Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Suveri
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 17:37

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Suveri »

Itse ajelen koululaisia työkseni ja firman autojen alla on kyllä pyörinyt niin kummallisen merkkisiä renkaita että linglong kuulostaa jo ihan normaalilta :lol: kalustona MB Sprinttereitä ja Vitoa. Tälle talvelle näytti tulevan paljon GT Maxmiler renkaita ja omaan Vitoon Gordiant Business 215/65/16 koossa.

Kilometrejä tulee ma-pe väliin ~1500, joista ~300km pienempiä hiekkateitä. Vito kulkee ihan mukavasti kun pääsee liikkeelle mutta nyt kun alkaa olla liukasta niin liikkeelle lähdöt on aina mielenkiintoisia, jos on yhtään ylämäkeä niin siinä suditaan paikallaan :roll:

Gordianteista on jo nyt lähtenyt jokunen nasta irti ja jos sama tahti jatkuu niin loppu talvesta ei taida paljoa olla jäljellä. Liukkaat nää kyllä on.. Viime talvena oli kymhon renkaat ja oli niissä enemmän pitoa kun näissä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitä tässä muutamana päivänä nyt ehtinyt oikeilla talvikeleillä ajella tuon Mitsun parivuotiailla, 6-7 mm pintaa omaavilla Kumhon kitkoilla, niin olen positiivisesti yllättynyt suhteessa odotuksiin. Ne pahimmat sohjo-, peilijää- ja hankikelit on vielä testaamata, nyt alla on ollut satunnaisesti aamuisin mustaa jäätä ja muuten tallautunutta lunta yms. peruskaupunkitalvialustaa. Oletusten mukaisesti mustalla jäällä kitka on liukkaan oloinen kun on testi voittaja nastoihin tottunut, mutta lumella pito on ihan ok. Siitä on yli kymmenen vuotta kun mulla on autossa talvella ollut muita kuin Nokian tai Continentalin nastarenkaita, joten vertailupohja kitkoille ja halparenkaille on aika vanhaa.

Joskus keskusteluissa tuntuu menevän ajatukset niin että edulliset talvirenkaat, ja varsinkin edulliset kitkat, on ominaisuuksiltaan lähempänä kesärenkaita kuin testivoittajatalvirenkaita. Mutta kyllä se taitaa niin olla, että kun renkaat on ns. pohjoisten olosuhteiden renkaat, tuoreet ja pintaa on riittävästi, niin jos kesärenkaiden ajattelee olevan talviolosuhteissa ominaisuuksiltaan nolla ja testivoittajatalvirenkaiden sata, niin testihäviäjätalvirenkaat on kuitenkin jossain siellä 70-80 paikkeilla. Se on sitten tilanteista, ennakoinnista ja tuurista kiinni aiheuttaako se puuttuva 20-30 ongelmia elämään vai ei.

Silti edelleenkin kun ostan itse talvirenkaat autoon, niin panostan laatuun hinnan kustannuksella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Nyt on ollut haasteeliisia ajokelejä täällä maaseudulla loskasta, peilijäästä auraamattomaan pakkaslumeen. Lisäksi isommilla teillä jäistä asfaltia. Olen ajanut (tosin neljäll erilaisella autolla) Ässärenkaan "tehdasuusilla" Ässä2:silla kahdessa autossa (OG 9-3 + VW Passat syncro), kolmatta talvea ajossa olevilla Hakkapeliitta 8:eilla (NG 9-3) ja niin ikään kolmatta talvea ajossa olevilla Hakkapeliitta C3:illa (VW Transporter syncro). Kun mitään äärimmäisiä nopeuksia ei hae, niin edellen uskallan sanoa, että pinnoitetut Ässät eivät ole huonoimmat renkaat, millä olen ajanut ja pitoakin löytyy siinä missä vanhoissa Nokialaisissakin. Haasteellisimmissa oloissa ajoin nelivedoilla, en tiedä, olisiko huomannut jotain eroa täysin uusiin merkkirenkaisiin. Niin kuin joku kirjoittikin, jopa testihäviäjillä, jos ovat Suomen oloihin tarkoitettu, todennäköisesti jo pärjää, vaikka eroa voittajiin olisi jopa se 30% ääritilanteissa testattuna. En nyt kyllä aio haalia mistään kiinalaisia testihäviäjiä verrokeiksi, vaan olen tyytyväinen omaan valintaani. OG 9-3:sessa Ässät tuntuvat hieman äänekkäiltä, mutta toisaalta auton mukana tulleet 11 vuotta vanhat Continentalit pitivät vielä huomattavasti kovempaa melua. Passat on ilmeisesti paremmin äänieristetty, kun rengasäänet kuuluvat paljon vähemmän sisälle - ellei sitten pinnoitettujen yksilölliset erot ole eri sarjojen välillä niin suuria, että jotkut sarjat ovat kovempiäänisiä kuin toiset.

Hyvä, että Jää-Ahmakin on testattu. Parempi tuote näyttäisi olevan kuin Triangle, vaikka Vannetukun surullisen kuuluisia toimitusjohtaja renkaiden takana ja kovasti hehkutetut erikoisnastat osoittautuivat flopiksi. Harmi, että Kiinan pojalla pitää valmistuttaa - onpahan nyt sentään suomalaista suunnittelua nastoitustyötä (ja toivottavasti ei enää Nokian tuotesalaisuuksien varastamisesta ole suunnittelussa hyödytty). Sen kun saisi vielä iskostettua TM:n toimitukselle, että ottaisivat nyt pinnoitettujakin renkaita vastaavaan testiin. Mutta ei niin ei. Eivät edes vaivaudu vastaamaan mitään palautteeseen.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 10:07
Mitä tässä muutamana päivänä nyt ehtinyt oikeilla talvikeleillä ajella tuon Mitsun parivuotiailla, 6-7 mm pintaa omaavilla Kumhon kitkoilla, niin olen positiivisesti yllättynyt suhteessa odotuksiin. Ne pahimmat sohjo-, peilijää- ja hankikelit on vielä testaamata, nyt alla on ollut satunnaisesti aamuisin mustaa jäätä ja muuten tallautunutta lunta yms. peruskaupunkitalvialustaa. Oletusten mukaisesti mustalla jäällä kitka on liukkaan oloinen kun on testi voittaja nastoihin tottunut, mutta lumella pito on ihan ok. Siitä on yli kymmenen vuotta kun mulla on autossa talvella ollut muita kuin Nokian tai Continentalin nastarenkaita, joten vertailupohja kitkoille ja halparenkaille on aika vanhaa.
Kumhoihin liittyen: itse ajanut pari päivää pääkaupunkiseudun pakkaskelillä cabbella Kumhon WI31 Wintercraft Ice -nastarenkailla.
Käytetyt renkaat, jotka ostin Tori.fistä vanteineen 250 eurolla. Ollut Opel Astran alla 1-2 talvea.

Testitulokset eivät mairitelleet:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 2200403236

Hyvin nuo kuitenkin näyttävät toimivan normaaliolosuhteissa. Kaupunkiajossa/-vauhdissa ei vielä ole tullut mitään ääriolosuhteita vastaan, joten "so far, so good".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kolme päivää olen nauttinut talvisesta autoilusta Hondalla, jossa alla yhden talven, n.7000 km ajetut Michelinin X-Ice North neloset. Melutasoa lukuunottamatta täysi kymppi renkaille, perhanan hyvä pito ja johdonmukainen käytös. Yhdessä rivakammassa kiihdytyksessä sain pikkasen luistovalon vilkkumaan, mitä tänäänkin kotiin laskettelin aika niljakkaassa kelissä, niin pieni orastava aavistus siitä, että ihan 100% pitävä ajolinja ei mutkissa ollut, ei muuta. Samoilla vauhdeilla tuli ajeltua kuin kesäkelillä. Toki varmaan renkaiden fiilistä parantaa myös tuo Hondan napakka ajettavuus, mutta silti, uskottavan tuntuiset renkaat nämä Misukat.

Huomenna lämpenee joten palataan hissuttelemaan Volvolla ja Sava Eskimo Ice kitkoilla, siis Goodyeareilla.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Itse en ajaisi Kumhoilla vaikka ilmaiseksi saisin. :D Mutta tosiaan hyvä esimerkki siitä, että surkeallakin renkaalla sopivissa oloissa pärjää hyvin.
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja aero »

Uudessa Moottori -lehdessä on kitkarengastesti. Pikavilkaisulla huomion kiinnittää kaksi asiaa.

1) Renkaiden painot on mainittu. Nokian R3 (8,4kg) on yli 2kg kevyempi kuin Falken (10,5kg). Tässä kohtaa puhutaan jo erosta, joka voi hyvinkin olla havaittavissa ajettavuudessa ja mukavuudessa - toki vain yhtenä tekijänä molemmissa, mutta aika reipas haarukka.

2) Kuten aina, tulospalkeissa näkyvät selkeät, reippaat erot olisivat aiiiika pieniä, jos palkkien skaala lähtisi nollasta. Tällöin palkkien ero kertoisi suoraan suhteellisen eron tuloksissa, mutta poistaisi samalla muistutuksen siitä, että se viimeinenkin (tai pikemminkin ensimmäinen, koska esim. jarruttaessa vauhti hidastuu paremmin oletettavasti alusta alkaen) metri voi olla merkitsevä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pee
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Pee »

TLinden kirjoitti:
Ke Joulu 04, 2019 16:35
Itse en ajaisi Kumhoilla vaikka ilmaiseksi saisin. :D Mutta tosiaan hyvä esimerkki siitä, että surkeallakin renkaalla sopivissa oloissa pärjää hyvin.
Avaatko hieman tätä "kokemusta"?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minulla on Pösössä Falkenin kitkat (viimevuotiset) ja tulokset kyllä korreloivat omien kokemusten kanssa. Lumella hyvät, jäällä vaativat vähän enemmän ennakointia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Niin miksen ajaisi Kumhoilla.... Korealaiset tuotteet boikotissa, kuten kirjoitin aiemmin. Aikanaan ajoin vuoden verran Citikan C5:sella, jossa tuli mukana alla uudet Hankookit. Hävetti, kiireesti kävin vaihdattamassa pinnoitetut CR-Renkaat tilalle (kun satuin liikkumaan Haminan suunnalla) ja annoin firman pitää Hankookit. Taisivat rengastöiden verran niistä hyvittää ja varmaan jollekin kelpasivat eteenpäin.

No, on itse asiassa Kumhon talvirenkaiden huonoudesta ihan oikeita kokemuksiakin. Edesmennyt äitini isä osti käytetyn VW Venton, jossa oli Kumhon nastat alla. Ei minkäänlaista pitoa, auto oli meillä lainassa, kun oma oli pidemmässä remontissa ja eihän tuolla meinannut päästä pihasta pois, kun heti ylämäki. Vaihtui Nordmannit noiden tilalle. Appiukko kun ostin VW Golfin, niin siinäkin oli Kumhot talvirenkainta. Taas samat ongelmat pidon suhteen, ja meni keltään neuvoa kysymättä ostamaan uudet samanlaiset tialle syynä, että kun kerran autossa ennestäänkin oli sellaiset, niin kaipa tuollaisia kuuluu Volkswagenissa käyttää. Ei noissakaan edes uutena kunnon pitoa ollut, ja parin talven jälkeen olivat täysin käyttökelvottomat.... Asuivat kanssa mäen päällä ja oli hieman ongelmia päästä talvella pihaan. Olisivatkohan VW-liikkeet joskus myyneet Kumhoa, kun kaksi kokemusta sattuu samalle automerkille, vai lieneekö vain sattuma....

Myöhemmin satuin lukemaan, että huonostipa ovat Kumhot testeissäkin pärjänneet. Mutta korealaista en tosiaan osta, vaikka Hankookilla on ollut testimenestystäkin. Sellainen on periaate.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minäkään en osta Kumhoja, mutta kieltämättä erikoinen tuo sinun vastustus kaikkea korealaista kohtaan. Toistaiseksi olen ostanut talveksi vaan tunnetuimpia merkkejä, viimeksi Nokian renkaita. Ja koska liikun paljon öiseen aikaan jäisiä teitä, on alla toistaiseksi nastat. Nyt viimeksi sai Hakkapeliitta kasit niin hyvään hintaan, ettei todellakaan tullut edes mieleen ostaa jotain ns.halparengasta. Ja sattui tulemaan vieläpä Suomessa tehdyt yksilöt.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Taisin kirjoittaa, että korealaisten tuotteiden tarkoituksella tehty huono kestävyys, korjaamisen vaikeus (erityisesti Samsungin taustavalovikaiset led-televiisot), Samsungin ala-arvoinen asiakaspalvelu ja ohjelmistot (korealaiset pyrkivät tekemään Androidista omanlaisensa, esim. sotkevat kuvakkaiden paikat, asentavat joukkoon omia ohjelmiaan Googlen ohjelmien sijaan jne.) ja lisäksi se kehitys, että suomalaisten tuotteiden määrät vähenevät markkinoilla ja tilalle tulee korealaista ja kiinalaista. Tämä on oma näkemykseni ja yritän sitten omalla ostoskäyttäytymiselläni vastustaa näitä tuotteita silloin kun voin. Asenteeseen vaikuttaa ehkä eniten se, että Samsungin kanssa menneet hermot ns huonoon kuntoon liian monta kertaa, kun olen joutunut noita rojuja korjaamaan. Nykyään en enää ko merkkiin koske vaan suosittelen ostamaan muuta tilalle tai viemään korjattavaksi muualle.

Sitten on tietysti tämä asenne ostaa mieluummin kotimaista, vaikkei aina olisi parempaakaan. Sillä ei merkitystä, jos kotimainen rengas häviää korealaiselle jossain testissä. Mieluummin kuitenkin tuki suomalaiselle työlle. Nyt olen erityisesti ajanut noilla pinnoitetuilla renkailla, koska kuten kirjoitin, tämänhetkiset tuotteet toimivat jopa erittäin hyvin. Toki Nokialaisiakin käytössä ja varmaan vielä tulevaisuudessakin ostan - odotellaan nyt Hakkapeliitta 9:n seuraajaa, kun 9 ei syystä tai toisesta ole vastaava testimenestyjä kuin 8 oli.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Jänniä nämä keskustelut kun osa kertoo kuinka mahtavat esim Nokian 8 nastakumit on ja miten ei voi lähteä kehäkolmosen ulkopuolelle kitkarenkailla.

Omasta tallista löytyy nyt kaksi vuotta vanhasta autosta alkuperäiset Nokian kasit ja tuosta vanhaan saabbiin käänsin käytetyt mutta kulutuspinnaltaan käytännössä uudet Nokian R2 kitkat. Molemmat renkaat samanikäiset.
Saabissa on vaan absit ja tuoreemmassa autossa kaikki ajonsotkimet.
Ei tulisi missään kelissä mieleen jättää saabia talliin pelkästään renkaiden/kelin takia! Pito on sen verran lähellä toisiaan kummassakin että muut ominaisuudet menee ohi. Voi olla että kaseilla on ajettu vähän enemmän jo, joten se uuden nastarenkaan etu on jo kadonnut.

Kummatkin renkaat ovat umpisurkeita paljaalla tiellä, mutta lumella ja jäällähän nämä on todella loogisia ja helppoja ajettavia kun löysä runko antaa anteeksi pieniä luistoja.

Kasit ei kyllä kokonaisuutena tunnu testivoittajalta kun huomioi miten tunnottomat vonkujat ovat. R2 ovat myös tunnottomat, mutta ne sentään menee hiljaisesti.

Niin, ja päivittäin tulee ajettua maaseudun kyläteitä/maantietä/motaria ja kaupunkiakin.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Pee
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Pee »

No vähän itekkin ihmettelen tuota suhtautumista...

Kumhot on ollut kesä ja talvirenkaina usemmat vuodet Saabeissa ja nissanissa ja en minä ole huomannut koskaan että niillä ei olisi päässyt jonkin mäen päälle tai että olisivat käyttäyteen jotenkin erikoisesti.
Olisko käyttäjässä vikaa, en tiedä.
Hiljaisemmatkin on kun nokialaiset (talvirenkaat)

Kokemusta on uusista ja käytetyistä michelineistä, nokialaisista/normaneista, hankookeista yms. eikä nuo normi ajossa ole sen kummempia olleet.
Teiden tukko en todellakaan koskaan ole ollut mutta ihme vatasia pitää olla jos noilla ei normi keleillä toimeen tule.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja viggen »

Omasta kokemuksesta Saabilla ajaessa pärjää paremmin kitkarenkailla, mitä näillä takavetoisilla premium autoilla, joilla ei pääse samaa mäkeä ylös aina edes nastarenkailla. :?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin