VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No ohhoh,ketju venyy jos jättää mäkeen vaihde päällä.
Minä kun joudun laittamaan aina pakin päälle.
Täytyypä kuunnella nokkaketjun ääntä...😆
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei, ei se mäki sitä ketjua mitenkään ihmeesti venytä, mutta lerppamallin kiristin ja veto väärään suuntaan saa kyllä ketjun löysälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Joku matemaatikko voisi pian laskea, paljonko se ketju lyhenee, jos sen mitta on n 50cm ja keskeltä painetaan n 10mm sisään. Äkki arvioini on millejä ellei kymppejä, mutta tarkan tiedon toki saa joku laskea ;) Tähän yhtälöön kun vielä kalkuloi nokka-akselin rattaan hampaan pituuden, voi jo päätellä onko em hyppääminen mahdollista jos ketju on ”tapissa”.

Minulla oli siis ”pärähtäessä” kiristin täysin ulkona, eli maksimimitta ketjussa. Ei se silti mihinkään hyppinyt. Joo, ja kyllä en käytä käppäriä kun talvella :D silloinkin vain sen hetken kun tarvitsee nopeasti kääntyä :roll:
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

Soki kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 07:44
Joku matemaatikko voisi pian laskea, paljonko se ketju lyhenee, jos sen mitta on n 50cm ja keskeltä painetaan n 10mm sisään. Äkki arvioini on millejä ellei kymppejä, mutta tarkan tiedon toki saa joku laskea ;) Tähän yhtälöön kun vielä kalkuloi nokka-akselin rattaan hampaan pituuden, voi jo päätellä onko em hyppääminen mahdollista jos ketju on ”tapissa”.
Joo, ei hyppääminen siltikään ole varmaa eikä välttämättä edes todennäköistä. Kysehän on tietenkin mitoituksista; kuinka paljon siinä ketjussa on väljää ja miten kampuran ratas on hammastettu. Näiden pitää täsmätä, että löysäkään ketju voi käytännössä hypätä.

Toki uudella ketjulla kirraimen pitäisi olla lähes pohjassa, jos mitoitukset on järkeviä, joten sellaisen ei pitäisi hypätä pohjassa olevallakaan kiristimellä.

Mutta mekanismi on ihan selkeä, ei siinä ole mitään ihmellistä. Jos kiristin ei lainkaan kiristä ja konetta koettaa pyörittää kampuralta vastapalloon, niin ennen nokka-akselien kääntymistä ketjuun otetaan löysät esiin sillä että kiristin menee pohjaan. Jos se löysä riittää kampuralla hyppäämiseen, niin riski on olemassa.
Soki kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 07:44
Minulla oli siis ”pärähtäessä” kiristin täysin ulkona, eli maksimimitta ketjussa. Ei se silti mihinkään hyppinyt. Joo, ja kyllä en käytä käppäriä kun talvella :D silloinkin vain sen hetken kun tarvitsee nopeasti kääntyä :roll:
Sulla onkin jousikuormitteinen kiristin eikä lerppamalli, kuten edellä totesit, joten ei siinä pitäisi esiintyä käytännössä ollenkaan tuota efektiä. Ilmeisesti sulla oli ketju niin venynyt, että kiristimen ollessa ulkonakin se oli vähän löysä ja pärisi siksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

No kyl mulla lie ihan sama kiristin kuin muissakin 1.8 TSI koneissa? Tuo kuvanmukainen on ollut sielä uudesta eli -09 alkaen. Ja tuskin uudemmissa on huonompaa keksintöä laitettu, tai no tiedä tuosta konsernista :D

Ketju oli venynyt yli viitearvojen ja siksi kiristin ei enää riittänyt, pärisi ja äänimerkistä vaihtoon= ei moottoririkkoa. Pärinä oli senverran vähäinen ettei edes moottorivalo syttynyt, jota huollossa pitävät viimeisenä varoituksena… silloin homma seis, lavetille ja pajalle.

Eli ei perustetta olla jättämättä vaihteelle pysäköidessä, toki vaihteeseenkaan ei pidä kovin jyrkässä mäjessä luottaa…
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

Soki kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 16:11
No kyl mulla lie ihan sama kiristin kuin muissakin 1.8 TSI koneissa? Tuo kuvanmukainen on ollut sielä uudesta eli -09 alkaen. Ja tuskin uudemmissa on huonompaa keksintöä laitettu, tai no tiedä tuosta konsernista :D
En tiedä montako revisiota 1.8TSI:stä on ja miten ne eroavat. VAG:lla ylipäänsä on kyllä jo vuosikausia ollut tapana käyttää geneerisiä lyhenteitä, joista ei oikeasti voi päätellä laatua, vaikka essonbaari kertoo mitä kertoo. Tälläisiä lyhenteitä on mm. TSI, TDI ja DSG, joiden kaikkien alle mahtuu kestävää ja vähemmän kestävää tuotetta.

Tuolla aiemmalla sivulla joku osasi kertoa, että nää hyppimykset ja ja räjähtelyt keskittyy enemmän pienempiin koneisiin:
Soki kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 13:29
Noita hyppimisiä ja räjähdyksiä on siis niissä pikkukoneissa 1,0 ja 1,4 tapahtunut eniten.
Minun nähdäkseni tässä on nyt sekaisin nimenomaan 1.8TSI ja ylipäätään mahdollisuus saada volkkarissa ketju hyppäämään sen legendaarisen lerppakiristimen ansiosta, josta sitten juttu vääntyi siihen että ketju venyisi erityisesti parkissa.

Tässä siis ihmetellään ketjun hyppyyttämistä ylipäätään volkkarin koneessa (ei puhuta erityisesti 1.8 TSI:stä):
Uteip kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 12:55
Voiko Volkkarissa jako sitten hypätä käynnistyksessä, löystyykö ketju niin paljon?
Cona kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 12:58
Kyllä voi ja niin käynytkin sen ziljoona kertaa. :facepalm_man:
Ja tässä tilanne on jotenkin kääntynyt siihen, että ketju venyisi tuosta moottorijarruparkista (edelleenkään ei mainita erityisesti 1.8 TSI:tä):
9000CD23T kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 05:03
No ohhoh,ketju venyy jos jättää mäkeen vaihde päällä.

Ja siis ei, se ketju ei mitenkään ihmeellisesti veny parkissa, mutta niissä koneissa, joissa on lerppakiristin se ketju kyllä löystyy tuolla parkkitavalla ja jos ketjun mitta siinä kohtaa riittää, se voi startissa hypätä.

Eiköhän tässä ole jo aika kattavasti todettu, että tuossa sinun 1.8 TSI:ssäsi ei ole moista lerppakiristintä, eikä siis huolta tuosta ongelmasta, vaan olet kohdannut ihan normaalin ketjun venymisen, millaista saa esiin vaikkapa Saabin 2.8 Turbosta. Ja tosiaan, se riittää että moinen pommirakenne on onnistuttu rakentamaan yhteen versioon TSI-moottorista, niin huhukierto kyllä saa sen kattamaan kaikki TSI-moottorit, vaikka niin ei oikeasti ole. Vähän samaan tapaan kuin "DSG:tä pitää välttää koska ne ei kestä", vaikka siitä on kiljoona eri versiota, joista osa kestää, osa ei ja tietääkseni kestävien osuus mallivalikoimasta on pirusti isompi kuin kestämättömien.
Soki kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 16:11
Ketju oli venynyt yli viitearvojen ja siksi kiristin ei enää riittänyt, pärisi ja äänimerkistä vaihtoon= ei moottoririkkoa. Pärinä oli senverran vähäinen ettei edes moottorivalo syttynyt, jota huollossa pitävät viimeisenä varoituksena… silloin homma seis, lavetille ja pajalle.
Jep, ihan normaali nykymuodin mukainen venyvä jakoketju. Vaihtoon joko äänen tai vikakoodin perusteella, samaan tapaan kuin monessa muussakin moottorissa ja monella muullakin merkillä.
Soki kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 16:11
Eli ei perustetta olla jättämättä vaihteelle pysäköidessä, toki vaihteeseenkaan ei pidä kovin jyrkässä mäjessä luottaa…
Totta, ei ole peruste juuri tuon moottorin kohdalla, mutta ei myöskään todiste siitä, ettei kyseistä pommirakennetta olisi jossain toisessa (TSI-)moottoriversiossa. Jos ei tiedä, millainen kiristin ja miten mitoitettu ketju siellä on, on kohtuullisen helppoa parkata niin, ettei moottori pyöri vastapalloon. Ylämäkeen päälle pakki, alamäkeen ykkönen, niin potentiaalinen ongelma on mitigoitu. Ja jos minulta kysytään, niin aina mäkeen parkatessa kässäri päälle - vaikkei tarttisi, niin sekin varuste tykkää siitä että sitä käyttää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis miks porukka ylinpäätään parkkeeraa vaihdetta vasten mäkeen? Eiks se käsi- eli seisontajarru ole pysäköintiä varten ja vaihde sitte vain varmistuksena jossain superjyrkäs mäes, jos jostain kumman syystä se jarru pettäis? Ja eikö noi TSI-vehkeetki mahda olla jo sitä ikäluokkaa, et mittaristo rääkyy punasena jos seisontajarru ei ole päällä auton sammuttua...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä se juurisyy venymiselle on rakenne ja mitoitus, ei niinkään käyttö. Vähän samaa ongelmaahan oli myös Opelin 2.2 direct koneessa, niissä pääsi käynnistäessä ketjut hyppäämään, kun kiristin petti ja jako meni pieleen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja anv »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 20:24
Siis miks porukka ylinpäätään parkkeeraa vaihdetta vasten mäkeen? Eiks se käsi- eli seisontajarru ole pysäköintiä varten ja vaihde sitte vain varmistuksena jossain superjyrkäs mäes, jos jostain kumman syystä se jarru pettäis? Ja eikö noi TSI-vehkeetki mahda olla jo sitä ikäluokkaa, et mittaristo rääkyy punasena jos seisontajarru ei ole päällä auton sammuttua...
Sen verran vanhoja saappeja ollut, että vieläkin on manuaalissa tapana se pakki kaivaa päälle ennen sammutusta. Sitten se käkkäri onkin turha, jos ei kovin jyrkkä mäki ole kyseessä. Automaatillakaan tule juurikaan käytettyä.

Niin, enkä ole koskaan omistanut tai ajanut sellaista autoa, jossa auto vaatisi, tai edes huomauttaisi, käsijarrun päälle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Numba »

Muhun lyötiin saabismia myös siten, että jonkun 99 oli ryöminyt lievästi kallistettu pihan poikki väärän merkkisen takapuskuriin. :mrgreen: Olikohan harva, mutta ei se ainakaan pysynyt vaihteen varassa paikoillaan.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Uteip »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 20:24
Siis miks porukka ylinpäätään parkkeeraa vaihdetta vasten mäkeen? Eiks se käsi- eli seisontajarru ole pysäköintiä varten ja vaihde sitte vain varmistuksena jossain superjyrkäs mäes, jos jostain kumman syystä se jarru pettäis? Ja eikö noi TSI-vehkeetki mahda olla jo sitä ikäluokkaa, et mittaristo rääkyy punasena jos seisontajarru ei ole päällä auton sammuttua...
Mä en ainakaan uskalla talvella kässäriä vetäistä jossen tiedä kuinka vanhat vanhat vaijerit autossa on, pari kertaa on tullut kokeiltua miten vaijeri jäätyy kuoreen ja kumpikin kerta onneksi verkkovirran äärellä. Kesällä toki käytän aina ihan jo sen takia että automaattisäätö on tilanteen tasalla.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aina käsijarru päälle parkkeeratessa, autossa kuin autossa, kesät ja talvet. Ei ongelmia. Suosittelen. Co-rolla on hyvä, siinä on automaattinen, sähköinen käsijarru, menee aina päälle kun parkkaa ja irtoaa, kun lähtee liikkelle. Ei tartte itse ajatella. Se on hyvä se.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja anv »

Numba kirjoitti:
La Syys 04, 2021 07:04
Muhun lyötiin saabismia myös siten, että jonkun 99 oli ryöminyt lievästi kallistettu pihan poikki väärän merkkisen takapuskuriin. :mrgreen: Olikohan harva, mutta ei se ainakaan pysynyt vaihteen varassa paikoillaan.
No ei ehjä 99 kyllä mihinkään ryömi jyrkässäkään rinteessä. Väittäisin että kyseessä on ollut vapaakytkimellinen 96:n. Ai niin, taisihan noita 99:kin olla alkuvuosina -60 -luvulla vapaakytkimellä(?)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Numba »

^Ihan beige 99 isoilla takavaloilla. Itsekseen oli kuulemma valunut. Mikä lie totuus. Vahinkoa ei juuri tullut, yhden muovisen kiinnikkeet korvasin nippusiteellä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

IC1970 kirjoitti:
La Syys 04, 2021 21:05
Aina käsijarru päälle parkkeeratessa, autossa kuin autossa, kesät ja talvet. Ei ongelmia. Suosittelen. Co-rolla on hyvä, siinä on automaattinen, sähköinen käsijarru, menee aina päälle kun parkkaa ja irtoaa, kun lähtee liikkelle. Ei tartte itse ajatella. Se on hyvä se.
Otsikon vehkeistä oma vaggine lyö myös kässärin päälle automaagisesti. En ite P:tä vasten tykkää parkkeerata yhtään joten hyvä näin
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin