VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Su Syys 22, 2019 08:26

En nyt oikein hahmota tuosta kuvasta, että missä kohdin siinä olisi se itse ahdin?
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
aero
-
Viestit: 5955
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero » Su Syys 22, 2019 09:29

Eikö lie merkatttu letku ahtimessa kiinni klemmarilla nro 28.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Su Syys 22, 2019 12:29

No voi sitten hyvinkin olla tuo. Tuommoinen paksu kumiletku joka tapauksessa, ei mikään 4mm alipaineletku.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
aero
-
Viestit: 5955
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero » Su Syys 22, 2019 13:27

Tunnetaan myös ahtoletkuna. Jos siihen repeää halkeama/vuoto, pääsee ahtopaineet ulkoilmaan ja meno kyllä rauhoittuu kummasti. Vähän kuin vaparilla ajaisi, muttei ihan yhtä äkäinen (turbokonetta kun ei ole suunniteltu vapariksi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Su Loka 06, 2019 13:57

No niin, ahtoletkuhan se onneksi vain oli puhki. Nyt on uusi letku paikallaan ja Audi toimii taas suht normaalisti. Ja onhan se muuten jo myynnissäkin:
https://www.nettiauto.com/audi/a6/10816144

Volkkariin tässä tutustuillut ja tuo VAGien kytkinpoljin jaksaa ihmetyttää. Ihmetytti jo muinoin '99 A4:ssä. Polkimen liikeratahan on siis aivan järkyttävän pitkä, tuntuu että kymmeniä senttejä saa painaa, jotta se on pohjassa. Tästä seuraa se, että mikäli penkin laittaa sen verran eteen, että yltää painamaan kytkimen pohjaan, on kaasujalan polvi kuskin suussa. Jos taas penkin laittaa kaasujalan kannalta sopivalle etäisyydelle, ei millään yllä painamaan pohjaan sitä kytkintä! :D Aivan mahtavaa. Tonnarin kytkin tuntuu tuohon verrattuna sellaiselta on/off -napilta. Nyt on jo ikävä Audin mainiota automaattilootaa. Ehkä tämä kytkinpolkimen epämiellyttävän ylipitkä liikerata onkin joku juoni saada ihmiset ruksimaan automaatti varustelistalta?

Sisälle tuleva ilma on ollut mielestäni hieman tunkkaista ja tänään sitten vilkaisin raitisilmasuodattimen tilanteen. Olihan siellä tavaraa kuolleista ampiaisista ja lehdistä lähtien ns. riittävästi sekä itse suodatin oli jokseenkin musta. Imuroin sen nyt ensi hätään, mutta pitää vaihtaa uusi suodatin ensi tilassa.

Suodatinkotelon ympäristössä ja akun ympärillä oli ehkä sellaiset puoli litraa aivan kelvollisen oloiseksi kukkamullaksi kompostoitunutta ainesta. Joillakin ei ole vissiin niin justiinsa niiden lehtien pois putsaamisen kanssa.

Eka varsinainen vikakin tästä jo löytyi, nimittäin keskiturvavyö on jumiutunut sisälle. Ei liiku vaikka miten hellästi vetää :(.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
marvi
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja marvi » Su Loka 06, 2019 20:14

Saabatti kirjoitti:
Su Loka 06, 2019 13:57

Suodatinkotelon ympäristössä ja akun ympärillä oli ehkä sellaiset puoli litraa aivan kelvollisen oloiseksi kukkamullaksi kompostoitunutta ainesta. Joillakin ei ole vissiin niin justiinsa niiden lehtien pois putsaamisen kanssa.
Tuossa kaukalossa kun tarpeeksi pitkään säilöö sitä kompostia niin saa B5:sta jarrut katoamaan. Komposti tukkii ko. kaukalon vedenpoistoaukon, veden pinta kaukalossa nousee ja saavuttaa aikanaan jarrutehostimen. Jäätyessään vesi sitten jäädyttää myös jarrut.

Kytkinpolkimen liikkeessä on varmasti ajateltu tilannetta jossa kaksoismassa on vaihdettu kovaan vauhtipyörään ja liikkeellelähtö ilman isompia ravistuksia vaatii tarkkaa kytkimen käyttöä, jota sitten pitkä liikerata helpottaa. :lol:
Taas mennään: 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Su Loka 06, 2019 21:41

marvi kirjoitti:
Su Loka 06, 2019 20:14
Tuossa kaukalossa kun tarpeeksi pitkään säilöö sitä kompostia niin saa B5:sta jarrut katoamaan. Komposti tukkii ko. kaukalon vedenpoistoaukon, veden pinta kaukalossa nousee ja saavuttaa aikanaan jarrutehostimen. Jäätyessään vesi sitten jäädyttää myös jarrut.
A6:ssahan on samanlainen tuo kaukalo ja ainakin siinä tuli kätevästi ne vedet apukuskin jalkatilaan ennen kuin ehtivät tehdä suurempia lampia akkukoteloon :roll: .
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

2.polvi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Ma Loka 07, 2019 11:23

Faija todennäköisesti harkitsee vahvasti uusimman kopan Tiguania nelivedolla ja automaatilla. Toisena vaihtoehtona on Mersun Glc. Molemmissa tapauksissa yksilö lienee 2-3 vuotta vanha ja vajaa satkun ajettu.

Mitäs raati tuumaa, onko tuollainen VAG sellainen ostos, että harmia piisaa vai joko vaihteisto- ja muut paljon puhutut on ongelmat on selätetty? Auto tulee muuten normaaliajoon, mutta satunnaisesti (=muutaman kerran vuodessa) vedetään täyttä lastia 2500kg perässä, veneen muodossa.

Tilanne akuutti, äijällä autokuumetta 39.4 astetta ja Tiguanin puolesta puhuu hinta, eli n. 32ke vs. Glc 40ke.
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

hei9n
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja hei9n » Ma Loka 07, 2019 11:35

2013 ketjut alkoivat vaihtumaan takaisin hihnoihin.
vaihteistoissa tarkka öljynvaihtoväli nykyään.
"pakko" katselmus autoille 12kk välein.

Noilla keinoilla ongelmia ei ole näkynyt. Haza varmaan tietää paremmin.

mulla on parikymmentä volkkarin tapaista ollut. ongelmia vaan kerran. A3 1.9tdi 96kw 2003 131tkm

seuraava ei silti ole vag. Superb iv kuponki pöydällä, muttei kiinnostais yhtään. Autokeskus jäi bemarilla 1500eur päähän tavoitteessa. Oispa saabeja tarjolla :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
nyk. pari tsekkiläistä mopoa.
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Haza » Ma Loka 07, 2019 20:20

Uusimman sukupolven 1,2/1,4TSI ei ole edelleenkään suurempia murheita tiedossa..
DSG kun on poikittain ja märät kytkimet (laatikon öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan) niin toimii yleensä mainettaan paremmin.
Yleensä VAG huolto-ohjelmat on aika optimistisia, eli huoltovälit kannattaa aina pyrkiä alittamaan eikä ylittämään niinkuin useimmat tekee. Moottori-vaihteisto yhdistelmästä on yleensä hyvin pitkälti kiinni mitä ne todennäköiset murheet on jne. 2-3v auto nyt on muutenkin yleensä vielä liian uusi tällaisten murehtimiseen kun ajallaan huolletun moottorin tai laatikon räjähtäessä tehtaan goodwill yleensä hoitaa ainakin suurimman osan jos jaksaa edes vähän tapella.

Mulla tää VAG tietotaito on alkanut vähän rapistua varsinkin ihan uusimpien kohdalla kun vaihdoin n 1,5v sitten työpaikkaa niin ei kaikki työaika kulu enää volkkareita noituessa :lol:
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00 ja M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4896
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja mestari » Ma Loka 07, 2019 20:44

kompataan täällä lisää eli kaverin a6 audi vm 2000 katsuri kirjoiti jotta taka akselin tuennan laakerointi takana vasemmalla välyksellinen hylätty eli minlälainen pusla on nyt kyseessä
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Haza » Ma Loka 07, 2019 21:30

Ilmeisesti etuvetoinen? Niissä on kaks isoa puslaa joilla taka-akseli tulee koriin kiinni, toinen on todennäköisesti melkolailla samassa kunnossa eli kannattaa vaihtaa molemmat. Tussilla tms voi yrittää asentoa merkitä, mutta jos haluaa tehdä oikein niin pitää säätää vaihdon jälkeen pyöränkulmat, niissä kun on varaa liikutella taka-akselia yllättävän paljon.
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00 ja M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

2.polvi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Ma Loka 07, 2019 22:00

Haza kirjoitti:
Ma Loka 07, 2019 20:20
Yleensä VAG huolto-ohjelmat on aika optimistisia, eli huoltovälit kannattaa aina pyrkiä alittamaan eikä ylittämään niinkuin useimmat tekee. Moottori-vaihteisto yhdistelmästä on yleensä hyvin pitkälti kiinni mitä ne todennäköiset murheet on jne. 2-3v auto nyt on muutenkin yleensä vielä liian uusi tällaisten murehtimiseen kun ajallaan huolletun moottorin tai laatikon räjähtäessä tehtaan goodwill yleensä hoitaa ainakin suurimman osan jos jaksaa edes vähän tapella.
Kiitos kommenteista!

Jos ukkeli Tiguaniin päätyy, niin taidanpa kysyä täältä vinkit huolto-ohjelmaan :D
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 3J » Ti Loka 08, 2019 10:00

Minusta GLC on niin mahtava auto että kallistuisin kyllä siihen. On ihan eri luokan äänieristys jne. Lisäksi Uudessakaupungissa tehdyt lämmittävät saabistin mieltä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1143
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja anv » Ke Loka 09, 2019 13:53

2.polvi kirjoitti:
Ma Loka 07, 2019 11:23
Faija todennäköisesti harkitsee vahvasti uusimman kopan Tiguania nelivedolla ja automaatilla. Toisena vaihtoehtona on Mersun Glc. Molemmissa tapauksissa yksilö lienee 2-3 vuotta vanha ja vajaa satkun ajettu.

Mitäs raati tuumaa, onko tuollainen VAG sellainen ostos, että harmia piisaa vai joko vaihteisto- ja muut paljon puhutut on ongelmat on selätetty? Auto tulee muuten normaaliajoon, mutta satunnaisesti (=muutaman kerran vuodessa) vedetään täyttä lastia 2500kg perässä, veneen muodossa.

Tilanne akuutti, äijällä autokuumetta 39.4 astetta ja Tiguanin puolesta puhuu hinta, eli n. 32ke vs. Glc 40ke.
Naapurilla on tollanen. Ei sillä tietääkseni ole mitään ongelmia esiintynyt. Tuskin kyllä edes 100tkm mittarissa, luultavasti alle puolet siitä. Se onkin ainoa tietämän vag-konsernin tuote ystävillä, tutuilla ja sukulaisilla, joissa ei jotain katastrofaalista olisi ilmentynyt.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Vastaa Viestiin