Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2474
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » To Loka 10, 2019 15:28

Vähän aina näitä TM testejä lukiessa mietin, että kuka noihin extreme olosuhteisiin oikeasti joutuu, että näillä testituloksilla on jotain merkitystä?

Suomi on iso ja pitkä maa, ja varmaan siellä pohjoisessa niitä oikeita talviominaisuuksia tarvitsee, pk-seudulla on itsellä vähintään yhdessä autossa ollut Keski-Euroopan kitkat kolmena viime talvena ja eipä ole yhtään vaaratilannetta tms tullut tai ollut edes lähellä ja niillä kitkoilla sitten ajo-ominaisuudet on ihan eri luokkaa kuin nastoilla silloin kun tie on märkä suolasta, eli n. 98% ajasta.
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Saab 9-5 2.0TA Aero -11

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1210
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Saabatti » To Loka 10, 2019 15:56

Täällä ainakin saa ihan riittävästi ajaa jäisellä/lumisella tiellä. Eikä olla edes Lapissa vielä. Eli kai se vastaus kysymykseesi (kuka extreme-olosuhteisiin joutuu), on: Kaikki, jotka ei asu rannikolla?
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9447
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Mertmi » To Loka 10, 2019 17:22

En mie tiedä extreme - oloista, mutta oma tahtotila on ajaa hyvillä renkailla. Täällä Joensuun seudulla etenkin risteykset nilautuu ikävän liukkaiksi talvella. Tokihan niistä pääsee huonoillakin renkailla, mutta jos hyvät renkaat auttaa välttämään yhdenkin kolarin, niin silloinhan on saanut vastinetta rahalle. Oma lukunsa on väki, joka ajaa säässä kuin säässä töihin vaikkapa 30min sivu huonosti huollettuja teitä. Niitä täällä Itä-Suomessa riittää... Hyvät renkaatkaan ei auta, kun on joskus ihan karmean liukasta. Tai ääripäänä lunta niin että pohja piirtää jo viivaa. Oikeaa tilannenopeutta pitää sovittaa testivoittajillakin. Ei voi ajaa sulan sään nopeuksia. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja McStadey » To Loka 10, 2019 21:25

Mertmi kirjoitti:
To Loka 10, 2019 17:22
En mie tiedä extreme - oloista, mutta oma tahtotila on ajaa hyvillä renkailla. Oikeaa tilannenopeutta pitää sovittaa testivoittajillakin. Ei voi ajaa sulan sään nopeuksia. 8)
Laskeskelin noista tm:n tuloksista joskus että samoihin jarrutusmatkoihin pääsee kitkalla kun ottaa 5 km/h vauhtia pois. Useinkaan tuolle ei ole tarvetta, mutta kyllä sitä kitkalla vähän varovaisemmin mutkat ja risteykset ottaa. Tämähän näkyy tilastoissakin niin että kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän kuolonkolareita kuin nastoilla. Toki kitkoilla ajetaan varmaan keskimäärin uudemmalla kalustollakin, en muista oliko tästä ihan tietoa, ainakin vahva mutu :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9447
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Loka 11, 2019 07:24

Naapuri taannoin ajoi nypityillä lähes sakkopinnoilla olevilla nastarenkailla ympärivuoden. Aamulla aina mietin, tuleekohan ehjänä kotiin. Niin vaan oli auto aina iltaisin pihassa, kun ikkunasta kurkkasin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

mikaels
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja mikaels » Su Loka 13, 2019 17:49

Olisi sopivasti tarjolla kitkarenkaat koossa 225/50/17.
Vanteiden ET 39. 225/45/17 koossa ei ole ollut mitään ongelmia. Kun nuo vanteet ei ole nyt alla niin ei pääse mittailemaan. Onko tuntumaa / kokemusta toimiiko kyseinen kombinaatio ongelmitta Aero femmassa ?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4159
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Pakari » Su Loka 13, 2019 18:06

Itellä oli kitkarenkaat tuossa koossa sedan kopassa, ja jos lastia ei ole kontti ja takapenkki täynnä niin pelaavat vakio alustan kanssa ongelmitta.

Mitä taas tulee renkaisiin alkavalle talvelle, niin otan kokeiluun Trianglen ice linkit tuohon NG-kolkkiin koossa 225/45/17.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

mikaels
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja mikaels » Ma Loka 14, 2019 18:13

Pakari kirjoitti:
Su Loka 13, 2019 18:06
Itellä oli kitkarenkaat tuossa koossa sedan kopassa, ja jos lastia ei ole kontti ja takapenkki täynnä niin pelaavat vakio alustan kanssa ongelmitta.

Mitä taas tulee renkaisiin alkavalle talvelle, niin otan kokeiluun Trianglen ice linkit tuohon NG-kolkkiin koossa 225/45/17.
Kiitos tiedosta. Ei tullutckauppoja kyseisistä renkaista joten etsintä jakuu. Eiköhän noilka kolmioilla ihan hyvin ajele jos ominaisuuksiltaan Hakkapeliitra 7 tasoa. Onko suunnittelijat jotain entistä Nokia renkaiden porukkaa?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4159
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ma Loka 14, 2019 18:40

Juu näin pitäisi olla jos olen oikein ymmärtänyt.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ti Loka 15, 2019 15:37

Tänään olis kyllä jo kaivannut talvirenkaita. Tuli tarve täräyttää Åbosta Helsinkiin ja koko matkan oli pari astetta pakkasta. Suola-auto oli onneksi poikennut motarilla, joten pinta ei ollut liukas. :roll:

Ensi viikoksi vasta aika renkaiden vanteille laittoon :facepalm_man:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

TLinden
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden » Su Loka 20, 2019 11:27

Rengasasiat kyllä mielenkiintoisia. Mikähän näissä on, kun aina uusia rengasmalleja tullessa markkinoille, ne ovat aikansa parhaita ja testejä lukiessa voi vain ihmetellä, miten muutamia vuosia tai vuosikymmeniä sitten on talviajo mitenkään onnistunut kun testien huonoimmat renkaat ovat lähes hengenvaarallisia ja jos aiempia testivoittajia verrataan uusiin malleihin, on ero aina melkoinen. Jos siis katselee Hakkapeliitta 7 -renkaiden elinkaarta, aikanaan testivoittajat ja sitten pudonneet sijoituksessa 8:n julkaisuun asti. Ja 7:aan perustuvat Norman 7:t sitten surkeaa kastia - toki Nokialta sain vahvistetun tiedon, että Nordmanin kumiseos ja nastat eri, mitä Hakkapeliitassa käytettiin.

Juuri ostamassani 9-3 OG:ssa tuli mukana ContiViking 2:set, pastettu vuonna 2008. Testeissä aikanaan erinomaiset tulokset, TM:llä jäivät kakkoseksi Hakkapeliitta 7:eille. Renkaat ovat uudenveroisessa kunnossa päällepäin, ei varmaan oikeasti edes yhtään talvea ajetut auton vähäisistä kilometreistä ja niissä kiinni olleista tarroista päätellen, mutta kumiseoksen on oltava kyllä aika koppuraa ja renkaat vaikuttavat mielenkiintoisesti myös ajo-ominaisuuksiin moottoritienopeuksissa ja jo vähän allekin. Pitänee varmaan odotella liukkaita ja katsoa, miten pitoa löytyy.

Ympäristöystävällisyys ja kestävä kehitys kun ovat päivän sana, niin olen useamman vuoden itse suosinut Ässä-merkkisiä uusio/pinnoitettuja renkaita. Ilmeisesti ainoa jäljellä oleva suomalainen valmistaja, kun muut markkinoilla olevat uusiot tulevat Puolasta tai Saksasta. Mietin, että missähän hengenvaarassa talvirenkaiden kanssa rengastestaajien mukaan olisi... että miten sijoittuisivat testeissä. Pito-ominaisuudet oman kokemukseni mukaan hyvinkin kelvolliset, ääni hiljaisempi kuin monissa muissa nastarenkaissa ja erityisesti sohjo-ominaisuudet hyvät. Pito jäällä ei kyllä Hakkapeliittojen veroinen. TM, Tuulilasi eikä Moottori ole ottaut näitä renkaita testiin, vaikka olen kysellyt, olisiko aihetta. Jotain nimettömiä kiinalaisia renkaita kyllä testataan. Ja se vähän harmittaa, kun ei nyt tiedä mitenkään, kuinka renkaat sijoittuisivat. Lakisääteisiä testejeä tekevän TestWorldin mukaan tämän päivän pinnoitetut pärjäävät ominaisuuksissa varsinkin keskitason uusille renkaille, toki eivät näitä tuloksia missään julkaise, mutta jossain haastattelussa testaaja oli kommentoinut näin.... Ei kun löytyihän tähän linkkikin: https://yle.fi/uutiset/3-10514937

Mitkä ovat muiden kokemukset täällä, mitä talvirenkaita Saabeissa alla?

NG 9-3:ssani on toinen sarja Hakkapeliitta 8:eja menossa. Kokemus, että ensimmäisenä ajotalvena pito erinomainen, sen jälkeen alkaa kyllä jo selkeästi huonontua. Kolmisen talvea hyvä aika ajaa renkailla, sitten vaihtoon.

Muuten NG 9-3:n 2014 ostaessani mukana tulleet Nokian kesärenkaat olivat siinä kunnossa, että tuon ensimmäisen kesän ajoi loppuun. Keväällä 2015 ostin alle Ässän uusiorenkaat, joilla ajettiin kaksi kesää. Kolmantena kesänä ne olivat kuluneet alle nelimillisiksi ja yhdestä petti runko. Tilalle tulivat siis kesällä 2017 Nokian Hakka Greenit, jotka syksyllä 2019 vaihtuivat taas Ässiin. Nokioissa kulutuspintaa jäljellä vajaat 4 mm, terävä sepelinkappali rikkoi renkaista yhden, niin laitoin kaikki kerralla vaihtoon, kun Ässät olivat syystarjouksessa. Jotain vikaa Nokian rungoissakin, tai sitten rengaspaineita en ollut seurannut tarpeeksi tarkkaan, kun epätasaista kulumista. Saabin pyöränkulmat on kyllä tarkastettu ja säädetty silloin, kun nuo renkaat uusina otettiin käyttöön. Kuitenkaan tällä kokemusella Kestävyydessä ei Nokian ja Ässän välillä ollut suurempia eroja. Hinnalla taas oli. Nytkin uudet Nokialaiset olisivat maksaneet satasen enemmän.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9097
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Loka 20, 2019 12:53

Sitähän se on, kun kehitys kehittyy. Samaan tapaan tämän päivän perheille ei riitä asunnoksi enää 50-60 neliön kolmio eikä perheen isälle (eikä kaikille äideillekään, eikä muunsukupuolisille yms.) riitä käyttöautoksi 50 hv Datsun Cherry.

En nyt muista, että varsinaisissa rengastesteissä olisi kovin usein haukuttu yhtäkään rengasta suorastaan hengenvaaralliseksi, vaan tämänkaltaiset termit on ennemminkin jälkimedian käytössä. Siis lööppilehtien siteeratessa varsinaisia testituloksia ja tietenkin lukijoiden käsitellessä aihetta sosiaalisessa mediassa. Ei ne renkaatkaan niin mustavalkoisia ole, perusväristään huolimatta :mrgreen:

Hengenvaaralliseksi renkaan voi tietenkin tulkita siinä kohtaa, jos ääritilanteeseen jouduttaessa pito ei vain riitä estämään onnettomuutta, mutta hyvällä renkaalla riittäisi. Mutta se paraskin rengas muuttuu hengenvaaralliseksi jossain tilanteessa, jossa todennäköisimmin joku liikenteen osapuoli, oli se sitten vaikka tietä ylittämään lähtenyt hirvi, on tehnyt virhearvion.

Oma kokemukseni on sellainen, että kyllä nykyrenkaat pitää paremmin kuin ne menneiden vuosien huiput. Edellisessä Saabissa alla pyöri silloiset hyvät renkaat Hakkapeliitta neloset, ja kun auto vaihtui uudempaan, niin siinä olikin sitten sukupolvea uudemmat Continentalin nastat. No auton vaihdoskin vaikuttaa tietenkin asiaan, mutta ihan perus liikennevalojarrutuksia ja liikkellelähtöjä kun vertasi niin eroa oli aika paljon. Sitten kun näistä Conteista oli lentänyt riittävästi nastoja kuikkaan, niin ostin tilalle uusinta uutta edustavat Contin nastat. Niiden kanssa olen ajanut kolme viimeistä talvea ja joka talvi olen ällistellyt niiden antamaa pitoa vaikkapa peilijäisellä mökkitiellä.

Toki pitää muistaa, että aina vanhat uusiin vaihtaessa tulee iäkkään kovettuneen kumin tilalle uutta ja pehmeää ja pintaakin on taas eri tavalla. Eli vaikea verrata rengasmalleja suoraan, ellei pääse ajamaan samanlaisella autolla samanikäisiä ja yhtä kuluneita renkaita. Taitaa kuitenkin olla niin että näissä talvirenkaissa varsinkin on paljon varaa kehittyä vielä, ja siksi jokainen uusi sukupolvi on oikeasti parempi kuin edellinen.

Itse asiaan, eli omiin rengasvalintoihin. Saabin osalta ei ole erityisiä tarpeita, kun se on myynnissä ja nuo mainitut Contit on nähneet tietä vasta 10 tkm, mutta eilen perheeseen tulleessa Mitsun Outlanderissa tuli mukana Kumhon I'Zen KW31 -kitkat. Ikää kumeilla kaksi vuotta ja pintaa 6-8 mm. Tässä kovasti pohdin laittaisiko nyo nyt syksyllä alle ja testaisi miten tuollainen keskihintainen jo jonkin verran tietä nähnyt kitka toimii, vai tilaanko suoraan uudet nastat ja myyn nuo kitkat jollekin joka niillä haluaisi ajaa. Ehkäpä laitan nuo Kumhot alle ja katson sitten ekojen liukkaiden jälkeen mikä fiilis ja minkälaisia tarjouksia talvella on kuumimman vaihtosesongin jälkeen. Katsoin että rengas365-verkkokaupasta saisi Hankookin testimenestyjänastojen SUV-versiota oikeassa koossa (215/70R16) reilulla satasella kappale rahteineen. Muut testeissä menestyneet eri nastarengasmallit tuossa koossa näyttää olevan eri rengaskaupoissa tarjolla 500-600 eurolla per satsi.

Avatar
aero
-
Viestit: 6016
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja aero » Su Loka 20, 2019 13:30

TLinden kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 11:27
Rengasasiat kyllä mielenkiintoisia. Mikähän näissä on, kun aina uusia rengasmalleja tullessa markkinoille, ne ovat aikansa parhaita ja testejä lukiessa voi vain ihmetellä, miten muutamia vuosia tai vuosikymmeniä sitten on talviajo mitenkään onnistunut kun testien huonoimmat renkaat ovat lähes hengenvaarallisia ja jos aiempia testivoittajia verrataan uusiin malleihin, on ero aina melkoinen. Jos siis katselee Hakkapeliitta 7 -renkaiden elinkaarta, aikanaan testivoittajat ja sitten pudonneet sijoituksessa 8:n julkaisuun asti. Ja 7:aan perustuvat Norman 7:t sitten surkeaa kastia - toki Nokialta sain vahvistetun tiedon, että Nordmanin kumiseos ja nastat eri, mitä Hakkapeliitassa käytettiin.
Olisko muuten kellään tallella vanhoja rengastestejä? Voisi olla ihan mielenkiintoista katsella, että millaisia eroja mittaustuloksissa on sillä hetkellä, kun renkaat ovat ykköskastia myynnissä. Tottakai olosuhteet vaihtelee jne eli ei ne ole kiveen kirjoitettuja, mutta esim. millaiset jarrutustulokset jäällä on kuranttina testattuna antaneet HKPL4-5-7-8-9, eli miten se kehitys on kehittynyt. Tässä nimittäin pääsisi eroon siitä mahdollisuudesta, että jos otetaan testiin mukaan elinkaarensa päässä oleva rengasmalli, ei se enää välttämättä ole samanlainen kuin ollessaan huippukumi. Vähän halpuutusta matkan varrella tuotantokustannuksiin ja oho kun profitti paranee, pito vähenee ja saadaan testissä entistä huimempi ero. Eli historiansa parhaat tulokset kultakin rengasmallista, niin saa oikeasti selvempää käsitystä siitä, miten paljon tilanne on parantunut.
AZP kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 12:53
Hengenvaaralliseksi renkaan voi tietenkin tulkita siinä kohtaa, jos ääritilanteeseen jouduttaessa pito ei vain riitä estämään onnettomuutta, mutta hyvällä renkaalla riittäisi. Mutta se paraskin rengas muuttuu hengenvaaralliseksi jossain tilanteessa, jossa todennäköisimmin joku liikenteen osapuoli, oli se sitten vaikka tietä ylittämään lähtenyt hirvi, on tehnyt virhearvion.
Minusta renkaan tekee hengenvaaralliseksi se, jos se aiheuttaa esim. nopean käytösmuutoksen niin, että se on suoraan aiheuttavassa ketjussa kun osuu. Vaikkapa niin, että nopeasti kääntäessä renkaan runko joutuu taipumaan yli kestonsa ja repeää heittäen auton ihmeelliseen kierteeseen. Konepellille puskasta hyppäävä hirvi ei minusta muuta rengasta hengenvaaralliseksi sen enempää kuin kuljettajan lamauttava luoti, vaikka molemmissa tilanne kokonaisuutena on jopa helposti hengenvaarallinen.
AZP kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 12:53
Itse asiaan, eli omiin rengasvalintoihin. Saabin osalta ei ole erityisiä tarpeita, kun se on myynnissä ja nuo mainitut Contit on nähneet tietä vasta 10 tkm, mutta eilen perheeseen tulleessa Mitsun Outlanderissa tuli mukana Kumhon I'Zen KW31 -kitkat. Ikää kumeilla kaksi vuotta ja pintaa 6-8 mm. Tässä kovasti pohdin laittaisiko nyo nyt syksyllä alle ja testaisi miten tuollainen keskihintainen jo jonkin verran tietä nähnyt kitka toimii, vai tilaanko suoraan uudet nastat ja myyn nuo kitkat jollekin joka niillä haluaisi ajaa.
Minä testaisin ne mukana tulleet kitkat joka tapauksessa. Vaikka päätyisit vaihtamaan renkaat toisiin, niin kokeiltuasi noita saat paremman käsityksen siitä, miten rengasmuutos vaikuttaa ko. autossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

TLinden
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden » Su Loka 20, 2019 13:41

TM:n tilaajat pääsevät käsiksi sähköiseen arkistoon, jossa löytyy kaikki koko lehdin olemassaolon aikana ilmestyneet testit. Tällä hetkellä tilaukseni ei ole voimassa, niin en tuonne valitettavasti pääse.

Kumhon joku malli muun muassa jossain lehdessä oikeasti taannoin haukuttiin hengenvaaralliseksi. :D Ja kirjoitettiin myös kotimaisesta pinnoitetusta EkoTurbosta, että presidentin vientipalkinto oli asiallinen juttu ja mitä paremmin tällaiset renkaat saadaan pois maasta, sen parempi. Nykyään voi olla, että seuraisi oikeusjuttuja tuollaisista arvioista, mutta ainakin noissa vanhemmissa testeissä on aika kirjavaa kielenkäyttöä "laatulehtienkin" puolesta.

Itselläni mikä tahansa korealainen tuote nostaa aina vastarinnan. Hankookia en ostaisi ikimaailmassa, vaikka testitulokset olisivat mitä. Mutta tässä on tietysti kyse henkilökohtaisesta mielipiteestä ja vanhoista kokemuksista, milloin tuon maalaiset tuotteet ovat pettäneet luottamuksen täydellisesti. Ja on korealaisilla oma lusikkansa sopassa suomalaisten työpaikkojen katoamisen kanssakin...

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9097
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Loka 20, 2019 16:39

aero kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 13:30
Konepellille puskasta hyppäävä hirvi ei minusta muuta rengasta hengenvaaralliseksi sen enempää kuin kuljettajan lamauttava luoti, vaikka molemmissa tilanne kokonaisuutena on jopa helposti hengenvaarallinen.
Tämähän ei se pointti ollutkaan, vaan se että renkaan voi korkeintaan ajatella olevan suhteellisesti hengenvaarallinen toiseen renkaaseen verrattuna, mutta jokaisella renkaalla voi joutua hengenvaaraan. Lopulta se hengenvaara riippuu siis monesta muustakin tekijästä kuin renkaasta, eikä siis mitään rengasta voi sanoa hengenvaaralliseksi yksinään.

Vastaa Viestiin