Halvin ja paras neliveto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabatti kirjoitti:Edit: Jotenkin olen ollut käsityksessä, että Folkkarin 1.9 TDI on kestävämpi kuin tuo 2.5-litrainen (joku täällä taisi sitä kuvailla venttiilisorviksi :D), mutta nyt aero kirjoittelikin päinvastaista? Muita kokemuksia asiasta?
1.9:stä on joku seittemän miljoonaa versiota, useimmat (ellei kaikki) niistä on kestävyydeltään melko ikiliikkujia, mutta kaikki sellaisia vanhoja nelipyttyisiä päristimisiä. Se 2,5-litrainen riviviitonen on myös ikiliikkujan maineessa, mutta käytökseltään ja olemukseltaan kertaluokkaa 1.9:iä herraskaisempi - kovin uusina niitä ei ole, mutta tuo hintaluokkakin rajoittaa vanhaan kalustoon.

Nokkasorvin arvonimen on scorettanut se tuota riviviitosta seurannut, samankokoinen v6 -dieselmoottori (tai no, osa niistä - muistaakseni A-alkuiset moottorikoodit). Nekin on ihan ok, kunhan nokkaremppa on hoidettu hiljattain ja oikein. Joihinkin versioihin taisi saada pakettia, joissa saa ylipäätään paremmat palikat tarjolle.
Lerssinen kirjoitti:Olen koettanut ja monesti kaupungeilla ajelenkin nelikko päällä, ei siinä mitään ongelmia ole 8O Tuommoinen tötterö ei luontojaankaan ole kovin ketterä että sitä lumipinnalla neliveto huonontaisi..
Ehkä pohjan palikat antaa sen verran periksi että pääsee kääntymään tasaista ympyrää. Meinaan jos se neliveto ei rajoita kääntymistä, niin silloin siellä on pakko olla joku tasauspyörästö tai luistokohta voimansiirron välissä. Ihan noin fysiikan kannalta.
V.J.S kirjoitti:Ei kait tossa vagin 2.5v6 tdi:ssä ole sen ihmeempiä, kattoo vaan että on nokka-akselit uusittu viimeaikoina. Volvo vois olla kova sana, tuppaavat vaan olemaan aika paljon ajettuja alle 6k€ hintaluokassa: https://m.nettiauto.com/volvo/v70/8659745
Volvoissa jossain ikäluokassa on voimansiirrossa joku ikävä sulake, muistaakseni takavedon kulmavaihteen ulostulon holkin boorit antaa periksi ja takavedon ulostulo alkaa sutia ennen kardaania. Ennen Volvon valintaa kannattaa varmistaa miten nuo meni ja mitä korjaus maksaa, ettei osu musta pekka kouraan. Tekniikkana esim. linkatun D5:n pitäisi ainakin olla ihan pätevä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:Jos voimaa menisi 50/50, olisi siellä nimenomaan tasauspyörästö (nimihän tulee siitä että voimaa menee saman verran molempiin suuntiin, vauhtia enemmän sinne joka pyörii helpommin). Tässä tilanteessa jos toinen akseli on ilmassa, pyörii se niin kevyesti, että sen rajoittama maksimivoima on niin pieni, ettei se riitä toiselta akselilta viemään autoa liikkeelle.
...
Se, että linjasto on keskeltä lukossa eli yhtä puuta tekee sen, että voima voi mennä 100/0 toiselle akselille, eli jos takapää on ilmassa, menee voima kokonaan (100%) edestä tiehen ja auto lähtee liikkeelle.
Itse olen ajatellut aina, että tasauspyörätön jakolaatikko on 50/50 voimanjako, mutta tottahan tuo on, että voima menee umpipuisessa jopa 100 %:sti sinne missä tarvitaan.

Mutta tuohon lainauksen ylempään osaan avoimesta tasauspyörästöstä: eihän sekään ole 50/50-jako, kun voima menee pyörien sutiessa 100 %:sti sinne sutiville pyörille, eli sinne missä sitä ei tarvita.

Ja kun ajatusta pidemmälle kehittelee fysiikan oppien mukaan, niin eihän sutimis-/pyörä(t) ilmassa -tilanteessa oikein sellaista jakoa voi helposti ollakaan, jossa voimaa menisi 50/50, kun toiselle pyörälle tai akselille vastavoima on auton liikkeelle saaminen ja toiselle suurinpiirtein pyörivien osien hitausmomentti, eli voima menee vapaan pyörimisliikkeen kiihdyttämiseen :?:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Ei ehkä paras vaihtoehto, mutta aikas näyttävä olis. MB Ml. Aika kattava koeajo:
http://www.klassikot.fi/4370/klassikot-817
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Suzuki Liana 4Grip. Lämpenee myös pakkasella, kulkee kutakuinki pyhällä hengellä ja chättiautos hintataso on jotain Ladan ja vanhan Saabin välimaastosta. Bonuksena viä ns. aito Top Gear -auto :D

Ainut miinus on, että suosittelen koeajamaan liukkaalla. Avokilla oli sellanen taannoin ja sen perä oli tosi rauhaton. En tiä oliko vika huonois renkais vai alustas, mut se oli kunnon tappovehje. Toisaalta eihän kovalla pakkasella oo liukasta :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Haza »

Cona kirjoitti:Aerolta hyvät perustelut aiheeseen.

Yhdistelmä Audi A6 C5 ja 2.5tdi + Multitronic on ainakin kuulopuheiden perusteella synkeätä skeidaa. En tiedä sitten miten uudemmissa?!
Multitronic on aina etuveto, ei siis kuulu tähän keskusteluun..

2,5TDI on sylinterien lkm ja järjestyksestä riippumatta kallis/työläs ylläpidettävä mm. jakopään osalta. V6 lisäksi ne nokattomat nokka-akselit A?? moottorikoodeilla, B alkuiset on rullakeinuilla joten ne kestää pitempään.
se rivivitonen on mainettaan huonompi kone ja V6 maine on ihan kohdallaan :lol: Lisäksi vag 2,5TDI R5 ja neliveto henkilöautossa tarkoittaa yli 20v romuja..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja 0009 »

aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti: Mutta tuohon lainauksen ylempään osaan avoimesta tasauspyörästöstä: eihän sekään ole 50/50-jako, kun voima menee pyörien sutiessa 100 %:sti sinne sutiville pyörille, eli sinne missä sitä ei tarvita.
No joo, totta. Paremmin sanottu olisi, että 50% on maksimi mitä on tarjolla pitävämmälle pyörälle. Ymmärtääkseni auto lähtisi liikkeelle, jos sutivan pyörän pyörittämiseen tarvitsisi niin paljon voimaa, että samalla voimalla pitävä puoli saa auton liikkeelle. Eli jos auton liikkelle saamiseen tarvii siirtää yhdeltä pyörältä vaikka 100Nm (hatusta vedetty lukema, kuten muutkin tässä) ja toisen puolen sutimiseen riittää 10Nm niin auto jää siihen, koska toisellekin puolelle on tarjolla vain se 10Nm. Moottorilta saisi enemmän, jos sen saisi siirrettyä johonkin, mutta alhaisemman maksimin määrittelevä puoli rajaa siirtokyvyn. Jos sutivaa pyörää jarruttaa sen verran (esim. EDL), että sen pyörittämiseen tarvitaan 110Nm, saa auton liikkeelle.

Saa toki korjata, jos olen kujalla, mutta näin olen tasauspyörästön idean ymmärtänyt.
Haza kirjoitti: Lisäksi vag 2,5TDI R5 ja neliveto henkilöautossa tarkoittaa yli 20v romuja..
Niin tekee. Tosin VAG-leiristä tuoreempi ehjä nelivetoauto tarkoittaa kysyjän budjetilla todennäiköisesti melko askeettisesti varusteltua 1.9 -päristintä. Tai bensakonetta, joka ei pääse kaivattuihin kulutuslukemiin. Toki niilläkin päässee cittarin parkkikselta liikkeelle (jos ei pääse, voi katsoa peiliin JA rengaskaupan maksupäätteeseen).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti: Saa toki korjata, jos olen kujalla, mutta näin olen tasauspyörästön idean ymmärtänyt.
Kyllä se juurikin noin toimii. Mistä päästäänkin taas niihin renkaisiin...

Elikkäs rengaspito on se, mikä pelastaa paljon silloin kun tasauspyörästö(i)ssä ei ole lukkoja. Tarinahan menee niin että komella avoimella diffillä oleva neliveto, jossa ei ole myöskään mitään älykästä jarruilla toimivaa lsd:tä, muuttuu yksivetoiseksi, kun yksi pyörä sutii. Näin teoriassa, tai jos se yksi pyörä on kokonaan ilmassa. Ilmaan se yleensä päätyy vain päädyttäessä maaston puolelle (vahingossa tai tahallaan), eli niin kauan kuin puhutaan siitä että neliveto hankitaan jotta päästään sieltä sittarista kotiin, kyse on enemmänkin teoriasta. Tämä siksi, että kun autossa on kunnon renkaat, siellä sutivankin pyörän alla on jonkin verran kitkaa, jolloin ne kolme muutakin pyörää vetää autoa eteen- tai taaksepäin. Jos on peililiukas mäki ja auto seisoo paikallaan, on tietenkin mahdollista, että pitoa on sutivan pyörän alla sen verran vähän, että autoa ei saa liikkeelle. Peilikirkkaaseen mäkeen pysäköiminen ei kuitenkaan sekään ole ihan yleistä tai muuten järkevää.

Olin kerran ajelemassa oikeassa maastossa oikeilla maastureilla talvikeleillä. Sellainen lohjalainen maastoautosafari, jossa kalustona vanhoja Rangeja ja Discoja, isot korotukset, kunnon maastorenkaat ja vielä lumiketjut. Metsässä lunta puolisen metriä, ja mentiin sellaisista paikoista etten olisi uskonut että niistä millään pyörillä kulkevalla pääsee. Autoissa oli keskitasauspyörästöissä lukot, mutta akseleilla avoimet diffit. Eli autot olivat pahassa paikassa teoriassa kaksivetoisia. Safarin pitäjä sanoi ettei akselilukoille ole tarvetta, kyllä nämä on aina pois metsästä saatu. Yksi auto oli ilman lumiketjuja, ja se piti kerran vinssata ylös sulasta suosta, mutta siinäkin jäi kaikki neljä pyörää sutimaan.

Eli että jos arkiautoon harkitsee tarvitsevansa nelivetoa, niin en niitä lukkoja ja voimanjakoja pitäisi minään pakottavina kriteereinä. Kunnon renkaat alla kehnompikin nelivetoinen päihittää paskoilla renkailla sutivan lukkokunkun. Suurin osa nykynelivedoista on kuitenkin varustettu jonkinlaisella viskolla, haldexilla tai torsenilla, joissa on noita voimanjako-ominaisuuksia kuitenkin, tai sitten ESP hoitaa LSD:n virkaa jarruttamalla sutivia pyöriä, jolloin voimaa sirtyy toisille pyörille. Ei kovin miehekästä, mutta toimii.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kukaan ei ole kehdannut mainita Kia Sportagea? kymmenisen vuotta olen sivusta seurannut sellaisen elämää ja kai sitäkin autoksi voi sanoa. Nahkaratista en tiedä, mutta muuten pitäisi alkuperäisen kysyjän kriteerit täyttyä, ainakin dieselinä.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kia voisi olla ihan pätevä peli, jos on huollettu. Noissa Delta-auton edustamassa merkeissä tuppaa huoltokirjan merkinnät loppumaan n. 100tkm ja sen jälkeen on vähän hiljaisempaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Harrastetaan radioamatööritoimintaa aina sillointällöin noilla nyppylöillä ja vaaroilla.. Kaveri oli laittanu joku vuos takaperin cr-v "maastoauton" jolla sitten mentiin vaaran päällä sijaitsevalle kodalle..

Päästiin metrin verran tieltä sellaiseen saappaanvarren hankeen ja näin kävi :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=188RSVf8loM

"maastoauto" ja "neliveto" on kumminkin aina asia erikseen kuin mainostamani mekaaninen neliveto..
Vanhemmissa autoissa avoimella perällä voi vähän yrittää kikkailla jos takarengas sutii kevyesti niin käkkäriä käyttämällä saa sen toisen ja monesti pitävällä olevan pyörimään.. Vanha takavetomiesten kikka, ei onnistu näillä uudemmilla kun veto katkeaa siihen kun käsijarrun merkkivalo syttyy ja tietokone sanoo NJET :!:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla on ollut kolme nelivetoa, subaru Legacy -92, Toyota previa -94, GMC suburban -95.
Subarun neliveto oli paras. Suburbanin kytkettävän nelivedon kanssa meni hermot ja ostin uudet talvirenkaat siihen. Nelivedon käyttö jäi lähinnä siihen kun oli hankee tai kunnolla kiillottunut risteys.

Työkaveri osti sellase 80-luvun Jeepin missä lukittava keskitasaus ja muutenkin siis oikein perinteinen maasturi.
Mut kiros et vaimon tiquanin joutu ottaa et sai pihal polttopuut kuskattuu kun jossain kohtaa auto jäi ristiriipuntaan. Niin ilman perän lukkoo Jeep jäi siihen kun tiquanin luistonesto hoiti homman kotiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Suurinta osaa näittenkin vehkeitten kanssa näyttelee kuski. Oli kyseessä sitten millainen toteutus nelivedosta tai "nelivedosta", kuski sen viime kädessä sössii, jos ajatusmalli on, että kun on neliveto tai "neliveto", voi työntää autonsa minne tahansa. Kun ei se vaan niin toimi. Ketjun aloittajan harmistus, eli jäinen Citymarketin parkkipaikka, hoituu paremmin kuin nykyisellä Vectralla kaikilla täällä mainituilla laitteilla.

Äsken käväisin ostosreissulla Hiacella, tutustuin parinkin paikallisen liikkeen 100% jäiseen pihaan, muutamaan keskustan jäiseen ylämäkeen yms, varovasti ajamalla ajatuksen kanssa kytkintä käyttämällä, muistaen, ettei parin tonnin omaamassaa kannata umpijäässä kovin paljoa mihinkään suuntaan nojauttaa, homma hoitui mainiosti, eikä parin kaksivetoisen kanssa-autoilijan sutimisnäytöstä tarvinnut esittää, edes näillä viimeistä talvea alla olevilla Hakka C-renkailla. Vaatimatonkin nelivetototeutus ajaa asiansa kun vähän miettii, kai tuonkin olisi saanut jätettyä paikalleen sutimaan, jos olisi mennyt ajatuksella, että kaasua vaan, kun mulla on full time 4wd...

Tommoseen videopätkän umpihankeen kun tuon ajaisi, niin siinähän heijattaisiin kuten CR-V kuski. Vaan ihan oikea tekniikka oli kaverilla, ei tainnut olla ekaa kertaa asialla :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl se Hiacen visko eteen + kitkalukko takana on aika lyömätön yhdistelmä (heti G-Mersun lukkojen jälkeen). Viime talvena hain trailerilla femman. Hiaces 2007 vuodelta renkaat, koppi tyhjä ja femma trailerilla takaperin eli aisapaino ihan nimellinen. Keli oli lunta vaakatasoon ja pohjas rapisi lumikarheet, kunnon pöperökeli. Niin vaan traileri tuli peräs, välillä toki perä vähä veti sivulle pahimmis mäis.

Nii miks femma oli takaperin? No kun parkkiksella oli niin paljo lunta, että Saab oli ja pysy ruudussaan. Hiacella pakitin trailerin auton taakse ja vinssillä kyytiin :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juu, ehkä turhaan Hiacea vähättelen, tolla on kuitenkin noukittu vesistöistä trailerille veneitä sellaisista paikoista, että ei olisi uskonut, ennen kuin ollaan oltu kaseikosta/kivikosta/kurakosta ylhäällä lastin kera. Ehkä vähän kytkin savuten, mutta kuitenkin :lol:

Saa nähdä, joutuuko tuo näillä leveysasteilla kunnolla hommiin tänä talvena ollenkaan...Lukuunottamatta näitä hirveitä niljanteita kuten tänään.

Mahtoi olla Cittarin p-paikka tänään kamalassa kunnossa !? Tai no, ehkä ei, kun Saabatti on Kuusamosta, eikös siellä ole ihan oikea talvi ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin