Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se joskus pätee Saabeihinkin, ainakin allekirjoittaneen loppuunajettu on ollut edullinen hankinta-, käyttö- ja korjauskuluiltaan :D

Se on tietenkin suhteellista mikä on vanha ja mikä uusi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Darco »

KN/Lieto kirjoitti:Tota 86 turboa on myyty jo aika kauan, välillä ilmoitus oli pois. Hinta on ollut sama. Olen ihmetellyt, että mikä on syy. Jos on ruosteeton, ja hinnassa edes vähän tinkimisvaraa, luulisi jonkun hakevan pois. Kyseessä on kuitenkin harvinaisuus, ja värikin ihan autoon sopiva. Jostain romusta rakentaminen tulee vähintään yhtä kalliiksi.
Suomessa hyvin harva suostuu maksamaan vanhasta saabista yhtään mitään jollon noi kalliimmat on yleensä aika kauan tuolla myynnissä. Varsinkin jos on joku perus 8v turbo joka nyt ei mikään harvinaisuus ole tai edes mikään supermalli tyyliin aero tai finlandia, nekin kalliimmat tuntuu tuolla pyörivän aina ja kadottuaan ilmestyvän samoilla kuvilla aina uudelleen myyntiiin.

Itte en ton vuoksi enää hirveemmin kalliimpiin Saabbeihin viitti sekaantua kun ne on suoraan sanottuna ihan mahdottomia myytäviä kun tahtoisi vaihtaa autoa. Esim. Puhtaasti tosta syystä en ole uskaltanut ostaa OG 900 aeroa vaan kattonut mieluummin muita merkkejä. Paria parempaa ja kalliimpaa yksilöä joutunut myymään sen verta kauan ettei ole kiinnostanut enää ottaa tollasta riesaksi.

Tääkin on mun mielestä yks jonkunsorttinen pointti mikä kannattaa ottaa huomioon Saabia verratessa muihin merkkeihin. En tiedä onko muilla vastaavia kokemuksia asiasta?
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Juu juu, mutta jos haluaa 900 turbon, ei kai sen pois myyminen ole heti mielessä. Ajattelin, että ilmeisesti (?) tuo on kunnoltaan sen verran hyvä, että voidaan puhua "harvinaisuudesta". Monasti noilla ajettiin uutena sen verran hyvää tahtia, ettei todellakaan päästy 30 vuoden päähän. Hyvästä yksilöstä maksaisin muutaman tonnin, jos auto ei vaadi esim. maalausta. 4500 on ehkä vähän yläkanttiin, mutta kai hinnassa aina hiukan pelivaraa on. Jokaisen Saabin myyminen on haasteellista, ei niitä myytäväksi kannata ostaa.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Darco »

AZP kirjoitti:Kun tässä nyt käyttöautohankintaa ollaan tekemässä, niin tuon 86 turbon soisin mieluiten menevän kesäpoutapäivien harrastekäyttöön kuin jokapäiväiseksi kulkineeksi. Uskon että pitkällä juoksulla kaikki osapuolet olisivat tyytyväisempiä sellaiseen ratkaisuun..
Miksi vanhojen käyttöautojen tulee olla jotain rämiä 500 000 ajettuja raatoja ja paremmilla saa ajaa vaan kesällä? Varsinkin kun malli on ihan peruskauraa eikä mikään 50kpl tehty prototyyppiharvinaisuus. En ole ikinä ymmärtänyt tuota mutta tuskin tulen ikinä ymmärtämäänkään.

Vähän samaa sai kuulla mopoikäsenä kun ajo ympäri vuoden hyväkuntosella tunturilla ettei tollasella sais ajaa ainakaan talvella. Kaikkien pitäisi suunnilleen maata jossain museossa tai sit olla käytössä vain pilvisenä kuivana päivänä ettei aurinko haalista maalipintaa. Ainuu vaan on ettei ne vanhat tunturit, tai tässä tapauksessa liukuhihnalta prässätyt saabit häviä yhtään mihinkään vaikka muutaman niistä suolaiskin (miksei autoa voi korjata kun se menee huonoksi). Niitä on edelleen hyväkuntosina ihan tarpeeksi jälkipolville pällisteltäväksi ja harrastajille ajettavaksi tässä maassa.

Mut siinä mielessä olen samaaa mieltä ettei ehkä kannata pistää rahojaan täydellisen kuntoseen jollei tosiaan se ole yks vaatimus. Hinnassa suht iso ero hyvän ja täydellisen välillä.
Viimeksi muokannut Darco, Ti Elo 01, 2017 01:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Darco »

KN/Lieto kirjoitti:Juu juu, mutta jos haluaa 900 turbon, ei kai sen pois myyminen ole heti mielessä. Ajattelin, että ilmeisesti (?) tuo on kunnoltaan sen verran hyvä, että voidaan puhua "harvinaisuudesta". Monasti noilla ajettiin uutena sen verran hyvää tahtia, ettei todellakaan päästy 30 vuoden päähän. Hyvästä yksilöstä maksaisin muutaman tonnin, jos auto ei vaadi esim. maalausta. 4500 on ehkä vähän yläkanttiin, mutta kai hinnassa aina hiukan pelivaraa on. Jokaisen Saabin myyminen on haasteellista, ei niitä myytäväksi kannata ostaa.
Tossa mielessä jonkunsortin harvinaisuus, olet siinä oikeessa.

Noo, itte ostin autot menttaliteetillä "en ikinä myy tätä". Sitten elämäntilanne vaihtu ja tulikin myyminen eteen. Siinä kohtaa olisi ollut mukava että auto olisi ollut suht helpolla myytävissä tyyliin bmw, mersu, isot amerikkalaiset yms. joita yleensä myy max. kuukauden jos niinkään kauaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^Koska elämän realiteetti on sellainen, että autot - varsinkin vähän vanhemmat autot - kuluvat ympärivuotisessa normaalikäytössä Suomen olosuhteissa pidemmän päälle sellaiseen kuntoon, että harva niitä jaksaa tai osaa korjata tai harva haluaa käyttää sen summan rahaa mitä korjausten teettämiseen tarvitaan (mm. edellä mainitun ajoneuvon arvonmäärittymisen vuoksi). Tämä siis vaikka korjaisi/korjauttaisi joka vuosi ne esiin tulleet akuuteimmat kohdat. Ruostepeikko, maalivauriot, muoviosien rapistuminen ym. etenevät kiihtyvällä tahdilla niin ettei siinä Ranella pysy korjaustahti perässä. Lisäksi kaikkia pisteosia ei välttämättä vanhaan autoon enää löydy, esim. sisustan ylläpitäminen alkuperäiskunnossa voi olla todella vaikeaa. Käyttöautona hyväkuntoisen vanhan auton tie on vääjäämättä joko paaliin tai talliin mittavaksi projektiksi.

Ei noita hyväkuntoisia turbosatkuja mitenkään liikaa maailmassa jäljellä ole, joten jokaisen hyväkuntoisen yksilön toivoisi säilyvän. Lisäksi projektivaiheen läpikäynyt entisöity auto on ajoneuvohistoriallisesti aina eri asia kuin kohtuullisessa kunnossa säilynyt, vaikka vähän patinoitunut yksilö. Itselläni on tuo 52-vuotias Volkkari, joka ei olisi tähän päivään asti selvinnyt puoltakaan noista vuosista jos sillä olisi ajettu jatkuvasti 15 tkm/v ympäri vuoden. Kuplia on tehty aikanaan yli 21 miljoonaa, mutta silti ei ole mielestäni syytä ajaa jäljellejääneitä hyväkuntoisia yksilöitä paalikuntoon.

Mutta se toki on sitten henkimaailman hommia että pitääkö vanhoja autoja niin ikuisesti rakastaa ja säilöä, käyttöön tehtyjä koneitahan ne vain on, niin kuin vaikkapa ruohonleikkurit tai palovaroittimet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Darco »

Kuluu ne kyllä, mutta mitkä tollasen saabin ongelma kohdat on ja mitä niille voisi tehä?

Käytännössä ovenpohjat, takaiskarit, eturungon kiinnityspisteet, kaaret ja vetarin kaukalot ja jousen kolo edessä on ainuut kohdat mihin se ruostepeikko iskee. Noistakin ovenpohjat, kaaret, vetarin kaukalot on sellaset mihin se ei iske jos pesee joskus ja rasvaa, jousen koloa olen hitsannut muilta mutta iteltä se ei ole koskaan hajonnut joten siittä en tiiä. Ovet lähes poikkeuksetta ruostuu sisältä ulospäin jos massaa oven pohjan hyvin. Tohon auttaa ikkunatiivisteiden pitäminen ehjänä ja oven vedenpoistoreijän pitäminen auki ja tutkiskelu onko ovessa kosteutta sekä kotelosuojan ruiskutus sinne sisään.

Ja mitäs jos pääseekin käymään vahinko? Oven pohja helpoinpia auton ovia korjata, takaiskarin hyllyn voi tehdä sen verta rajusta tavarasta ettei enää ruostu tai kuulemma viedä kiinnityspisteen auton sisään, en ole itte tehnyt ed. mainittua koskaan. Vetarin kaukaloon voi tehä raudasta sellasen ristikon jollon ei kura enää jää sinne, tai tehdä senkin paksusta tavarasta.

Muoviosia saa vähän joka paikasta kun näitä vielä makaa ihmisten pihoillakin hakijaansa odottamassa viljalti.

Arvostan sitä että pidät kuplaa hyvässä kunnossa ja vaalit sitä muttei sekään ole mikään rikos autokuntaa vastaan mikäli joku sellasen paalikuntoon ajaa kun valmistusmäärä on kymmeniä miljoonia ja jäljellä on hyväkuntosia vaikka millä mitalla samon kun saabissa. Kuitenkin se paalikuntoon ajajien ryhmä on aika pieni...
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja keisari »

Olen varmaan Jokin sortin kummajainen 8O mutta Kun viimein tuli hankittua OG 900 aero niin sen entisöimisen jälkeen kesä autona aivan omiaan antamaan elämän iloa :D . Olen nyt ajannut autolla 5 kesä ja 60000 km ongelmitta.
Talvi autoina nelikot joita en enää vaihtaisi etuvetoisiin. Opin OG aerostani sen että jos haluaa jonkun auton Osta ja nauti :mrgreen:
Näin ajattelee Vanha Masi .....
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Vastaa Viestiin