Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Saab_Suomesta kirjoitti:
Su Marras 10, 2019 10:05


Tämän talven talviautona toimivassa Volvo 940:ssä on alla jotkin Viatti-merkkiset renkaat. Aika onneton vetopito tuntuu olevan, mutta saattaa johtua autostakin. Jollotus on vielä ovikellojakin pahempaa.
Moottori-lehti noi testas eikä olleet häävit... Antares-merkkiset oli vielä tosin paljo huonommat.

Vaikka kiinalaisii onki ollu kesärenkaina niin talvirenkaissa en vielä uskalla testailla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP »

En muista että missään talvirengastestissä olisi halvat itämaiden renkaat päässeet yllättämään hyvyydellään. Kesärenkaissahan on mm. Apollo pärjännyt parina kertana melko hyvin, toisaalta joskus taas surkeasti. Kesäolosuhteissa kuitenkin mennään aika harvoin pidon rajoilla, joten itsekin panostaisin ennemmin talvitenkaisiin ja säästäisin kesärenkaissa, jos valita pitää.

Pohjoismaisten talvirenkaiden, varsinkin nastarenkaiden kehittäminen ja valmistus on globaalilla mittapuulla sen verran pienen ja spesifin markkinan touhua, että ei se sinänsä yllätys ole, ettei kaukomaiden valmistajilta synny huipputuotetta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

AZP kirjoitti:
Su Marras 10, 2019 12:15
Onneksi olen töissä firmassa, joka myy tuotteitaan Koreaan. Ehkä me ollaan viimeiset suomalaiset töissä sitten kun kaikki muut työpaikat on siirretty Koreaan :mrgreen:
Ettei vain käy niin, että korealainen lopulta kopioi tuon tuotteen ja alkaa valmistaa sitä itse? Aikanaan muistelen paperikoneelle käyneen niin japanilaisten kanssa. Suomalaiset sinisilmäisyyttään esittelivät koneita japanilaisille ja antoivat ottaa valokuvia siinä uskossa, että nyt tulee isot ulkomaankaupat. Toisin kävi, japanilaiset rakensivat oman koneen suomalaisten esittelyn pohjalta...
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

AZP kirjoitti:
Su Marras 10, 2019 14:29
Pohjoismaisten talvirenkaiden, varsinkin nastarenkaiden kehittäminen ja valmistus on globaalilla mittapuulla sen verran pienen ja spesifin markkinan touhua, että ei se sinänsä yllätys ole, ettei kaukomaiden valmistajilta synny huipputuotetta.
Juurikin näin. Se tässä itseäni ihmetyttää, miksi korealaiset ovat vaivautuneet rakentamaan Suomen Lappiin sen testikeskuksensa, minkä ansiosta Hankookit nyt testeissä pärjäävät. Tai sitten se vain on korealaisen ihmisluonnon perusta, että halutaan "valloittaa maailma" kaikilla markkinoilla, oli taloudellisesti kannattavaa tai ei.

Monissa Euroopan maissa käsittääkseni nastarenkaat on jopa lailla kielletty. Tämmöisiä Suomen talviolosuhteita löytyy lähinnä muita pohjoismaista ja Venäjältä... Tai mitenkäs Kanada? Millaisethan nastarengasmarkkinat siellä on?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^näitä meidän tuotteita ei onneksi ihan valokuvien perusteella kopioida, mutta ainahan kopioimisesta on riski olemassa. Sen takia ei voi tuudittautua tyytyväisyyteen vaan pitää huolehtia siitä että asiakas mieluummin ostaa sen meiltä eikä ala ranettamaan itse.

^Kanadassa ja tietyissä USA:n osavaltioissa löytyy jonkinlaista markkinaa nastarenkaille, mutta siinähän ne taisi muuten suurimmaksi osaksi tulla markkinat lueteltua. On se kuitenkin riittävä markkina siihen, että Hankookin j muiden isojen valmistajien on kannattanut hommaan panostaa. Taitaa nastarenkaissa olla myyntikate kohdillaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Su Marras 10, 2019 15:13
On se kuitenkin riittävä markkina siihen, että Hankookin ja muiden isojen valmistajien on kannattanut hommaan panostaa. Taitaa nastarenkaissa olla myyntikate kohdillaan.
Tämä pitää juuri paikkansa 😉

Ei kai nuo merkit olisi muuten lainkaan kiinnostunut nastarengasmarkkinoista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Tai sitten renkaissa on se maailmanvalloitusidea tai jotain hämärää. Aikanaan juttelin Ässärenkaan omistajan kanssa ja hän vain puhui semmoista, että kiinalaiset myyvät suomeen uusia renkaita halvemmalla, mitä hän joutuu maksamaan käytetyistä rungoista. Jotain outoahan tuollaisessa on. Tai sitten Suomen rengaskierrätysjärjestelmä on liian kallis, kun rungoille tulee noin kova hinta, mutta käsitin joidenkin kiinalaisten renkaiden tukkuhinnan olevan luokkaa 20 eur / kpl eli 80 eur / kerros. Ja mitähän renkaita nyt halvimmillaan myydään... Taitaa kpl-hinta olla kuitenkin vähintään 40-50 euroa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä olen pinnoitettuja renkaita ottanut pois vanteilta ja asentanut, yhden hälyttävän piirteen niissä tunnistaa. Rungot on tosi jäykkiä. Yleensä talvirenkaan runko on kesärengasta löysempi. Se auttaa pidon säilymisessä. Rengas myötäilee heilahduksia. Joskus olen epäillyt, että runkona on käytetty kesärenkaan runkoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kai ne siellä testikeskuksessa testailee myös kitkoja, myös keskieuroopan versioitaki.

Omista edellisistä hankookeista on jo ainaki viis vuotta, iha jees mut nastat hävis toisena talvena kaikki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muistan joskus 90-luvun alkupuolella isäukon ostaneen pinnoitetut renkaat, mutta silloin sinne vietiin omat renkaat aihioiksi. Olisikohan jopa tehneet renkaita jossain nyrkkipajoissa? Oikein ikivanhoja renkaita kun olen nähnyt varaosiksi ostetuissa Saabeissa, renkaan kyljessä olikin semmonen pitkulainen ikäänkuin muottiin olisi ruuvattu kiinni teksti "pinnoitettu". Nykyiset pinnatuthan on paljon laadukkaampia, mitä ne oli takavuosina. Ajokorttia kun ajoin isäukon kanssa opetusluvilla -96, Mazdassa oli uudet pinnatut renkaat. Oli ne paljon paremmat pidoltaan, mitä aiemmat sekarenkaat. Takana oli olleet erilaisella kuviolla, eri leveyttä ja profiilia ja erimerkkiset mitä edessä. Vaihtoehtona ne uudet pinnoitetut oli aivan takuulla ainakin 200% turvallisempi ratkaisu tuoreelle kuskille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Sukulaismiehen 9-5 -04 autossa on nyt kolme talvea/ 23000 km ajetut Gislawedin nastarenkaat, valmistettu 2015. Koko 195/65R15 ja renkaat on ehjät ja tasaisesti kuluneet. Autolla on ajettu vajaa 365000, ja on ainakin katsastuskuntoinen. Mikähän mahtaa olla, kun nyt nuo nastarenkaat pitää melkoista ääntä. Ääni ei ole ihan tasainen, ja tulee kuuluvammin yli 80 nopeuksissa. Kahdessa muussa autossa on samanlaisia Gislawedin nastarenkaita ja äänet on niissä normaalia tasoa. Onko 9-5:ssa joku, mikä korostaa rengasääniä? Vaikuttaako esim. kuluneet puslat tai iskarit osaltaan? Edelliset nastarenkaat oli Hakkapeliitta 5:set, ja nekin piti loppuvaiheessa enemmän jurinaa, mutta niillä ajettiin selvästi kauemmin. Ei kolme talvea saisi vielä rengasta pilalle kovettaa, ja kesäsäilytys on ollut normaalilämpöisessä varastossa.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Pinnoituksia tehtiin ennen ties missä kyläsepän pajassa, kunnes toiminta muuttui lakisääteiseksi. Eli renkaat pitää olla E-hyväksyttyjä ja myytävät mallit testataan Trafin toimesta vuosittain. Renkaan kulumiselle, kestolle ja muodonmuutoksille on asetettu raja-arvot ja pinnoitetun renkaan on täytettävä samat vaatimukset kuin uudenkin. Talvirenkaiden pitää taas läpäistä tietyt testit, jotta ne hyväksytään talvikäyttöön. Testaus ei ole ilmaista ja se lopetti monet huonolla laadulla ja halvalla renkaita pinnoittaneet pikkupajat. Halparenkaiden valmistuksen alkaminen ja maahantuonti on myös karsinut huonolaatuiset pinnoitetut pois markkinoilta, kun kysyntä on vähentynyt.

Ässärenkaalla käsittääkseni valkkaavat käytettävät rungot erittäin tarkkaan. Runko ei saa olla liian iäkäs ja sen pitää olla tietyn valmistajan tiettyä mallia. Eri malleja ei sekoiteta, vaan yhdessä sarjassa renkaita on aina samanlaiset rungot. Olen omat renkaat ostanut suoraan tehtaalta, niin tämä asia on aina varma. Jälleenmyyjistä en tiedä, onnistuvatko sotkemaan eri runkoja keskenään. Rungot veltostuvat ajan oloon käytössä ja talvirenkaiden runkoja ei pinnoiteta siksi lainkaan. Loppuunajettujen kesärenkaiden runko on jo tarpeeksi löysä talvirengaskäyttöön. Pinnoitetut kesärenkaat taas sitten ovat täysin uusia löysempiä, mutta sitä voi kompensoida korkeammilla rengaspaineilla.

Pinnoitustekniikka oli ennen myös erilainen. Ilmeisesti vain liimattiin valmista kulutuspintaa renkaaseen, kuten raskaankaluston kohdalla tehdään edelleen. Henkilöautopuolella taas pintakumi vulkanoidaan runkoon kiinni täysin samoin kuin uutta rengasta valmistettaessakin. Ks. http://www.autonrengasliitto.fi/arl/wp- ... su2012.pdf
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja McStadey »

TLinden kirjoitti:
Su Marras 10, 2019 20:16
käsitin joidenkin kiinalaisten renkaiden tukkuhinnan olevan luokkaa 20 eur / kpl eli 80 eur / kerros. Ja mitähän renkaita nyt halvimmillaan myydään... Taitaa kpl-hinta olla kuitenkin vähintään 40-50 euroa.
Liikkeiden sisäänostohinta on toki ihan eri kuin verollinen ulosmyynti hinta. Satuin joskus näkemään rengasliikkeessä 205/60r16 goodyearin nettohinnan, se oli vähän päälle 30 €. Tuota vasten niiden kiinalaisten joita verollisena myydään 40-50€/kpl pitää olla aikalailla luokkaa kympin kipale tai alle, että niitä ylipäätään kannattaa myydä. Suomessa ihan toimitusketjuun tulee helposti sen verran muuttujia, että ennen kuin se pinnoittajan hyväksymä aihio saadaan työn alle niin varmaan aika helposti on yhden kiinalaisen renkaan verran tullut kuluja :?

Kolme vuotta sitten ostin ensimmäisen ei Nokian. Se oli Huawei P9, jonka paketissa luki "engineered in China" (tms). Totesin silloin pitäväni käsissäni Suomalaisen insinöörityön kuolemaa. :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

McStadey kirjoitti:
Su Marras 10, 2019 22:33
Tuota vasten niiden kiinalaisten joita verollisena myydään 40-50€/kpl pitää olla aikalailla luokkaa kympin kipale tai alle, että niitä ylipäätään kannattaa myydä.
Halpoja niiden täytyy olla.

Esimerkiksi LingLongin testaus Ivalossa ei ole ilmaista, mutta valmistuskustannukset Kiinassa ovat huomattavasti halvemmat kuin esim. Bridgestonen tai Michelinin valmistuskustannukset Euroopassa.

Laivarahti Kiinasta Europpaan on vielä suht edullista, ja veroissakin voi kikkailla, jos renkaat tuodaan Kiinasta esim. Espanjaan, jossa verotus on hieman alhaisempaa kuin esimerkiksi Suomessa.

Kaveri kertoi, että LingLongin oli määrä muuttaa nimeänsä vähän "raflaavammaksi", mutta eivät sitten loppupelissä tehneet sitä. Minä sanoin hänelle, että sitten olisin ehkä jossain vaiheessa voinutkin kokeilla noita renkaita, mutta "ovikellolta" kuulostavia renkaita en laita autoni alle :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Suveri
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 17:37

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Suveri »

Täällä oli sen verran urheilumieltä, että LingLongin kitkat tuli og9-5 alle :lol: Saas nähdä miten pelittää kun talvi tänne lounaisrannikolle saapuu :D
Vastaa Viestiin