VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Cona kirjoitti:
La Helmi 22, 2020 13:36
Tuollaisten vikojen varalta sijaisautovakuutus alkaa olemaan pakollinen varuste, jos autolla pakko päästä liikkumaan. :roll:
Toisaalta saa niitä sijaisautoja rahallakin. Esim Mitsuun maksaa sijaisautovakuutus 150 oiroa vuodessa. Jos sijaisautoksi riittää pienempi kippo, niin kannattavaksi sijaisautovakuutus muuttuu vasta jos vajaan viikon sijaisautotarpeita on useammin kuin kerran vuodessa. Tämä siis autovuokraamojen perushinnoilla Turussa.

No McStadeyllehän tämä seisokki taisi olla jo toinen vuoden sisään ja eka oli rutkasti pidempi, joten laskelma on selvä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Saahan niitä kippoja muutamalla kympillä päivä, mutta jos tarve on edelleen "Torakka-luokan" autolle, että saa perheen, tavarat, koirat jne. liikkumaan niin se alkaa jo maksamaan + selvittelyn vaiva.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Joo, tää oli hyvä viikko kun ei ollu akuuttia tarvetta autolle. Ja mulla on töihin bussilla niin hyvät yhteydet kuin Turun kokoisessa kylässä voi olla.

Ensviikolla taas työn puolesta pakko ajella ja silloin olis ollu pakko kaivaa kuvetta. 45€/vrk olis ollu polottimen kokonen kärry korjaamon kautta. Sillä olis työajot ajeltu ihan ok. Oli muuten äärimmäisen positiivista, että volkkarin liikkumisturva toi kolmeksi vuorokaudeksi Avensiksen eikä Yarista.

Pienemmälläkin kuin Turkasella pärjää, mutta on se aika änkemistä. Tuon liikkumisturvan varaan oon laskenut sijaisauton tarpeen tähän asti. Kyllä se vähän vajaaks jää jos auto tulee pe iltapäivästä käyttöön, toisaalta koko perheellä autoillaan lähinnä viikonloppuisin.

Vaikka pakottavaa tarvetta autolle ei ollutkaan viikolla, niin taas on 100km ajettu reilussa vuorokaudessa. Äkkiä niitä kilsoja tulee kun pääsee ajelemaan :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

McStadey kirjoitti:
La Helmi 22, 2020 22:52
Joo, tää oli hyvä viikko kun ei ollu akuuttia tarvetta autolle. Ja mulla on töihin bussilla niin hyvät yhteydet kuin Turun kokoisessa kylässä voi olla.

Ensviikolla taas työn puolesta pakko ajella ja silloin olis ollu pakko kaivaa kuvetta. 45€/vrk olis ollu polottimen kokonen kärry korjaamon kautta. Sillä olis työajot ajeltu ihan ok. Oli muuten äärimmäisen positiivista, että volkkarin liikkumisturva toi kolmeksi vuorokaudeksi Avensiksen eikä Yarista.

Pienemmälläkin kuin Turkasella pärjää, mutta on se aika änkemistä. Tuon liikkumisturvan varaan oon laskenut sijaisauton tarpeen tähän asti. Kyllä se vähän vajaaks jää jos auto tulee pe iltapäivästä käyttöön, toisaalta koko perheellä autoillaan lähinnä viikonloppuisin.

Vaikka pakottavaa tarvetta autolle ei ollutkaan viikolla, niin taas on 100km ajettu reilussa vuorokaudessa. Äkkiä niitä kilsoja tulee kun pääsee ajelemaan :roll:
Vähän offtopicia, mutta täällä pääkaupunkiseudullakin jos käy eri kaupoissa esim. akselilla Pohjois-Helsinki -» Espoo -» Vantaa -» Itä-Helsinki -» Pohjois-Helsinki, niin kyllä se 100 km tulee helposti täyteen muutaman tunnin aikana 🙄

En pidä julkisesta liikenteestä, mutta ruuhka-aikana julkinen liikenne kyllä puhuu puolestaan. Ei paljoa kiinnosta seistä ruuhkassa, kun kaikki pyrkivät samaan suuntaan juuri samaan aikaan :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tietääkö joku, kuinka usein allekirjotuksen Vaggineeseen kannattais vaihtaa peräöljyt? Hämmentävää kyllä asia ei käy ilmi huoltokirjasta, vaikka se on ihan alkuperäinen. Siellä lukee vain, että Haldex-kytkimen öljyt tulee vaihtaa kerran vuodessa, mutta tässähän on Torsen. :?:

Pikaisella googletuksellakaan en oikeaa huolto-ohjelmaa löytänyt. Kai saabistit tänkin tietää? 8)
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Haza »

Huolto-ohjelman mukaan tuollaiseen ei vaihdeta koskaan mitään voimansiirron öljyjä. Haldexille tosiaan olisi vaihtoväli, mutta sitä tuossa ei ole

Jos niitä haluaa vaihtaa niin ei tarvitse tiuhaan tehdä, 100tkm välein on varmaan ihan riittävästi.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Okei. 50 tkm näyttää olevan viime vaihdosta, joten päristelläänpä tovi vielä näillä.

Tää Paskatti on kyllä yhä edelleen ollut oikein positiivinen yllätys. Hyvät varusteet, ei oikein mitään vikaa missään ja pellitkin ruosteettomat, vaikka 450 tkm pyörähti jo mittariin. Öljyn taso ei ole pudonnut vaihtovälillä yhtään. Penkit on hyvät. Rovaniemi-Kotka välin ajelin tuossa eikä mitään ongelmaa selän kanssa. Vaikkei suuria tunteita herätäkään, niin kokonaisuutena on vahva. Jos nyt jotain huonoa, niin askeettisen tylsän näköinen kojelauta vähän latistaa fiilistä. Kulutus on kuuden litran pintaan, välillä allekin, mikä on tän ikäiseltä jatkuvalla nelivedolla varustetulta perheautolta minusta oikein hyvin.

Välillä tulee kateltua nettiautosta noita Volkkarin 2.0 TDI:llä olevia Outlandereita ja Patrioteja. Onkohan toi moottori kovin läheistä sukua tän nykyisen koslan 1.9 TDI (AVF)-koneelle? Tai miksi on edes pitänyt tehdä erikseen toinen, desin isompi ja about saman tehoinen pumppusuutindiisseli, jotain ratkaisevasti modernimpaa tekniikkaa mukana? Vissiin ihan luotettava peli sekin kuitenkin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Haza »

Se passatin 1,9 on toisen sukupolven pumppari (vähän riippuu miten määritellään, mutta jos multa kysytään) ja ulos myydyt 2,0 on kolmatta ja lisäksi 16v.
Vaikka lohko ja usea muukin osa taitaa sopia ristiin, niin kyllä niissä on paljon eroa.
Vähiten huono versio 2,0TDI pumppareista se muille myyty on..

Noissa kahdessa nyt on vielä kunnolla eroa, mutta volkkari teki myös kolmannen sukupolven pumppareista 8v kannella sekä 1,9 että 2,0 ja niissä ei tietyissä versiossa ole juuri muuta eroa kuin se desi iskutilavuudessa, mutta toisaalta taas voi olla myös merkittäviä eroja kuten tasapainoakselien olemassaolo ja dpf. Tässä päästään taas siihen että VAG kyseessä ollessa kahdessa samana vuonna ja samalla kauppanimellä myydyssä ja tasan samantehoisessa koneessa voi olla eri määrä venttiileitä jne.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No niin, täältähän sitä tietoa taas löytyi!

Onko nuo 16-venttiiliset kenties mitenkään vähemmän alkeellisen oloisia päristimiä tyhjäkäynnillä/alakierroksilla kuin tämä AVF, onko kokemuksia?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Haza »

Taitaa olla vähän pumppusuutinkoneiden ominaisuus että alakierroksilla ovat velttoja ja sellaisia sepelimyllyjä ne on kaikki kun on jonkun verran ajettu että alkaa olla kulumaa. Nekin kyllä voi käydä ihan nätisti, ei se välttämättä vaadi kuin täyden kansirempan ja uuden vauhtipyörän..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Laitetaanpas vaikka tämän topicin alle pientä yhteenvetoa kahden vuoden ajalta.

Auto tuli meille itsenäisyyspäivän jälkeen 2018 3v 1kk ja 1 vko vanhana ja ~51500 ajettuna. Mallivuosi on 2016.

Kustannusseuranta ei ole aivan samalla viivalla autistisimpien saabistien kanssa, mutta prosentit menevät aikalailla näin:
Kuva

Euroissa kaksi vuotta on kulunut näin:
-Bensa 3 528,51 €
-Huollot 235,00 €
-Korjaukset 793,00 €
-Renkaat ja vaihdot 461,00 €
-Vakuutukset 1 300,00 €
-Verot 440,00 €
-Tuning 9,90 €
-Pesut ym. 100,00 €
-Rahoitus 9 010,00 €
Yhteensä: 15 877,41 €

Pesuihin on voinut mennä muutama kymppi enemmän ja vakuutukset ei ole eurolleen...

Autoa ostaessa arvioin kulut noin 8k€ vuodessa ja voin antaa itselleni yläfemman melko tarkasta taskulaskintyöskentelystä 8)

Ainoa matkan varrelle sattunut vika on avaimettoman käynnistyksen ohjainboksin vaihto, jonka vuoksi auto oli alkuvuodesta viikon korjaamolla. Tästä tuli kuluja 393 €. Loput 400 € sisältää omien tötöilyjen korjailua ja parin naarmun maalauksen.
Renkaita on ostettu toistaiseksi yksi sarja, ensi kesä on siinä ja siinä meneekö noilla varastossa olevilla (huonommassa parissa 4mm).

Tuningia on harrastettu sen verran, että vaihdoin pissapojan säiliön korkin Skodan mallistosta löytyvään silikoniseen, kun Volkkarin muovisesta halkesi sarana Turun talvessa :facepalm_man:

Olen henkisesti lähtenyt siitä, että kaikki mitä autosta pääomaa lyhennän, menee suoraan arvonalenemaan. Toistaiseksi tämä pitää suurinpiirtein paikkansa. Viimeksi syksyllä tein autoverkkokaupan hyvityslaskurin huvikseni ja erotus on max 1000 € enemmän mitä käsirahaa autoa ostaessani laitoin. Viimeinen hinta selviää vasta kun ihan oikeasti lähdetään hieromaan kauppoja, mutta kyllä se -3000 € nettiauton halvimmasta vastaavasta näyttää olevan aika lähellä totuutta.

Kilometrejä oli 7.12. tankatessa 82 206, eli kahdessa vuodessa on ajettu 30700 kilometriä. Tämä tarkoittaa sitä, että kilometriä kohden Turkasella pöristely on tullut kustantamaan 52snt/km.
Viimeksi muokannut McStadey, Ke Joulu 16, 2020 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eli verottajan kilometrikorvaus ei kata kuluja, vaan työnantaja ajattaa työasioita tekijän kustannuksella :mrgreen:.

Toki tämä onkin ollut tiedossa ja siksi niitä kilsoja ajellaan vanhalla, halvalla kulkineella.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toi on tota elämän realiteettia. Kyllä ne verottajalla osaa laskea ne korvaukset silleen että ei niillä helposti merkittäviä summia tienaa, kun laskee kaikki autoilun kulut. Tietty jos ja kun se auto siinä pihassa joka tapauksessa olisi, niin se marginaalikustannus lisäkilsasta ei ole lähelläkään sitä 52 senttiä. Tosta piirakkakuvastakin näkee että kiinteiden kulujen osuus kokonaisuudesta on reilusti yli puolet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mä just taas tämän katsottuani piinasin vainoa, et sen pitäis alkaa ilmoittamaan mulle sen kilsakorvauksella ajetut kilsat. Hynkyn kanssa tulee olemaan kyllä mielenkiintoiset laskelmat, kun auto on pikkuauto, jolla ajetaan hitokseen, eli mikä on arvonalenema.

Se mikä arvonalenemassa hieman auttaa on, että auto saatiin "halvalla".

viewtopic.php?p=1238627#p1238627

Eli auton listahinta varusteineen oli uutena ~21ke. Kun sitten tuo liisari keskeytettiin ostamalla auto itselle (rahoitusyhtiön avustuksella), ostohinta oli ~18ke 8kk vanhana ja 19tkm ajettuna. Eli minusta varsin ok ostohinta. Leasingmaksuja rahoituskuluineen tuona aika maksettiin ~2ke, joten melko samaan tahtiin tuon 8kk arvonaleneman kanssa, jos arvioi, että tuosta 21ke listahinnasta olisi ollut tingittävissä tonni suoraan jo silloin ostettaessa.

Mutta nyt kun kilsoja tulee n. 50tkm vuodessa, niin autolla on tällä kalkyylillä ajettu esim. kolme vuotta vanhana 130-140tkm. Ja silti takuuta neljä vuotta jäljellä.

Lisäksi toki on mielenkiintoista arvonaleneman lisäksi nähdä tuleeko noilla kilsoilla perusmääräaikaishuoltojen lisäksi minkä verran kuluja vaikkapa alustan ja jarrujen kulumisesta. Luulisin, että ei paljoa, kun ajo on siivoa maantiepäristelyä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mä ajan niin vähän kilsakorvauksella, että marginaalimustannus on melko suoraan bensa + rengaskulut. renkaisiin jos laskee 150-200€/ vuosi niin riittää varmasti, jolloin kahden vuoden keskimääräisellä bensakustannuksella tulee 11,26 snt/km.

Vaikka dsg-remppa viimeistään 100tkm jälkeen pelottaa tosissaan, on tuo autonvaihtomatematiikka sellaista, että jos ei itse myy niin ei kauheasti kiinnosta lähteä vaihtamaankaan. sillä persnetolla mitä hyvityshinnassa tulee, teettää jo yhden kytkinrempan helposti:roll: Markkinoillakaan ei oikein tähän käyttöön ole mitään mielenkiintoisempaa tarjolla, ainakaan maksimissaan samoilla pääomakuluilla.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin