VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
marvi
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja marvi » Ke Tammi 30, 2019 00:01

Eikö näihin saa kiinalaisen vanhaan hylsyyn kokoamaa uutta ahtia n. 300 euroon? Ja purkuosaakin on mukavasti liikkeellä. Miten ahdin muuten hajosi, kiinnostaa kun pihassa on 410 tkm ajettu AVF alkuperäisellä ahtimella.
Taas mennään: 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7599
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja V.J.S » Ke Tammi 30, 2019 11:41

On siellä audiklubilla osto-osiokin: http://www.audiclub.fi/audifinns/forumdisplay.php?f=73
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
aero
-
Viestit: 5955
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero » Ke Tammi 30, 2019 12:02

Ah, se on vaan näkymättömissä kirjautumattomille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ke Tammi 30, 2019 12:44

Eipä myydään-osiosta löytynyt ahdinta. Pistin ostoilmoituksen.

Noita Kiina-ahtimia ainakin Audifinnsilla tunnutaan haukuttavan aika estoitta. Ei ehkä uskalla sekaantua.

En nyt tarkemmin osaa sanoa miten tuo ahdin hajosi. Audi alkoi tiputtelemaan öljyä alleen ja ajelin sen korjaamolle. Sieltä sanoivat moottorin putsailtuaan että vuoto johtuu turbon jumittelusta ja sen vaihtamalla pitäis tulla kuntoon.

Mietin tässä, että sikäli kun tuo nyt on vielä ajokuntoinen, niin veisi sen katsurille vikalistan hakuun. Voisi ehkä jotain laskelmia tehdä, että montako miljoonaa sinne pitää vielä tuon turborempan lisäksi mahdollisesti olla pistämässä :x.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7599
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja V.J.S » Ke Tammi 30, 2019 14:06

Saabatti kirjoitti:
Ke Tammi 30, 2019 12:44
Eipä myydään-osiosta löytynyt ahdinta. Pistin ostoilmoituksen.

Noita Kiina-ahtimia ainakin Audifinnsilla tunnutaan haukuttavan aika estoitta. Ei ehkä uskalla sekaantua.

En nyt tarkemmin osaa sanoa miten tuo ahdin hajosi. Audi alkoi tiputtelemaan öljyä alleen ja ajelin sen korjaamolle. Sieltä sanoivat moottorin putsailtuaan että vuoto johtuu turbon jumittelusta ja sen vaihtamalla pitäis tulla kuntoon.

Mietin tässä, että sikäli kun tuo nyt on vielä ajokuntoinen, niin veisi sen katsurille vikalistan hakuun. Voisi ehkä jotain laskelmia tehdä, että montako miljoonaa sinne pitää vielä tuon turborempan lisäksi mahdollisesti olla pistämässä :x.

En olisi ihan vakuuttunut kyllä tuosta diagnoosista...ahdin voi toki olla väljä ja päästää öljyä imurööreihin, mutta se kyllä näkyy yleensä kunnon savutuksena eikä öljyvuotona.
On siellä audismi-foorumilla ainakin yksi urhea, joka on pistänyt biturboonsa kiinaturbot, vaikka isot pojat ehdottomasti kehottavat olla tekemättä niin :mrgreen: Oisko niillä joku 10~15tkm tullu ajeltua vailla ongelmia. Orkkisturbot kun on sen 1500+ € setti ja RS4 turbot sen 2k€, niin noita Kiina-ahtimia saa viisi settiä samaan hintaan. Sitten kun/jos kiinaturbo antautuu, niin niihin kuoriin voi tilata vaikka aidot BorgWarner sisukset, jotka saa halvemmalla kuin yhden uuden ahtimen. Turbojumppahan Biturboon on mukavaa puuhastelua, sitä teke ilokseen pari-kolme kertaa vuoteen. :D
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Henri S » Ke Tammi 30, 2019 15:22

Onko se samalla tavalla mutkaton operaatio kuin termostaatin vaihto V6 A4:een? En muista enää oliko se benssa vai diisseli kun näystä on jo 10+ vuotta mutta sen muistan että keulaa ja moottoria oli purettu miehissä, kauan ja paljon ennen kuin pääsivät käsiksi varsinaiseen asiaan.
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Avatar
jka
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja jka » Ke Tammi 30, 2019 15:53

Itselle tuli -07 octaaviaan laitettua halvin ebaysta löytyny ahdin, muistaakseni maksoi 280 rahteineen + 50 runkopantti, vanhaa en ikinä lähettäny joten n. 330 sille jäi hintaa.

Laitoin paikalleen reilu vuosi sitten muistaakseni 440tkm kohilla ja nyt mittaris joku 528tkm, koneena 2,0tdi bkd (ja vielä dsg perässä)

Ei moitittavaa, ei ylimääräisiä ääniä eikä vuoda öljyä, ja vnt-siivetki liikkuu niinkuin uutena ku tullu öljyjä vaihdellessa kokeiltua
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7599
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja V.J.S » Ke Tammi 30, 2019 19:27

Henri S kirjoitti:
Ke Tammi 30, 2019 15:22
Onko se samalla tavalla mutkaton operaatio kuin termostaatin vaihto V6 A4:een? En muista enää oliko se benssa vai diisseli kun näystä on jo 10+ vuotta mutta sen muistan että keulaa ja moottoria oli purettu miehissä, kauan ja paljon ennen kuin pääsivät käsiksi varsinaiseen asiaan.
Tuossa 2,7 bensa biturpossa turbo(je)n vaihto = kone & laatikkopaketin poistaminen konehuoneesta.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Cona » To Tammi 31, 2019 07:23

Tähän sopii vain yksi lause; Audi, teknistä etumatkaa. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti » To Tammi 31, 2019 08:12

V.J.S kirjoitti:
Ke Tammi 30, 2019 14:06
En olisi ihan vakuuttunut kyllä tuosta diagnoosista...ahdin voi toki olla väljä ja päästää öljyä imurööreihin, mutta se kyllä näkyy yleensä kunnon savutuksena eikä öljyvuotona.
Niin. Ei tuo diagnoosi muakaan ihan täysin vakuuttanut, mutta kun itse ei mistään mitään tiedä, niin pitäisi taas viedä eri paikkaan tutkittavaksi ja maksaa uudestaan taas siitä.

Asentaja sanoi puhelimessa MUISTAAKSENI että turbo päästää öljyä imupuolelle ja että pyörii todella nihkeästi käsin kokeillessa (jos oikein ymmärsin). Kuulostaako tämä ihan älyttömältä? Sanoi se sen vuotokohdankin, mutta enpä enää muista.

Pitää varmaan käydä vielä siellä paikan päällä tänään ja pyytää näyttämään ja selittämään tarkemmin vuoto syineen.

Mitään savutusta tai esim tehojen katoamista en tuossa vehkeessä ole huomannut.

Mitä tulee turbon vaihtoon, niin ilmeisesti ei tarvitse purkaa koko keulaa, kun 3h työksi arveli.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7599
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja V.J.S » To Tammi 31, 2019 09:36

Cona kirjoitti:
To Tammi 31, 2019 07:23
Tähän sopii vain yksi lause; Audi, teknistä etumatkaa. :D
Itse olen päätynyt siihen, että tuo mainoslause on lipsahtanut liian lyhyenä markkinoille. Oikeammin se kuuluisi:
"Audi, teknistä etumatkaa. Paitsi talvella."
Nimittäin kun kunnon talvipakkaset tulee, niin Quattro-miehet on pelti pystyssä tien varressa ihmettelemässä, että jäätykö nyt huohotus, ohjaustehostin vai porsiko kenties jotain muuta :D Sitten jos koittaa (uudemmilla) leikkiä nelivetoleikkejä, niin elektroniikka sekoaa, kun ratin ja auton kulkusuunnat ei täsmää :roll:
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7599
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja V.J.S » To Tammi 31, 2019 09:41

Saabatti kirjoitti:
To Tammi 31, 2019 08:12

Asentaja sanoi puhelimessa MUISTAAKSENI että turbo päästää öljyä imupuolelle ja että pyörii todella nihkeästi käsin kokeillessa (jos oikein ymmärsin). Kuulostaako tämä ihan älyttömältä? Sanoi se sen vuotokohdankin, mutta enpä enää muista.

Pitää varmaan käydä vielä siellä paikan päällä tänään ja pyytää näyttämään ja selittämään tarkemmin vuoto syineen.

Mitään savutusta tai esim tehojen katoamista en tuossa vehkeessä ole huomannut.

Mitä tulee turbon vaihtoon, niin ilmeisesti ei tarvitse purkaa koko keulaa, kun 3h työksi arveli.
Nihkeästi pyörivä turbo ei ole kyllä ihan normaali. Sen pitäisi kyllä toisaalta sitten taas kuulua myös jo ahtimen äänistä (kunnon vislaus) JA näkyä tehottomuutena, jos on kunnolla jumissa. Mut ehkä parempi joo käydä pajalla paikan päällä vielä katsomassa, että mistä vuotaa jne.
Väljät turbot kyllä pääsääntöisesti ilmottavat itsestään kunnon savumerkeillä.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti » To Tammi 31, 2019 21:03

Hain auton pajalta. Kone on hyvin öljyinen siitä turbon lähettyviltä kyllä ja myöskin EGRstä näyttäis tihkuvan, joskin vähemmän. Turbon imuputken olivat irrotelleet ja todenneet sisältä öljyiseksi. Huohotinputket ei ole kuulemma tukossa.

Siitä hyvä paja että tästä analyysista ei joutunut maksamaan erikseen vaan 30e öljynvaihdon hinnalla pääsin.

Kävin myös vähän ajamassa ja yhtä tehokas tai tehoton tuo tuntui olevan kuin aina, enkä kyllä mitään vihellystäkään turbosta kuullut.

Mitähän tälle nyt tekis :D.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
jka
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja jka » Pe Helmi 01, 2019 01:02

Kuinka paljon se oikeasti vuotaa? Jos ahdin on valmis niin kyllä se pitäisi ajossa tuntua. Epäilisin että jos oireena on vaan maahan jäävät öljytipat niin syy on jossain muualla, kampi-, apu-(muistaakseni ölypumppua pyörittävä)
tai nokka-akselin stefaan heittäisin nopat.

Kerran pakkasilla yks ton ikäluokan 1.9tdi passatti tuuppas apuakselin stefan ulos ja vuoti reilusti öljyä maahan, eks näis oo kans se yks aksila jakopääs mikä taitaa pyörittää öljypumppua
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1208
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Audin kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Pe Helmi 01, 2019 13:25

Ei se mahdottomasti vuoda. Yön aikana oli alle ilmestynyt pari pientä tippaa, toki voi tietty olla että vuotaa vain käynnissä ollessaan. Pitäsköhän esim jättää tyhjäkäynnille vähäksi aikaa ja katsoa sitten, paljonko on tiputellut.

Selittäiskö nuo vuotavat stefat sitten sitä turbon imupuolella olevaa öljyä?

Onko tuolla peräti vaarallista ajella, jos se saa jatkuvasti öljyä imupuolelle? Voiko kone alkaa käydä sillä moottoriöljyllä?
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Vastaa Viestiin