Laitetaanpas vaikka tämän topicin alle pientä yhteenvetoa kahden vuoden ajalta.
Auto tuli meille itsenäisyyspäivän jälkeen 2018 3v 1kk ja 1 vko vanhana ja ~51500 ajettuna. Mallivuosi on 2016.
Kustannusseuranta ei ole aivan samalla viivalla autistisimpien saabistien kanssa, mutta prosentit menevät aikalailla näin:
Euroissa kaksi vuotta on kulunut näin:
-Bensa 3 528,51 €
-Huollot 235,00 €
-Korjaukset 793,00 €
-Renkaat ja vaihdot 461,00 €
-Vakuutukset 1 300,00 €
-Verot 440,00 €
-Tuning 9,90 €
-Pesut ym. 100,00 €
-Rahoitus 9 010,00 €
Yhteensä: 15 877,41 €
Pesuihin on voinut mennä muutama kymppi enemmän ja vakuutukset ei ole eurolleen...
Autoa ostaessa arvioin kulut noin 8k€ vuodessa ja voin antaa itselleni yläfemman melko tarkasta taskulaskintyöskentelystä
Ainoa matkan varrelle sattunut vika on avaimettoman käynnistyksen ohjainboksin vaihto, jonka vuoksi auto oli alkuvuodesta viikon korjaamolla. Tästä tuli kuluja 393 €. Loput 400 € sisältää omien tötöilyjen korjailua ja parin naarmun maalauksen.
Renkaita on ostettu toistaiseksi yksi sarja, ensi kesä on siinä ja siinä meneekö noilla varastossa olevilla (huonommassa parissa 4mm).
Tuningia on harrastettu sen verran, että vaihdoin pissapojan säiliön korkin Skodan mallistosta löytyvään silikoniseen, kun Volkkarin muovisesta halkesi sarana Turun talvessa
Olen henkisesti lähtenyt siitä, että kaikki mitä autosta pääomaa lyhennän, menee suoraan arvonalenemaan. Toistaiseksi tämä pitää suurinpiirtein paikkansa. Viimeksi syksyllä tein autoverkkokaupan hyvityslaskurin huvikseni ja erotus on max 1000 € enemmän mitä käsirahaa autoa ostaessani laitoin. Viimeinen hinta selviää vasta kun ihan oikeasti lähdetään hieromaan kauppoja, mutta kyllä se -3000 € nettiauton halvimmasta vastaavasta näyttää olevan aika lähellä totuutta.
Kilometrejä oli 7.12. tankatessa 82 206, eli kahdessa vuodessa on ajettu 30700 kilometriä. Tämä tarkoittaa sitä, että kilometriä kohden Turkasella pöristely on tullut kustantamaan 52snt/km.