Halvin ja paras neliveto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^Nimenomaan, varsin uskottavan näköinen maasturi. Ja Nivan "oikeista" maastokyvyistä ei varmaan tarvitse ruveta edes väittelemään, eli menee varmasti syvemmälle metsään kuin moni muu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eipä oo Nivojakaan näkyny nettiauton hauissa noilla ehdoilla, mitä aloitusviestiin laitoin.

Oiskos tämmönen uudempi Paskatti paska:
https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/9348058
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja koistha »

Saabatti kirjoitti: Oiskos tämmönen uudempi Paskatti paska:
https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/9348058
Samaa korimallia mutta hieman vanhempana on ollut lähipiirissä. Ja eri voimalinjalle... Valot surkeat ja ruosteherkkä ja sähköisen käsijarrun kanssa lähes koko ajan jotain hauskaa ainakin em. yksilöissä. Ajettavuus käsittäkseni ok.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Samaa mieltä aiempien kanssa, että kaupan pihaan kiinni jäänti ei voi olla peruste nelivedon hankintaan. Jopa tulee ruokakassille hintaa.
Melko syvässä hangessa olen etuvedolla kulkenut jäämättä kiinni.

Neliveto kuluttaa enemmän, hankintahinta on korkeampi. Yllättävää kyllä vakuutusyhtiö folksamin mukaan nelivedolla 30% suurempi riski joutua onnettomuuteen https://www.folksam.fi/sites/default/fi ... taessa.pdf

Toisaalta on se nelivedon vetopito lukkoratkaisusta riippumatta huikea työhommissa. Isoja tukkeja tullut vedettyä ML:llä ja hiluxilla vedettiin kerran auto todella syvältä lumisesta ojasta. Hiluxissa oli jotkut M+S renkaat ja alla loskaa ja jäätä. Todella helposti nousi.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No täällä on tosiaan muistaakseni sen palttiarallaa 190 päivää vuodessa pakkasta, jona aikana etuvetoisella turposaapilla on enemmän tai vähemmän ankeaa ajella, etenkin kun tuo tienpito ei ole mitenkään kummoista tasoa. Lunta on aivan älyttömästi tällä hetkellä ja jos ilmastonmuutosprofeetat ovat oikeassa, niin tilanne on pahenemaan päin.

Elättelin toiveita, että lumessa kahlaaminen olisi ehkä edes hieman vähemmän perseestä nelikon kanssa 8). Ehkä.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

On se nelikko vaan NIIN paljon mukavampi ja hauskempi talvikeleillä. Kesällä sitten alle 500hv nelikot on aika tylsiä pelejä, kun taas etuvedon saa sutimaan ja vetelemään mihin sattuu jo paljon vähemmillä tehoilla :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

https://www.suzuki.fi/mallisto/ignis/?g ... gKlSfD_BwE

Siinä se on , vastaus otsikon kysymykseen. Oliko muita kysymyksiä ? :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Minkälainen tuo Kia/Hyundai -osaston nelivetosysteemi on?

Joku täällä omallakin kylällä moista kaupittelee:

https://m.nettiauto.com/kia/sportage/9029555
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Aika normi vanhempi "haldexi" noissa, eli etuvetoinen ja taka-akseli mukaan sit monilevykytkimellä. On ihan varmasti kelpo etenijä hangessa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No juu, hyvä jos ei mikään erityisen vikaherkkä/kallispitoinen systeemi olis.

Sportage ja Tucsoni on siis etuveto-nelivetoja? Mutta olikos Santa Fe ja Sorento on sitten takaveto-nelivetoja?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä Santa Fekin on etuveto-neliveto. Ihan siinäkin mielessä, että perusmallit on olleet etuvetoisia (en tiedä onko etuvetoisia tosin myyty koskaan Suomessa). Sama pätee Sorentoon paitsi ensimmäiseen sukupoveen, jossa perusmalli oli takavetoinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

^No joo, tuota ensimmäistä sukupolvea juuri tarkoitin (eipä nuo uudemmat taida edes osua tähän hintaluokkaan). Siinä siis auto on takavetoinen, kunnes neliveto kytkeytyy päälle.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään oli ainakin etelässä nelivetopäivä. Tai niin ainakin nelivetomiehet väittävät. Tuli ajettua Saabilla maantietä, motaria, kaupunkia, lähiönurkkia jne noin 60 km lenkki tänään, ja totesin että itselleni ei kyllä neliveto ole kovinkaan tarpeellinen. Hyvin tuntuu pystyvän lumisohjossa auraamattomillakin teillä ajelemaan kun on hyvä etuvetoinen auto kunnon renkailla. Mökkiteillä tai maastoa lähellekään en siis käynyt, mutta totesinpahan tänään että katumaasturimiesten nelivetovaatimukset on raskaasti liioteltuja :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja jara »

Itse olen huimannut, että talviajon A ja O on kunnon renkaat vetotavasta riippumatta ja tilannenopeus. Etuvetokin menee talvella hyvin riittävän hyvillä renkailla.
Täällä maalla, kun on 7 kilometriä sivutietä, niin nelikko on ehdoton rinteitä noustessa ja muutenkin.
Rajat ne tulee nelikollakin vastaan eli hurjastelemalla saa nelikon syvälle tien laitaan... ei nimittäin kovassa vauhdissa ole enää harrastajan näpeissä hallittavissa helposti jos lähtee lapasesta.... ja ei tämä puuhunkaan kiipeä.... apinat on erikseen..
Mielestäni jokainen ostaa autonsa tarpeen mukaan ja siksi en itse nelivedosta luovu.
Mutta kyllä tuolla kaupungissakin talvella on mukava lähteä liikennevaloista, kun nelikko lähtee eikä jää raapimaan paikalleen... Subaru Foresterilla on jo 3v menty... ei millään "vetää silloin tällöin kaikilla pyörillä" olevalla katumaasturilla...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllä meinasi eilen hermo mennä tuolla vajaavetoisten seassa kun joutui hidastelemaan quattrolla. Onneksi muutama audimu*kku ohitus antoi hieman lohtua, sekä tossa Paippistentien pöperössä sain hiostettua edellä nutailleen kontissa sen verran, että se ymmärsi oma-alotteisesti vetää bussipysäkille sivuun, että pääsin ohi. :mrgreen:
Lisäksi ajettiin sattumalta peräkanaa rouvan kanssa kotimäelle, rouva skodalla ensimmäisenä. Mäen nousu jäi skodillacilla auraamattomalla pihatiellä puoliväliin, joten vedin mäen alaosan levennykselle parkkiin, rouva peruutti alas ja siitä sitten ampaisin mäen ylös ilman mitään ongelmia lumen pöllytessä. Rouva ei päässyt vauhdinkaan kanssa audin auraamaa uraa ylös, joten meni kolahommiksi, että saatiin skeida mäen päälle omalle paikalleen. Kyllä se neliveto nyt vaan on yliveto, muun väittäminen on itsepetosta :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin