Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ja kun ensin vielä ajetaan se hybridiakku tyhjäksi ja sitten otetaan koko matkan keskikulutus...

Tänään Volvon mittariin muuten tuli 79km. Akusto oli aamulla lähtiessä täynnä mutta välillä ei ole keretty lataamaan. Perus kaupunkisuhausta -20 kelissä eli polttomoottori käynyt käytännössä koko ajan. Keskikulutus päivälle näyttää 7.2l/100km.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

^sekin. Monelta unohtuu mainita oliko lähtö täydellä vai tyhjällä akulla, joten ei mikään ihme jos ajetaan 200 km kulutuksella 4 litraa sadalle, jos eka neljännes matkasta mennään pelkällä sähköllä.

Nuo TM:n mittaukset tosiaan kokonaan tyhjällä akulla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tuo meidän vuokrapasaatti oli juuri palautunut edelliseltä käyttäjältä, joten akku oli luultavasti aika tyhjä. Auto taisi lähteä liikkeelle patterilla, mutta kone käynnistyi heti maantiellä. Ajettiin 300km maantietä 80 ja 100km alueilla. Sitten majapaikasta ei löytynyt sähkötolppaa eikä autosta edes piuhaa, joten lataaminen ei onnistunut. Seuraavana päivänä ajettiin sama 300km takasin. Tämän ajelun keskikulutus oli auton mukaan noin 8 ja tankki melko tyhjä.

En oikein jaksa uskoa, että kulutus olisi puolittunut, jos patteri olisi ollut täysi lähtiessä :twisted:

Eski
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eski kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 18:17
Rommitommi kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 07:27
En tiedä onko muut bensahybridit sitten kovasti janoisempia, mutta pitkällä matkalla pakkasessa ja koko perhe kyydissä BMW 530e kulki n. 350km matkan reilun viiden kulutuksella, kun taas Passat menee nelosella alkavilla..
Siis GTE-passatti menee maantiellä noin neljällä litralla? Miten se on mahdollista? Meillä oli kerran tuollainen paskatti (josta ei patteria saatu ladattua missään vaiheessa) vuokralla ja ajettiin sillä maantietä rapiat 500km ja auton kulutusnäyttö kertoi bensaa palaneen noin 8 litraa satasella. Samalla ajotavalla meidän >300K ajettu TTID vie löpöä korkeintaan 6 litraa satasella...

Eski
Oliko GTE-moodi päällä? Millään muulla tavalla en pääse edes lähelle tollasia kulutuksia, toi noin kahdeksan litraa on aika normikulutus silloin, kun ajetaan GTE-modella tai ladataan akkua polttomoottorilla, mutta muuten menee itselä reippaasti vähemmällä Suomen nopeuksissa. TOsin TTID:lläkin matkaa mentiin jossain viiden litran kulutuksissa, niin jos sillä saatte litran enemmän kulumaan, niin kaasujalka on varmaan aika kova omaani verrattuna :)

Nelosella alkaviin ei tarvitse edes hirveästi yrittää, talvinen maantie, jossa matka etenee noin 80kmh jonossa, ja perhe kyydissä ei jaksa pahemmin ohitella, niin silloin kulutus alkaa nelosella (auton mittarin mukaan, en ole jaksanut räknätä näyttääkö täysin oikein)

Vertailuna esim. BMW 535d GT, joka vei tuolla samalla pätkällä n. 6 litraa satkulle auton näytön mukaan, mutta pk-seudun pyörityksessä keskikulutus Bemarilla nousi sinne 8,x litraan, kun taas GTE:llä saa se laskee tuosta maantiestä reippaasti kunhan jaksaa letkuttaa töissä ja kotona. Toki diesel GT Bemari on aika paljon isompi ja painavampikin kuin GTE Passat.
Tomppa & Saabit myyty :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

V.J.S kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 08:26
Vertailuun on taas haettu vähän "näkökulmaa" (virolainen auto korjattuna Virossa vs. Suomalainen auto korjattuna Suomessa merkkiliikkeessä). Pari pointtia.
1. Pitäisi vertailla tuota Volvon 13k€ akunvaihtohintaa Saabin koneenvaihtoon merkkihuollossa Suomessa. Veikkaan, että ei vaihdu alle tonnilla kone Lasipalatsissa.
Lisäksi ainakin tämän tiedon mukaan, akun vaihto Volvoon n. 10k€, voi olla nykyään jo edullisempikin: https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sah ... hintaerot/
Minun ilmoittamani hinnat ovat hintoja, jolla saat moottorin Oriolta Suomeen ja jolla se vaihdetaan täällä, ei Virossa. Olen kysynyt ne. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, paljonko tuo virolaismimmi maksoi moottorin vaihdosta.

Se on totta, että tuota Volvon akkupakettia tuskin vaihdetaan missään muualla kuin merkkiliikkeissä. Tämäkin on yksi ongelmista, että jos ostat patteriauton, siihen liittyvät huoltotyöt täytyisi ainakin vielä toistaiseksi teettää merkkilliikkeessä. Olen kuullut, että joku ulkopuolinen taho olisi alkamassa huoltaa mm. Teslaa, jolloin merkkiliikekin voi joutua tulevaisuudessa tinkimään heidän 124 €/h tuntiveloituksesta. Tällöin aletaan "patteriautojenkin" suhteen olla siinä tilanteessa, että voit teettää auton huollot ei-merkkiliikkeen huollossa, mutta auton takuu säilyy muuttumattomana.
V.J.S kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 08:26
2. 3-4k€ paukku 8-9k€ autoon on aika liki sama kuin 10k€ paukku 20-25k€ autoon. Tuota haarukkaa V60 D6 Volvoista oli pyynti vielä tuossa 2019-2020 vuoden vaihteessa, jolloin se "tuontiauton hybridiakku kuoli" klikkiotsikointi levisi mediassa kulovalkean tavoin polttomoottorikansan kauhisteltavaksi (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 0c581a79b8).
NG:n hintatasoa Virossa: https://fin.auto24.ee/used/3471783.
Ja Suomessakin saa NG:tä jo alle 10k€. https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11878921.
Minä ymmärsin aiemmin, että Volvon (josta akkupaketti porsi) jäännösarvo olisi ollut lähellä ~14k€, ja akkujen hinta ~13k€. En lähtisi korjaamaan autoa tuolla hinnalla, mutta kymppitonnin autoon voisin teetättää kolmen tonnin rempan, jos auto on harvinainen (esim. NG9-5). Tuo Volvo ei ole.

NG9-5:sten hinnoissa on todella suuri haitari, aivan kuten avo-Saabien (NG9-3) hinnoissa. Halvempia N9-5:ia saa alta kymppitonnin, kalliimmat ovat 22k€ paikkeilla pyyntihinnoiltaan. NG9-3 avoja on saanut halvimillaan alta kolmen tonnin, kalliimmat ovat olleet 18-21k€ paikkeilla. Eli pyyntihinnoissa on suurta variaatiota, varsinkin sen mukaan, myydäänkö auto Suomessa vai ulkomailla. Sama juttu pätee varmasti myös noihin V60 D6:iin, vaikka en olekaan katsellut niiden ulkomaan hintoja. Jos olisi kyse uudesta korimallista, mihin jo mahtuu istumaan takapenkillekin, niin sitten olisi voinut uteliaisuudesta katsoa :wink:
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 06:56
Toista se on bensiinihybrideillä. Meidän toimarilla oli Range Roverin hybridi. Akulla pääsi ajamaan maksimissaan 40-50 kilsaa, sen jälkeen keskikulutus oli 11,3 litraa satasella 8O No onhan se tietty raskaampi auto kuin tuo Volvo, mutta pitkää matkaa yksin ajavalle tuo Volvo on parempi vaihtoehto.
V.J.S kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 08:26
Jaa tää on taas se YKSI ajokerta, kun toimari ajoi Porvoosta tsadiin ja akku ei riittänyt koko matkalle? Mikähän mahtoi olla ajomoodi ja ajotapa Rangessa, kun kulutus oli 11,3l/100km? Ladattiinko bensakoneella ajoakustoa ja poljettiin kuin heikkopäinen? 11,3l/100km on sitä paitsi pirun pieni kulutus, jos vertaa vastaavantehoiseen ja painoiseen bensakoneiseen nelivetoautoon/maasturiin. Entäs jos se toimari ajeleekin pääasiassa alle 40km vuorokaudessa ja lataa joka ilta akun täyteen ja käy kerran viikossa tsadissa? Paljonko siitä tulee Rangen keskikulutukseksi?
Tuo Kuga menee erittäin reippaassa maantieajossa plussakeleillä lataamattomalla akulla 6-6,5l/100km (moottoritietä cruisella 132km/h mittarinopeudella jne) . 225hv bensahybridi ja 1800kg "möhkö". Rouvan normaaliajoissa, edelleen plussakeleillä, päästiin n. 5l/100km lukemiin lataamatta, ajomatka n. 40km yhteen suuntaan töihin + kauppareissut & kersan kuskaukset, 80-100km/päivässä.

Pointti se, että kulutusvertailu on aina hankalaa, jos sitä ei tehdä edes jotenkin verrattavissa olevissa olosuhteissa, joten aika tarkkana saa olla, kun siellä Essonbaarissa levitellään "faktoja", että mitä uskoo ja mitä ei. Kokeilemalla itse selviää monikin asia, jos vaan uskallusta riittää.
Totta. Mutta vaihtoi Rangen pois, koska se kulutti liikaa. Mitä järkeä enää nykyään ajaa bensakoneella/hybridillä, joka kuluttaa sen 10-12 litraa (tai jopa enemmän) satasella, jos joutuu ajamaan jonkun 20 000 - 40 000 km vuodessa? Siksi minäkin vaihdoin Saabit dieseleihin. Vaikka se tyhjäkäyntiääni on aivan hirveä, niin eilen ajelin NG9-5:lla HKI-LPR-HKI keskikulutuksen ollessa 5,9 litraa satasella. Se on noin isolle autolle vielä ihan kohtuullinen kulutus, ottaen huomioon, että kyse on 10 vuotta (tulee täyteen 10.03.2011) vanhasta tekniikasta.

Jos hybridiä olisi ostamassa, niin BMW:n 225Xe olisi aika vahva vaihtoehto. Harmi vaan, että sitä ei saa grand wagon -versiona, kuten niitä suurimpia 2-sarjan kulkineita saa. Bonuksena vielä se, että on sähköllä käydessä neliveto, mutta bensalla käydessä etuveto (BMW:ksi poikkeuksellista) :twisted:

Lopuksi: tämä on :saab: -foorumi, joten täällä suurin osa katselee asioita :saab: -lasien läpi. Sitten kun niitä ei enää ole käyttiksenä eikä harrastekulkineena, niin tuskin tulee enää kuuluttua :saab: -klubiin. Kaupunkiympäristössä tuo käyttis/erillinen harrasteauto on muutenkin haastavaa, kun on käytössä vain kaksi autopaikkaa, joten molemmat autot ovat lähes päivittäisessä käytössä.

Esim. nimim. Musti vaihtoi Saabit Mersuihin Saabin mentyä konkurssiin, eikä enää kuulu :saab: -klubiin. Tulevaisuus näyttää, miten porukka jaksaa roikkua klubin mukana, jos ei enää omista Saabia. Veikkaan, että aika huonosti :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

^hyvin jaksetaan, kiitos. Saappi voi lähteä mieheltä mutta mies ei Saappikerhosta :mrgreen:

Sen verran täsmennän, että Penarin munahybridi on pensalla etuveto, sähköllä takaveto ja neliveto toimii vain hybridimoodissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Rommitommi kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 22:05
Oliko GTE-moodi päällä? Millään muulla tavalla en pääse edes lähelle tollasia kulutuksia, toi noin kahdeksan litraa on aika normikulutus silloin, kun ajetaan GTE-modella tai ladataan akkua polttomoottorilla, mutta muuten menee itselä reippaasti vähemmällä Suomen nopeuksissa. TOsin TTID:lläkin matkaa mentiin jossain viiden litran kulutuksissa, niin jos sillä saatte litran enemmän kulumaan, niin kaasujalka on varmaan aika kova omaani verrattuna :)
Jep, enimmäkseen menomatkalla oli joku ecomode päällä, mutta paluumatkalla kokeilin noita eri modeja, kun oli aikaa lukea manuaalia apukuskin paikalla :D Kuskina toiminut rouva ei huomannut maantiellä mitään eroa noissa modeissa. Eikös se ole peräti joku 150hv 1,5-turrrpo-kone tuollaisessa painavassa patteriautossa. Meillä oli 5 matkustajaa tavaroineen kyydissä, joten rouva kyllä ihmetteli ohituksiin lähdöissä, että autossa lienee joku vika, kun kaasua painamalla ei tapahdu mitään (tottunut saappeihin) :twisted: Tuo reissu jäi mieleen tuon vuokrapaskatin ansiosta ja matkat ajettiin rajoitusten mukaan gps:llä, eli satasen alueella vauhti oli max 110kmh ja 80 alueella max 90kmh. Liikenne oli hyvin rauhallista. Onneksi tuo tankillinen bensaa sisältyi auton vuokraan, joten autoa ei tarvinnut tankata.

Meidän TTID on A6 ja noin 200hv virillä. Ihan vastaavasti silläkin usein ajetaan, jolloin kulutus olisi tuollaisessa maantieajossa todnäk noin 5,5. Itse tulee niin harvoin ajettua tankillista (noin 1000km) kerralla maantiellä, mutta viime talvena käytiin Lapissa, jolloin tuli ajettua menomatka ja osa paluumatkasta samalla tankilla (yli 800km). Kulutus oli muistaakseni hyvin lähellä vitosta. Noissa ttideissäkin se uudempi manuaali, jossa on helvatan pitkät välitykset, kuluttaa aavistuksen vähemmän. Pari kertaa olen ajanut tuollaisella TTIDM6:lla ja olen varma, että sellaista vatkainta en itse huolisi vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin :twisted:

Eski
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Paljonko se hybridiauto kuluttaa. Monenlaista totuutta olemassa, tässä nyt alla parin viime päivän ajelut. Perjantaina ajot sattui sopivasti niin että välillä kerkesi aina lataamaan:
Kuva

Lauantaina oli sitten pidempi siivu pojan kiekkopeliin Liminkaan ja takaisin:
Kuva

Jälkimmäisessä yritin sähköllä ajelut tehdä "järkevästi" eli moottoritiesiirtymät polttomoottorilla ja muuten sähköllä.

Eli kovasti tosiaan riippuu kulutus siitä millaista ajoa sillä autolla on ja paljonko sitä kerkeää lataamaan. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Käytin eilen Vollen ilmeisesti jokatoisvuotisessa kompuran vaihdossa. :roll: Jotain hyvää jos pitää keksiä niin Volvo on keskittänyt nämä plugarien kompuraremontit nyt ainoastaan Volvon kyltin alla oleviin huoltoihin (esim. SAH ei enää tee) ja konsernissa on todettu, että paska mikä paska ja kärsitään kunnialla.

Kompura vaihtotöineen Volvon piikkiin "ikuisella" varaosatakuulla (ts. niin kauan kuin ko. auto samalla omistajalla). Maksettavaksi jäi järjestelmän huuhtelutyö (uudella menetelmällä) + ilmastoinnin kuivain.

Olin varautunut repimään tuhatlappusia itkiessäni kassalla, mutta ihan siedettävä 300€ jäi viivan alle. Ehkä tässä vielä uskaltaa toisenkin Volvon joskus hankkia... :?

edit. Nyt siis mittarissa 125tkm ja toinen uusittu kompura menossa meidän 60tkm ajosuoritteella.

edit2. Korjattu ajomäärät muistihärön takia
Viimeksi muokannut kaseva, Su Maalis 14, 2021 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mulla varmaan vuotuinen vaihto sijoittuu taas juhannuksen tienoille, saapa nähdä olisiko vihdoin viimeinen. :lol:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Vaihdettiin tänään plugari-volle D3-mopodieseliin. Paremman puoliskon työmatka muuttuu sen verran ettei plugarista ole enää oikein hyötyä. Päinvastoin, tyhjää akkupakettia olisi saanut raahata mukana valtaosan matkasta.

Täytyy myöntää, että kyllähän se kehitys kehittyy. Aika maukas laite on tämä uudempi V60 myös. Harkinnassa oli jonkin aikaa myös V90 BiFuel kun kaasuasemia olisi sopivasti tarjolla molemmissa päissä, mutta loppupeleissä olematon tavaratila ja V60:n uudempi malli-ikä voitti. Toki osui myös erittäin mieleinen vaihtoehto kohdalle. 55 tkm ajettu 2019 Inscription. Ainoa ”nieltävä” asia oli tuo D3-kone, on se aika mopo. :roll:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Omaan laitteeseen piti vaihtaa 12V akku. Vanha olikin alkuperäinen että sikäli hyvin oli kestäny. "Akun varaustaso matala" tuli tauluun kaupan pihalla ja sopivasti oli Akkutalo 500m päässä niin Varta AGM sieltä pellin alle. 70Ah näkyy olevan näissä vakioakun koko.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Montako kompuraa kasevalla kerkes mennä?

Siitä varaosatakuusta ei pitkään ollu sit iloo jos katkee omistajanvaihdokseen..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Kaksi kompuraa meillä ollessa. Auto oli ajettu meille tullessa muistaakseni 65 tkm, ei tietoa oliko alkuperäinen kompura. 90 tkm kohdalla vaihdettiin ja nyt 12x tkm kohdalla uudestaan.

Joo, meillä olisi ollut varaosatakuu tosiaan voimassa mutta kun noi ajot muuttuu niin ei oikein ollut järkeä enää pitää plugaria. Uudempi pikkudiesel sopii paremmin seuraavan kahden vuoden ajoihin.

Toki seuraava omistaja jos (tai kun) joutuu uusimaan kompuran niin hänellä sitten taas tuo takuu osalle voimassa.

edit.Korjattu ajomäärä muistihärön takia
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Touhuttu on taas Volvon parissa. Liki kolme vuotta ehti joka startilla sanoa "Volvo on call tarvitsee huollon" ennen kuin jaksoin alkaa paneutua tuohon, Volvo on Call kun toimi moitteetta tuota ilmoitusta lukuunottamatta ja patterin vaihdolle marmorilla tulisi hintaa liki 200€. Selvittelyjen jälkeen siellä on sellainen 3V litium patteri jossa johto, äkkiseltään siis hiukkasen kalliin kuuloinen tuo marmorin hinta. Akkutalosta hain tällaisen 3.6V patterin hintaan 6€, tinailin tuohon johdot jne:
Kuva

Itse Volvo on call yksikkö löytyy hanskalokeron yläpuolelta:
Kuva

Ja se alkuperäinen patteri on sitten tällainen:
Kuva

Yllätys olikin että eipä tuossa patterissa mitään vikaa ollut, yleismittarilla mittaamalla näkyy antavan 3.2V:
Kuva

Mutta kun kerran purin irti niin laitoin kuitenkin tuon ostamani 3.6V patterin sinne tilalle. Mutta eipä se siitä toennut. Lisää internet tietoutta ja selvisi että siellä on itseasiassa vain laskuri joka laskee tuolle patterille jotain teoreettista ikää ja tuo ilmoitus poistuu kun sen laskurin nollaa. Yhdeltä paikalliselta kaverilta löytyy Volvo Vida jolla tuon saa tehtyä:
Kuva

Ja avot, nyt ei enää tartte joka startilla kuittailla tuota ilmoitusta pois. :D

Webaston paloilmapuhallin alkoi jo viime syksynä pitää melkoista meteliä mutta kun sekin kaikesta huolimatta toimi niin annoin olla. Tällekin oli syynä että minulle kerrottiin ettei tuota Thermo Top VEVO paloilmapuhallinta saa erikseen ostettua vaan siinä tulee aina ohjainkortti mukana, koodailuineen hintaa muistaakseni reilut 600€. Volvo foorumilta sain selville että Nivalan suunnalta löytyisi Webastokauppa josta saisi tuota paloilmapuhallintakin järjelliseen hintaan. Ja kyllä vain, kokonaisedulliseen 149€+pk hintaan sieltä saapui iskemätön puhallin tällä viikolla:
Kuva

Tänään vihdoin oli aikaa tuon vaihtamiseen. Webastohan sijaitsee useimmissa Volvoissa oikea eturenkaan puolella sisälokasuojan takana:
Kuva

Vähän pimeä kuva mutta tuossapa se lähtötilanne oli. Itse Webastolle on teline joka on kolmella pultilla kiinni ja heti ensimmäisen pultin kanssa alkoi vastustaa, pultti kyllä pyöri muttei irronnut. Ilmeisesti koriin laitettu kierre irtosi pellistä ja pyöri vain mukana.
Kuva

Kuva

Aikani tuota yritin irrottaa vaan kun ei irronnut niin rälläköin sen sitten irti. Ja siinäpä se lopulta:
Kuva

Tuon laitteen purkamisesta löytyy Youtubesta hyviä videoita joten siitäpä ei sen enempää, tässä kuitenkin vanha puhallin vihdoin irrallaan:
Kuva

Tuossa moottorin päässä näkyy tuo akselin pää ja tuosta käsinkin kokeillen huomasi melkoisen välyksen laakerissa, eipä ihme että piti elämää.

Webastoa irrottaessa jo huomasin että haitariputki mikä on itse laitteen ja äänenvaimentimen välissä oli melkoisen haperoa ja irrottaessa se käytännössä mureni käsiin:
Kuva

Meinasi iskeä epätoivo kun Motonetin saldo näytti tuollaiselle putkelle nollaa eikä sopivaa oikein muualtakaan näyttänyt löytyvän. Lopulta kaveri muisti oman kaverinsa vaihtaneen vasta samanlaisen putken ja hänellä tosiaan oli puolen metrin pätkä tuota jäänyt yli:
Kuva

Laite käänteisessä järjestyksessä paikoilleen kera uuden putken (jota itseasiassa ei tartte kuin viitisentoista senttiä). Tuota rälläköityä kiinnityspistettä kun ei voinut enää käyttää niin porasin 3mm reiän noihin telineisiin ja peltiin noiden takana ja ruuvasin siihen tuommosen peltiruuvin, tuntuu ajavan asiansa:
Kuva

Ja kylläpä nousi hymy huulille kun laite jopa heti ekalla startilla toimi ja kylläpä hiljeni! Kuulostaa taas sähköllä ajaessakin enemmän sähköautolta kuin sirkkeliltä. :lol:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin