Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5156
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ma Heinä 29, 2019 13:11

Hyvä huomio aerolta, toki tuohon kahteen kuukauteen tais seisoo aika taval korjaamolla.. :roll:

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1574
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta » Ma Heinä 29, 2019 13:26

Valhe, emävalhe, tilasto... tjoo, oishan tuo pariinkiin kertaan varmaan tankattu tässä 2kk aikana jos auto ei olisi tosiaan maannut reilua kahta viikkoa pajalla kesä-heinäkuun vaihteessa. Lomareissun kilometrit Oulu-Helsinki-Oulu, reipas 1200km, tuli sitten tuon Saabin mittariin. Kehut kyllä Saabille tuosta reissusta. :saab:

Mutta mutta, oman omistushistorian aikana 1093,52 litralla dieseliä on ajettu 27626km joten keskikulutus polttoaineen osalta olisi täten ~3.96 l/100km. Tämä sisältää siis myös Webaston käyttämän polttoaineen. Sähkö tietenkin tuohon päälle.

Sähköllä ajellessa kulutus menee 18-22kWh/100km haarukkaan riippuen paljolti nopeudesta. Esimerkkinä tänään töihin aamulla 4.4km, käytetty 0.9kWh, kerätty 0.1kWh eli 0.8 / 0.044 = 18.2kWh/100km. Lounaalla käytiin Oulun keskustassa, menopaluu motaria pitkin 18.3km, käytetty 4.2kWh, kerätty 0.4kWh eli 3.8 / 0.183 = ~20.7kWh/100km. Noiden jäljiltä akkua on vielä ~50% jäljellä.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Heinä 29, 2019 13:31

Pienellä dieselillä menee, kun ymmärtääkseni ajosta kuitenkin ihan merkittävä osa on sitä vähän pidempääkin siivua, jolloin akuissa ei range riitä. Ja se Webastokin vielä.

Noilla tän päivän ajoilla ei siis dieseliä kulunut käytännössä yhtään?

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1574
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta » Ma Heinä 29, 2019 13:55

Juuri näin, pelkällä sähköllä on menty nyt kun lämpö riittää kabiinissa ilman Webastoakin.

Exporttasin VOC:ista viimeiset 100 päivää, käytännössä 20.4. - 29.7. ja niistä tulisi tällainen yhteenveto (huom. nämä on auton mittaamia datoja):
Ajettu: 3546.5 km
Dieseliä kulunut: 68.1 litraa
Sähköä kulunut: 558.5 kWh
Sähköä kerätty: 72.2 kWh

Dieselin kulutukseksi tulee ~1.92 l/100km, sähkö siihen päälle ~13.7 kWh / 100km. Jos nyt jollain keskihinnoilla laskee niin diesel 1.92 l * 1.35 €/l = 2.592 € ja sähkö 1.16 * 13.7 kWh * 0.123e/kWh = 1.955 €. Tuon 16% olen jostain lukenut latauksen hukkaprosentiksi ja sähkö siirtoineen on tuon 0.123e/kWh minulla.

Ajamiselle on tullut siis hintaa ~4.55c / km.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4828
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tturku » Ma Heinä 29, 2019 14:49

Eilen tuli heitettyä lenkki uimaan, noin 17km siivu. 36 asteen lämmlssä ajettiin sähköllä koko matka, pl 1km kehä 3 jolloin ilmastointi päällä ja ikkunat kiinni. Ilmastoinnin päällä pitäminen tiputtaa range noin 10km jos se päällä ajaa. Muuten 30-60 aluetta ja fönärit auki. Kotiin platessa oli vielä rangea. Samoin myöhemmin noin 20km kauppateissu pelkällä sähköllä. Jännä nähdä kun tulee syksy ja talvi miten paljon menee disukkaa kun vaimo alkaa ajaa normaalia työmatkaajoa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1574
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta » To Elo 15, 2019 18:39

Tämän kuvan saattelemana piti tänään vihdoin käydä Volvo tankkaamassa, pitkästä aikaa:
Kuva

2187.5km, 39.83 litraa --> 1.82l/100km. Hienosti menee kesäaikaan tuohon 48g co2 (1.9l/100km) lukemaspeksiin, jopa allekin niinkuin nyt. 8)

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4828
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tturku » To Elo 22, 2019 13:03

Täällä saatiin myös vihdoin kuntoon Kessy kaikkiin oviin. Auto kävi Debilissä Espoossa ja siellä olivat puhdistaneet 3 toimimattoman oven johtosarjan hapettuneet liitokset ja nyt toimii. Kustannus olisi ollut karvan alle 200€, joka meni myyjäliikkeen piikkiin. Dieseliä on tainnut viimeviikkoina kulua vain mökkireissulla. Perus viikkopyöritykset menee täysin sähköllä. Vielä pitäisi volvon tiskillä vierailla avaamassa Volvo On Call.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2488
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ti Syys 03, 2019 20:59

Tällainen D6 vähän on kiinnostellut, joten Ruotsista olen noita katsellut..

Sieltä sitten löytyi tällainen:
https://www.blocket.se/vi/86986747.htm

Hyvät kilsat, sopiva hinta jne, mutta myyjälle soiton jälkeen alkoi jotenkin epäilyttämään, että nyt ei kaikki täsmää..

No tässä sitten huvikseni aloin selvittelemään ja tilasin carfaxin raportin ja tuloksena ei mitään, paitsi, että auto on Hollannista eikä Saksasta, kuten myyjä väitti...noh ei siinä vielä.

Sitten otin vielä auto dna:n hollannista, ei siinäkään mitään ihmeellistä.

En enää edes muista mistä löysin sitten Hollannin rekisterinumeron, mutta sen perusteella sitten löytyi tällainen myynti-ilmo:
https://www.indewal.nl/de/cars/Volvo/V60-type/19517

Eli autosta on ruuvattu kilsoja vain 270 000km pois :)
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Risto » Ti Syys 03, 2019 21:37

^Auton omistaa yksityishenkilö, joka omistaa kahdeksan autoa ja nimi ei löydy ruotsalaisesta almanakasta, ainakaan vielä. Biluppgifter.se on aika hyvä sivusto, kun tarvitsee tietoja Ruotsista.

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2488
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ti Syys 03, 2019 21:50

Risto kirjoitti:
Ti Syys 03, 2019 21:37
^Auton omistaa yksityishenkilö, joka omistaa kahdeksan autoa ja nimi ei löydy ruotsalaisesta almanakasta, ainakaan vielä. Biluppgifter.se on aika hyvä sivusto, kun tarvitsee tietoja Ruotsista.
Joo sieltä lähdin liikkeelle selvittelyn kanssa ja toikin lisäsi epäilyksiä kun ei ollutkaan firman nimissä.... (toinen hyvä missä on ruotsiautoista monesti vielä jokunen detalji enemmän on car.info)
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Syys 04, 2019 02:57

Risto kirjoitti:
Ti Syys 03, 2019 21:37
...nimi ei löydy ruotsalaisesta almanakasta...
Selvä kusetuksen merkki, eihän sieltä löydy Ristoa tai Tommiakaan :mrgreen:

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2488
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ke Syys 04, 2019 07:20

AZP kirjoitti:
Ke Syys 04, 2019 02:57
Risto kirjoitti:
Ti Syys 03, 2019 21:37
...nimi ei löydy ruotsalaisesta almanakasta...
Selvä kusetuksen merkki, eihän sieltä löydy Ristoa tai Tommiakaan :mrgreen:
:D

Tietysti ihan vakavasti puhuen, mitä enemmän tuolta Ruotsista on noita katsellut ja hakenut, niin jos omistajan nimi viittää lähi-itään tai arabiaan, niin kyllä automyynnissä näkyy kulttuurierot monesti ja saa olla reilusti tarkempana. Autot on aina huippukunnossa ja kuin uusia, tarkemmin ei detaljeista kuitenkaan jakseta keskustella puhelimessa...sitten kun käy katsomassa, niin sisällä haisee rööki/suitsuke/kebab, huoltohistoriasta ei ole mitään dokumentteja(, mutta se on aina täydellinen), autot on sisältä sellaisia kuin niillä olisi ajettu vähintään tuplakilsat ja ulkoa löytyy vaikka minkälaisia klommoja ja naarmuja..
Olen tullut siihen tulokseen, että autot on kuin uusia ja huippukunnossa niin kauan kuin niillä pääsee eteenpäin.

Tämä näin viimeisen 5v ja varmaan noin sadan katsotun auton kokemuksella, joten otanta toki on pieni ja ainahan mukaan mahtuu todella asiallisia kavereita myös, kuten edellinen NG9-5, jossa kaveri puhelimessa kävi läpi joka ikisen pienenkin kiveniskemän ja osasi sanoa huoltohistoriasta kaiken ja dokumentit löytyi jne ja varmemmaksi vakuudeksi vielä laittoi kuvat kaikista päälle, ja auto oli kyllä just sellainen kuin hän kertoikin.
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Syys 04, 2019 09:10

Jos autokannan referenssinä pitää vaikka kotikylän Kabulin keskimääräisen käyttöauton kuntoa, niin varmasti joku 10v ja 400 Mm nähnyt farkkuvolvo on omasta mielestä aika priima. Ja se mirhamin tuoksu on siellä peittämässä autoon pinttynyttä äklön sosiaalidemokraattisen Medelsvenssonin lihapullahajua :mrgreen:

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4828
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tturku » Ke Syys 04, 2019 09:18

Fiskbullar, Fiskbullar :D Mutta poikkeus vahvistaa säännön. Noin 10 vuotta takaperin tuli haettua vaimolle Stokiksen esikaupunkialueelta aito og9-3 Aero Solomon edition :lol: arabitaustaiselta Jobbarilta. Pikkaisen taisi olla vain kontaktointia ennen kauppoja ja auto osoittautui priimaksi. Kaveri tosin sanoi jotain kun lähdin lautalle ajamaan että auto taisi olla jossain seisonnassa että älä aja turhaan ennen lauttaa. No otin silloin puhelimitse vakuutukset suomesta autoon. Sain ajaa ruotsin kilvillä suomeen eikä tarvinnut edes palauttaa niitä. Kaikki sujui kun strömsössä. Olin tosin varautunut reissuun niin että oli stokiksen liepeiltä 3 autoa valmiiksi katsottuna ja viestiteltynä että tulen katsomaan. Tämä oli toinen jonka katsoin koska eka oli pommi. Auton maksoin hänen kotonaan nettipankin kautta.

Jottei ihan mene off topikiksi niin meidän volle alkoi viime viikolla ilmoitella huolla ilmastointi ilmoitusta eikä höngi kylmää. No tämäkin taitaa mennä vielä myyjäliikkeen piikkiin. Autoonhan uusittiin volsun takuuseen ennen luovutusta meille uusi kompura. Huomenna luetaan vikakoodeja ja arvotaan sen jälkeen mihin viedään ja minkälaisia toimenpiteitä olisi luvassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1574
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta » Ke Syys 04, 2019 10:28

Taisi sullakin käydä niin että osaamaton huolto laittoi kylmäaineet sisään samoilla laitteilla millä huolletaan normaalitkin kylmäainejärjestelmät. Tervetuloa ilppikierrättäjien kerhoon...

Vastaa Viestiin