Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Helmi 01, 2021 07:23
Tällöin ei itsellä ole samanlaista pelkoa p*rs**n alla, että mitä tapahtuu, jos akkupaketti tai joku muu patteriauton arvokkaista komponenteista porsii.
Ihan mielenkiinnosta: oletko miettinyt, että mitä teet jos tuosta Saabistasi kajahtaa vesipumppu ja kone leikkaa kiinni? Uutta moottoria sitten vaan etsimään, pajalla asennuttamaan ja iloisin mielin kassan kautta kotiin? Käytetyllä koneella päässee teetettynä 3-4k€ hinnalla. Neobrotherssilla 1200puntaa "recycled" a20dtr kone, joita ei tosin nyt ole varastossa. Siihen lähetyskulut, tullit yms.päälle, koska brexit. Uuden koneen hintaa en osaa edes arvailla, mutta varmaan se on sitten jo 5+ k€ luokkaa se paukku. Sitten kohta porsiikin turbo(t) ja taas palaa tonneja, sen jälkeen kaksoismassavauhtis antautuu ja kun se on saatu kuntoon, taas hymyssä suin maksaen, koska polttomoottoriautot on best, niin sitten kajahtaa vaihdelaatikko. :mrgreen: :saab:

Ai niin, mutta eihän polttomoottoriautoista ikinä hajoa mitään kallista :facepalm_man:

Ihan turhaa tuo sähköautojen patterin hajoamisen kauhistelu. Kun siitä edustuspolttomoottoribemarista kajahtaa pannu takuuajan jälkeen ja korjausarvio on kymppidonan tai pari, niin kiertoonhan se auto lähtee saman tien. Joku harrastaja tai jobbari ostaa sen halvalla ja pistää kuntoon paljon halvemmalla kuin merkkihuollon korjausarvio ja myy eteenpäin voitolla tai ajaa itse tyytyväisenä halvaksi tulleella autollaan.

Ihan vastaavaan malliin tulee menemään sähköautoissa nuo hommat kuin polttomoottoriautoissa. Jos takuun jälkeen (yleinen akkutakuu on nykyään 8v) akku kajahtaa plugarista tai sähköautosta, niin kyllä sen joku harrastaja ostaa ja pistää kuntoon murto-osalla siitä merkkiliikkeen ilmoittamasta "vaihdetaan koko akku" hinnasta. Kas näin, taas on sähköautossa tuoretta tekniikkaa ja matka jatkuu, ei siis ole mitään kertakäyttötavaraa nämäkään.

Nyttemmin jo juutuubista poistetun videon perusteella esim. tohon meikäläisen käytössä olevaan Kugaan itse fyysinen akunvaihto on naurettavan simppeli homma. Muutama sähköplugi, jäähdytysnesteliitokset ja alle 10pulttia auki, niin akun voi laskea pois ja uuden nostaa tilalle. Max 2h homma nosturilla tehtynä.

Ennakkoluuloja ei kannata sekottaa todellisuuteen. Avoin mieli kannattaa olla, vaikka mimmoisien :saab: -lasien läpi maailmaa katsoo.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä autoalan kehitystä ihan duuninkin vuoksi seuraavana olen huomannut, että autonvalmistajat on siirtyneet jo pois siitä keskustelusta, miten autoon saadaan ajan ja kilsojen kerryttyä vaihdettua uusi patteristo. Nyt kertynyt muutamien vuosien kokemus on osoittanut, että sähköautojen akut eivät kulu käytössä sellaista tahtia, että niitä autoihin tultaisiin laajamittaisesti vaihtamaan. Sama tilanne siis kuin moottoreissa, joita aikanaan vaihdettiin käytettyihin autoihin tai auton moottori remontoitiin totaalisesti, nykyauton moottori pystytään tekemään niin että se kestää auton käyttöiän.

Poikkeuksena tietenkin erilaiset tyyppiviat, suunnittelumokat ja muut porsimiset. Tämä koskee niin vanhaa tekniikkaa kuin akkujakin. Akun SOH:n alenema (=kuluminen) auton iän ja kilsojen myötä on siis eri asia kuin akun hajoaminen. SOH:n alentuessa range lyhenee, mutta auto on edelleen käyttökelpoinen tiuhemmalla latausvälillä. Porsineen akun kanssa auto ei kulje mihinkään. Akkujen hajoaminen on kuitenkin nykyisissäkin sähköautoissa hyvin poikkeuksellista, tuntuisi että venyviä ja hyppiviä jakoketjuja, jumivia männänrenkaita, porsivia kaksoiskytkinlaatikoita ym. polttomoottoriautojen ongelmia tapahtuu autojen määrään nähden paljon tiuhemmin kuin sähköautojen akkujen hajoamisia. Mutta otoskoot on niin erilaiset, että ei mun havainnoista mitään luotettavaa tilastoa saa.

Lataushybrideissähän on ikävästi molempien teknologioiden riskit päällä. Tähän mennessä Mitsufoorumia ja FB-ryhmää seuranneena on tullut vastaan yksi hypännyt polttomoottorin jako ja yksi hajonnut akkupaketti. Tosin se akkupakettikin hajosi ilmeisesti auton saaman pohjakosketuksen myötä eikä omaan tekniseen huonouteensa. Hajonneen akun tapauksessa se vaihdettiin käytettyyn n. 4000 eurolla, tarjolla oli myös 500-1500 euron hinta-arvion antanut korjaamo, joka olisi vaihtanut vain hajonneen moduulin. Jakohypänneen moottorin osalta en tiedä korjuskustannuksia, mutta eiköhän se jossain 1000-3000 oiron välissä ole ollut riippuen siitä mitä tuhoja syntyi.

Tuon akun vaihdettavuuden sijaan autonvalmistajat keskustelevat nyt enemmän siitä että kun se auto siitä akun ympäriltä on lahonnut käyttökelvottomaksi, minkälainen markkina niille käytetyille edelleen käyttökelpoisille akuille löytyy, kun niissä usein on ihan hyvin kapasiteettia jäljellä esim. maapuolen toteutuksiin, joiden kysyntä kasvaa myös koko ajan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Tässä tuo mitsu-threadi https://www.mitsubishiclubfinland.com/b ... lla.63124/ .

Siellä oli hajonnut "Akunhallintapiirin balanseri akun sisällä on vioittunut ja sen vuoksi akkukenno on vioittunut myös" . Ilmeisesti pohjakosketuksella ei ollut osaa tähän, vaan akkukenno rikki ja auto ajokelvoton. Vastannee ehkä polttomoottoriauton jakopään hajoamista.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

NIinpäs näköjään olikin, eli ihan rehellisesti porsinut. Tai siis ei edes varsinaisesti akku, vaan siihen liittyvä elektroniikka, ja se sitten pilannut ilmeisesti akun. Luvut on siis mun tilastoissa tasan 1-1 Mitsun polttomoottorin ja sähkövoimalinjan epäluotettavuudelle :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

V.J.S kirjoitti:
Ma Helmi 01, 2021 12:27
Ihan mielenkiinnosta: oletko miettinyt, että mitä teet jos tuosta Saabistasi kajahtaa vesipumppu ja kone leikkaa kiinni? Uutta moottoria sitten vaan etsimään, pajalla asennuttamaan ja iloisin mielin kassan kautta kotiin? Käytetyllä koneella päässee teetettynä 3-4k€ hinnalla. Neobrotherssilla 1200puntaa "recycled" a20dtr kone, joita ei tosin nyt ole varastossa. Siihen lähetyskulut, tullit yms.päälle, koska brexit. Uuden koneen hintaa en osaa edes arvailla, mutta varmaan se on sitten jo 5+ k€ luokkaa se paukku. Sitten kohta porsiikin turbo(t) ja taas palaa tonneja, sen jälkeen kaksoismassavauhtis antautuu ja kun se on saatu kuntoon, taas hymyssä suin maksaen, koska polttomoottoriautot on best, niin sitten kajahtaa vaihdelaatikko. :mrgreen: :saab:

Ai niin, mutta eihän polttomoottoriautoista ikinä hajoa mitään kallista :facepalm_man:
Olen. Siksi ajankin FIAT -pohjaisilla dieseleillä, vaikka kolme vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan moista.

Ainakin vähän aika sitten sai Oriolta pakasta vedettyä diesel-moottoreita 2 200 - 2 300 € / kpl.
NG9-5 Facebook -ryhmässä eräältä virolaiselta mimmiltä kajahti moottori, ja osti sellaisen Oriolta em. hintaan. Asennus tuohon päälle oli noin 750 - 1 000 €. Siinä ollaan vielä aika kaukana siitä Volvon 13 000 € akkupaketin hinnasta.

Tuskin nuo mainitsemasi osat kajahtavat samanaikaisesti. Sehän tarkoittaisi verrannolliseti sitä, että sähköautosta menisi akkujen lisäksi myös sähkömoottorit. Mitäköhän se maksaisi? :roll:

Joo, ja myönnän avoimesti, että :saab: -lasien läpi näitä juttuja katsellaan, katseltu vuodesta 1996. Ajetaan noilla nyt niin kauan kun toimivat ja p*rs* kestää maksaa dieselautojen kustannukset.

Sen verran täytyisi kyllä snadisti joustaa, että jos NEVS nyt jossain lähitulevaisuudessa saisi ulos niitä Saabin kaltaisia patteriautoja, niin kyllä sellainen kiinnostaisi. Taitaa olla siellä vaan munat ja mämmit niin sekaisin, että lieneekö sieltä tulevan yhtään mitään. Ainakin seuraan heitä tiukasti LinkedInin puolella, ja sitä varten osa heidän pomoistaan on LinkedIn -kontaktejani.

Volvo V60:stä: alkuperäinen malli olisi käyttötarkoituksiini liian pieni, mutta minulla oli työsuhdeautona 2018-2019 vm. 2019 Volvo V60 uudella korimallilla. Siinä alkoi jo olla mukavasti tilaa, mutta takakontti oli kyllä onnettoman pieni.

Tuo Volvo V60 D6 on mielestäni kyllä hybridien parhaimmasta päästä, kun sillä voi ajaa vielä suht kohtuullisella kulutuksella akkuvoiman ehdyttyä. Toista se on bensiinihybrideillä. Meidän toimarilla oli Range Roverin hybridi. Akulla pääsi ajamaan maksimissaan 40-50 kilsaa, sen jälkeen keskikulutus oli 11,3 litraa satasella 8O No onhan se tietty raskaampi auto kuin tuo Volvo, mutta pitkää matkaa yksin ajavalle tuo Volvo on parempi vaihtoehto.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

En tiedä onko muut bensahybridit sitten kovasti janoisempia, mutta pitkällä matkalla pakkasessa ja koko perhe kyydissä BMW 530e kulki n. 350km matkan reilun viiden kulutuksella, kun taas Passat menee nelosella alkavilla..

Kulutuksen suhteen dieselille ei ole oikein tarvetta, mutta muuten noi hybridivoimalinjat tökkii itselleni aika paljon ihan arkikäytössä, varsinkin Passatissa jo valmiiksi kulmikkaaseen DSG:hen yhdistettynä hybridi tekee ajosta ajoittain aika nykivää kun moottori sammuu ja käynnistyy jatkuvasti, varsinkin kaupunkiajossa, kun akku on loppu. Bemari taas on surullisen hidas reagoimaan yhtään mihinkään, pelkän bensan tai dieselin voimin liikkuu huomattavasti sujuvammin, saati sitten sähkön, Teslan voimalinja ja sen sulava toiminta vaan on jotain mitä ei edes pääse dinosauruspolttoaineilla kokemaan.
Tomppa & Saabit myyty :(
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 06:56
V.J.S kirjoitti:
Ma Helmi 01, 2021 12:27
Ihan mielenkiinnosta: oletko miettinyt, että mitä teet jos tuosta Saabistasi kajahtaa vesipumppu ja kone leikkaa kiinni
Olen. Siksi ajankin FIAT -pohjaisilla dieseleillä, vaikka kolme vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan moista.
Ainakin vähän aika sitten sai Oriolta pakasta vedettyä diesel-moottoreita 2 200 - 2 300 € / kpl.
NG9-5 Facebook -ryhmässä eräältä virolaiselta mimmiltä kajahti moottori, ja osti sellaisen Oriolta em. hintaan. Asennus tuohon päälle oli noin 750 - 1 000 €. Siinä ollaan vielä aika kaukana siitä Volvon 13 000 € akkupaketin hinnasta.
Vertailuun on taas haettu vähän "näkökulmaa" (virolainen auto korjattuna Virossa vs. Suomalainen auto korjattuna Suomessa merkkiliikkeessä). Pari pointtia.
1. Pitäisi vertailla tuota Volvon 13k€ akunvaihtohintaa Saabin koneenvaihtoon merkkihuollossa Suomessa. Veikkaan, että ei vaihdu alle tonnilla kone Lasipalatsissa.
Lisäksi ainakin tämän tiedon mukaan, akun vaihto Volvoon n. 10k€, voi olla nykyään jo edullisempikin: https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sah ... hintaerot/

2. 3-4k€ paukku 8-9k€ autoon on aika liki sama kuin 10k€ paukku 20-25k€ autoon. Tuota haarukkaa V60 D6 Volvoista oli pyynti vielä tuossa 2019-2020 vuoden vaihteessa, jolloin se "tuontiauton hybridiakku kuoli" klikkiotsikointi levisi mediassa kulovalkean tavoin polttomoottorikansan kauhisteltavaksi (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 0c581a79b8).
NG:n hintatasoa Virossa: https://fin.auto24.ee/used/3471783.
Ja Suomessakin saa NG:tä jo alle 10k€. https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11878921.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 06:56
Toista se on bensiinihybrideillä. Meidän toimarilla oli Range Roverin hybridi. Akulla pääsi ajamaan maksimissaan 40-50 kilsaa, sen jälkeen keskikulutus oli 11,3 litraa satasella 8O No onhan se tietty raskaampi auto kuin tuo Volvo, mutta pitkää matkaa yksin ajavalle tuo Volvo on parempi vaihtoehto.
Jaa tää on taas se YKSI ajokerta, kun toimari ajoi Porvoosta tsadiin ja akku ei riittänyt koko matkalle? Mikähän mahtoi olla ajomoodi ja ajotapa Rangessa, kun kulutus oli 11,3l/100km? Ladattiinko bensakoneella ajoakustoa ja poljettiin kuin heikkopäinen? 11,3l/100km on sitä paitsi pirun pieni kulutus, jos vertaa vastaavantehoiseen ja painoiseen bensakoneiseen nelivetoautoon/maasturiin. Entäs jos se toimari ajeleekin pääasiassa alle 40km vuorokaudessa ja lataa joka ilta akun täyteen ja käy kerran viikossa tsadissa? Paljonko siitä tulee Rangen keskikulutukseksi?
Tuo Kuga menee erittäin reippaassa maantieajossa plussakeleillä lataamattomalla akulla 6-6,5l/100km (moottoritietä cruisella 132km/h mittarinopeudella jne) . 225hv bensahybridi ja 1800kg "möhkö". Rouvan normaaliajoissa, edelleen plussakeleillä, päästiin n. 5l/100km lukemiin lataamatta, ajomatka n. 40km yhteen suuntaan töihin + kauppareissut & kersan kuskaukset, 80-100km/päivässä.

Pointti se, että kulutusvertailu on aina hankalaa, jos sitä ei tehdä edes jotenkin verrattavissa olevissa olosuhteissa, joten aika tarkkana saa olla, kun siellä Essonbaarissa levitellään "faktoja", että mitä uskoo ja mitä ei. Kokeilemalla itse selviää monikin asia, jos vaan uskallusta riittää.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rommitommi kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 07:27
En tiedä onko muut bensahybridit sitten kovasti janoisempia, mutta pitkällä matkalla pakkasessa ja koko perhe kyydissä BMW 530e kulki n. 350km matkan reilun viiden kulutuksella, kun taas Passat menee nelosella alkavilla..

Kulutuksen suhteen dieselille ei ole oikein tarvetta, mutta muuten noi hybridivoimalinjat tökkii itselleni aika paljon ihan arkikäytössä, varsinkin Passatissa jo valmiiksi kulmikkaaseen DSG:hen yhdistettynä hybridi tekee ajosta ajoittain aika nykivää kun moottori sammuu ja käynnistyy jatkuvasti, varsinkin kaupunkiajossa, kun akku on loppu. Bemari taas on surullisen hidas reagoimaan yhtään mihinkään, pelkän bensan tai dieselin voimin liikkuu huomattavasti sujuvammin, saati sitten sähkön, Teslan voimalinja ja sen sulava toiminta vaan on jotain mitä ei edes pääse dinosauruspolttoaineilla kokemaan.
Juuri näin. Nuo ovat varsin realistisia lukemia hybridivehkeille matka-ajossa ainakin plussakeleillä. Sitä on vaan polttomoottorikansan vaikea niellä. :D

Kugassa on kyllä todella sulava tuo voimalinja. Juurikaan mitään nykimisiä ei huomaan koneen käynnistyessä. Aijjai, enää kuukausi, niin pääsee latailemaankin. :lol:
Joo, ja sori offtopikista. Tämä riittäänee tästä minun kohdalla :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei ne kaikki bensahybridit janoisia ole. Tuossa yksi RAV4

Kuva

Ajo on käytännössä pelkkää maantieajoa tuolla autolla. 120 rajotuksilla ei juurikaan, vaan lähinnä maaseutumatkailua, myös huomattava määrä, ellei jopa valtaosa, valtateiden ulkopuolella alemmalla tieverkolla.

En jaksa uskoa, että uusi töpselimalli merkittävästi tuota enempää veisi :roll: Ja pointti ei ollut, että kulutus on pieni, vaan se, että melkein väitän ettei yksikään tuon kaapin kokoinen automaattilaatikollinen neliveto-diesel mene tuohon samaan kulutukseen, vaan ne on suoraan niitä 8-9 l/100km kuluttavia.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Koko lataushybridien kulutusvertailussa merkittävintä on se miten pitkiä ajoja ajetaan latausten välillä ja lisäksi muutamat muut käyttötapohin liittyvät asiat. Pelkällä lämmityslaitteen käyttötavalla voi ratkaista sen viekö auto omassa ajossa 0 vai 10 litraa sadalla. Auton tekniikallaki on merkitystä, mutta niin kauan kuin suurin osa lataushybrideistä kulkee suunnilleen sen samat 30-40 km akullisella, niin lopulta tekniikan merkitys kalpenee noiden käyttötapavaikutusten edessä.

Esimerkiksi omasta kirjanpidostani:
tammikuu 2020: ajettu 759 km keskikululla (bensa+sähkö) 1,6 €/100 km
tammikuu 2021: ajettu 745 km keskikululla (bensa+sähkö) 6,8 €/100 km

Sama kuukausi, eri vuosi, melkein samat kilsat. Mikä muuttui? Tammikuussa 2020 ajelin päivittäin töihin, päiväkotiin ja muita arkiajoja, käytännössä pelkällä sähköllä. Asiassa auttoi vielä se että töissä käydessä sain ladattua auton ilmaiseksi melkein päivittäin, kotitöpselin hinnalla tuo lukema olisi ollut reilu 2,5 €/100 km.

Tammikuussa 2021 kävin töissä harvakseltaan, mutta ajot koostui muuten aika samanlaisesta nurkkapyörittelystä, käytännössä pelkällä sähköllä. Kulutus oli 30.1. saakka luokkaa 3,0 €/100 km ja nousu edelliseen vuoteen johtui pelkästään kylmemmästä kelistä ja siitä että ilmaista sähköä ei tullut hyödynnettyä niin paljon. Sitten kuun viimeisenä päivänä päräytin laskettelurinteeseen 135 km päähän ja takaisin, ja tuo kuukauden €/100 km -lukema yli kaksinkertaistui.

Samoin on asia tuon bensahybridi vs dieselhybridi -vertailun kanssa. Joillekin dieselhybridi on fiksumpi kuin bensahybridi, mutta uskoisin enemmistölle nykyverotuksella, kokonaiskustannuksia katsoen ja vielä autovalikoimaakin miettien bensahybridin olevan parempi valinta. Vaikka tuo mun auto on tuollainen nelinkontin kulkeva ylensyönyt muumipeikko, niin missään nimessä mun käytössä sen ei kannattaisi olla dieselhybridi (eikä sellaista toki Mitsulta ole koskaan saanutkaan). Jos tuolta töpselikärsän projektiletkusta lukee noita mulla toteutuneita kulutuksia, niin nopeasti näkee että vuosittaista dieselveroa en dieselin tuomalla säästöllä kuolettaisi ikinä, vaikka se veisi ajossa vain puolet siitä mitä nyt menee bensaa.

Jos jotain Turku-Oulu -reissuja tulisi kerta-pari kuukauteen, niin tilanne olisi ihan eri.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tturku »

Juuri näin. Ja sanottakoon että omalla Volvolla on muutama loma reissu tullut heitettyä sekä kesällä ja talvella. Ja väittäisin että samoihin ne reissut on mennyt kuin D5 volsulla kulutus vastaavissa tapauksissa. Yleistettynä ei se PHEV varmaan enempää vie kuin vastaavalla mosalla ilman sähköä oleva malli, akut ja sähkömoottori vaan mahdollistaa sopivat ajot sitten huomattavasti huokeammalla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Näitä mihinkään perustumattomia "hybridi vie varmasti enemmän kuin tavallinen bensa-/dieselauto koska akustot painavat ylimääräistä" juttuja ("akustot hajoavat varmasti viiden vuoden kuluttua" tyyppisistä puheenvuoroista nyt puhumattakaan) on viime aikoina saanut lukea Helsingin Sanomia myöden, ja erityisesti kommenttiosiot ovat yhtä täynnä joka alan asiantuntijoita kuin koronauutiset. Tuntuu aiheena vetävän puoleensa niitä ihmisiä, joiden mielestä kaikissa Saabeissa on käsijarru etupyörillä ja kaikki hybridit ovat huijausta, koska itsellä oli joskus Saab/hybridiauto ja/tai joku työkaveri tai setä on tiennyt kertoa.

Kuitenkin samaan aikaan Toyotan perinteisiä hybrideitä ja erityisesti muiden merkkien paniikissa huonosti apinoimia kopioita pidetään aivan mahtavana juttuna, ja kaikkien kannattaa lyödä kolmekymmentätonnia uuteen bensa-"kevythybridi" Focukseen tai Golffiin, ne kun kuluttavat "vain" viisi litraa sataselle jossain tietyissä olosuhteissa.
JP_Vette kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 08:37
Ei ne kaikki bensahybridit janoisia ole. Tuossa yksi RAV4
On muuten kohtuullisia lukemia auton koko ja matka-ajo huomioiden. Jos en uskoisi sähköautojen tarjonnan ja valikoiman parantuvan kaiken aikaa (enkä omaisi pakkomiellettä isoihin autoihin), tähtäisin varmaankin seuraavana autona hybridi-farmari-Corollaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Rattivaihde kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 13:06
On muuten kohtuullisia lukemia auton koko ja matka-ajo huomioiden. Jos en uskoisi sähköautojen tarjonnan ja valikoiman parantuvan kaiken aikaa (enkä omaisi pakkomiellettä isoihin autoihin), tähtäisin varmaankin seuraavana autona hybridi-farmari-Corollaan.
Litranen Astra vei samalla ajoprofiililla 5,67 l/100km. Tehoa vaan oli yli 100 hp vähemmän, sisätilakki pienemmät, maavaraa vähemmän ja nelivetoki puuttui :D

Eikös uus Corolla ole jo "iso auto"? Ei nyt mikään jenkkilaiva, mut normaalien autojen mittapuulla...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Rommitommi kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 07:27
En tiedä onko muut bensahybridit sitten kovasti janoisempia, mutta pitkällä matkalla pakkasessa ja koko perhe kyydissä BMW 530e kulki n. 350km matkan reilun viiden kulutuksella, kun taas Passat menee nelosella alkavilla..
Siis GTE-passatti menee maantiellä noin neljällä litralla? Miten se on mahdollista? Meillä oli kerran tuollainen paskatti (josta ei patteria saatu ladattua missään vaiheessa) vuokralla ja ajettiin sillä maantietä rapiat 500km ja auton kulutusnäyttö kertoi bensaa palaneen noin 8 litraa satasella. Samalla ajotavalla meidän >300K ajettu TTID vie löpöä korkeintaan 6 litraa satasella...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vauhti vaikuttaa paljon. TM:n vertailussa GTE passat vei maantiellä (77 km/h) 5,4 mutta motarilla (113 km/h) 7,2 litraa sadalla, kun akku oli tyhjä. Siihen kelin, renkaiden ja lastin vaikutukset ja vähän reilumpi kaasujalka päälle, niin kyllä kasikin varmaan saadaan rikki. Vastaavasti 4,x litraa ultrapihillä ajotavalla jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin