VAGien kanssa kärvistelyä
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
No ohhoh,ketju venyy jos jättää mäkeen vaihde päällä.
Minä kun joudun laittamaan aina pakin päälle.
Täytyypä kuunnella nokkaketjun ääntä...
Minä kun joudun laittamaan aina pakin päälle.
Täytyypä kuunnella nokkaketjun ääntä...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Ei, ei se mäki sitä ketjua mitenkään ihmeesti venytä, mutta lerppamallin kiristin ja veto väärään suuntaan saa kyllä ketjun löysälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Joku matemaatikko voisi pian laskea, paljonko se ketju lyhenee, jos sen mitta on n 50cm ja keskeltä painetaan n 10mm sisään. Äkki arvioini on millejä ellei kymppejä, mutta tarkan tiedon toki saa joku laskea Tähän yhtälöön kun vielä kalkuloi nokka-akselin rattaan hampaan pituuden, voi jo päätellä onko em hyppääminen mahdollista jos ketju on ”tapissa”.
Minulla oli siis ”pärähtäessä” kiristin täysin ulkona, eli maksimimitta ketjussa. Ei se silti mihinkään hyppinyt. Joo, ja kyllä en käytä käppäriä kun talvella silloinkin vain sen hetken kun tarvitsee nopeasti kääntyä
Minulla oli siis ”pärähtäessä” kiristin täysin ulkona, eli maksimimitta ketjussa. Ei se silti mihinkään hyppinyt. Joo, ja kyllä en käytä käppäriä kun talvella silloinkin vain sen hetken kun tarvitsee nopeasti kääntyä
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Joo, ei hyppääminen siltikään ole varmaa eikä välttämättä edes todennäköistä. Kysehän on tietenkin mitoituksista; kuinka paljon siinä ketjussa on väljää ja miten kampuran ratas on hammastettu. Näiden pitää täsmätä, että löysäkään ketju voi käytännössä hypätä.Soki kirjoitti: ↑Pe Syys 03, 2021 07:44Joku matemaatikko voisi pian laskea, paljonko se ketju lyhenee, jos sen mitta on n 50cm ja keskeltä painetaan n 10mm sisään. Äkki arvioini on millejä ellei kymppejä, mutta tarkan tiedon toki saa joku laskea Tähän yhtälöön kun vielä kalkuloi nokka-akselin rattaan hampaan pituuden, voi jo päätellä onko em hyppääminen mahdollista jos ketju on ”tapissa”.
Toki uudella ketjulla kirraimen pitäisi olla lähes pohjassa, jos mitoitukset on järkeviä, joten sellaisen ei pitäisi hypätä pohjassa olevallakaan kiristimellä.
Mutta mekanismi on ihan selkeä, ei siinä ole mitään ihmellistä. Jos kiristin ei lainkaan kiristä ja konetta koettaa pyörittää kampuralta vastapalloon, niin ennen nokka-akselien kääntymistä ketjuun otetaan löysät esiin sillä että kiristin menee pohjaan. Jos se löysä riittää kampuralla hyppäämiseen, niin riski on olemassa.
Sulla onkin jousikuormitteinen kiristin eikä lerppamalli, kuten edellä totesit, joten ei siinä pitäisi esiintyä käytännössä ollenkaan tuota efektiä. Ilmeisesti sulla oli ketju niin venynyt, että kiristimen ollessa ulkonakin se oli vähän löysä ja pärisi siksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
No kyl mulla lie ihan sama kiristin kuin muissakin 1.8 TSI koneissa? Tuo kuvanmukainen on ollut sielä uudesta eli -09 alkaen. Ja tuskin uudemmissa on huonompaa keksintöä laitettu, tai no tiedä tuosta konsernista
Ketju oli venynyt yli viitearvojen ja siksi kiristin ei enää riittänyt, pärisi ja äänimerkistä vaihtoon= ei moottoririkkoa. Pärinä oli senverran vähäinen ettei edes moottorivalo syttynyt, jota huollossa pitävät viimeisenä varoituksena… silloin homma seis, lavetille ja pajalle.
Eli ei perustetta olla jättämättä vaihteelle pysäköidessä, toki vaihteeseenkaan ei pidä kovin jyrkässä mäjessä luottaa…
Ketju oli venynyt yli viitearvojen ja siksi kiristin ei enää riittänyt, pärisi ja äänimerkistä vaihtoon= ei moottoririkkoa. Pärinä oli senverran vähäinen ettei edes moottorivalo syttynyt, jota huollossa pitävät viimeisenä varoituksena… silloin homma seis, lavetille ja pajalle.
Eli ei perustetta olla jättämättä vaihteelle pysäköidessä, toki vaihteeseenkaan ei pidä kovin jyrkässä mäjessä luottaa…
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
En tiedä montako revisiota 1.8TSI:stä on ja miten ne eroavat. VAG:lla ylipäänsä on kyllä jo vuosikausia ollut tapana käyttää geneerisiä lyhenteitä, joista ei oikeasti voi päätellä laatua, vaikka essonbaari kertoo mitä kertoo. Tälläisiä lyhenteitä on mm. TSI, TDI ja DSG, joiden kaikkien alle mahtuu kestävää ja vähemmän kestävää tuotetta.
Tuolla aiemmalla sivulla joku osasi kertoa, että nää hyppimykset ja ja räjähtelyt keskittyy enemmän pienempiin koneisiin:
Minun nähdäkseni tässä on nyt sekaisin nimenomaan 1.8TSI ja ylipäätään mahdollisuus saada volkkarissa ketju hyppäämään sen legendaarisen lerppakiristimen ansiosta, josta sitten juttu vääntyi siihen että ketju venyisi erityisesti parkissa.
Tässä siis ihmetellään ketjun hyppyyttämistä ylipäätään volkkarin koneessa (ei puhuta erityisesti 1.8 TSI:stä):
Ja tässä tilanne on jotenkin kääntynyt siihen, että ketju venyisi tuosta moottorijarruparkista (edelleenkään ei mainita erityisesti 1.8 TSI:tä):
Ja siis ei, se ketju ei mitenkään ihmeellisesti veny parkissa, mutta niissä koneissa, joissa on lerppakiristin se ketju kyllä löystyy tuolla parkkitavalla ja jos ketjun mitta siinä kohtaa riittää, se voi startissa hypätä.
Eiköhän tässä ole jo aika kattavasti todettu, että tuossa sinun 1.8 TSI:ssäsi ei ole moista lerppakiristintä, eikä siis huolta tuosta ongelmasta, vaan olet kohdannut ihan normaalin ketjun venymisen, millaista saa esiin vaikkapa Saabin 2.8 Turbosta. Ja tosiaan, se riittää että moinen pommirakenne on onnistuttu rakentamaan yhteen versioon TSI-moottorista, niin huhukierto kyllä saa sen kattamaan kaikki TSI-moottorit, vaikka niin ei oikeasti ole. Vähän samaan tapaan kuin "DSG:tä pitää välttää koska ne ei kestä", vaikka siitä on kiljoona eri versiota, joista osa kestää, osa ei ja tietääkseni kestävien osuus mallivalikoimasta on pirusti isompi kuin kestämättömien.
Jep, ihan normaali nykymuodin mukainen venyvä jakoketju. Vaihtoon joko äänen tai vikakoodin perusteella, samaan tapaan kuin monessa muussakin moottorissa ja monella muullakin merkillä.Soki kirjoitti: ↑Pe Syys 03, 2021 16:11Ketju oli venynyt yli viitearvojen ja siksi kiristin ei enää riittänyt, pärisi ja äänimerkistä vaihtoon= ei moottoririkkoa. Pärinä oli senverran vähäinen ettei edes moottorivalo syttynyt, jota huollossa pitävät viimeisenä varoituksena… silloin homma seis, lavetille ja pajalle.
Totta, ei ole peruste juuri tuon moottorin kohdalla, mutta ei myöskään todiste siitä, ettei kyseistä pommirakennetta olisi jossain toisessa (TSI-)moottoriversiossa. Jos ei tiedä, millainen kiristin ja miten mitoitettu ketju siellä on, on kohtuullisen helppoa parkata niin, ettei moottori pyöri vastapalloon. Ylämäkeen päälle pakki, alamäkeen ykkönen, niin potentiaalinen ongelma on mitigoitu. Ja jos minulta kysytään, niin aina mäkeen parkatessa kässäri päälle - vaikkei tarttisi, niin sekin varuste tykkää siitä että sitä käyttää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Siis miks porukka ylinpäätään parkkeeraa vaihdetta vasten mäkeen? Eiks se käsi- eli seisontajarru ole pysäköintiä varten ja vaihde sitte vain varmistuksena jossain superjyrkäs mäes, jos jostain kumman syystä se jarru pettäis? Ja eikö noi TSI-vehkeetki mahda olla jo sitä ikäluokkaa, et mittaristo rääkyy punasena jos seisontajarru ei ole päällä auton sammuttua...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Kyllä se juurisyy venymiselle on rakenne ja mitoitus, ei niinkään käyttö. Vähän samaa ongelmaahan oli myös Opelin 2.2 direct koneessa, niissä pääsi käynnistäessä ketjut hyppäämään, kun kiristin petti ja jako meni pieleen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Sen verran vanhoja saappeja ollut, että vieläkin on manuaalissa tapana se pakki kaivaa päälle ennen sammutusta. Sitten se käkkäri onkin turha, jos ei kovin jyrkkä mäki ole kyseessä. Automaatillakaan tule juurikaan käytettyä.JP_Vette kirjoitti: ↑Pe Syys 03, 2021 20:24Siis miks porukka ylinpäätään parkkeeraa vaihdetta vasten mäkeen? Eiks se käsi- eli seisontajarru ole pysäköintiä varten ja vaihde sitte vain varmistuksena jossain superjyrkäs mäes, jos jostain kumman syystä se jarru pettäis? Ja eikö noi TSI-vehkeetki mahda olla jo sitä ikäluokkaa, et mittaristo rääkyy punasena jos seisontajarru ei ole päällä auton sammuttua...
Niin, enkä ole koskaan omistanut tai ajanut sellaista autoa, jossa auto vaatisi, tai edes huomauttaisi, käsijarrun päälle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Muhun lyötiin saabismia myös siten, että jonkun 99 oli ryöminyt lievästi kallistettu pihan poikki väärän merkkisen takapuskuriin. Olikohan harva, mutta ei se ainakaan pysynyt vaihteen varassa paikoillaan.
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Mä en ainakaan uskalla talvella kässäriä vetäistä jossen tiedä kuinka vanhat vanhat vaijerit autossa on, pari kertaa on tullut kokeiltua miten vaijeri jäätyy kuoreen ja kumpikin kerta onneksi verkkovirran äärellä. Kesällä toki käytän aina ihan jo sen takia että automaattisäätö on tilanteen tasalla.JP_Vette kirjoitti: ↑Pe Syys 03, 2021 20:24Siis miks porukka ylinpäätään parkkeeraa vaihdetta vasten mäkeen? Eiks se käsi- eli seisontajarru ole pysäköintiä varten ja vaihde sitte vain varmistuksena jossain superjyrkäs mäes, jos jostain kumman syystä se jarru pettäis? Ja eikö noi TSI-vehkeetki mahda olla jo sitä ikäluokkaa, et mittaristo rääkyy punasena jos seisontajarru ei ole päällä auton sammuttua...
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Aina käsijarru päälle parkkeeratessa, autossa kuin autossa, kesät ja talvet. Ei ongelmia. Suosittelen. Co-rolla on hyvä, siinä on automaattinen, sähköinen käsijarru, menee aina päälle kun parkkaa ja irtoaa, kun lähtee liikkelle. Ei tartte itse ajatella. Se on hyvä se.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
No ei ehjä 99 kyllä mihinkään ryömi jyrkässäkään rinteessä. Väittäisin että kyseessä on ollut vapaakytkimellinen 96:n. Ai niin, taisihan noita 99:kin olla alkuvuosina -60 -luvulla vapaakytkimellä(?)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
^Ihan beige 99 isoilla takavaloilla. Itsekseen oli kuulemma valunut. Mikä lie totuus. Vahinkoa ei juuri tullut, yhden muovisen kiinnikkeet korvasin nippusiteellä.
Re: VAGien kanssa kärvistelyä
Otsikon vehkeistä oma vaggine lyö myös kässärin päälle automaagisesti. En ite P:tä vasten tykkää parkkeerata yhtään joten hyvä näinIC1970 kirjoitti: ↑La Syys 04, 2021 21:05Aina käsijarru päälle parkkeeratessa, autossa kuin autossa, kesät ja talvet. Ei ongelmia. Suosittelen. Co-rolla on hyvä, siinä on automaattinen, sähköinen käsijarru, menee aina päälle kun parkkaa ja irtoaa, kun lähtee liikkelle. Ei tartte itse ajatella. Se on hyvä se.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16