VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Kannattaa laittaa Gastrol 5-30:stä koneeseen. Mulla ainakin pysyy hyvin tikussa huoltovälin (15K) ajan.

Ei tuossa pitäisi ihmeenpää olla, jos on korista/ruostesuojauksesta yhtään huolehdittu. Kovaa ajoa vaan. Ajoltaan minusta hyvin mukava ja yllätyksetön, vähän kuin suappikin…
Monet skeptikot vagareenalla on sillä kannalla että ketju on niin heikko, ettei passaa etes tasamaalla jättää vaihteelle seisomaan. Käsjarru pitää kytkeä :facepalm_man:
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja anv »

Soki kirjoitti:
Ma Elo 30, 2021 20:07
Kannattaa laittaa Gastrol 5-30:stä koneeseen. Mulla ainakin pysyy hyvin tikussa huoltovälin (15K) ajan.

Ei tuossa pitäisi ihmeenpää olla, jos on korista/ruostesuojauksesta yhtään huolehdittu. Kovaa ajoa vaan. Ajoltaan minusta hyvin mukava ja yllätyksetön, vähän kuin suappikin…
Monet skeptikot vagareenalla on sillä kannalla että ketju on niin heikko, ettei passaa etes tasamaalla jättää vaihteelle seisomaan. Käsjarru pitää kytkeä :facepalm_man:
Siis siinä on probleemana että kiristimestä puuttuu räikkä. Eli kun öljynpaineet seisoessa katoaa, kiristin pääsee painumaan sisään hyvin pienellä voimalla. Viimeistään jos kone pääsee pyörähtämään väärään suuntaan vähänkään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Jos olen ymmärtänyt (toki harvoin 8O ) niin kiristin on about pohjassa kun rallatin asennetaan. Siitä sitten kiristin tulee ulos venymisen/kulumisen myötä?
Mulla oli säätövarat tapissa kun ketju laitettiin (150tkm). Mitään ongelmia ei ilmennyt, pientä ruksutusta käynnistyksessä seisonnan jälkeen. Vikavaloa pitäisi näyttää jos/kun ketju venyy liikaa ja ajotukset menee p3rheelleen. Monet ilmeisesti ajanut (1,8tsi) pitkiäkin aikoja rallattavan kanssa ilman ongelmia, tiedä sitten. Itse toimitin silti ekasta kunnon pärähdyksestä hoitoon heti. Vaikka ketju lie pykälää parempi kuitenkin kun pikkukoneessa, joita on hajoillut hyppimisen tai ketjun katkeamisen vuoksi paljon.

Mä en tuota isona murheena kauppakassissa näe, heikko kohta. Missäpä niitä ei olisi… kun kalkuloi hankinta/käyttö/arvonalenema-kuluja, niin muutaman tonnin peliin voi melkein kerta/vuosi laittaa uuden ketjun(2K€) ja vielä on halpaa. Vaihdoin tuon aikanaan 2016 mallin diiselistä kilsojen vähennyttyä. Siitä suli arvoa 2-3K vuosi ja osariakin piti maksaa 500/kk (6000.-vuosi) ja verot pääle. Nin noilla ostaa jo uuden autonkin jos sattuu p@ska tuuri. Meno ei sensijaan -09 vrt -16 ole mitään eroa. Pari sähköhienoutta vähemmän ja monta murhetta vähemmän :D
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Uteip »

anv kirjoitti:
Ma Elo 30, 2021 21:48
Soki kirjoitti:
Ma Elo 30, 2021 20:07
Kannattaa laittaa Gastrol 5-30:stä koneeseen. Mulla ainakin pysyy hyvin tikussa huoltovälin (15K) ajan.

Ei tuossa pitäisi ihmeenpää olla, jos on korista/ruostesuojauksesta yhtään huolehdittu. Kovaa ajoa vaan. Ajoltaan minusta hyvin mukava ja yllätyksetön, vähän kuin suappikin…
Monet skeptikot vagareenalla on sillä kannalla että ketju on niin heikko, ettei passaa etes tasamaalla jättää vaihteelle seisomaan. Käsjarru pitää kytkeä :facepalm_man:
Siis siinä on probleemana että kiristimestä puuttuu räikkä. Eli kun öljynpaineet seisoessa katoaa, kiristin pääsee painumaan sisään hyvin pienellä voimalla. Viimeistään jos kone pääsee pyörähtämään väärään suuntaan vähänkään.
Voiko Volkkarissa jako sitten hypätä käynnistyksessä, löystyykö ketju niin paljon? Vai miksi löysä ketju pysähtyneessä moottorissa on potentiaalinen ongelma? Nissanin 90-luvun kultavuosien moottoreissa on kanssa hydraulinen kiristin joka yleensä ennemmin kuin myöhemmin alkaa päästämään paineet kun moottorin sammuttaa, eikä tuo aiheuta kuin parin sekunnin rohinan käynnistyshetkellä; myöhempiin versioihin tähän tuli "korjaus" jossa rahinaa aiheuttava ohjain poistettiin, kiristimelle ei tehty mitään.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä voi ja niin käynytkin sen ziljoona kertaa. :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Cona kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 12:58
Kyllä voi ja niin käynytkin sen ziljoona kertaa. :facepalm_man:
Okei, sitten tosiaan kässärin käyttö lienee suotavaa. Selvästi ajateltu volkkarissa huollon helppoutta, venynyt ketju on nopea vaihtaa kun ei edes ketjupyöriä tarvitse irroitella moista rutiinitoimenpidettä varten. :mrgreen:
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Noita hyppimisiä ja räjähdyksiä on siis niissä pikkukoneissa 1,0 ja 1,4 tapahtunut eniten.

1,8 on surullisen kuuluisa sensijaan ketjun venymisestä, josta selvii helposti rahalla, ei juurikaan hajota moottoreita.
Sitten sielä on joku siivilä kannessa, joka menee tukkoon ja ei ölppä kierrä—> onkelmaa ilmenee jossaan? Tämä pitäsi olla kampanjassa korjattu, jos huolettu merkkarilla.
Lisäksi ne tukkeentuvat männän/rinkuloiden öljyreiät joka sit polttaa öljyä ja egr? Takaisinkierto syöttää p@skat imukanavaan joka menee tukkoon….

-näin olen antanut itseni ymmärtää-

Tuon kierron voinee tukkia manuaalisti tai ohjelmalla jos alkaa tummaa poistamaan rööristä, säästyy tuolta imusarjan karstottumiselta, toki katti on kovilla silti.

Ketjujumppa on kohtuuhintainen, 1500-2500 vähän riippuu mitä haluaa vaihtaa/tarkistaa siinä sivussa. Ketjupyörät on nokassa kiinni, ei voi vaihtaa. Tai voi mut menee ne nokka-akselit si samalla. Olikohan 500.-/kpl🤭

Loppupeleissä ”tilastojen valossa” noita koneita on porsinut aika vähän, valmistettu meinaa sit oikeesti sen ziljoonia kappaletta, jos mihin sukulaiskikottimeen.
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Tuos on mitä mulle vaihdettiin. Oletan et tuo pitkä on ketju joka kiertää nokkien kautta kampiaksulaan.
Siinä päällä kaksi eri kiristintä, en tiedä kumpi on pitkän ketjun kiristin, mutta kummassakaan ei ole liikevaraa kun sentin luokkaa. Eli ketju ei montaa milliä lyhene vaikka tuosta kokonaan pänni poistuu.
Toisessa kiristimessä on pienet olat joka kai estää em tapahtuman, liekö se sitten öljypumpun?
Kuva
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tekeekö se, että pitää useamman pyörän kautta kiertää vai mikä noista nykyajan ketjukoneista niin ongelmallisia? Ainakin itsellä on esimerkiksi 8-venttiilisistä B ja H -koneista jäänyt mielikuva, että ketju on synonyymi ikuiselle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Nykymoottorit tehdään halvalla, pienenkulutuksen, maksimitehon ja minimipäästöjen nimissä mahdollisimman kevyistä osista kevyeksi pyörittää vinhasti=heikko.

Jeepissa (4.0 6syl bensa) on sentään vanha kunnon työntötankokone. Se se on ikuinen ja pomminkestävä. 350tkm mennyt jo, eikä vielä ole kun välillä öljyjä ja joku asentotunnistin vaihdettu… noo, miinuksena tietty on ettei ole kovin kierrosherkkä ja tuntuu että siitä 200hv:stä 180 katoaa moottorin pyöritykseen :facepalm_man: Olen koittanut huonolla pidolla saada porsimaan, et saisi perustelun syyn stroukkaamiseen tai V8:n vaihtoon. Ei vaa hajoa :oops:
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Soki kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 13:42
Tuos on mitä mulle vaihdettiin. Oletan et tuo pitkä on ketju joka kiertää nokkien kautta kampiaksulaan.
Siinä päällä kaksi eri kiristintä, en tiedä kumpi on pitkän ketjun kiristin, mutta kummassakaan ei ole liikevaraa kun sentin luokkaa. Eli ketju ei montaa milliä lyhene vaikka tuosta kokonaan pänni poistuu.
Toisessa kiristimessä on pienet olat joka kai estää em tapahtuman, liekö se sitten öljypumpun?
Kuva
Nokkaketjun kiristin on tuo, joka tulee kahdella pultilla kiinni. Tuo alhaalla oleva vähän saabin kiristintä muistuttava on tasapainoakselin ketjulle. Öljypumpun ketjun kiristin on tuossa aivan ylimpänä olevassa laahaimessa kiinni oleva lankajousi.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Juuri siinä kokkarassa jossa ne pultinpaikat, on myös ne ”olakkeet” eli käsittääkseni tuon ei pitiäisi ”pakittaa” vaikka paineet helppaisi? Eli ei perustetta käppärin käytölle parkissa?
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Ei siinä mitään sellaista räikkää ole, mutta onhan siellä mekaaninen jousi ja aika vahva vieläpä. Kyllähän tuo käsijarrun liitto jakopään kestävyys on aikamoista kahvipöytämutuilua
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

duuduu kirjoitti:
To Syys 02, 2021 10:14
Ei siinä mitään sellaista räikkää ole, mutta onhan siellä mekaaninen jousi ja aika vahva vieläpä. Kyllähän tuo käsijarrun liitto jakopään kestävyys on aikamoista kahvipöytämutuilua
Kuva
Jotain olkia tuos on, tiedä funktiota? Jousi on kyllä myös ihan sellanen että saa puristaa pöytäävasten.

Monennäkösiä insnööriarvioita on luettu Vagareenalla :D Ketju venyy jos auton jättää mäkeen vaihde päällä. Mahtaa aika erikoismateriaalia olla, kun kestää kuitenkin useamman kiihdytyksen tehdä ennen lopullista antautumista. Voisin maallikkona arvella että kakosella lappu lattiaan aiheuttaa melkoisesti suuremman voiman ketjuun kun mitä em sammutetussa moottorissa mäjessä tapahtuu :facepalm_man:
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

Soki kirjoitti:
To Syys 02, 2021 12:24
Monennäkösiä insnööriarvioita on luettu Vagareenalla :D Ketju venyy jos auton jättää mäkeen vaihde päällä. Mahtaa aika erikoismateriaalia olla, kun kestää kuitenkin useamman kiihdytyksen tehdä ennen lopullista antautumista. Voisin maallikkona arvella että kakosella lappu lattiaan aiheuttaa melkoisesti suuremman voiman ketjuun kun mitä em sammutetussa moottorissa mäjessä tapahtuu :facepalm_man:
Tämän vitsin mekaniikkahan ei keskity siihen voimamäärään, vaan nimenomaan siihen, että jos kiristin on lerppamallinen (ei jousta, ei räikkää, pelkkä öljynpaine) ja kone kääntyy vastapalloon (ykköstä vasten ylämäessä ja valuu taaksepäin), vetää kampuran liike ketjun löysälle ja kiristimen pohjaan. Startissa sitten löysän ketjun on paljon helpompi hypätä kuin kireän. Oikeampaan suuntaan pyöriessä (ykköstä vasten alamäkeen tai pakkia vasten ylämäkeen) kiristin on sentään ringissä viimeisenä, kun kampura vetää ketjua nokalta eikä kiristimeltä. Tuolloin tarvii moottorin pyöriä kokonaan (nokkia myöten) ennenkö kiristin alkaa painumaan ja ketju löystymään, joten mäen pitää olla jyrkempi jotta ketju löystyisi noin päin.

Jousi- tai räikkäkiristimellähän tämä ongelma on helposti eliminoitu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin