Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, me mitattiin Volvon ja ttidin kontteja rinnakkain koeajon yhteydessä ja merkittävin ero on kontin korkeudessa. Tuon pohjan korotuksen väitettiin jossain V60n testissä syövän 100 litraa kontin tilavuudesta. Harmi ettei uudempaan V60iin tullut dieselhybridiä, joten vaihtoehdot ovat uudempi bensahybridi tai vanha koppainen pelkällä diesel-koneella...

Eski
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tämä meillä eniten tilaa vaatii tällä hetkellä:

Kuva

Seuraava kassikoko ei tuonne enää mahdu...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja torque »

^tuossa lienee jotain talviurheiluun liittyvää tavaraa liikuteltavaa.
Tuli vaan mieleen, toissa pv piti jotain 75kg pesukonetta siirtää V70 mkIII käyttäen ja menihän se ihan ok. Pieni nokkakärry apuna, ja pari kättä lisää vaan se nostokorkeus tietty piti hieman huomioida.
Se, mikä hyvä tässä autossa että on ajateltu raskaan kuorman sitomista joka en muista monissa olevan yhtä selkeää.
femma Wagonissa, jotain puukiuasta ja jääkaappia siirrellyt, paksin tilavuus toki erilainen. Piti sit perkäkärryä lainata, ja sit lopulta omakin hankkia. :|
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt käytiin Volvolla kesälomareissulla, joka vei Kalajoen saappitapahtuman kautta Vuokattiiin. Aika lähelle 1000km kierros, kun Vuokatissa käytiin Sotkamossa yms. Matkaan lähdettiin täydellä patterilla ja sen jälkeen sitä ei ladattu kertaakaan. Kalajoella ei piuha riittänyt mökin seinään ja Vuokatissa ei kukaan ladannut autoaan parkkipaikalla, vaikka muitakin ladattavia hybridejä oli rivissä ja yksi Teslakin nökötti viikon ruudussa lataamatta... Kajaanissa tankkasin Volvon noin 700km kohdalla ja kisseliä meni tankkiin 35 litraa, joten kulutus oli noin 5 litraa satasella.

Kuva
Naviin en ole keksinyt miten nuo liikennetiedotteet saisi pois päältä. Tuossakin kohdassa ei ollut mitään estettä autoille, koska tietyö oli kelvien asfaltointia. Navi yritti kierrättää ihan ihme reittiä, mutta emme uskoneet sitä :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Onneksi tuo 3kW aggregaatti mahtui konttiin, kun piti lähteä sähköttömälle mökille :twisted:

No eipä sillä Volvon patteria ladattu, vaan pyöritettiin 1,5kW/10tn halkomakonetta...

Nyt alkaa olla kesälomareissut tältä kesältä ajettu ja kuukaudessa tuli ajettua Volvolla rapiat 3tkm ja auton mittarin mukaan polttoaineen keskikulutus on ollut 3,2 litraa satasella. Noin puolet matkasta on ajettu maantieltä ilman patterin latausta, jolloin kulutus oli vitosen luokkaa. Tälläkin hetkellä edellisen tankauksen jälkeen on ajettu liki 900km ja tankki on puolessa välissä. Ihan hyvin 45 litran tankilla :twisted:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllähän nämä töpselihypridit menee tosi pienellä vaikka ajoa tulis reippaaati yli sähkörangen. Pidemmälläkin matkalla se ekat 30-40 km sähköllä vaikuttaa koko matkan keskikulutukseen yllättävän paljon ja sitten loppumatka mennään kuitenkin vielä itsensävetävänä hybridinä.

Eilen tuli töpselikärsällä ajeltua 190 km ympäri maakuntaa. Pääosin maanteitä 80-100 km rajoitusalueella. Akulla päästiin ekat 36,5 km jonka jälkeen autoa ei ladattu reissun aikana. Päivän kulutus 9,9 litraa eli 5,2 l/100 km.

Aikamoisia ajorupeamia saisi ajella että perusdieselillä pääsisi merkittävästi pienempii kuluihin, perusbensalla ei käytännössä onnistuisi millään.

Vertailuun tietty otettava mukaan vielä sähkökulut, ja niiden määrä riippuu nykyisin tosi paljon sähkösopimuksesta. Meillä vielä vanha halpa sopimus jonka johdosta tän reissun sähkökulut eli yksi akullinen maksoi n. 75 senttiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ajoin kesäreisulla Trolli-Tukholma-Turku-Kajaani keskikulutus 4,7L dieseliä, mittarissa 1073km lähdöstä. Yhteensä lapin reisussa tuli 3260km ja keskikulutukseksi 5,0L, täytyy olla tyyväinen, kun autossa oli melkein täyslasti päällä, mennen tullen. Ruotsin puolella keskinopeus nousi aika rajusti.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuohon dieselkulutukseen kun vertaa niin jossain 30 tkm yläpuolella alkaa dieselin kulutusero tekemään siitä halvemman ajokin kuin töpselikärsä mainitussa maantieajossa, kun huomioidaan nykyinen polttoaineiden hinta ja Suomen ajoneuvo- ja käyttövoimaverot. Toki ei autotkaan välttämättä ole ihan suoraan vertailukelpoisia, en tiedä millä ajokilla Viggen on ajanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, jos ajaa enimmäkseen maantiellä satojen kilometrien vetoja, niin patteria on aika turha kuskata mukana. Kannattavuuteen vaikuttaa kuitenkin niin monta tekijää, että sen laskeminen on vähintäänkin haastavaa...

Volvo cars -appissa on kätevä ajopäiväkirja, johon auto kerää tiedot jokaisesta ajetusta matkasta. Meidän äskettäin tekemästä Tampereen reissusta se kertoo, että matkaa kertyi 173km ja menomatkalla paloi löpöä 6,5 litraa ja sähköä 11,9 kWh. Paluumatkalla puolestaan lukemat olivat 7,9 litraa ja 4,8 kWh. Patteria ei siis ladattu välissä, mutta sähkön talteenottoa Volvo teki molempiin suuntiin 5kWh.

Eli eipä tuo patteri ihan turha puntti ole tuollaisellakaan reissulla, mutta ei sen lataamisesta joka välissä kannata liikaa hätäillä, koska vaikutus kulutukseen ei ole tuon merkittävämpi, eikä sitä edes muutamassa tunnissa (noin 5 tuntia 16A sähköllä) saa ladattua täyteen...

Eski
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kyllä se latauspaikan 16A:lla kolmessa tunnissa täyttyy, shukolaturin 13A asennollakin noin 3.5h:ssa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Volvon mukana tuli tämän näköinen sukopiuha, jossa ei ole mitään tehosäätöä, mutta siinä lukee max 20A/250V. Sähkäri kävi kytkemässä talliin uuden vikavirtasuojatun rasian 16A sulakkeella ja uudet piuhat. Silti tyhjästä täyteen lataus vaatii 5 tuntia. Missä lienee vika...

Eski
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tuo laturi on max 8A.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Mitähän tuo 20A sitten tarkoittaa?
Auton mukana on kuitenkin uutena ollut 16A piuha.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Taitaa olla tuon type2 liittimen maksimikuorma.

Minulla tuli auton mukana tällainen säädettävä:
Kuva
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se on juuri niin kuin edellä kerrottiin, että nykyisin autojen suko- laturit on rajattu 8 A:n maksimivirtaan. Syynä on, ettei pistorasia kestä jatkuvaa 16 A kuormitusta vaikka 2,5 mm2 piuha ja 16 A JSK sen sallisikin.
Uppo-asennuksessa 2,5mm2 kuparin maksimi kuormitus on 19 A. Tällöin valitaan alin standardi JSK koko eli 16 A. Kaapeli siis kestäisi kyllä, mutta pistorasian koskettimet eivät jatkuvaa maksimivirtaa.
Noissa vanhemmissa on tosiaan mahdollisuus säätää itse ja löytynee jopa tuo 13 A mahdollisuus. Sekin on nyt sitten vähän siinä hilkulla.

Ongelmaksi ei tule yleensä näiden plug- in autojen lautaus, koska niiden akut ovat niin pieniä, että lataus ajat jäävät joka tapauksessa muutamaan tuntiin. Ongelmana on täyssähköautot ja niiden lataus suko- laturilla tavallisesta pistorasiasta. Tämän takia kaikki suko-type2- laturit on rajattu nykyisin 8 A:iin. Kun lataa 3- vaiheisesta nk. voimavirta pistorasiasta, niin se kestää pitempääkin kuormitusta 16 A/vaihe.

Normaalin suko- pistoriasian kosketinpinnat ovat pinta-alaltaan niin vähäiset, että ne saattavat alkaa kuumenemaan jatkuvassa 16 A kuormituksessa. Siitä sitten seuraa pistorasian sulaminen ja pahimmassa tapauksessa palo. Voimavirta- pistorasiassa (16 A) kosketinpinnat ovat huomattavasti kookkaammat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin