Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mitä jos se 3.22 months on jäljellä oleva käyttöikä? :mrgreen: Joo joo, haen takkini..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Voi itseasiassa olla ihan 12v akun ikä, sen nimittäin vaihdoin reilu 3kk sitten ja nollasin akun ikälaskurin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mutta eikös "HV" tarkoita High Voltagea, eli ajoakkua? Koskas tarkalleen se ajoakku vaihdettiin? Jos se oliskin 22 kk se ajoakun ikä ja kolmonen siinä edessä tarkoittaa jotain ihan muuta?

Jos nyt oikein tulkitsin noita akun prosentteja, niin autossa oli lukuhetkellä varausta 86,48 % ja kuskille näytetään varaustasoa 95,3 %. Tarkoittaisi sitä, että kun kuskille näytetään varaustasoa 100 %, niin "todellinen" varaustas on noin 90 %, eli juurikin se yläpään 10 % puskuri jätetään, jotta akkua suojellaan.

Mutta kuten yllä mainittua, akun varaustason määrittäminen ei ole eksaktia, koska se perustuu jännitteen eikä varsinaisen varaustason mittaamiseen. Esimerkiksi heti latauksen loppuessa mittari voi näyttää akulle varaustasoksi 100 %, mutta kun akku hetken seisoo ilman latausta, tästä putoaa pois prosentti tai pari. Kaikille mitä tahansa akkua ladanneille ja sen jännitettä mitanneille on tuttua se, että latauksen jälkeen jännite on koholla, mutta ei sieltä käytännössä energiaa mihinkään häviä siinä yhteydessä kun jännite alenee kun akku hetken seisoo.

Mitsussa on ihan tyypillistä, että jos lähden liikkeelle heti latauksen loputtua, on ruudun rangemittarikin hieman kohollaan. Parhaimmillaan näyttänyt 46 km, kun jos olisi lähtenyt vasta useampi tunti latauksen päätyttyä, olisi lukema jossain 39-42 km välillä. Samoin Watchdog-sovellus näyttää joskus yli 100 % varaustasoa akulle heti latauksen päättyessä ja auton seisottua luokkaa 97-98 %.

Tää on vähän niinkuin bensan määrä tankissa. Kylmän yön jäljiltä tankista näyttäisi hävinneen muutama desi bensaa suhteessa siihen mitä siellä oli lämpimällä kelillä. Ei se oikeasti ole hävinnyt, vaan lämpölaajeneminen vaikuttaa litkun tilavuuteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

jmaatta kirjoitti:
To Syys 10, 2020 13:23
Volvo kävi määräaikais- a.k.a. vuosihuollossa kilometrilukemalla 182378. Ikää kun tällä alkaa olla niin tähän sai Volvon essential huollon hintaan 169€. Samalla kyselin taas paljonko tuosta kilometrilukemasta on ajettu polttomoottorilla, se oli nyt 74609km. Kun edellisessä vuosihuollossa kilometrilukemassa 164321km polttomoottori oli pyörinyt 67643km niin viimeisen ~18tkm aikana sähköllä on siis ajettu reilut 60%, 11091km.
Vuosihuollon aika koitti jälleen, viikkoa vajaa vuosi edellisestä näemmä. Aikaistuu joka kerta kun huoltoilmoitin alkaa vinkumaan aina 11kk nollauksesta. Kilometrejä mittarissa 204366km ja polttomoottorin lukema 82846km. Sähköllä siis menty tällä huoltovälillä 13751km, dieselillä 8237km. Sähköajojen osuus siis tällä kertaa 62.5%. Huollon hinta 300e sisältäen öljynvaihdon ja yleisen taivastelun lisäksi jarrunesteiden vaihdon ja apulaitehihnan kireyden tarkistuksen. Raitisilmasuodattimen vaihdan itse. Eipä sen ihmeempää raportoitavaa, käy ja kukkuu edelleen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei kuulosta ollenkaan pahalta, kulutus diesel/sähkö-suhde kuin huollon hintakaan.

Oletko seurannut, paljonko tuossa on mahdollisesti arvo tippunut, onko normaalia tasoa enemmän/vähemmän?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Jaa-a, itse maksoin tästä 11/2017 130tkm ajettuna 28ke ja nyt hinnat näkyy lähtevän noin 15-16ke ylöspäin eli oman omistushistorian aikana hinta olisi tippunut reilut 3k/vuosi. Onko se sitten paljon vai vähän?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kuulostaa, että aika lailla tasaisesti sen 15% vuodessa, mitä voi pitää suht keskimääräisenä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä taskulaskin sanoo aika tarkkaan 15 % p.a. arvonalenemaa jos laskee 15k vs 28k ja pitoaika 3v10kk. Pelottavan tarkasti toi 15 % tuntuu aina pitävän pintansa, ja yhtään vähemmän tai enemmän tuo tuskin olis ollut polttomoottorivolvolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Kesällä 2018 hankittiin se meidän 2014 V60 D6 muistaakseni 66 tkm ajettuna. 33 k€ siitä piti pulittaa ja kun se 125 tkm ajettuna keväällä 2021 vaihtui 55 tkm ajettuun 2019 V60 D3 kulkineeseen niin vaihtohyvitys 40 k€ autoon oli 21k€. Mitä toi nyt tekee, 12 k€ suli pois kolmessa vuodessa ja ~60 tkm lisää ajettuna.

Mä en ole lähelläkään matemaatikkoa niin en osaa laskea mikä arvonalenema tuossa oli mut AZP pyöräyttää ton hetkessä Excelin läpi? Kiinnostais itseäänkin vähän, kun ei osaa laskea niin pitää mutuilla. :lol:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

~14% vuosittain, ihan linjassa menee
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja viggen »

Vähän käytetyissä cab malleissa alhaisin arvon aleneminen, mitä auto alalta löytyy.
Ei tuo Nevs Aeron arvokaan ole laskenut kovin paljon, melkein päinvastoin viime vuoden aikana, niinkuin monelle suositulle käytetylle autolle.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

kaseva kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 19:38
Kesällä 2018 hankittiin se meidän 2014 V60 D6 muistaakseni 66 tkm ajettuna. 33 k€ siitä piti pulittaa ja kun se 125 tkm ajettuna keväällä 2021 vaihtui 55 tkm ajettuun 2019 V60 D3 kulkineeseen niin vaihtohyvitys 40 k€ autoon oli 21k€. Mitä toi nyt tekee, 12 k€ suli pois kolmessa vuodessa ja ~60 tkm lisää ajettuna.

Mä en ole lähelläkään matemaatikkoa niin en osaa laskea mikä arvonalenema tuossa oli mut AZP pyöräyttää ton hetkessä Excelin läpi? Kiinnostais itseäänkin vähän, kun ei osaa laskea niin pitää mutuilla. :lol:
jmaatta kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 20:04
~14% vuosittain, ihan linjassa menee
Näinpä, tosin kun auto hankittu kesällä ja laitettu kiertoon keväällä, niin laskien tarkemman datan puutteessa kolmen vuoden sijasta 2v9kk pitoajalla päädytään 15 %:iin :mrgreen:

Kaava menee yksinkertaisuudessaan ö = 100 - 100 x (a/b)^(1/c) jossa:
ö = vuosittaisesta jäännösarvosta laskettu arvonalenemaprosentti
a = myynnissä saatu hinta
b = ostossa maksettu hinta
c = pitoaika vuosina

Eli tässä tapauksessa
ö = 100 - 100 x (21/33)^(1/2,75)
ö = n. 15
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Prosenttien laskeminen on hyvä tapa selittää itselleen miksi autokuumeessa vaihtaisin auton.
Sillä saa juuri halutun tuloksen aikaiseksi, mutta muuten sillä ei auton kustannuksien seuraamisen kanssa ole mitään tekemistä ellei:
-ole tiedossa nettohintaa ostaessa ja myydessä.
-vaihdeta uuteen samanlaiseen / vastaavaan.

Osta huomattavasti kalliimpi ja huomaat että arvonalenema olikin 1% tai jopa miinusmerkkinen. Silkkaa säästöä siis seurailla prosentteja.
-Ja eiku ostamaan. :D :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen oikean hyvityksen tietämiseksi pitääkin pyytää vertaileva tarjous että mitä se uusi ostos maksaisi jos ei tuuppaa vanhaa katiskaa vaihdossa. Sitten hakemaan se oikea katiskan markkina-arvo markkinoilta.

En muista tarkkoja lukuja mutta sain loppuunajetusta Saabista tyyliin 3k vaihtohyvitystarjouksen kun Mitsua ostin, mutta kun pyysin tarjouksen Mitsusta ilman vaihtokauppaa, niin ilmeni että todellinen hyvitys oli 1500 oiroa. Sitten myin Saabin 3,5 keurolla kun 1,5 ei ollu mun mielestä riittävästi.

Lyhyellä pitoajallaja halvoissa ritsoissa arviovirheet korostuu, mutta jos autoa pitää vuosia ja arvonalenema on kymppitonneja, niin virheet hukkuu yleiseen kohinaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

210tkm pyörähti Volvon mittariin tässä männä viikolla. Muuten pelannut kivasti mutta alkoi yhden pidemmän reissun jälkeen vaivaamaan "lämpötilapula". Eli varsinkin sähköllä ajelessa autossa meinasi tulla kylmä. Webasto kyllä toimi mutta lämpöä ei meinannut tulla joten ensimmäinen epäilys oli termari. SAH vaihtoi termarin mutta alkuinnostuksen jälkeen oli todettava että eipä se lopulta auttanut. Volvo foorumilta löytyi sitten täsmälleen samanlaisilla oireilla ketju. Eli Webasto näennäisesti toimii muttei kuitenkaan oikein lämmitä. Ja kuinka ollakaan, sama vikahan se tässäkin:

Kuva

Eli Webasto revisited ja palopesä vaihtoon. Käyttötuntejahan tuossa on yli 1900 joten kai tuo on tehtävänsä tehnyt. Ei tullut tällä kertaa napsittua muita kuvia mutta nyt tuntuu taas tarkenevan. :D
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin