Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Pe Maalis 20, 2020 19:02
TM:n sivuilla oli eilen tai edellispäivänä lyhyt juttu Kontion uudesta nastarenkaasta, joka on tulossa ilmeisesti ensi talveksi myyntiin. Jutusta sai sellaisen kuvan, että rengas tulee olemaan mukana syksyn 2020 TMn talvirengasvertailussa.

Nyt juttu on sivuilta kuitenkin kadonnut. Vaikuttaa epäilyttävältä :?
Pienellä etsimisellä löysin netistä vielä jälkiä tästä TM:n pian julkaisun jälkeen poistamasta artikkelista. Renkaan nimi on siis Kontio IcePaw, ja sillä nimellä kun hakee Googlella niin eka hakutulos on 2 päivää sitten julkaistu TM:n artikkeli otsikolla "Tällainen on Kontio Renkaiden uusi Ice Paw -nastarengas – 48 rivissä olevat nastat on suunniteltu vain tätä rengasta varten".

https://tekniikanmaailma.fi/tallainen-o ... ta-varten/

Linkin takaa aukeaa kuitenkin:
Hups, sivua ei löytynyt (404)
Emme valitettavasti löytäneet hakemaasi sivua.

Sen sijaan tässä Peugeot 404, jota kutsuttiin myös Pesoseksi.
Linkki TM:n sivuille löytyy näköjään myös Vannetukun Facebook-sivuilta: https://www.facebook.com/98691794588/po ... 195759589/

Siellä mainitaan:
"Jääpito vaikuttaa hyvältä erityisesti kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Lisäksi pidon raja tuntuu loivalta, jolloin auto on helppo hallita."

Kontio IcePaw on Kontio Renkaiden uusi premium-nastarengas, jossa on maailman eniten nastoja. Toimittajat testasivat renkaan - lue TM: juttu!

https://tekniikanmaailma.fi/tallainen-o ... ta-varten/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Risto »

Artikkeli löytyy Googlen välimuistista eli hakutuloksen ylimmällä rivillä olevaa nuolta klikkaamalla pääsee lukemaan alkuperäisen artikkelin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, ei vaan mobiilissa toimi. Mutta laitetaan tänne nyt kaikkien iloksi kun kaivoin sen tuolta välimuistista:
19.3.2020 14:58
Tällainen on Kontio Renkaiden uusi Ice Paw -nastarengas – 48 rivissä olevat nastat on suunniteltu vain tätä rengasta varten

Talven jo taittuessa suomalainen Kontio Renkaat julkaisi edullisten talvirenkaiden markkinoille suunnatun Ice Paw -nastarenkaan. Suomessa suunniteltu ja Kiinassa valmistettu rengas on Test Worldin toteuttamissa testeissä menestynyt saman hintaluokan kilpailijoita vastaan erityisesti jääpinnalla. Lumella tilanne tasoittuu verrokkirenkaiden kanssa.

”Piirustuslaudalla on mahdotonta sanoa, millainen renkaasta tulee ja millaiset ominaisuudet korostuvat. Vasta testeissä saadaan selkeämpi kuva ja päästään kiinni todellisiin ominaisuuksiin, joita voidaan edelleen kehittää testien perusteella. Uskon, että näin asia on myös kaikilla suurilla rengasvalmistajilla”, Kontio Renkaiden toimitusjohtaja Jukka Heiskanen arvelee.

”Meillä testivaiheeseen saakka päätyi neljä kumiseosta, kaksi pintakuviota ja kaksi nastatyyppiä. Näistä komponenteista koottiin testien perusteella yhdistelmä, joka meidän mielestämme oli paras kompromissi”, Heiskanen kuvailee.

Heiskanen sanoo yllättyneensä siitä, että hyvän jääpidon ohella Ice Paw on hiljainen.

”Lisäksi Trafin valvonnassa tehdyissä kulutustesteissä tien kuluminen oli huomattavasti pienempi kuin kilpailijoilla, vaikka meillä on kaikkiin kilpailijoihin verrattuna eniten nastoja”, Heiskanen esittelee.

Jääpidon suhteen avainasemassa on nastoitus, jossa yhtiön mukaan on panostettu nastojen pistovoimaan, määrään ja sijoitteluun. Nastat ovat 48 rivissä, jolloin ne eivät esimerkiksi kiihdytyksessä ja jarrutuksessa osu samaan uraan. Tällä on merkitystä erityisesti jääpinnalla.

”Nasta on suunniteltu vain tätä rengasta varten ja nastan reikä tätä nastaa varten. Nastassa on kolme laippaa ja teräsrunko, sekä tavallista kapeampi kovametallikärki. Perusrakenne poikkeaa siten selkeästi kilpailijoista”, Heiskanen kertoo.

Renkaan kuluessa nastan ylin laippa kuluu pois, jolloin toinen laippa pitää nastan yhä pystyssä. Lisäksi teräsrunko kuluu hitaammin. Kapeakärkinen nasta ei kuluta asfalttia samaan tapaan kuin leveämmät.

Pintakuvio kerrotaan suunnitellun siten, että se elää mahdollisimman vähän kuormituksessa. Palojen välissä on porrastettuja siltoja, joilla paloja on jäykistetty. Reunapaloissa on sivuttaispitosärmät, ja lunta sekä loskaa syrjäytetään tehokkaasti sillä, että kanava renkaan keskeltä levenee ulospäin.

Rengasesittelyn yhteydessä koeajo paljasti ainakin sen, että jääpito vaikuttaa hyvältä erityisesti kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Lisäksi pidon raja tuntuu loivalta, jolloin auto on helppo hallita.

Kontion uutuuden myyntiversion todelliset kyvyt kilpailijoihin verrattuna paljastuvat ensi syksyllä julkaistavassa TM:n talvirengasvertailussa.

Test World on tehnyt Ivalossa Kontio Renkaan toimeksiannosta nipun testejä, joissa merkin uutta nastarengasta on verrattu muihin edullisen hintaluokan renkaisiin.

Kuva

Kontio Ice Paw -renkaassa käytetään tavallista kapeakärkisempiä nastoja. Niiden avulla tavoitellaan hyvää jääpitoa.
Ja kuvasta kyllä näkee, että nastoja riittää, mahtuu sinne vähän kumiakin väleihin sentään :mrgreen:

Hauskaa sinänsä, että TM toteaa renkaan olevan edullisten renkaiden markkinoille, kun taas Facebookissa Vannetukku toteaa, että Kontio IcePaw on Kontio Renkaiden uusi premium-nastarengas.

Syksyn rengastestijulkaisua jo odotellessa :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ja Hankook valmistaa nastarenkaansa Indonesiassa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Julle »

Missä ne pitäisi valmistaa, ettei tartteisi silmiä pyöritellä?
9-5 Aero - 00
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Näemmä Kontio ottanut opikseen tuosta vanhasta TM:n artikkelista, missä valiteltiin nastojen vähäistä määrää. :D Nyt niitä on enemmän kuin kilpailijoilla. Myös se Shuriken-nasta näemmä jäänyt pois tuon uuden tieltä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Julle kirjoitti:
La Maalis 21, 2020 16:37
Missä ne pitäisi valmistaa, ettei tartteisi silmiä pyöritellä?
Jep, valmistukseen tarvittava työohjeistus, laitteet ja materiaalit ei ole paikkasidonnaisia.
TLinden kirjoitti:
La Maalis 21, 2020 17:46
Näemmä Kontio ottanut opikseen tuosta vanhasta TM:n artikkelista, missä valiteltiin nastojen vähäistä määrää. :D Nyt niitä on enemmän kuin kilpailijoilla. Myös se Shuriken-nasta näemmä jäänyt pois tuon uuden tieltä.
Nyt, kun on tullut pari talvea käveltyä säännöllisesti (selän vuoksi) ja tämä talvi viikoittain töihinkin niin tietyt talvirenkaat tunnistaa, äänestä. En tiedä onko se koiranluu-nasta vai mikä mutta joku talvirengas pitää aivan hirveää ääntä, mahtaa olla auton sisällä mieluisaa :lol: Siis tähän nastamäärään, että missä menee raja siedettävän melun ja pidon välillä.

Itsellä tärkeimmät speksit on juurikin hinta-laatusuhde ja ääni. Näissä muuten Michelin X-Ice North 3 oli aivan huippu. Ja ollakseen niinkin paskat mitä nykyisen kinnerin Kumhot oli niin net oli aivan pirun hiljaiset nastarenkaiksi. Mainittakoon vielä, että viallisten taka-akselin puslien vuoksi ko. Kumhot oli kuluneet vinopintaiseksi (sisäsyrjä oli puolet matalemmalla kuin ulkosyrjä) ja puslarempan jälkeen rengas vaelsi, veteli jne. Mainittakoon lisäksi, että Kumho on yksi maailman suurimpia kemian alan yrityksiä jolle renkaat on neula heinäsuovassa :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Maikki »

X-ice north 3 on susipaskat pidoltaan...ei paljoa lohduta hiljaisuus kun ei oo pitoa.

Renkaita turha syyttää meluisiksi jos ne itse on ensin pilannu huonoilla puslilla niin että ovat kuluneet "hampaalle"

Hakkapeliitta 8:t yllättäneet positiivisesti omassa autossa. 23tkm menty tänä "talvena" ja juuri vaihdoin edessä olleet taakse ja takaa eteen. Edessä olleissa vielä Just ja just näkyy 8mm merkki ja takana olleet eivät ole juurikaan kuluneet. Nastoja irronnu kaikki 1kpl eikä nokialaisten perisynti eli soikeus vaivaa.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Maikki kirjoitti:
Su Maalis 22, 2020 15:38
X-ice north 3 on susipaskat pidoltaan...ei paljoa lohduta hiljaisuus kun ei oo pitoa.

Renkaita turha syyttää meluisiksi jos ne itse on ensin pilannu huonoilla puslilla niin että ovat kuluneet "hampaalle"

Hakkapeliitta 8:t yllättäneet positiivisesti omassa autossa. 23tkm menty tänä "talvena" ja juuri vaihdoin edessä olleet taakse ja takaa eteen. Edessä olleissa vielä Just ja just näkyy 8mm merkki ja takana olleet eivät ole juurikaan kuluneet. Nastoja irronnu kaikki 1kpl eikä nokialaisten perisynti eli soikeus vaivaa.
Oma kokemus Michelineistä oli Opelilla hankittua ja se ei ollut renkaista kronkeli, ja siinä kyllä pitoa riitti. Tosin Vectran isolohko 2.2i oli hieman liikaa kiihdytyspidolle, muutoin pitoa riitti.

Mainittakoon, että se en ollut minä joka pilasi ne Kumhot. Ne oli jo tuossa Aerossa, kun hankin sen. Eikä ne melun vuoksi olleet paskat vaan sen takia, että olivat kuluneet vinoon ja teetettyäni puslaremontin kulutuspinnasta ei ottanut koko pinta vaan ulkosyrjä/olkapää. Ja ei muuten olleet hampaalla. Ja joo, siitäkin on kokemusta em. Opelista ja siitä puslat laittattaessani ei tullut samaa mitä Saabissa, vaikka siinä ne silloiset Bridgestonet oli sisäsyrjältä kuin traktorin renkaat.

Hauskaa, että mainitsit nuo Hakkapeliitta 8:t. Ne menee omalla listalla Good Yearin kanssa kohtaan ”en ottais vaikka maksettais”. En väitä, että ne olisivat huonot, ei todellakaan mutta itselle on tärkeää, miten sen sanoisi, ajaessa kuulla myös omat ajatukset.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Maikki »

No kumhot ei muutenkaan ole pidoltaan ihmeelliset.

Tonnarissa kasit vielä menee kun on kohtuullinen äänieristys mutta femmassa varmasti jodlaisivat iloisesti :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja eegas »

http://www.rengasvertailu.fi/nastarenka ... force-stud , tuollaisilla lipsutellut viime talven, oli paremmat kuin odotin, aika hiljaiset olivat.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mertmi kirjoitti:
Pe Marras 29, 2019 16:38
Eilen ajelin emännän femmalla, jossa on Goodyearit muutaman vuoden takaa. Piti kyllä hillitä ajotapaa, ettei käännöksissä ja kiihdytyksessä ESP:n kolmio loista mittaristossa. Loskaa toki tiellä. Märän ja loskan ominaisuudet tuntuu olevan paremmalla tasolla näissä 9-3:n Hakkapeliitta 9:ssä. Luistonestottomuus ei haitannut raskaampaakaan kaasun käyttöä tänään esim. märällä hieman loskaisella tiellä. Toki pienempien teiden sohjopatja vaatii aina oikean tilannenopeuden, vaikka varsin makeasti renkaat pelaakin.
Eipä talven aikana mielipide muuttunut. Femmaan on ostettava uudet renkaat ensi talveksi. Hakkapeliitta 9 on varsin vahvoilla tuon toisen auton kokemuksien perusteella. Niin räikeä ero on autojen välillä, että jo turvallisuussyistä moinen ero pitää poistaa. Rikoin ihan kotinurkilla femman etuspoileria puskettamalla jääpaakkuun tien reunassa, kun pito yllättäen olikin huono kurvissa. Kolkilla olin tullut samasta kohdasta jonkin aikaa aiemmin ilman mitään luisuja...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Antti H
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 21:04
Paikkakunta: Kajaani City

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Omegaan ostin syksyllä misukan neloset, on aivan tautinen pito!
Saabissa on Nokian uudehkot kitkat, ja ei minusta kitkarenkaiden käyttäjää saa :D
Lumella pitää, mutta kelin lauhtuessa ei pärjää millään misukoille..
Ens talveksi saabiin misukat
9-3 2.8t V6 Aero xwd
DTM Calibra
Omega b2
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Myin 20 eurolla sen 900:sen mukana tulleen korealais-kiinalaisen ongelmajätesarjan pois. Eipä siis tullut paljoa kokemusta. Ässärenkaat tulevat tilalle. Sopivasti oli Ässän tehtaanmyymälään myös jäänyt jostain alkuperäiset Saabin aluvanteet vuodelta -88. Ostin ne ja mukaan kesärenkaat.

Nyt jos milloin kannattaa muuten ostaa talvirenkaat, jos haluaa Ässiä kokeilla. Tehtaalla on vielä paljon talvirenkaita varastossa ja kaikki myydään 20% alennuksella kesärenkaiden tieltä. Todennäköisesti jopa edullisemmat nyt kuin huonommat kiinalaiset halparenkaat.
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Kävin tänään vaihdattamassa autoihin kesäkumit alle ja otin samalla uudet talvisarjat kumpaakin kun nyt halvemmalla saa kuitenkin. Ooppeliin X-Ice North 4 ja Saabiin Nordman 7. Michelineistä ei aiempaa kokemusta, lähes aina ollut nasta Hakkaa. Ooppelin mukana tuli continentalin kitkat joilla meni nyt melkein kaksi talvea, hyvin kulki niilläkin. Saabin mukana tuli kaksi todella vanhaa dunloppia ja kaksi hakkapeliittaa niin piti päivittää sarja siihenkin.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Vastaa Viestiin