotus (lohko 2004->). Silti toinen koneremppa piti tehdä 80tkm (3 vuotta) edellisestä. Kerro toki että mikä vaihtoehto T7 koneen parantamiseksi on minulta jäänyt huomioimatta. Pidempään on ajettu T7-sisuskaluisilla koneilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja jt »

Sillai käsityöläisjärjellä aateltuna himpan ihmetyttää, kun halutaan luotettava auto, ja kuitenkin sitten hankitaan kaikki mahdolliset ominaisuudet ja härpäkkeet. Autossa on yleensä kuljettaja, joka hallitsee ajoneuvonsa ilman kaikkea hemmetin automatiikkaa. Tai näin ainakin ennen on ollut tapana. Liikkuvien osien lisääntyessä lisääntyvät myös vikamahdollisuudet, ja mitä vanhempi / heikommin huollettu laite on kyseessä, nousee ongelmien määrä progressiivisesti.

Olen ajellut vanhemmilla Saabeilla alun kolmattakymmentä vuotta, eikä mielestäni sitten 90-luvun alun ole keksitty mitään olennaista autoilun saralla. OG 900 on perustukeva ja riittävän suuri. Omien kokemusten mukaan kasitappinen on lähes pomminvarma, 16v toimii taas veturina paremmin.
Olen ajatellut noita satkuja pitää käyttiksinä loppuikäni.

Jos oikein hyväkorisen löytää, riittää vuosihuolloissa harrastamistakin kun tekee huolella. Eipä ole pintapuolisesta kiillosta, varusteluista ja tehoista hyötyä, jos kori rapisee ympäriltä tai esim. alustan / akseliston tuennat irtoavat korista.
Ensin katsoisin siis korin kunnon, mahdollisimman tarkasti. On tosin vaikeata, jos ei pääse nosturille hyvän valonlähteen kanssa. Ittekkin töppäsin eli maksoin liikaa viimeisimmästä hankinnastani.
Tuolla opettavaisia kuvakertomuksia muutamastakin tarkastuskohteesta:
https://goo.gl/photos/heHAJLnPGRzYdjrR6

Jos parempaa satkua lähtisin vielä etsimään, niin Oulun pohjospuolelta tähyäisin. Ehkä jopa ruåttista joku ikänsä suolattomilla teillä ajettu långmilare saattasi tarttua matkaan.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vastaa Viestiin