Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Tänään laitoin Audiin viime talvena ostamani Venäjänmaan nastakumit Folkkarin alle ja sisätilanlämmitinkin on nyt paikallaan. Saa talvi tulla .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Meillä sentään kaikki voi vaihtaa ajoissa jos tahtoo - käyttöautoihin menee kitkat ja leluiun (tai leluihin) nastat. Leluilla voi olla ajamatta talvea odotellessa niin ei niidenkään rapsuttimista tartte sillai panikoida.
Mutta noi käyttöautot on sen verran ajettavaksi tehtyjä (neidolla Alfa, mulla BMW), että ei tee mieli vaihtaa yhtään liian aikaisin pehmeämpiä ja tylsempiä pyöriä
Sellanen pikku vinkki muuten, että jos ajelette kitkoilla (siis oikeilla talvirenkailla, ei "eurooppakitkoilla") aikaisin syksyllä tai pitkään keväällä, niin koettakaa miten ne toimii vähän äkäisemmässä tilanteessa (jarrutus, väistö). Nimittäin siinä missä kesäkumi ei enää toimi liian kylmällä, ei talvikumi välttämättä toimi liian lämpimällä. Voivat siis osata yllättää jos baana on liian lämmin ja siihen on helpompi varautua, jos on vähän kokeillut käytöstä etukäteen.
Mutta noi käyttöautot on sen verran ajettavaksi tehtyjä (neidolla Alfa, mulla BMW), että ei tee mieli vaihtaa yhtään liian aikaisin pehmeämpiä ja tylsempiä pyöriä
Sellanen pikku vinkki muuten, että jos ajelette kitkoilla (siis oikeilla talvirenkailla, ei "eurooppakitkoilla") aikaisin syksyllä tai pitkään keväällä, niin koettakaa miten ne toimii vähän äkäisemmässä tilanteessa (jarrutus, väistö). Nimittäin siinä missä kesäkumi ei enää toimi liian kylmällä, ei talvikumi välttämättä toimi liian lämpimällä. Voivat siis osata yllättää jos baana on liian lämmin ja siihen on helpompi varautua, jos on vähän kokeillut käytöstä etukäteen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Mulla on suunnitelma alkaa käyttää kesärenkaina juuri noita 3pmsf kesärenkaita eli työpaikasta johtuen bridgestone weathercontrol A005 (pl kesätonnari) jotta olisi vähän parempi jos sattuu talvi yllättämään ja lisäksi kelin mukaisen talvirengaspakon aikanakaan ei voi polliisi pamputtaa. Lisäksi tietty ovat pääsääntöisesti vähän hiljaisempia ja mukavampia kuin normi kesärenkaat.Mertmi kirjoitti: ↑La Syys 28, 2019 17:18Joo, neljä autoa renkaan vaihtoineen on omassa "huoltoringissä" ja ihan riittävästi tuossa on veivaamista jo nyt. Ei mitään tolkkua tuossa ideassa välikelin renkaista. Jos sellainen vaatimus joskus tulee, niin voisi kuvitella että nastarenkaiden käyttöaika on rajattu, mutta M+S vaatimus olisi pidempi. Se käytännössä tarkoittaisi rengasvalintaa kesäkaudeksi vaikkapa tuon Crossclimaten - tyyppisistä renkaista.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Mä ajoin yhden vuoden, siis talven ja kesän, 3PMSF All Seasoneilla ja yllättävän hyvin niillä pärjäs. Samaan aikaan toki avopuolison autos oli ns. oikeet kitkat ja ero oli selvä, mut jos ajo olis kymppi vuodes kauppareissuja ym., niin ajaisin sellasilla. Nokialaiset ne oli, All Weather tms mallina.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Sattumalta tonnarin tulee enstalveksi 205/55-16 hakkapeliitta 8:t vaikka tarkoitus oli ostaa Hankookit.
Satkuun taasen Vredestein Arctrackit. Tiedossa on ettei mitkään huippurenkaat mutta taatusti paremmat kuin edelliset 17 vuotta vanhat Gislavedit
Satkuun taasen Vredestein Arctrackit. Tiedossa on ettei mitkään huippurenkaat mutta taatusti paremmat kuin edelliset 17 vuotta vanhat Gislavedit
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Jösses otinki jää ahmat 195/65/15 tonttuu, 190€ sarja + 20€ vannetyöt tasapainotuksineen. Ajoa talvel tontul tulee noin1tkm.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Uskaltaako noita halpis -Hankookkeja jo nykyisin harkita nastarenkaiksi? Pärjäähän ne testeissä, mutta aika huono kokemus oli edellisistä, kun kyljet ratkeili ilman mitään todettua syytä. 3/4 renkaista kuvan mukaisia, pintaa mainiosti, ei ajettu tyhjänä eivätkä olleet ylivuotisia koppuroita. Paistoleima pari vuotta vanha.
Koko oli 225x45x17", kantavuus Aerofemmaan sopiva. Tulivat auton mukana, niin kaikkia speksejä en muista.
Koko oli 225x45x17", kantavuus Aerofemmaan sopiva. Tulivat auton mukana, niin kaikkia speksejä en muista.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Mulle tulee Cordiant Snow Crossit ensi viikolla. Ovat kaiketi ihan kelpo renkaat, kun paikallinen rengasliike suositteli niitä koska ne kuluvat (eivät ilmeisesti kovetu mistä on kokemusta Bridgestone- ja Kumho-renkaista).
TM-testissä oli ne perinteiset eli lumella yliohjaa, asfaltilla aliohjaa, jne. Ja ihan ok lukemia oli noilla ja pienemmällä nastamäärällä.
TM-testissä oli ne perinteiset eli lumella yliohjaa, asfaltilla aliohjaa, jne. Ja ihan ok lukemia oli noilla ja pienemmällä nastamäärällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Ihan ok ovat, joskin tosi löysän ja venkoilevan oloiset ainakin mulla. Pitää ja pysähtyy kyllä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Okei, mut tuota voi vähän kompensoida rengaspaineilla.
Mulle tulee ne Aeron vakiokokoiset eli 225/45R17. Toisaalta jos ovat pehmeämmät verrattuna edellisiin Kumhoihin niin hyvä vaan. Ne tosin oli jo tuossa autossa, kun ostettiin se ja ne oli jo kovettuneet.
Edittiä: Perkale, noi Cordiantithan menee asfaltilla paremmin kuin eturenkaina olleet Yokohamat Siis talvirenkaiksi yllättävän hyvät ajaa kovalla pinnalla
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Mites Cordiantille kävi tuossa TM:n testissä muuten? Onko joku lukaissut...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Aika häntäpäähän jäi nastoista, mutta sanallisen arvion perusteella ei mitään fataalia vikaakaan.
Arvosana 7,4/**AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Cordiantin jarrutus- ja kiihdytyspito on jäällä kohtalainen. Renkaan sivuttaispito on hyvä ja se ohjautuu tarkasti, mutta lievä yliohjaavuus vaivaa. Myös lumisella tiellä puutteellinen sivuttaispito voi aiheuttaa ongelmia ääritilanteissa, vaikka rengas vastaakin ohjaukseen tarkasti.
AJO ASFALTILLA: Cordiantin jarrutusmatkat ovat pitkiä sekä märällä että kuivalla asfaltilla. Rengas on kuitenkin loogisen aliohjaava, ja väistötilanteissa ajovakaus säilyy. Myös ohjaustuntuma on kunnossa, ja rengas ohjautuu tarkasti haluttuun suuntaan.
TALOUDELLISUUS: Cordiant on vakaa ajettava urissa, eikä melukaan pahemmin häiritse. Vierinvastus sen sijaan on koko testin korkein.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Mikäköhän noiden kitkakumien lumi- ja asfalttiominaisuuksiin on tullut, vai onko nastarenkaat kehittyneet sillä alalla tosi hyvin? Joitain vuosia sitten virallinen totuus oli että kitkoilla pärjäsi lumella nastoja paremmin ja asfaltilla ominaisuudet oli kitkoissa myös nastoja paremmat.
Nyt näyttää siltä että ainoa syy ostaa kitkat on melu ja se että haluaa säästää teitä. Jos vaikka ottaa tuom parhaan kitkarenkaan eli Contin ja vertaa sitä nasta-Hankookkiin (joka ei edes ole paras nastarengas), niin jäällä Hankook vie Contia kuin litran mittaa, lumella ja asfaltilla ovat aika tasoissa, samoin suuntavakavuudessa ja vierinvastuksessa. Melussa Conti vie korealaista 10-5. Eli valinta menee ihan niihin perinteisiin perusteluihin: ottaako hiljainen surkea jääpito, vai pitävä meteli?
Nyt näyttää siltä että ainoa syy ostaa kitkat on melu ja se että haluaa säästää teitä. Jos vaikka ottaa tuom parhaan kitkarenkaan eli Contin ja vertaa sitä nasta-Hankookkiin (joka ei edes ole paras nastarengas), niin jäällä Hankook vie Contia kuin litran mittaa, lumella ja asfaltilla ovat aika tasoissa, samoin suuntavakavuudessa ja vierinvastuksessa. Melussa Conti vie korealaista 10-5. Eli valinta menee ihan niihin perinteisiin perusteluihin: ottaako hiljainen surkea jääpito, vai pitävä meteli?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Minua ihmetytti taas jarrutuspidossa se, että kitkat on kuivalla ja märällä jarrutuksessa nastojen veroisia, kun kolme-neljä vuotta sitten nastat oli pääsääntöisesti parempia ko. tilanteissa.
Muok. Lainaan itseäni vanhasta ketjusta
Muok. Lainaan itseäni vanhasta ketjusta
Juho80 kirjoitti: ↑La Marras 07, 2015 21:10TM:n talvirengastestissä 2015:
ajettavuus kuivalla asfaltilla 1-3. nastarenkaita 4. Michelin kitka 5-7. nasta
jarrutus kuivalla asfaltilla 8 parasta nastarenkaita
ajettavuus märällä asfaltilla 6 parasta nastarenkaita
ABS-jarrutus märällä asfaltilla 1. nasta, 2. G-Y-kitka seuraavat 9 nastoja
Käsittely märällä 1-3. nasta 4. G-Y-kitka 5-7. nasta
Lähes jokainen vertailussa jäällä menestynyt rengas on asfaltilla häntäpäässä. mm. Nokian kitka ja nasta.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china