Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Paljonkohan tällainen V60 D6 AWD diesel- hybridi automaatti suurinpiirtein kuluttaa dieseliä matka-ajossa silloin, kun sähkö on loppunut :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä TM:n lataushybridivertailusta vuodelta 2014 muutama kulutusmittaus- ja energiakustannuslaskelma:

Kuva

Kuva

Verrokkeina V60 Volvolle siis Toyota Prius PHEV, Opel Ampera ja Mitsubishi Outlander PHEV. Autot ei sinänsä ole ihan vertailukelpoisia keskenään mutta taisivat olla tuolloin ainoa plugarit Suomen markkinalla.

Volvon kulutuslukemat varsinkin sähköllä on kyllä sellaiset että tekisi mieli tutkia onko vertailuyksilö ollut ehjä vai onko siellä esim. jarru laahannut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

petrisa kirjoitti:
Pe Heinä 08, 2022 10:58
Paljonkohan tällainen V60 D6 AWD diesel- hybridi automaatti suurinpiirtein kuluttaa dieseliä matka-ajossa silloin, kun sähkö on loppunut :?:
5-6l/100km ajonopeudesta riippuen. Vaimo on päässyt lähemmäs neljääkin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On kyllä nuo TM tulokset kulutuksissa niin kovia, ettei tämä auto taida olla minun valintani.

Maantie ajossa 6 litraa sataselle on hiukan liikaa ja tuo kaupunki kulutus on vallan hurja, kun 3 litraa vielä lisää.
Sähkön kulutuskin on aivan mahdoton.

En odottanutkaan maantiellä mitään alle 5 meneviä diesel kulutuksia, mutta kyllä selvästi alle 6 pitäisi mennä. Tuo sähkön kulutus onkin sitten jo sellainen, että pistää miettimään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tturku »

Täydellä akulla pääsee taajamassa sen 40km sähköllä volvolla jos akut kunnossa. Vikko sitten heitettiin Volvolla 3 henkilöllä 580km keikka kissakoskelle mökkeilemään ja Mikkelissä kääntyminen. Lähtiessä vain täyteenladattu. Keskikulutus 6.7l/100km ja keskinopeus 97km/h. Suurin osa kilsoista motarilla ja nopeus motarilla noin 135km/h GPS eli ei mikään paha mun kaasujalalle.
Kyllä toi Volvo ihan asiallisella kulutuksella menee normiajossa moottorillakin jos haluaa sniiduilla. En pidä sitä minään syöppönä. Ainoa mikä sylettää on toi Dieselveron maksaminen joka on vajaa 600€ vuodessa kun meillä noita pidempiä matkoja Volvolla tulee tosi harvoin.
Mutta ei ole helppo vaihtaa autoa parempaankaan kohtuukustannuksilla, jos kriterit on jatkossa AWD, plugin tai täyssähkö, ja konttiin pitäisi mahtua koiruus myös. Outflanders PHEV nyt olis tietty vaihtoehto, mutta aikoinaan kun volvoon vaihdettiin oli se kuulemma ihan liian öky ja liian iso hallituksen mielestä :lol:.
No ehkä toi koko alkaa olemaan pikkuhiljaa jo vähemmän ongelma kun on nyt usean vuoden jo ajanut volvolla ja välillä joutuu Suberbilla myös ajamaan. Aikoinaan en saanut NG9-5 rattiin hallitusta kun about 2 kertaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja maverick »

Kulutus vertailuna ihan tavallinen Volvo v60 D5 (Polestar viritys ja R-Design) vm 2014, joka minulla on. Sen keskikulutus on pyörinyt 5.5-6l/100km luokassa. Työmatkaa on noin 60km suuntaansa joten tulee pääosin ajettua valtatietä vajaa 120km päivässä sekä hieman Tampereen ruuhkissa.. Itse aikoinaan harkitsin tuota Hybridi V60:sta kanssa, mutta päädyin tuohon tavalliseen dieseliin kun en uskonut hybridistä tulevan minulle suurikaan säästöä kun ajo olisi dieselillä pääosin.

Tietysti kolmisen vuotta sitten päätökseen vaikutti hyvin paljon myös noiden hybridien kompressori ongelmat.
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tturku kirjoitti:
Pe Heinä 08, 2022 13:19
Ainoa mikä sylettää on toi Dieselveron maksaminen joka on vajaa 600€ vuodessa
8O 8O
Miten on mahdollista :?:

Katsoin juuri Trafin sivuilta kokonaismassaltaan 2505 kg ladattavalle dieselille, niin käyttövoimavero olisi 465€. Ajoneuvovero päästöjen mukaan 48g/km on 71€. Kokonaisuudessaan siis 536€.

Missä mättää? Valehteleeko Trafi vai eikö tätä Volvoa lasketakaan täysin ladattavaksi sähkö/dieseliksi?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ihan muistinperukoilta ton vajaa 600€ heitin, eli saattaa olla hyvinkin noin mitä sanoit. Rouvan auto ja se maksaa ne niin en ole maksanut itse edes niitä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarkistin erään myynnissä olevan auton rekkarin perusteella Trafilta niin juuri nuo mainitsemani summat ovat verotiedoissa.
Eli kokonaisvero vähän päälle 500.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

545.xx tais olla viimeeksi kun maksoin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, Traficom kertoo, että meidän D5 twin enginen vero on 542,75e. Ttidin verot on 712,84e, joten säästöä tulee tässäkin. :twisted: Meillä on nyt lomalla ajeltu kotinurkilla ja toistaiseksi dieselin keskikulutus on alle 2 litraa. Maantiellä tuon 120kW mosan pitäisi mennä noin viidellä, mutta vielä ei ole kokemusta...

Kävin paikallisessa volvo-kaupassa kysymässä tavaratilan kumimattoa. Tällainen olisi löytynyt ->
https://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SS ... s/39869332

Mutta eipä tuo sopinut hybridiin. Volvolta ei löytynyt tuohon mitään mattoa. Sitten kävin hakemassa puuilosta palan kumimattoa parilla kympillä ja leikkasin siitä sopivan palan ->

Kuva

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Heinä 08, 2022 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

En nyt mobiililla saa kuvalinkkiä (kun en osaa) tässä: https://photos.app.goo.gl/VPwuu7aEfYZtdqxt9

Ton verta meni Oulu-Helsinki siten että täydellä akulla lähdetty ja välissä ladattu vajaan tunnin Pyhäjärvellä (~3kWh). Loppupään motari 130 mittarinopeutta ja sattui vielä DPF poltto loppuun.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuon veron takia harvalla ajoa tulee niin paljon että dieselplugari olisi merkittävästi edullisempi kuin bensaplugari. Siis vaikka ajaisi säännöllisesti suhteellisen pitkää matkaa ja jos vain pystyy lataamaan akun täyteen kerran päivässä.

Nyt kun Volvolla on sopivasti ollut tarjolla V60:sta ekasta sukupolvesta nelivetoisena dieseli, bensa ja dieselhybridi ja vielä toisesta sukupolvesta bensahybridi, niin tein pienen laskuharjoituksen siitä miten verot ja energiankulutukset koostuu paljon ajavalle esimerkkihenkilölle.

Koska kuskin ajosykli vaikuttaa plugareissa eniten kulutukseen, on tässä tietenkin paljon yksinkertaistusta mukana, ja jokaisen oma ajoprofiili on tietenkin yksilöllinen. Nyt laskelmissa esimerkkihenkilö ajaa joka työpäivä (225 päivänä vuodessa) 120 km, jonka lisäksi reilu kerran viikossa (60 päivänä vuodessa) tulee 20 kilometrin ajopäivä. Nämä päivät kuvaa sellaista vapaapäivää kun käydään vain vähän asioilla tai harrastuksissa lähempänä kotia. Sitten 15 päivänä vuodessa ajetaan 300 km päivässä, kun käydään kauempana sukuloimassa tai muuten vain reissussa.

Yhteensä näistä kertyy 32700 km vuodessa. Ei mikään älytön määärä mutta henkilölle joka ei aja työkseen tuo kilsamäärä lienee kuitenkin aika iso. Ajoa tulee 300 päivänä vuodessa eli noin kerran viikossa auto seisoo vain paikallaan. Aika moni tällaisia määriä ajava ajattelee automaattisesti että plugarin säästöpotentiaali on liian pieni ja diesel on ehdottomasti edullisin valinta.

Sähkörangeksi plugareille laskin 30 km ja tosiaan jokaisena ajopäivänä saadaan ladattua akku kerran täyteen ja latauksen hinta on 1,50 euroa. Bensa ja diesel maksaa tällä hetkellä melko samat 2,35 euroa. Dieselille ja dieselplugarille akun tyhjenemisen jälkeen arvioin kulutukseksi 5,5 litraa sadalle. Bensalle ja bensaplugarille vastaavasti 6,5 litraa sadalle.

Verot seuraavasti:
bensa: 396 €/v
diesel 703 €/v
dieselhybridi: 543 €/v
bensahybridi: 126 €/v

Näillä tiedoilla ja ajoprofiililla laskettuna verot + energiakulut käyttövoimakohtaisesti vuodessa:
bensa: 5391 €/v
diesel 4929 €/v
bensahybridi: 4196 €/v
dieselhybridi: 4056 €/v

Vajaan 500 euron ero bensan ja dieselin välillä on mielestäni merkittävä, samoin n. 750-900 euron kustannusero dieselin ja plugareiden välillä. Mutta plugareiden kesken ero jää alle 150 euroon, jota ei voi enää pitää ihan hirveän merkittävänä kustannuserona ottaen huomioon autoilun kustannukset yleensä.

Jos tuo työpäivä olisikin 200 km eikä 120 km ajopäivä, niin kokonaiskilsat nousisi reiluun 50 000 kilsaan vuodessa ja kustannusero diesel- ja bensaplugarin välillä kasvaisi jo yli 500 euron ja vastaavasi bensahybridi olisi enää n. 300 euroa edullisempi kuin diesel ilman sähkömoottoria. Mutta siis vielä näilläkin kilsoilla bensaplugari hakkaisi dieselin, mikä kuvastaa sitä että ajoa pitää tulla tooodella paljon ennen kuin bensaplugari kannattaa hylätä perusdieselin vuoksi.

Tämä nyt yleisenä laskelmana siitä että jos vain saa jokaisen ajopäivän aikana akun ladattua ja range on edes se 30 km, niin ei kannata plugarivoimalinjaa hylätä ajatuksista ihan vain siksi että siinä on polttoaineena useimmiten bensa.

Tämä laskelma ei tietenkään nyt huomioinut autojen hankintahintaa eikä korjaus- ja huoltokuluja. Jos katsotaan Volvo V60 -mallin ulkopuolelta niin rupuisia vanhoja perusdieseleitä löytyy tietenkin murto-osalla Suomen halvimman plugarin hinnasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jmaatta kirjoitti:
Pe Heinä 08, 2022 17:14
En nyt mobiililla saa kuvalinkkiä (kun en osaa) tässä: https://photos.app.goo.gl/VPwuu7aEfYZtdqxt9

Ton verta meni Oulu-Helsinki siten että täydellä akulla lähdetty ja välissä ladattu vajaan tunnin Pyhäjärvellä (~3kWh). Loppupään motari 130 mittarinopeutta ja sattui vielä DPF poltto loppuun.
No joo...
- sähköllä luultavasti päästy vain noin 50 km tuosta 622 km kokonaismatkasta
- ajonopeus ei kuitenkaan ole ollut mitään "mopon" vauhtia, koska 622 km 6:43 tunnin aikana -> keskinopeus 92 km/h

Kun koko matkan (622 km) keskikulutus dieseliä ollut 5,6 litraan ja arviolta siitä menty dieselillä (622 - 50) 572 km, niin pelkällä polttomoottorilla kulutus ollut 6,1 litraa sataselle. Joten tuo aiemmin esillä ollut n. 6 litran kulutus sataselle pitänee maantie ajoon paikkaansa.

Itse pistän tähän vertailun vuoksi viime maanantailta paluumatkan Etelästä kotiin Ouluun.
Lähtö Vantaan Porttipuistosta suoraan Lahden moottoritielle ja yhtä kyytiä pysähtymättä kotipihaan. Matkaa tuli tasan 600 km. Aikaa meni tismalleen tasan 6 tuntia.

Tankkasin Porttipuistossa, niin eSID näytti viimeisestä tankkauksesta kyllä etäisyyttä 594 km ja 29,9 litraa kulutettua polttoainetta. Tuosta kun laskee keskikulutuksen niin 5,0 litraa satasta kohti tulee. Tuo ei sinällään ole mikään ihme, mutta ottaen huomioon ajotapani, niin ihmettelen 8O
Oli nimittäin näitä Suviseuroista palaavia juuri yhtäaikaa tulossa kohti pohjoista :(
Hidastivat minun matkantekoa jonkin verran. Siihen nähden keskinopeuteni 100 km/h edellytti melko nopeasti ja rivakkaita ohituksia kun jokin "jääkaappipakastin yhdistelmä" oli edessä minua hidastamassa.
Nopeudet ohituksissa olivat sitä luokkaa että sakkoja olisi tullut kymmenittäin ja useamman kerran myös kortti olisi hyllytetty. Onneksi poliisit älysivät olla jossain muualla :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onneksi jotkut sentään pitävät perinteitä yllä eli mielikuvaa kuspäistä turbo-saabin ratissa :D :saab:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin