Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Esim. Konan mukana tulee sukolaturi, jossa voi valita 8A, 10A ja 12A napin painalluksella. Edelleen, vuonna 2022. Eli ei pidä paikkaansa, että kaikki sukolaturit ovat nykyään 8A. Ainakaan Hyundai ei noudata. Lainsäädäntöhän toki sanoo, että 8A on maksimi tavallisesta kotitalouspistokkeesta jatkuvana.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Palatakseni vielä tähän plug-in patteriautoon.

Itselläni tulee vuosittain kilometrejä nykyisin 25 tkm ... 30 tkm/v. Siitä on huomattavan suuri osa luonnollisesti maantie ajoa. Tämä maantie ajo on aina selvästi yli 100 km kerrallaan. Laskeskelin, että ei minun kannata kuitenkaan tällaista V60- diesel plug-in hybridiä kuitenkaan laittaa. Nykyinen TTiD kuluttaa minulla keskimäärin sen 5,6 ... 5,7 l/100 km. Laskujeni mukaan säästäisin n. 8,5 euroa jokaisella 100 km:lla nykyisillä dieselin ja sähkön hinnoilla.

Syynä "perääntymiseen" auton vaihdossa on se, että Saab toimii tällä hetkellä ihan ok eikä sillä ole ajettu vasta kuin hiukan vajaa 280 tkm. Vaihtamalla toimiva Saab ladattavaan patteri diesel Volvoon pitäisi pistää välirahaa aika runsaasti. Tilanne muuttuu tietenkin sitten mielenkiintoiseksi, kun auton vaihto tulee eteen jostain muusta "pakottavasta" syystä kuin pelkästä ajokustannuksista.
Rahaa joutuu laittamaan ja onko valinta sitten mikä...diesel, plug-in diesel ..joku muu mikä :roll:

Se on kyllä totta, mikä edellä tulikin jo todettua, taisi olla Eski, että noilla minun kilometrimäärillä (liki 30 tkm/v) valinta dieselin ja plug-in dieselin välillä on tosi vaikea.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IC1970 kirjoitti:
Su Elo 07, 2022 09:29
^Esim. Konan mukana tulee sukolaturi, jossa voi valita 8A, 10A ja 12A napin painalluksella. Edelleen, vuonna 2022. Eli ei pidä paikkaansa, että kaikki sukolaturit ovat nykyään 8A. Ainakaan Hyundai ei noudata. Lainsäädäntöhän toki sanoo, että 8A on maksimi tavallisesta kotitalouspistokkeesta jatkuvana.
Tuo on sinällään hyvä asia, että voi ladata suuremmalla kuin 8 A. Joutuisammin latautuu :D
Mutta....
Tässä vain aletaan olla siinä äärirajoilla, kun kyseessä on täyssähköauto ja sen lataaminen yksivaiheisesta pistorasiasta (suko) kestää kauan. Eli missä kulkee raja mikä tulkitaan jatkuvaksi ja miten paljon vähemmän lämpökuormaa tulee koskettimiin 12 A vs 16 A :?:
Itse en kyllä suosittele täyssähköä lataamaan 12 A:lla vaan korkeintaan 10 A:lla. Varma valinta on aina se 8 A.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Itse olen käyttänyt 10A. Pistorasiat ovat uusia ja juuri asennettuja, antaa auton mukaan 1.9/2.0 kWh tasaisesti. Käsitestillä pistorasiasta 20 tunnin latauksen jälkeen tuntee rasian päältä hieman pintalämpöä, mutta muuten on viileää kaikki. Periaatteessa sama, kuin olisi sisä-ja moottorilämppäri päällä vuorokauden putkeen. Sitähän on tehty iät ja ajat ja yleensä ulkona, usein jatkojohdoilla ja muilla virityksillä. Vaihtelevalla menestyksellä, toki :D Oman empiirisen tutkimukseni mukaan kun on pistorasiat kunnossa, niin 10A ei ole ongelma. Rajaa pitäisin kyllä siinä, sinisestä sukosta otan jatkossa 12A tuosta voimavirtarasian kyljestä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IC1970 kirjoitti:
Su Elo 07, 2022 09:58
Käsitestillä pistorasiasta 20 tunnin latauksen jälkeen tuntee rasian päältä hieman pintalämpöä, mutta muuten on viileää kaikki.
Et tunne todellista tilannetta pistorasian päältä. Kokeile mielummin laturin suko pistotulpan metalli kosketinta :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuossa on itse asiassa ihan mielenkiintoista asiaa:
https://www.sahkomaailma.fi/nakemyksia- ... tauksesta/

Sellaisen päätelmän voi tietenkin tehdä, että huonokuntoinen pistorasia ei kestä kunnolla oikein mitään jatkuvaa kuormitusta. Kunnossa oleva kestänee sen 12..13 A jatkuvanakin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja viggen »

AZP kirjoitti:
Su Elo 07, 2022 00:27
^tuohon dieselkulutukseen kun vertaa niin jossain 30 tkm yläpuolella alkaa dieselin kulutusero tekemään siitä halvemman ajokin kuin töpselikärsä mainitussa maantieajossa, kun huomioidaan nykyinen polttoaineiden hinta ja Suomen ajoneuvo- ja käyttövoimaverot. Toki ei autotkaan välttämättä ole ihan suoraan vertailukelpoisia, en tiedä millä ajokilla Viggen on ajanut.
Tuo allekirjoituksen farkku mesellä ajelin. Saabit piti jättää kotia, kun oli niin paljon tavaraa mukana.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja torque »

Itse en kyllä suosittele täyssähköä lataamaan 12 A:lla vaan korkeintaan 10 A:lla. Varma valinta on aina se 8 A.
Meillä ei vielä sähköautoilla, vaan tuo on kyllä hyvä ohje. Aina jossain paikassa on se "heikoin lenkki", esim. rasioissa ne kuparitrodjut hieman liian tiivisti tungettu ja alkaa lämpöä keräntyymään.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

torque kirjoitti:
Su Elo 07, 2022 15:31
Itse en kyllä suosittele täyssähköä lataamaan 12 A:lla vaan korkeintaan 10 A:lla. Varma valinta on aina se 8 A.
Meillä ei vielä sähköautoilla, vaan tuo on kyllä hyvä ohje. Aina jossain paikassa on se "heikoin lenkki", esim. rasioissa ne kuparitrodjut hieman liian tiivisti tungettu ja alkaa lämpöä keräntyymään.
Näinhän se on.
Hyväkuntoinen kestää luultavasti sen 12A niin kauan kun pysyy kunnossa. Sen 10A nämä pitäisi kestää aina. Silti ohjeistus on tästäkin varmuusvaran vuoksi vain 8A.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pistorasioita on myös monenlaisia, eli toiset kestää uutenakin varmaan paremmin kuin toiset. Ei siis välttämättä kannata laittaa sitä sukopiuhaa 16A säädöllä siihen Bilteman halvimpaan rasiaan vaikka se olisi ongelmitta onnistunut siitä Schneiderin tai ABB:n rasiasta aikaisemmin. Tai voihan se toimia niinkin päin että Bilteman halpis sietää isoja virtoja paremmin kuin isot merkit, ken tietää?

Tiedän useamman tapauksen jossa töpselimitsun 8 tai 10A sukolatauspiuha on sulattanut pistorasian, eikä kyse ollut mistään 1930-luvun rasioista kangaspäällysteisillä johdoilla. Sitten taas olen ladannut moisesta lähes satavuotiaasta rasiasta omaa autoani useamman kerran eikä ilmennyt mitään kuumenemista.

Aikaisemmin tuli pidettyä autotallissa lämmittimena sukoon kytkettävää 3,5 kW lämmitintä, joka pääosin oli puolella teholla. Kovimpien pakkasten aikaan se oli kuitenkin täysillä ja joskus useammankin vuorokauden putkeen. Mitään ei sulanut, mutta en myöskään osannut koko asiaa seurata koska tuolloin ei ollut vielä yleistä keskustelua sukorasioiden kestävyydestä tällaisilla virroilla ja oletin että 16A sulakkeen takana olevat laitteistot kestää myös jatkuvasti sen 16A.

Eli varmaa ei tässäkään ole mikään, ja turvallisinta on ladata (ja muutenkin käyttää) pienellä virralla nimen omaam uudesta ja hyväkuntoisesta rasiasta. Uutuus itsessään ei ole tae hyvästä kunnosta, ne kontaktipinnat kuluu mm. jatkuvasta töpselin sisään-ulos rynkkäämisestä ja siitä jos niitä kiskotaan irti tai kytkrtään kuormallisena. Esim. 10v hyvin palvellut autokatoksen lämmitysrasia voi olla ikäänsä nähdenheikossa hapessa jos siitä on kerta-pari päivässä aina syyskuusta huhtikuuhun kiskottu Defan piuha irti kun kuorma on päällä.

Rasian lämpökuormaan vaikuttaa myös se onko se uppo- vai pinta-asennettu ja onko se ulkona vai sisällä. Paljon muuttujia siis ja yleistä totuutta on siksi vaikea sanoa.

Kyse on muutenkin laskennallisista riskeistä, jotka sitten joskus osuu jollekin kohdalle. Riskiä ei vähennä se jos naapurim Raipe on ladannut autoaan jo vuoden sukosta ilman ongelmia. Vaikka tuossa linkin jutussa sanottiin että tiedossa ei ole yhtään rakennuspaloa joka olisi auton lataamisesta johtunut, niin kerta se on sitten ekakin ja jos se tapahtuu vaikka taloyhtiön kellarissa olevassa autotallissa jossa muutama litiumakkuinen sähköauto, niin suuronnettomuuden ainekset alkaa olla kasassa. Ja siksi nämä turvallisuusihmiset näistä varoittaa. Pitää sitä lentokoneissakin olla pelastusliivit vaikka koska viimeksi ne liivit on jonkun hengen pelastaneet?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, auton manuaalin mukaan siinä pitäisi olla säädettävä piuha, jollainen oli jmaattan kuvassa. Manuaalissa todetaan latausajoista tähän tapaan ->
6 A latausaika 7,5–10,0 tuntia
10 A latausaika 4,5–7,0 tuntia
16 A latausaika 4,0–5,5 tuntia

Eli tuon mukaan meidän 5 tuntinen lataus on ihan kohdallaan 16A virralla :twisted:

Tällaisen pistorasian sähkäri tökkäsi meidän tallin seinään uudella 2,5mm2 kaapeleilla varustettuna ->
https://www.norwesco.fi/fi/tuotteet/pis ... i/3242100/

Eski
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Melko pessimistisiä arvioita. Jos mietit että lataus olisi maksimit eli 16A niin se tarkoittaa 3.6kW. Eli tunnissa akkuun teoriassa menee ton verran kun unohdetaan lataushäviöt hetkeksi. Käytännössä akkuun ladataan omien kokemusten mukaan max 8kWh --> ihannemaailmassa akku olisi täynnä ~2h15min. Nyt kun lataus kuitenkin hidastuu huomattavasti lopussa niin häviöineen tuo kuitenkin ottaa sen 3h. Mutta ei missään tapauksessa 5.5h...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Me latailtiin D6:tä ihan kuistin Sukosta ja vieläpä (tukevalla) jatkojohdolla jatkettuna auton omalla säädettävällä kaapelilla, mikä on kuvissa näkynytkin jo. 13A oli valittuna aina, kun ei näistä sähköhommista mitään tajua ja pitäähän se akku saada nopeesti täyteen. Toki kysyin "oma-sähkäriltä" kestääkö meidän sähköt tollasen virityksen lataamista niin vastaus oli kyllä, mutta jostain poudan ja puolipilvisen väliltä 😅 Auto ilmoitti tyhjällä akulla parkkeerauksen jälkeen 7,25h latausaikaa, mutta aina se oli nopeammin täynnä.

Mitä tohon fossiilisen kulutukseen tulee, niin aika samoihin päätelmiin tulin petrisan kanssa. Meillä muuttui Volvon ajoprofiili niin, että D6:lle olisi tullut reilu 40tkm/vuosi pelkkää työmatka-ajoa josta suurin osa matka-ajoa ilman latausmahdollisuutta. Se meidän yksilö ryysti dieseliä tyhjällä akulla reilusti yli kuusi litraa per sata niin aika nopeasti kääntyi katseet uudempaan PSA-koneiseen (D3) V60:hen.

Harmi sinänsä, sillä se vanhempi Mondeo-pohjainen V60 oli huomattavasti mukavampi auto kuin tuo uusi mikä-lie Volvo. Toki tää on taloudellisempi paljon ajettaessa, mutta sekin taitaa olla ranskalaisten ansiota. :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ehkäpä joku tällainen 16A sukolaturi voisi ratkaista tämän haasteen ->
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502431/D ... 6kQAvD_BwE

Kyllähän tuolla 8A piuhallakin hyvin ehtii yöllä lataamaan, mutta usein päivällä olisi kätevä, jos patterin saisi noin 3 tunnissa täyteen...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, nyt on ladattu patteria tuollaisella deltacon 16A piuhalla ja akun saa täyteen noin 3 tunnissa. Eipä sulanut tuo Norwescon pistorasia, eihän se edes lämmennyt, vaikkei edes ole mikään supersuko :twisted:

Volvo foorumilla varoiteltiin, että tuo deltacon piuha on sairaan jäykkä pakkasella ja tämä olisi sikäli parempi piuha ->
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 16-A-3-7-k

Eski
Vastaa Viestiin