VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ti Syys 12, 2017 07:36

Tulipa laitettua otsikonmukainen 420 tkm ajeltu rytöläjä nyt kakkosautoksi. Vuosimallin '02 Elegance-farkku kyseessä.

Perheessä on kesäaikaan tarvetta kahdelle autolle ja ideana oli nyt rauhoittaa Tonnarin käyttö kesäajalle ja hyrskytellä tällä talvi.

Katselin ensin Saabin dieseleitä samalla koneella (luettuani täältä sen olevan todella kestävä), mutta vastaavista Farkkufemmoista olisi joutunut pulittamaan heti sen tonnin lisää.

Onhan se tavallaan ihan hienoa, että kolminumeroisella summalla saa leimatun perheauton kaksilla ihan ok renkailla, vakkarilla, lohkolämppärillä, automaatti-ilmastoinnilla, kauko-ohjatulla keskuslukituksella ja vetokoukulla. Kaikki sähkövehkeetkin ikkunoita ja peilejä myöten tuntuvat vieläpä toimivan. Ilmastoinnista tosin en ole näillä keleillä varma.

Huoltokirjan mielestä tuohon on vaihdeltu Mobilin tai GM:n öljyjä siinä 10-15 tkm välein huolto-ohjelman 30 tkm ohjeen sijaan.

Maantiellä tuo kulkee todella mukavasti, suoraan ja kolisematta. Edellinen omistaja on laitattanut Optimoiautosi-ohjelman, jonka pitäisi antaa 150 hv vakion 125 hv:n sijaan. Sen verran reippaasti tuo tuntuisi liikkuvan, että taitavat nuo hepat olla vielä tallissakin.

Sisältä ja moottoritilasta auto on suorastaan hämmentävän siisti, ilmeisesti siivouksen osalta ollut aika pedanttinen tuo edellinen omistaja. Jopa ratin nahka on liki virheetön. Etuovien etureunoissa, kontissa ja vasemman etuvilkun ympärillä on sen sijaan on jo ihan asiallisen näköiset ruosteläikät. Muuten alkaisin epäilemään ooppelistien ruuvailevan mittarilukemia ylöspäin :D.

Kirjoittelenpa tänne kärsimyksistäni. Vinkkejä ja kokemuksia näistä saa jakaa.

(Toivottavasti puristit kestävät ketjun vääränmerkkisen aiheen.) :saab:
Viimeksi muokannut Saabatti, Su Loka 06, 2019 13:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3202
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Syys 12, 2017 08:01

Joo onhan noi halpoja. Eikä se C Vectrakaan mikään hirmu kallis ole (femmaan verrattuna) ja se on jo pykälää uudempi mallina. Toisaalta varmaan on sitte modernimmat perusvaivakki yhtäkkiseltään mietittynä.

Oliko molemmat rengaskierrokset sen verran hyvät, että voit sanoa ostanees auton renkaiden hinnalla? :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Syys 12, 2017 18:18

Nyt tykkään kyllä etenkin "rytöläjän" kilometreistä, jotka saavat mittariinsa juuri 394000 km pyöräyttäneen Hiacen tuntumaan taas liki teiniltä. Mielenkiintoinen veto alta tonnin, voisi kuvitella tuon noilla spekseillä jotain mielenkiintoista kehittävän :D
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja vmt » Ti Syys 12, 2017 19:14

^ Kehittää tai ei kehitä. Nää on just niitä arpoja joilla voi voittaa tai sit iskeä kätensä aivan katastrofaalisesti olkapäitä myöten paskaan. :D
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ti Syys 12, 2017 21:52

Eipä nuo rengaskiekat mitään uusia olleet, mutta eivät loppuun ajettukakaan. Talvikummit Hakkapeliitta 7:t ja reilusti pintaa, mutta jonkun verran nastoja näyttää puuttuvan. Molemmat rengaskierrokset ovat erittäin siistikuntoisilla Opelin omilla aluilla.

Ja en nyt tiedä kuinka syvälle paskaan sitä voi käsineen sukeltaa tämmöisen alle tonnin auton hommatessa: Jos särkyy, niin eipähän ollut kauhean iso rahallinen menetys ja jos kestää, niin sittenhän tuo oli ehkä oikeinkin mainio hankinta. En nyt mitään hirmu kalliita remppoja tuohon kyllä aio tehdä, jos alkaakin paikat hajoamaan ihan kunnolla.

Aiemmin on kuulemma viihtynyt lämpimässä tallissa ja se luksus loppui kyllä tähän. Joten varmasti tämä jotain sähkövikaa vähintäänkin kehittää talven tullen.

Seuraavaksi pitäis miettiä, koittaako fiksailla nuo ruosteet hiomalla ja maalaamalla vai antaako vain ruostua rauhassa ja ajelee menemään. Ed. omistaja näemmä on laittanut jotain öljytököttiä(?) niihin, arvatenkin mätänemisen hidastamiseksi.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Pe Syys 15, 2017 11:03

Johan sieltä on alkanut huomautettavaakin löytymään:

Moniurahihna pitää rutinaa varsinkin kylmänä. Hiljenee CRC:llä hetkeksi, mutta aloittaa sitten taas mekkalan, eli varmaan myyjäkin osannut laittaa tuota ennen kauppoja :). Hihna ja vesipumppu on kuitenkin viime vuonna vaihdettu, että ehkäpä tuosta nyt selviää rullan/rullien uusimisella.

Akkua tuossa muistin vilkaista ja näyttäisi olevan 62Ah akku sisällä. Aika heppoinen dieseliin luulisi olevan?
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ma Syys 18, 2017 08:41

Futuristisen tuntuinen vehjehän tämä on kyllä Tonnariin verrattuna. Kääntösädekin on niin pieni, että aluksi meinasin ajella ojaan sisäkautta joka risteyksessä :lol:.

Pahimpana puutteena tähän mennessä on mukitelineen puuttuminen. Saa suositella hyviä jälkiasenteisia!
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ti Syys 19, 2017 08:21

Tonnari jäi eilen seisontaan, eli nyt ollaan Opelin varassa sitten.

Sen verran kuitenkin oli tervettä pessimismiä, että vaihdoin Saabiin talvisäilytyksen ajaksi nastarenkaat alle :D. Ovatpahan sitten valmiina ku Vectra päättää hajota kovilla pakkasilla.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Georges27
"Hirsch"
Viestit: 842
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Georges27 » Ti Syys 19, 2017 13:03

Toihan on onneksi kohtuu varmalla koneella (jos nyt mikään henkilöautonmoottori on sellainen) ja ruoste, mikä B-Vectrassa on ollut murheena, ei katkaise matkaa kovin nopeasti.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), ng9-3 combi 1.9tids A Vector -08 (ka), og9-3 T5 5d
#2742 (muistaakseni)

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ma Syys 25, 2017 06:30

Viikonloppuna tuli käytyä Vectralla 280 km lenkki, ja hyvinhän tuo pelasi. Vakkari on helppokäyttöinen ja plyyshipenkitkin ovat varsin mukavat! Auton tullessa meille apulaitehihna piti rutinaa ja meteliä, mutta nyt se on n. 1000 kilsan ajon myötä loppunut itsekseen :D. Ehkä sieltä tippui se rutiseva rulla välistä pois tai sitten edellinen omistaja oli käyttänyt ylimääräistä autoa loppuvaiheessa niin vähän, että tarvi vaan ajoa (ja CRC:tä)...

Sisämeluhan tuossa on Saabia suurempi kyllä, mutta hiljaisempaa kajuutassa kuitenkin on kuin omistamissani Nissaneissa. Tehtaan poppivehkeet taas on paremmat kuin omistamissani Saabeissa (joissa on yleensä ollut AS2 muistaakseni), mikä yhdistettynä korkeampaan sisämeluun aiheuttaa näemmä tinnitusta :mrgreen:.

Korjasin etuoven ison ruosteläikän hiomalla ja maalaamalla. Pintaruostetta vaikutti onneksi olevan vain. Ei tuota kauempaa huomaakaan enää korjatuksi, läheltä tihrustamalla toki.

Kulutusta ei ole vielä ehtinyt laskennallisesti seurailemaan ja ajotieturihan tuosta Elegancesta näemmä puuttuu. Saa nähdä kuinka vähällä tuo menee.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Pe Marras 03, 2017 18:37

Ihmeen hyvä ja mukava auto tämä on ollut hintaansa nähden. Tavallaan vähän jopa ärsyttää, että tuo on Tonnaria parempi ajaa niin maantiellä kuin kaupungissa :evil:. Lukotkaan eivät tunnu jäätyvän ihan yhtä herkästi kuin Tontussa. Ole tässä nyt sitten saabisti.

Muutaman kerran on kumminkin syttynyt moottorivalo ajossa. Molemmilla kerroilla kiihdytyksessä ja ekalla kertaa auto myös meni vikatilaan, eli tehot hävisivät. Tällöin kurvasin tien sivuun ja käynnistin uudelleen, jonka jälkeen valo oli poissa ja tehot palanneet. Toisella kertaa tuossa pari päivää sitten teki saman tempun 19 asteen pakkasella, paitsi että sillä kertaa syttyi vain valo vähäksi aikaa. Sammui sitten omia aikojaan vähän ajan päästä.

Luin vikakoodit OBD-palikan kanssa Torquella, mutta sellaisia ei ainakaan noilla vehkeillä löytynyt. Opelin ohjekirja kertoo, että moottorivalon syttyminen satunnaisesti on ihan normaalia ( :D :D) ja ei tarvi ryhtyä mihinkään toimenpiteisiin, jos ei kovin usein uusiudu.

Noh, tuo tehojen katoaminen kiihdyttäessä kuitenkin pitää varmaan yrittää selvittää, kuin voi kumminkin aiheuttaa vaaratilanteen. Liekö sitten EGR vai voisiko johtua suht vanhasta dieselsuodattimesta...
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5095
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja tetammi » La Marras 04, 2017 15:29

Kai nää sotkee imusarjansa samal tavalla ku saabitki, niissä aiheuttaa kaikenlaista. Kustannukset alle pari kymppiä.

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti » La Marras 04, 2017 22:19

Putsata pitäisi vai? Löytyiskö linkkiä/ohjetta? (en haulla löytänyt dieselpuolelta)
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5095
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja tetammi » La Marras 04, 2017 23:46

Vanhoja juttuja ettei ole siellä.
Tuossa jotain omia tuskailuja aikoinaan http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... an+puts%2A

Hakee tiivisteet, ruiskuputket pois, lähtöjen päälle vaikka kumihanska peitoksi. Imusarja auki, rapsutus, jynssäys, kuuraus. Takasin läjää. Suuttimien päästä putket auki ja starttia ilmaus.

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4132
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Pakari » Su Marras 05, 2017 12:27

Saabatti kirjoitti:Ihmeen hyvä ja mukava auto tämä on ollut hintaansa nähden. Tavallaan vähän jopa ärsyttää, että tuo on Tonnaria parempi ajaa niin maantiellä kuin kaupungissa :evil:. Lukotkaan eivät tunnu jäätyvän ihan yhtä herkästi kuin Tontussa. Ole tässä nyt sitten saabisti.
Eikai se mikään ihme, että seuraavan vuosikymmenen perua oleva auto on edellistä vuosikymmentä parempi (1980 vs. 1990). Koskee ihan yhtälailla uudempia Saabejakin.. Ei kannata jämähtää siinne 1980-luvulle muistelemaan og900 ja 9000:sia. Vaikka kyllä - viimeisten vuosimallien tonnarit ovat hyviä laitteita jotka pärjäävät helposti uudemmille autoille matkustusmukavuudessa ja hiljaisuudessaan. Ajettavuudesta vaan huomaa tonnarissakin sen, että siellä on "sontakärryn taka-akseli" eli kiinteä eikä erillisripustuksilla toteutettu.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Vastaa Viestiin