Talvitoimenpiteet?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jartza
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 10:19

Talvitoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Maanantaina autoa pestessäni, ja tiivisteitä kuivatessa tuli mieleen että olisi kiva kuulla mitä erilaisia toimenpiteitä kukin tekee autolleen (mainitkaa malli) näin talven tulon kynnyksellä? Siis muutakin kuin vaihtaa talvirenkaat... omaan ohjelmaani kuuluu lukkojen rasvaus, ovien tiivisteiden puhdistus ja silikonipuikolla voitelu, ja tietty noin pesun yhteydessä kunnon vahaus, mieluiten itse, käsin tehtynä. Lisäksi auto oli juuri huollossa, joten öljyt on vaihdettu ja pissapoikaan heitin vahvemmat nesteet sisään. Autoni malli on 9-5 vm 03.
Jartza
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 10:19

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Ja sorry, vielä jäi kysymättä käyttääkö kukaan näitä jäänestoaineita polttoaineen seassa? Mulle on epäselvää (oon aito amatööri :oops: :oops: ) tartteeko/voiko niitä käyttää näissä uusissa autoissa vai?
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Uusissa ei tarvii laitella jäänestoa paitsi jos auto on seissyt pitkään ja on kova pakkanen. Silloin kondensoituu tankkiin kosteutta. Itse en ole lisäillyt mitään autooni koko sinä ainaka jona olen sen omistanut (2vuotta).

Mulla on tapana huollattaa auto syksyllä ennen pakkasia ja muuten vahata sen. KÄyn sitten TI-hallissa pesemässä pitkin talvee muutaman kerran kuukaudessa tarpeen mukaan. Tiivisteitä en ole millään tavalla huoltanut.

AI niin kandee rasvaa lukot, hyvä kun muistutit
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

...

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Milläs rasvaatte lukot?

Itse laitoin aseöljyä(suoraan biltemasta :D ) ja ei kyl lähteny toi ovien narina pois. Kohelsin varmaan jotain, niinkuin aina, tai sitten bilteman laatu iskee taas :D On kyl karmee ääni 8O Onneks vaan takaovet narisee... :wink:
Tomppa & Saabit myyty :(
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

aseöljyy ja vaseliinia narisevaan oveen.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ja sorry, vielä jäi kysymättä käyttääkö kukaan näitä jäänestoaineita polttoaineen seassa? Mulle on epäselvää (oon aito amatööri ) tartteeko/voiko niitä käyttää näissä uusissa autoissa vai?
Sukulaiseni on töissä Fortumin Porvoon jalostamolla ja siellä moottorilaboratorion tutkijat kertoivat, että bensiinissä on jo tarvittavat lisäaineet. Jäänestoa ei tarvita normaalikäytössä.
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

En ole käyttänyt mitään bensan lisäaineita omassa 9-5:ssa. Nyt kun laitoin sen seisontaan täksi talveksi, niin tankkasin sen vaan aivan piripintaan, ettei kondensoituisi vettä tankkiin.
Yleensä olen vaihtanut aina öljytkin talveksi, enkä ole katunut...
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Talven tullessa olen puuhastellut og900:n kanssa seuraavaa:

- talvirenkaiden vaihdon yhteydessä jarrujen tsekkaus ja vetonivelten suojakumien tarkastus

- "paksumpaa" nestettä pesuriin
- lumiharja ja raappa tietysti autoon
- lumilapio takapaksiin (on sitä joskus ajettu penkkaan)
- ylimääräinen talvitakki takakonttiin kaikenvaralta
- akun kunnon ja varauksen tarkastus (juuri tänään laitoin yöksi laturiin ihan kaikenvaralta)
- taskulamppu auton kyytiin

Sitten muita juttuja, joita olisi hyvä muistaa talven kynnyksellä:

- onhan jäähdytysnesteiden pakkasenkesto kunnossa?
- tankkaa aina tankki täyteen, vajaa tankki kerää kondensiovettä herkemmin
- lohkolämmittimen käyttö kannattaa jo 0-keleistä lähtien
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Omiin talvitoimen piteisiin kuuluu:

-lohkolämmittimen johdon kaivaminen peräkontista
-sisätilan lämmittimen lisääminen auton varustukseen
-harja+jäärapa
-tarkistaa nesteet et missä mennään
-huomena öljyn vaihtoon
-pesettää auto kurakelien jälkeen
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

9-5T kirjoitti:Heitin lumiharjan takakoppaan.
Tässä on otetta 8O Tulkoon tuisku ja pakkanen... :P

Vakavasti puhuen muita auttamaan joutuneena...kontissa kulkee kiinnitettynä vitosen peilari pesunestettä ja jäähdytinnestettä. Vanhempiin Saappaisiin yks vj kansi ja pyörijä. Kaapelit (käynnistys) pieni lapio ja hinausköysi. Lämmin vaatekerta ja toppahaalari, muutama avain ja sellainen penkalle aseteltava varoitusvilkku ja pari kirkasta käsivalaisinta. Liekö liioittelua mutta muiden auttamisessa nuo ovat olleet tarpeen. Vasta eilenillalla yksi Sc***io oli jäänyt tien laitaan joten poishan se piti raivata roskana olemasta. Muuten sellaista yleistarkkailua, eli että on vielä nestettä paisuntasäiliössä ja öljyä koneessa, ei uusia vuotoja eikä rikkonaisia suojakumeja, kaikki valaisimet toimivat yms. kotona tehtävää ennakoivaa huollontynkää.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Normaalin pesun ja vahauksen lisäksi olen vaihtanut pakkasnesteen ase öljyä lukkoihin tiivisteihin ei mitään bensiinin sekaan ei myöskään mitään lumiharja ja jääkrapa mukaan ja talvi voi tulla autoni on saab 900 vm88
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuosta mun jutusta tietenkin jäi pois ne asiat, mitkä kulkee auton kyydissä aina:

- sulakkeita ja polttimoita
- työkalut renkaan, lampun, sytytystulpan vaihtoon tai laturin hihnan kiristykseen(ei kuitenkaan koko omistamaani työkaluarsenaalia)
- hinausköysi (aina on hinattu muita, muttei saabia)
- apukäynnistyskaapelit (montakahan autoa olenkaan jeesannut käyntiin saabillani?)
- satulista (ei lasten satuja vaan niitä puhelinnumeroita)
- kirves ja tulentekovälineitä
- jne...
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tän talven alustavat hommat:

-uuden raapan ostin keltasesta pörssistä
-nestettä pissapoikaan
-öljynvaihto
-kumimatot kankaisten tilalle
-MapTun Stegen asennus :wink:

Näillähää sitä pärjääkin
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

2 KW:n sisätilanlämmittimen, lämmityspiuhan ja harjan nakkasin etujalkatilaan. Peräkontissa on aina 5 litraa lasinpesunestettä, 5 litraa öljyä, 1 litra tehostinöljyä, pakillinen työkaluja, köysi, apukaapelit, "kättä pidempää", pressu, asennushanskat, jarru/kytkinnestettä jne. Muuta sinne ei siten sovikaan, kun lopun tilan vie bassokotelo.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Öljyt ja suodattimet vaihtoon,harjan ja ravan(jääskraban) etsintä käynnistyy ja lohkis johto roikkuu seinällä.(Kait)
Olen alkanu pitään autoa yön tallissa.Vaimoki on pysyny silloin hyvällä päällä.Ei taho jaksaa rapata laseja aamulla,ja auto on aina lämmin.(paitsi töistä lähtiessä)CA-CA-CA-CA..........
Vastaa Viestiin