VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Muista Pakari, että OG900:aa fiilistelevät omat jämähtäneet rehdisti 60-luvulle. Se kun on vain faceliftattu 99.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Pakari »

JP_Vette kirjoitti:Muista Pakari, että OG900:aa fiilistelevät omat jämähtäneet rehdisti 60-luvulle. Se kun on vain faceliftattu 99.
Ja Triumppi!
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Pakari kirjoitti:Ajettavuudesta vaan huomaa tonnarissakin sen, että siellä on "sontakärryn taka-akseli" eli kiinteä eikä erillisripustuksilla toteutettu.
Ai siitäkö se kiikastaa :).

Sitten kuitenkaan se ainut NG9-3, mitä olen päässyt ajamaan, ei vakuuttanut yhtään. Tuntui huonommalta kuin Tonnari. Mutta sitä Kolkkia oli sitten varmaan pitänyt joku vähemmän pedanttinen alustan osien(kin) huoltaja kuin tuota Vectraa. Pitää vielä kokeilla toista yksilöä, jos joskus tilaisuus tarjoutuu.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sedan NG9-3 on ajettavuudeltaan paras Saab mitä on koskaan valmistettu. Passiivinen nelipyöräohjaus Re-Axes tekee ajettavuudesta todella ketterää ja auto käyttäytyy todella hienosti tehtaan sporttialustalla jopa radalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Pakari kirjoitti:Sedan NG9-3 on ajettavuudeltaan paras Saab mitä on koskaan valmistettu. Passiivinen nelipyöräohjaus Re-Axes tekee ajettavuudesta todella ketterää ja auto käyttäytyy todella hienosti tehtaan sporttialustalla jopa radalla.
No hyvä, jos näin on 8). Pitää joskus yrittää se TTiD hommata ainakin kokeiluun. Onko se farkku sitten niin merkittävästi huonompi ajaa ja miksi?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Vectralla nyt noin kymppitonni ajeltuna ja eihän se aivan ongelmaton ole ollut. Käynnistysvaikeuksia (ilmavaivaa) oli. Korjaantui pienellä teippaamisella ja dieselsuodattimen säädöllä. Jäähdytysnestettä tihkuu hissuksiin jostain moniurahihnan tietämiltä, mutta yläkautta ei näe, mistä. Vien ensi viikolla vilkaistavaksi tuon.

Muuten aivan soiva peli ollut. Mukavaa vaihtelua Saabien jälkeen, kun ovet eivät jäädy kiinni! Femmoissa jäätyivät siinä -13-15C paikkeilla takaovet ja Tonnarissa jo paljon lämpimämmässäkin, jos ei sisätilan lämppäri ole käytössä. Tässä eivät ole vielä jäätyneet, vaikka yli parin kympin pakkasillakin jonkun verran ajeltu.

Joululomalla ajelin Opelilla pari tuhatta kilsaa. Kulutus oli lumisella tiellä perhe kyydissä 5,7 litraa satasella ja sitten sulemmalla tiellä ja ilman perhettä 5,0 l/100km. Ihan jees.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Pakari »

En oo kyl femman ovia tai lukkoja saanu jäätymään vielä koskaan... eikä 9-3:stenkaan. Tonnarissa on peruskauraa että pakkasilla kun koittaa lähtee liikkeelle niin pitää vähintään puoli tuntia varata aikaa että pääsee autoon sisälle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kyllä mulla vaan jäätyi takaovien lukot, -98 Femmasta siinä -13C paikkeilla ja -02 Femmasta ehkä -17C paikkeilla. Kolkista ei jäätynyt, mutta se olikin coupe (miksi oi miksi meninkään ikinä luopumaan, ruosteeton T5 coupe sporttipaketilla!).

Tonnarista tosiaan jäätyilevät aiemminkin, paitsi jos käyttää sisätilan lämppäriä, joka kyllä poistaa tuon ongelman aika hyvin. Onneksi viime talvena hermostuksissani sain jo käsin kiskottua poikki apparin puolen takaovesta sen nupista lukolle menevän varren, niin poistui koko ongelma niiltä osin :|.

Vectran kanssa oli ilmavaivoja tuossa tammikuun aikana lisääkin, mutta nyt paluuletkujen ja dieselsuodattimen kotelon vaihdon jälkeen on taas pelannut kuin unelma ja rypyt rakkaudessa niiltä osin poistuneet. Vaikka eipä tuo tietysti aitoja tunteita herätä siinä kuin :saab:, siirtääpähän vaan paikasta toiseen halvalla.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3534
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aika siivun olet Vectralla jo työntänyt. No, tarpeeseen ostit ja sen mukaisesti käytät. Pistää vaan aina miettimään, kun aloitusviestissä mainitaan kolminumeroinen summa, miettii mitä olet ajanut ja kuitenkin suht pienillä vaivoilla, autossa on tilaa ja ihan nykyaikaiset varusteet.

Jos olisit laittanut vaikkapa saman kokoluokan uuden auton, hinta olisi ollut jossain 30000 pahemmalla puolella, tässä vaiheessa kymppitonnin ajojen jälkeen kalenterivuoden vaihduttua välillä, auton arvo olisi alentunut varovaisestikin arvioiden 4-5000 euroa. Raha on vaan numeroita, mutta pistäähän tuo raapimaan päätä kun miettii, että joillakin on varaa menetellä myös noin ja toisaalta, mitä järkeä kenenkään on ostaa uutta autoa. Toisaalta, jos kukaan ei ostaisi, ei niitä olisi myöskään käytettynä. Ehkä lopetan miettimisen, se ei sovi mulle, tulee pää pipiksi kun herne pyörii ympyrää.

Olen kuitenkin mm. tämän topicin innoittamana kurkkinut ympärilleni, että mitä kaikkea sitä tuosta Camrysta irrotettavalla rahasummalla saisikaan. Pakko myöntää, että jos luopuu automaattilaatikon vaatimuksesta, pääsee esim. ranskiksissa yllättävän tuoreille vuosimalleille, hyvin varustein eikä välttämättä aivan älyttömillä kilometreillä edes. Seikkailumieli alkaa nostaa päätään :lol: Pitäähän sitä kai jonkun kätensä ihan kunnolla *askaankin lyödä :lol:

No joo, sen vaan halusin sanoa, että kiva lukea, kuinka ihan vaan järjellä ajattelemalla voi tässäkin maassa autoilla pääomakustannusten osalta yllättävän edullisesti, kun ajattelee vain sitä pisteestä A->B:n siirtymistä ilman tunteita ja tuoksuja.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Joo, onhan tämä kyllä ollut varsin halpa hankkia ja pitää.
IC1970 kirjoitti:Raha on vaan numeroita, mutta pistäähän tuo raapimaan päätä kun miettii, että joillakin on varaa menetellä myös noin ja toisaalta, mitä järkeä kenenkään on ostaa uutta autoa.
Niin. Toisaalta kaikki eivät halua roikkua Nettiautossa xx tuntia, että sopiva ja halpa mutta kuitenkin rakkaudella pidetty yksilö osuu vastaan :). Kyllä itsellä motivaatioon vaikuttaa merkittävästi se, että a) noita pommeja on hauska selata ja b) uuteen tai edes semi-uuteen ei olis kuitenkaan rahaa.

Tavallaan olen tässä etsinyt jonkinlaista rajapintaa tuon hinnan ja paskuuden välillä. Joskus takavuosina hommasin vm. 2004 Primeran tuohon Opeliin verrattuna kymmenkertaisella hinnalla ja silti silläkin jäi kerran tien päälle ja muutenkin oli ärsyttävine laakerivikoineen päivineen suhteellisen kallis pitää.

Sen jälkeen olen (melkein) joka kerta vaihtanut halvempaan autoon odotellen, että jossain vaiheessa se vikojen määrä nousisi niin isoksi, että haluttaisi taas hommata kalliimpi. Mutta eipä niissä missään ole kuitenkaan niin merkittävästi enemmän vikaa ollut. Sukulaismieheltä ostettu hyvin pidetty Audi A4 1.8t ollut ylivoimaisesti vähävikaisin ja '98 Femma taas vikaisin.

Varsin hieno moottori kyllä tuo Y22DTR, kun 430 tkm lykittynä ja avaamattomana käy kiltisti ja kellontarkasti ketjun mitenkään rapisematta (vrt. T7-Sabat) eikä syö öljyäkään.

Yläselälle pitkillä matkoilla huonot lankkupenkit tuossa Opelissa vähän ärsyttävät, mutta se nyt on aika pientä.

Sen verran tietysti vääränmerkkisellä kurvailu syö miestä, että harkitsin tämän pommin hakevani pihan täytteeksi:
https://www.nettiauto.com/saab/9-5/9280025
Toivottavasti tässä kuitenkin järki voittaisi :lol:.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3534
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ymmärrän ajatustenjuoksuasi. Vähän samaa kaavaa täällä havaittavissa. Kun on pakko pitää yksi uudehko ja omaan tulotasoon nähden kallis auto emännän ajojen takia, mutta mieli on kuitenkin levoton, niin onhan tuolla rajaton määrä noita tonnin-parin pommeja. Itse allekirjoitan täysin tuon sinun Primera kommenttisi, käyttämällä esim. 6-8000 euroa, ei välttämättä saa olennaisesti parempaa autoa kuin vaikkapa 2-3000 eurolla. Voi jopa käydä kuten sinulla, että vaivaa ja vikaa on paljon enemmän kuin halvassa rimpulassa. Kilometrit eivät välttämättä kerro yhtään mitään, kyllähän se ikä tekee useimmiten tepposet ensin. Camryni "hyvä" esimerkki, toimii teknisesti kuin kello, mutta alustan hapertuminen aiheuttaa päänvaivaa, edellinen omistaja vaihtoi pari vuotta sitten öljypohjan ja nyt happani tankki.

Nettiauton selaaminen on kieltämättä koukuttavaa puuhaa, kun noita halpoja selailee, kaikenlaista hauskaa löytyy, joka aina välillä aiheuttaa toimenpiteitä. Focus ja Hiace on omalta kohdaltani lukittu, mutta eiköhän tuota kolmosauton rulettia tule pyöriteltyä epäsäännöllisen säännöllisesti. Saabeja tulee vilkuiltua koko ajan, mutta nuo klassikot on aika hyvin tullut ajettua ja 9-5 ei vaan uskalla laittaa, sen verran isolla prosentilla nuo ovat Saabisti-ystävilläni porsineet, kun talliakaan ei ole, ei viitsi tuohon pihalle ostaa mitään og:tä enää happanemaan. Pakko hakea kicksit muista merkeistä ja elää vaan henkisen Saabistin elämää...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu, kyllä saa aika hyvin pulttia ja kiksejä tästä 2,2 Dieselistä kun näitä ei saa käyntiin millään ja vikaa ei vain löydy käynnistymättömyyteen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Pakari kirjoitti:Juu, kyllä saa aika hyvin pulttia ja kiksejä tästä 2,2 Dieselistä kun näitä ei saa käyntiin millään ja vikaa ei vain löydy käynnistymättömyyteen.
Se kyllä on pieni miinuspuoli. Sä taisit ensi töiksesi jo vaihtaa nuo samat osat?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu on vaihdeltu paluuletkut ja t-haarat, suodatinkotelo, suuttimen tiivisteet ja siltojen tiivisteet...niin ja pumppu ja jakopääkin on ajoitettu. Ei vaan käynnisty. Ilmaamisen jälkeen potkii kyllä ittensä käyntiin sitten...Startti ja hehkuaikarelekkin on uusittu jo edellisen omistajan toimesta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Opel Vectra B Caravan 2.2 DTI

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

En muista luinko täältä vai Opel-foorumilta, mutta kaikillahan ei ollut ekalla vaihto(tarvike)startilla korjaantunut, vaan ne eivät uutenakaan ole pyörittäneet tarpeeksi pirtsakasti.

Tietysti tuo ilmaamalla käynnistyminen viittaa varmaan vuotoon.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin