19.3.2020 14:58
Tällainen on Kontio Renkaiden uusi Ice Paw -nastarengas – 48 rivissä olevat nastat on suunniteltu vain tätä rengasta varten
Talven jo taittuessa suomalainen Kontio Renkaat julkaisi edullisten talvirenkaiden markkinoille suunnatun Ice Paw -nastarenkaan. Suomessa suunniteltu ja Kiinassa valmistettu rengas on Test Worldin toteuttamissa testeissä menestynyt saman hintaluokan kilpailijoita vastaan erityisesti jääpinnalla. Lumella tilanne tasoittuu verrokkirenkaiden kanssa.
”Piirustuslaudalla on mahdotonta sanoa, millainen renkaasta tulee ja millaiset ominaisuudet korostuvat. Vasta testeissä saadaan selkeämpi kuva ja päästään kiinni todellisiin ominaisuuksiin, joita voidaan edelleen kehittää testien perusteella. Uskon, että näin asia on myös kaikilla suurilla rengasvalmistajilla”, Kontio Renkaiden toimitusjohtaja Jukka Heiskanen arvelee.
”Meillä testivaiheeseen saakka päätyi neljä kumiseosta, kaksi pintakuviota ja kaksi nastatyyppiä. Näistä komponenteista koottiin testien perusteella yhdistelmä, joka meidän mielestämme oli paras kompromissi”, Heiskanen kuvailee.
Heiskanen sanoo yllättyneensä siitä, että hyvän jääpidon ohella Ice Paw on hiljainen.
”Lisäksi Trafin valvonnassa tehdyissä kulutustesteissä tien kuluminen oli huomattavasti pienempi kuin kilpailijoilla, vaikka meillä on kaikkiin kilpailijoihin verrattuna eniten nastoja”, Heiskanen esittelee.
Jääpidon suhteen avainasemassa on nastoitus, jossa yhtiön mukaan on panostettu nastojen pistovoimaan, määrään ja sijoitteluun. Nastat ovat 48 rivissä, jolloin ne eivät esimerkiksi kiihdytyksessä ja jarrutuksessa osu samaan uraan. Tällä on merkitystä erityisesti jääpinnalla.
”Nasta on suunniteltu vain tätä rengasta varten ja nastan reikä tätä nastaa varten. Nastassa on kolme laippaa ja teräsrunko, sekä tavallista kapeampi kovametallikärki. Perusrakenne poikkeaa siten selkeästi kilpailijoista”, Heiskanen kertoo.
Renkaan kuluessa nastan ylin laippa kuluu pois, jolloin toinen laippa pitää nastan yhä pystyssä. Lisäksi teräsrunko kuluu hitaammin. Kapeakärkinen nasta ei kuluta asfalttia samaan tapaan kuin leveämmät.
Pintakuvio kerrotaan suunnitellun siten, että se elää mahdollisimman vähän kuormituksessa. Palojen välissä on porrastettuja siltoja, joilla paloja on jäykistetty. Reunapaloissa on sivuttaispitosärmät, ja lunta sekä loskaa syrjäytetään tehokkaasti sillä, että kanava renkaan keskeltä levenee ulospäin.
Rengasesittelyn yhteydessä koeajo paljasti ainakin sen, että jääpito vaikuttaa hyvältä erityisesti kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Lisäksi pidon raja tuntuu loivalta, jolloin auto on helppo hallita.
Kontion uutuuden myyntiversion todelliset kyvyt kilpailijoihin verrattuna paljastuvat ensi syksyllä julkaistavassa TM:n talvirengasvertailussa.
Test World on tehnyt Ivalossa Kontio Renkaan toimeksiannosta nipun testejä, joissa merkin uutta nastarengasta on verrattu muihin edullisen hintaluokan renkaisiin.
Kontio Ice Paw -renkaassa käytetään tavallista kapeakärkisempiä nastoja. Niiden avulla tavoitellaan hyvää jääpitoa.