Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Löysin ohjeartikkelin jonka mukaan linkitys pitää tehdä album archiven kautta. Pistin nyt sellaisen linkin (eli: 3. kerta toden sanoo?).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tturku »

joo, nyt näkyy. Onhan tuolla tyhjää vaikka miten paljon :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Risto »

Vähän OT:tä, mutta tuosta tulee mieleen, kun oltiin kaveria muuttamassa toiselle paikkakunnalle kahdella pakettiautolla. Emännät menivät edellä noin puolillaan olevalla autolla ja kaverin kanssa jäätiin vähän siivoamaan ja tarkoitus oli mennä perässä täydellä pakulla. Ulko-ovella sitten totesin kaverille, että on sääli muuttaa viihtyisästä taloyhtiöstä, kun on vaivauduttu rappuun sijoittamaan kaksi isoa palmua. Eivät kuulemma olleet talon, vaan heidän, joten tiivistettiin kuormaa ja saatiin palmut juuri mahtumaan. Sitten vitsinä heitin, että kellari on tietysti vielä tyhjentämättä ja niinhän siinä kävi, että ei sitten naurettukaan, vaan taas tiivistettiin ja vielä mahtui kellarinkin rojut kyytiin, toisesta fillarista joutui irroittamaan toisen polkimen läheiseltä huoltoasemalta lainatulla työkalulla, että saatiin vielä ovikin kiinni.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllähän sinne näköjään muutama pussukka mahtuu tuohon vanhempaan hybridiinkin, mutta ero uuteen V60:iin on valtava. Uudessa V60-hybridissä sähköpatterit eivät siis syö tavaratilaa yhtään ja loota on muutenkin järkyttävän iso. Olivat täällä paikallisessa volvokaupassa pakanneet konttiin 4kpl isoja matkalaukkuja, joista tuohon vanhempaan versioon ei varmasti mahtuisi kuin 1kpl jotenkin pystyyn virittämällä :lol:

Eski
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Uudempi malli on varmasti paremmin suunniteltu jo lähtökohtaisesti hybridiakustoa silmällä pitäen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uudempi malli on myös hypännyt oikeastaan yhden kokoluokan ylemmäs, kuten automalleilla on viime aikoina ollut tapana. Pituutta lisää yli 12 cm ja akseliväliä melkein 10 cm. Akseliväliä on jo enemmän kuin viimeisen korimallin V70:ssä, pituudessa V60 jää vielä V70:stä kuusi senttiä lyhyemmäksi. Pakkohan noiden lisämittojen on sisätiloissa näkyä, ellei suunnittelijat ole olleet ihan peukku keskellä kämmentä.

Saappitermein vanha V60 oli 9-3 SC:n kokoinen auto, uusi on OG9-5 farkun kokoinen.

Sisätiloja en ole päässyt nuuskimaan, mutta ainakin muotoilu ulkoapäin on uudessa V60:ssä enemmän kartanoautomainen V70:n tapaan, kun taas vanha V60 on melkein ennemmin pidennetyn viistoperän (esim. V40) näköinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, kyllähän uusi V60 on pikemminkin suora seuraaja vanhalle V70:lle, siksi se itseäkin kiinnosti. Uusi V90 on sitten taas melkoinen laiva jo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

AZP kirjoitti:
Ma Tammi 07, 2019 09:36
Saappitermein vanha V60 oli 9-3 SC:n kokoinen auto, uusi on OG9-5 farkun kokoinen.
Tämä on sikäli hieman harhaanjohtava vertailu, koska NG9-3 oli kuitenkin selkeästi uudempi viritys kuin 90-luvulla suunniteltu OG9-5. Sisätiloissa on käytännössä yllättävän vähän eroa näiden saappien välillä. Takapenkin leveydessäkin taisi olla peräti 1cm eroa. OG9-5:n tavaratilasta ei voi puhua samana päivänä uuden V60:n kanssa :D

Itselleni tuo vanhakin V60 kelpaisi täysin tilojen puolesta, mutta tuota vanhaa hybridiä en huoli tuon korotetun lattian takia. Uudessa versiossa patterit on tosiaan suunnitteltu alemmas auton pohjalle, joten tavaratilasta ei tarvitse luopua hybridissäkään ja se on tosiaan huomattavasti isompi kuin vanhassa versiossa...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sori offtopic, mutta kun puheeksi tuli niin laitetaan noita mittoja kolkista ja femmasta (kaupan päälle kolmesta muustakin farmarista 2000-luvun alusta):

Kuva

Kuva

Leveyssuunnassa lisää tilaa ei femmassa kauheasti ole, mutta ei sitä kovin paljoa voi ollakaan, ellei autoa levennä oikein kunnolla. Tavaratilat kolkissa ja femmassa on samaa luokkaa, mikä tuntuu olevan enemmänkin suunnittelijoiden poropeukalointia tai sitten tietoinen valinta. Samankokoisiin kuoriin on muut merkit saaneet mahtumaan huomattavasti tilavamman (korkeamman) tavaratilan. Ne kokoerot eri farkkujen välillä tehdään hyvin pitkälti tilan korkeuden käytöllä, lattian pinta-ala farkuissa tuntuu aika säännönmukaisesti olevan reilu metri x reilu metri; isommassa luokassa reilu on vähän enemmän (kuten näissä kuvissa) kuin kompaktiluokassa, mutta puhutaan yleensä senttien eroista ja automallit menee näissä kokoluokissa usein vähän lomittain. Esimerkiksi H-Astrafarkussa, joka on NG-kolkkia vajaa 15 cm lyhyempi, kontin lattia on pyöränkoteloiden välistä mitattuna 108 x 108 cm, eli pidempi ja leveämpi kuin kummassakaan Saabissa.

Sen sijaan matkustamossa pituussunnassa kyllä noissa Saabien mitoissa näkyy femman suurempi runko. Kolkissa polkimesta takaluukun takaseinään löytyy noista TM:n mittauksista tilasenttejä 268-272, Femmassa 282-286 cm. Siinä on siis keskimäärin n. 14 cm ero, mikä on ihan linjassa, kun autojen pituusero on 16 cm. Aika tavallinen yhden kokoluokan ero automalleille.

Eikä nuo nyt vuosissa katsottuna niin eri aikakauden autoja ole. Femma tuli myyntiin viisi vuotta ennen NG-kolkkia, vaikka eri vuosituhansilta ovatkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ero käytännössä on ihan omakohtaisen fiiliksen pohjalta kuitenkin se että noiden saappien kokoero on pienempi kuin nuo numerot paperilla antavat ymmärtää.

Eikös og9-5 suunniteltu kuitenkin vectra2-pohjalle ja ng9-3 sentään vectra3:n :twisted:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

OG-femmassa ja -kolkissa sama GM2900-platform kuin A- ja B-vectroissa. NG-kolkki ja NG-femma taas GM Epsilon -platformilla samoin kuin C-Vectra ja A-Insignia.

Mutta vaikka tuo platformi on yhteinen, niin ei siitä voi suoraa päätelmää tehdä autojen koosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ainakin 9-3sta ja insigniaa on aika vaikea väittää samankokoisiksi. Aikanaan GM yhteistyön alussa GM900:n sentään kehuttiin olevan calibran pohjalle tehty :twisted:

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lopulta platform on sen verran korkean tason abstraktio että mitään suurempia johtopäätöksiä sen pohjalta ei voi autoista vetää. Lähinnä vaikuttaa näkymättömissä oleviin asioihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juzze
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Marras 01, 2018 21:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Juzze »

Eski kirjoitti:
Ma Tammi 07, 2019 17:21
Jep, ainakin 9-3sta ja insigniaa on aika vaikea väittää samankokoisiksi. Aikanaan GM yhteistyön alussa GM900:n sentään kehuttiin olevan calibran pohjalle tehty :twisted:

Eski
Ja calibra on a-vectra alustainen.
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Niinkuin on tullut todettua, itse otin tietoisen "riskin" tuon tavaratilan suhteen. Ynnäilin että se pitäisi kyllä riittää kun vaunuja ei tartte enää pidemmillä matkoilla kuskata mukana kun nuorimmainen oli ostohetkellä 3½ vuotias ja päivittäisessä käytössä vanhemman pojan kiekkovarustekassi on suurin mikä mukaan pitää sopia. :roll:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin