Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

AZP kirjoitti:Kuvasta ei näe kunnolla onko tuossa kitkamateriaalia laisinkaan jäljellä. Eli voiko olla että on klöntti lähtenyt kerrasta irti ja jäänyt maantien varteen? Itselläni oli loppuunajetun etupaloissa samannäköinen tapaus ja alkuihmettelyn jälkeen totesin että oli varmaankin näin käynyt.
Kyllä siinä minusta on kitkapintaa vielä, saisiko tästä linkistä isomman kuvan niin voi itsekin ihmetellä?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo vähän siltä näyttäisi. Vaikea silti sanoa varmaksi, voihan se kitkapinta kai murtua ihan kiinnityspinnan läheltäkin, ja johtaa suunnilleen samaan lopputulokseen.

Tuossa sen oman tapaukseni ihmettelyä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=204
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Se rakenne on tuossa semmonen ettei se palanen sieltä ainakaan kovin helposti mahtuisi tulemaan pois. Kyllä se on vaan kulunu loppuun.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Paljoko tällä on €/km tällä hetkellä?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mitä kaikkea tuohon pitäisi laskea?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Diesel ja sähkö. Sähkös pitää varmaan luottaa auton mittariin, mut onko tankkaukset todellisilla luvuilla saatavilla?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Joo tokkiinsa, tosin dataa autosta on vain viimeisen 100 päivän ajalta joten se hieman hankaloittaa laskelmaa mutta yritetään... elikkäs otetaan ref1 pisteeksi tankkaus 15.12.2017 (134068km), sitä edellinen oli 15.11.2017 mutta se ei tuohon viimeisen 100 päivän logiin mahdu. Viimeisin tankkaus on 13.2.2018 (136986km). Eli lyhyellä matikalla tuohon väliin mahtuu kilometrejä siis 2918 kappaletta.

VOC ilmoittaa kulutuslukemaksi tuolle välille 95.3l (keskikulutus 3.27l/100km), tämä siis ei sisällä Webaston käyttämää polttoainetta ollenkaan. Todellinen lukema tankkauksista on 153.22l (keskikulutus 5.25l/100km). Rahaa tankkauksiin on mennyt 203.51e, polttoaineen keskihinnaksi muodostuu näin 1.328e/l. Sähköä auto kertoo kuluttaneensa 481.8kWh ja generoineensa 49.4kWh, kulutus varmaankin noiden erotus eli 432.4kWh. Jos lasketaan että lataushävikki olisi 16% ja sähkön hinta 10c/kWh niin tästä tulee 50.16e

-->

(203.51e+50.16e) / 2918km = 8.7c/km

Jälkikirjoituksena todettakoon että tuohon väliin mahtui Kuusamon reissu jouluna (käytännössä kokonaan dieselillä) ja lisäksi kun viime aikoina on ollut melko kylmä niin polttoainetta on menny reilusti kun en esilämmittelyissäkään juuri säästele. Ja sähköstä osa on firman mittarista. :roll:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos! Eli kulutus on 0,1snt tarkkuudella sama kuin Opelissani. Tosin samalla rahalla sais siis vajaa 300 hp nelivedon :roll: Pitää käydä koeajamas kun viä on liukasta :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Parhaiten tuo auto soveltuisi kulutuksen puolesta sellaiseen ajoon jossa ajettaisiin esim. työmatkaa 20-30km / sivu ja latausmahdollisuus olisi molemmissa päissä. Itsellä tuo polttoaineen kulutus työmatkalle on suhteessa aika korkea kun työmatkaa on vain 4.3km mutta lämmittää kuitenki pitää. Kevättä odotellessa... :roll:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tällainen plug&play -hybridi sopisi meille aika mukavasti, kun työmatka on 20km suuntaansa ja auton saisi lataustolppaan myös työpaikan parkkiksella. Sikäli jos tavallinen sähkötolppa kelpaa lataamiseen... Vaikuttaa varsin hyvältä muutenkin tuo V60, ja olenpa joskus sellaisella AWD D4 -farkulla käynyt koeajolla ja sehän ei vaikuttanut ollenkaan huonolta keksinnöltä ainakaan lyhyen koeajon perusteella. Yksi iso epäilyksen kohde on näiden patterivehkeiden akkutekniikan käyttöikä ja sen kustannukset. Eräs kaveri kertoi uudehkon volvon tarvinneen uuden ac/dc -yksikön, joka maksoi 14.000e, joten silloin sähköllä säästäminen on kuitattu aika pitkäksi aikaa :D Mitähän tuollaisen volvon akkupaketti mahtaa maksaa sitten kun se menee vaihtoon... Tojotan hybridin akkuremontti on kuulemma 15.000e, joten kovin vanhaan korollaan sitä ei enää kannata tehdä :lol: Eli toisin sanoen pitäisi olla budjetissa varaa ostaa auto uutena ja vaihtaa se heti takuuajan päätyttyä uuteen...

Taidanpa jatkaa toistaiseksi TTIDillä, jolla päästään arkiajossa 10snt/km löpökuluilla (100km/10e, kun löpön hinta n. 1,3e/l), joten eihän tuossa vielä kovin suurta säästöä tulisi...

Eski
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Eski kirjoitti:Tojotan hybridin akkuremontti on kuulemma 15.000e, joten kovin vanhaan korollaan sitä ei enää kannata tehdä :lol:
Taitaa olla pilkkuvirhe, todellinen kustannus lienee jossain 2500e tienoilla, lähteenä autojen myynti-ilmoitukset. Vanhempiin Priuksiin näitä on jo enemmänkin vaihdeltu ainakin myynti-ilmoitusten mukaan, eli käyttöikä on näissä ollut reilut 10 vuotta.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tturku »

Viimekesänä kävin muutaman Toyotan hybridin koeajamassa ja kaikissa 3 paikassa kehuivat ettei suomessa olisi vielä akkuja vaihdettu kuin yhteen testiautoon. Mikä sitten lienee oikea totuus.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nämä kustannukset on näitä arvoituksia, johon varmasti vaikuttaa mistä hinnat on kysytty. Audin TFSIn koneremontti merkkipajalla 16.000e, mutta penan nyrkkipaja tekee saman rempan huomattavasti halvemmalla :lol: Sähköauton akkujen tilalle tuskin voi halvinta pilipaliakkua ruuvata, joten sekin vaikuttanee kustannuksiin...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja hinnoilla tapana tulla alas kun volyymit lisääntyy. Nyt kun ostaa hybridin, niin 10v päästä tehtävän akkujen vaihdon hintaa ei voi paljoa arvuutella edes nykyhintojen valossa.

Toyotan hybridejä on Suomessakin myyty kohtalaisilla volyymeilla jo niin pitkään, että jos ne kyykähtäisi viidessä vuodessa ja paketin vaihto maksaisi luokkaa 15 k€, niin siitä olisi jokamieskin saanut lukea jo lehdistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Toyotan akuston vaihdon hinta on parin tonnin luokkaa, akkuja on vaihdettu noihin 2004-2008 mallisiin Priuksiin, ei muihin. Jos käyttää Toyonsa merkkihuollossa kerran vuodessa, akuston takuu on 10v / 350000 km, eipä tarvitse paljoa jännittää sen suhteen. Ovat olleet erittäin varmoja käytössä, siksipä noista ei paljoa ole keskusteltu.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin