VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

McStadey kirjoitti:
To Joulu 17, 2020 00:30
Mä ajan niin vähän kilsakorvauksella, että marginaalimustannus on melko suoraan bensa + rengaskulut. renkaisiin jos laskee 150-200€/ vuosi niin riittää varmasti, jolloin kahden vuoden keskimääräisellä bensakustannuksella tulee 11,26 snt/km.
Itse ajan sen verran (eilenkin stadista Nääswilleen ja takaisin), että kannattaa ajaa omalla autolla ja dieselillä.
McStadey kirjoitti:
To Joulu 17, 2020 00:30
Vaikka dsg-remppa viimeistään 100tkm jälkeen pelottaa tosissaan, on tuo autonvaihtomatematiikka sellaista, että jos ei itse myy niin ei kauheasti kiinnosta lähteä vaihtamaankaan. sillä persnetolla mitä hyvityshinnassa tulee, teettää jo yhden kytkinrempan helposti:roll: Markkinoillakaan ei oikein tähän käyttöön ole mitään mielenkiintoisempaa tarjolla, ainakaan maksimissaan samoilla pääomakuluilla.
Mä olen sellainen autoilija (lue: saabisti), joka ei ole juuri koskaan miettinyt auton hyvitysarvoa. Ostan auton aina itselleni ja ajan sillä niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Sen jälkeen se menee myyntiin. Jos siitä saa vielä jotain rahaa, niin aina parempi 👍
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Tuli Marraskuussa hommattua ensimmäinen Vaggilainen , eli Skoda Octavia 1,9tdi vm2000. Sellanen ruma ankanpoikanen. :D
Autolla on rullattu 437tkm, ruostetta hieman löytyy. pyynti oli 1000€.. "nätit" 17" alut jätettiin kaupasta pois ja ja sain tingattua hintaa alas kun autossa oli jäähdytinneste vuotoa. 600€ :lla vaihtoi omistajaa. Tuore leima ja korjauskehoitukset oli hoidettu pois.
Tässä on 110hp AHF -moottori, VNT ahtimella. Varusteita löytyy: Vakkari, manuaali AC, keskuslukko, sähköikkunat, säädettävä tihku.
Ensin tein öljyhuollon + kaikki suodattimet vaihtoon, huoltokirjaa ei oltu juurikaan täytelty. Jakopäästä löytyi kuitenkin merkinnät. 20tkm ajelee vielä ennen remonttia.

Nestevuoto oli aika rajua kun päivän aikana hävisi litra paisarista, Myyjä sanoi että viikon välein tarvii täytellä. :lol: Vika löytyi syylärin alareunasta, muovinen osa jossa hana vuoti, varsinkin silloin kun oli painetta järjestelmässä. Uusi osa Fixukselta 5,50€.
Yllättävän mukava peli tämä on ajella vs tonnari. Isollakin tiellä suuntavakaa ja saa hyvän ajoasennon.

Tällä autolla on tarkoitus harrastaa autoilua minimibudjetilla, eli rempat mitä vaan pystyn tekemään niin hoidan itse ja jos tulee fataali vika niin lähtee paaliin. Kirjottelen tänne lisää kuinka homma etenee ja laskeskelen ylläpitokuluja.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Täällä keskiviikkopäivän pelasti allekirjoituksen VAG, joka ei myöskään (naapuriketjua lainaten) syö öljyä, jakopäitä tai DSG:tä, vaikka vähän e-Golfia vanhempaa tekniikkaa onkin. Selvää panettelun makua siellä otsikoinnissa :P.

Ooppelin akku jämähti -24C, ei suostunut edes lupailemaan parin tunnin roikan päässä olosta huolimatta. Saab-parka taas oli hyytynyt jo niihin edellisen viikon 38 asteen pakkasiin.

Töistä myöhästymiseltä pelasti onneksi VW, joka jyrähti muutaman päivän seisonnasta huolimatta pienen sahauksen jälkeen nöyrästi tulille ilman mitään esilämmittelyitä :heart_eyes:. Luottopeli mikä luottopeli.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Poloisen lämmityspuhaltimen etuvastus sanoi työsopimuksen irti.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Haza »

Puhallinmoottori vaihtoon samalla ellei halua vaihdella vastuksia useampaan kertaan..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Etuvastus vaihdettu, oli muuten melkolailla ahtaassa paikassa.Tilaa tulee lisää kun taivuttaa sitä hansikaslokeron taka kiinnike rautaa ulospäin. Moottoria en vaihtanut, kun ei pitänyt ääntä. No jos kärähtää otetaan homma uusiksi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei niissä usein ole mitään näkyvää tai kuuluvaa vikaa, mutta silti polttaa esivastusta. Eipä se vastus tietysti kallis ole jos jaksaa vaihdella..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Räntäsade pääsi yllättämään ja tietysti vakkari lopetti toiminnan välittömästi.
Mäkkärin pihalla huoltotauko, sai Woltkuskit ihmetellä kun kävin kiillottamassa logoa kasvomaskilla :mrgreen: (ei löytynyt muuta nopeasti auton sisältä :P )

Kuva
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja koistha »

Olen edelleen sitä mieltä, että VAG:lla on ollut joku näköalaton, joka ei ole älynnyt laittaa mahdollisuutta tiputtaa tuota adaptiivista vakionopeussäädintä tavalliseksi ohjelmallisesti. Olisi edes sellaisena, että valinnan voisi tehdä resetoituvaksi kun auton sammuttaa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja koistha »

Olen edelleen sitä mieltä, että VAG:lla on ollut joku näköalaton, joka ei ole älynnyt laittaa mahdollisuutta tiputtaa tuota adaptiivista vakionopeussäädintä tavalliseksi ohjelmallisesti. Olisi edes sellaisena, että valinnan voisi tehdä ja se palaisi adaptiiviseksi automaagisesti kun auton sammuttaa kokonaa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Opelillahan tuo ainakin Insigniassa toimii samalla tavalla: kun tutka menee umpeen, ei ole vakkaria laisinkaan.

Olisko saksalainen turvallisuusinsinööri sitä mieltä että kun tutka on ummessa, niin keli on niin poikkeuksellinen ja vaarallinen, että vakionopeudensäätimen käyttö on turvallisuusriski? Ei tietenkään päde suomalaisessa perustalvessa, mutta mitä Wolfsburgin tai Rüsselsheimin Günther sellaisesta tietäisi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Voipi olla, että Saksanmaalla moinen tilanne on poikkeuksellinen ja auton pysäyttäminen on vähintäänkin tarpeen vakkarin käytön jatkamiseksi.

Nopeudenrajoitin toimii, mutta silloin auto ei aktiivisesti jarruta kun alamäkeen rullatessa vauhti kiihtyy yli asetetun arvon. Sen sijaan se alkaa piipata samalla tavoin kuin ei olisi turvavöitä :mrgreen: Opinpahan taas jotain uutta autostani :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

Sit kun on jokusen vuoden ajanut vain adaptiivisella vakkarilla ja yhtenä rumana päivänä tartteekin pudottaa se "normaaliksi" kun tutka ei toimi, niin riski siitä, ettei muistakaan itse jarruttaa voi olla ihan realistinen. Sinällään ainakin minusta ihan ymmärrettävä lähestyminen, että estetään erikoistilanteessa sen unohtaminen, että auto pitää vauhdin mutta ei jarrutakaan kun saa hitaamman kiinni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Vastuuhan on aina kuljettajalla. Ei tuolla motarilla perät tuu niin nopeasti vastaan ettei ehtisi reagoida, kun rajoitusten mukaan ajaa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin on ja pitääkin olla, mutta jos auton toiminta muuttuu yhtäkkiä totutusta siihen suuntaan, että ilman interventiota se jatkaa päin kun ei sitä normaalisti tekisi, on siinä nähtävissä vaaratilannepotentiaali.

En sano ettenkö itse haluaisi helppoa pudotusta normicruiselle, mutta ymmärrän ajatusmaailman että se ei välttämättä ole autonvalmistajan mielestä optimaalinen idea.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin