Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Täällä Keski-Suomessa oli vähän aikaa sitten yksi tällainen tuontiauto, josta oli akku pskana. Näissähän on myös sellainen ominaisuus, että polttomosa ei käynnisty, jos akku on tiltannut. Kaupaksi kai sekin raato meni, vaikka patterin hinnaksi kerrottiin 13Ke + työt... Vlovo-palstalta löytyy aika paljon juttua hajonneista ilmastointikompuroista, joten aika yleinen vaiva se on näissä vehkeissä.
Eski
Eski
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Kyllä jatkossa merkkiliikkeessä pitäisi vaihdot mennä tällä uudella tavalla.Skuzeri kirjoitti: ↑La Tammi 30, 2021 13:30Onko kenelleäkään tietoa tehdäänkö suomessa jo noita ilmastointilaitteen uusimisia sillä "uudella tavalla" tai milloin niitä alettaisiin tekemään?
Todella paljon tuo auto kiinnostaisi mutta ei kiinnosta alkaa makselemaan huonolla tuurilla omasta pussista jatkuvasti uutta kompuraa. Ja entä jos käy niinkuin jmaattalle että menee samalla akut sököksi, saa tehdä Volvosta kukkapenkin sen jälkeen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Eli jos kompressori on vaihdettu vaikka viimeisen vuoden sisällä ruotsissa niin olisiko mahdollista että olisi laitettu tällä paremmalla tyylillä eikä enää hajoaisi?jmaatta kirjoitti: ↑La Tammi 30, 2021 15:44Kyllä jatkossa merkkiliikkeessä pitäisi vaihdot mennä tällä uudella tavalla.Skuzeri kirjoitti: ↑La Tammi 30, 2021 13:30Onko kenelleäkään tietoa tehdäänkö suomessa jo noita ilmastointilaitteen uusimisia sillä "uudella tavalla" tai milloin niitä alettaisiin tekemään?
Todella paljon tuo auto kiinnostaisi mutta ei kiinnosta alkaa makselemaan huonolla tuurilla omasta pussista jatkuvasti uutta kompuraa. Ja entä jos käy niinkuin jmaattalle että menee samalla akut sököksi, saa tehdä Volvosta kukkapenkin sen jälkeen.
Se selvisi jo että ilmastointilaite on uusittu jossain kohtaa mutta täytyy Volvon jälleenmyyjältä vielä selvittää näkisivätkö he ajankohdan myös koska korjaamo mikä näki että on vaihdettu ei nähnyt että milloin on vaihdettu.
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
En osaa sanoa milloin tuo uusi tapa on otettu ruotsissa käyttöön. Omaan autoon uusittiin viime juhannuksen tienoilla viimeeksi ja silloin meni vielä vanhalla tavalla eli eiköhän tuo laukea viimeistään ensi kesänä taas.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2840
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Myös ainakin joissain hybridi-Mersuissa on sama juttu. Tiedä sitten, miten vahvasti on kyse auton tekniikan vaatimuksesta ja miten paljon ympäristönormien täyttämisestä. Koska eihän se enää samaan laskennalliseen päästöön pääse, jos sähkö on pois.
Käsittääkseni viimeisestä ainakin euro6-dieseleiden typpipäästöjen vähennysjärjestelmä adbluen toimimattomuuden tilanteessa on kyse. Siinä mittaristoon ilmestyy km-raja, jonka täytyttyä vian ollessa päällä auto ei enää käynnisty.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Harvassa (jos missään?) taitaa olla töpseliautot, joissa konetta edes teknisesti pystyisi käynnistämään jos korkeajänniteakku on rikki. Näissä kun ei yleensä ole perinteistä starttimoottoria, vaan kone pyöräytetään käyntiin generaattorilla/sähkömoottorilla, joka siis ottaa energiansa kokrkeajänniteakusta. Samoin ei ole perinteistä 12v laturiakaan, vaan apuakun lataus otetaan myös korkeajänniteakusta muuntajalla. Moni muukin järjestelmän osa käyttää korkeajänniteakkua, eli kun akku on zipp, on järjestelmät pois käytöstä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2840
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Juu noinhan se varmasti on.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Achually... käsittääkseni tuossa Volvossa on kyllä ihan perinteinen starttimoottorikin sen korkeajännitteisen lisäksi.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Puoli-OT: Honda CR-Z:ssa ja Insightissa polttomoottori käynnistetään lähes aina sähkömoottorin avulla...paitsi jos lämpötila on alle -18 tjsp., jolloin muutoin työtön starttimoottori hoitaa homman. Youtubesta löytyy tästäkin aiheesta videoita, kun starttiääni on jokseenkin erilainen (tai siis tavallinen) normaaliin verrattuna.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Siinä alkaa olla akut jo auton jäännösarvoa arvokkaampia
Auton jäännösarvo on varmaan jossain 13-16k€ paikkeilla, koska dieseleillä on yleensä ajettu enemmän kuin bensiiniversioilla.
Toisaalta hybrideistä tuo lähes ainutlaatuinen D6 diesel on parempi vaihtoehto kuin bensa. Kulkee akkuvirran ehtymisen jälkeen huomattavasti kohtuullisemmalla kulutuksella kuin bensiinimoottori.
Se on kyllä hanurista, että ei käynnisty, jos akussa on jotain feelua
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Jep, taisi olla jopparilla viime talvena tämä tapaus ja pyynti 200k ajetusta autosta rikkinäisenä oli 20Ke. Muistelen että tuossa oli joku takaisinkutsu jäänyt aikanaan takuuaikana hoitamatta ja akkujen hajoamisen väitettiiin liittyvän tähän...
Toisella jopparilla on ollut pitkään myynnissä useampikin näitä patterivolvoja ja niihin mainostetaan ns. jatkoturvaa kahdeksi vuodeksi halavalla. Kysyin huvikseni tuota ja joppari kertoi, että näitä lisäjatkoturvia ei mikään taho myönnä patterille, joten se on omalla vastuulla, kun valmistajan takuu on päättynyt. Kauppias suositteli pysymään erossa näistä patteriautoista
Eski
Toisella jopparilla on ollut pitkään myynnissä useampikin näitä patterivolvoja ja niihin mainostetaan ns. jatkoturvaa kahdeksi vuodeksi halavalla. Kysyin huvikseni tuota ja joppari kertoi, että näitä lisäjatkoturvia ei mikään taho myönnä patterille, joten se on omalla vastuulla, kun valmistajan takuu on päättynyt. Kauppias suositteli pysymään erossa näistä patteriautoista
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Minä pysyttelen kaukana kaikista käytetyistä patteriautoista.
Pahimmassa tapauksessa nuo patteriautot tulevat vielä lisäämään autojen "kertakäyttökulttuuria", kun auto on parasta paalata akkutakuun (n. 8 vuotta) päättyessä
Suomessa on ollut tapana ajaa autot loppuun saakka, ja pohjoisemmassa saattaa tulla vielä vastaan 80-luvun lopun - 90 luvun alun autojakin, kun teitä ei suolata niin voimakkaasti.
Akkujen kierrätettävyyden mahdollisuus jne. on vieläkin vähän arvelluttavaa, ja onko varmaa, että valmistaja/myyjä ei luistele pois vastuusta jollain force majeure -pykälällä, jos akkupaketti porsii (vrt. tuo mainitsemasi Volvo D6:n tapaus).
Niin paljon kysymyksiä, joihin ehkä saa vastauksia, kun sähköautot yleistyvät. Ja kaikki "silmäätekevät" tyypit ovat kilvan hankkimassa sähköautoja "säästääkseen maailman", mitenkään miettimättä autonsa käyttöikää ja -kustannuksia.
Veikkaan, että jos ihmiset haluavat tulevaisuudessa ajaa sähköautoilla, tulee yksityisleasing lisääntymään. Tällöin ei itsellä ole samanlaista pelkoa p*rs**n alla, että mitä tapahtuu, jos akkupaketti tai joku muu patteriauton arvokkaista komponenteista porsii.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Kyllä suomestakin jo löytyy yritys/yrityksiä joka/jotka noita pattereita korjaa, aivan turhaa sen takia niitä on karsastaa. Ei se vika siis välttämättä tarkoita kokonaan uuden akkupaketin vaihtoa.
Omaan kulkineeseen kilometrejä kertynyt hissukseen, nyt taas varmaan enenevissä määrin kun pojan kiekkoharrastus taasen jatkuu. 190000km pyörähti mittariin viime viikolla, tammikuussa ei tarvinnut tankata ollenkaan; edellinen tankkaus oli viime vuoden puolella 29.12. mutta nyt aamusella piti käydä tankki täyttämässä kun Webasto ei enää suostunut käynnistymään polttoaineen vähyyden takia.
Kuten keskikulutuslukemasta näkyy, suurin osa ajoista menee kyllä sähköllä mutta Webasto ottaa sitten lämmitykseen omansa; todellinen kulutuslukema 3.61l/100km.
Omaan kulkineeseen kilometrejä kertynyt hissukseen, nyt taas varmaan enenevissä määrin kun pojan kiekkoharrastus taasen jatkuu. 190000km pyörähti mittariin viime viikolla, tammikuussa ei tarvinnut tankata ollenkaan; edellinen tankkaus oli viime vuoden puolella 29.12. mutta nyt aamusella piti käydä tankki täyttämässä kun Webasto ei enää suostunut käynnistymään polttoaineen vähyyden takia.
Kuten keskikulutuslukemasta näkyy, suurin osa ajoista menee kyllä sähköllä mutta Webasto ottaa sitten lämmitykseen omansa; todellinen kulutuslukema 3.61l/100km.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Täällä kanssa yli 90% ajosta menee sähköllä. Nyt kun ollut AWD kelejä niin on vähän leikittänyt ja tullut ajettua nelikko moodissa enemmän. Meilläkin päästään alle WLPT:n keskikulutuksen auton omistusaikana. Samaa mieltä että jos ajoprofiili sopii niin kyllä näistä hyvän vastineen saa rahoille. Erittäin hyvin sopii meille toiseksi autoksi perheeseen. Ja itse en ainakaan ole peloissani akkujen laukeamisesta. (Ja jos sillätavalla sattuisi käymään niin ei se talouttakaan kaada). En ehkä itsekään ostaisi ainoaksi autoksi viimeisillä rahoilla, mutta sama pätee mihin tahansa kalliimman tekniikan autoon.
En tätä Turbo Sensonicin näkemystä oikein jaa. Hyviä kilometrilukemia noilla Tesloilla on päästy jo ja kuittailtu auton valmistus kustannuksia, eli ei nämä mielestäni ollenkaan lyhyempi-ikäisiä ole kuin normi autotkaan. Sähkö tekniikka on omasta mielestä hienoa ja osa tulevaisuutta. Kaikille se ei sovi, (esim. pohjoisen oloihin esim.) mutta on näille oma käyttäjäkuntansa. Samaan hypetykseen en kyllä myöskään lähde että kaikkien pitäisi nyt ja heti lähteä hankkimaan sähköautot.Ja kaikki "silmäätekevät" tyypit ovat kilvan hankkimassa sähköautoja "säästääkseen maailman", mitenkään miettimättä autonsa käyttöikää ja -kustannuksia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
^emmä tiedä onko missään mitään hypeä oikeasti ollut siitä että jokaiselle menis nyt ja heti sähköauto ilman mitään ongelmia. Tuntuu vaan että jotkut ihmiset ottaa niin nokkiinsa kaikista sähköautojutuista, että sitten ne huutelee ympäriinsä miten kamalaa kun kaikille koitetaan väkisin pakottaa sähköauto. Kuka on pakottamassa? En mä ainakaan ole kuullut kenenkään kuvittelevan että sähköauto olisi vuonna 2021 jokaiselle sopiva kulkupeli.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K