Halvin ja paras neliveto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Hyvin tuntuu pystyvän lumisohjossa auraamattomillakin teillä ajelemaan kun on hyvä etuvetoinen auto kunnon renkailla.
Ei mikään ihme, kun ehjällä takavedollakin huonoilla (pintaa on, nastoja on, pitoa ei ihan kuten toivoisi, valmistusmaa kiina) ainoa kiroamisen aihe oli ne muut, hitaammat autoilijat.
jara kirjoitti:Rajat ne tulee nelikollakin vastaan eli hurjastelemalla saa nelikon syvälle tien laitaan... ei nimittäin kovassa vauhdissa ole enää harrastajan näpeissä hallittavissa helposti jos lähtee lapasesta.... ja ei tämä puuhunkaan kiipeä.... apinat on erikseen..
Vanha totuus on, että nelivedolla pääsee niin syvälle jumiin, että vajaavedolla ei moista uskalla edes ajatella :D
V.J.S kirjoitti:Rouva ei päässyt vauhdinkaan kanssa audin auraamaa uraa ylös, joten meni kolahommiksi, että saatiin skeida mäen päälle omalle paikalleen.
Ihan rauhaksiin peruuttaen ette rohjenneet kokeilla? Sehän se on etuvedon salainen ase haastavaan ylämäkeen, kun saa parhaiten massaa työntävälle akselille, eli leikkiä takavetoa.

Ei siinä, se mitä mulla on nelivetoja ollut, niin kyllähän se mukava on ja auttaa talvisessa etenemisessä ihan havaittavasti (silloin kun ei tartte odottaa että joku muu ehtii eka) ja varusteena mielestäni ihan hintansa arvoinen. Se, koska siitä tulee välttämättömyys, on oikeasti ihan eri kysymys ja haastava paikka.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aero kirjoitti: Ihan rauhaksiin peruuttaen ette rohjenneet kokeilla? Sehän se on etuvedon salainen ase haastavaan ylämäkeen, kun saa parhaiten massaa työntävälle akselille, eli leikkiä takavetoa.
Ei tällä kertaa, mutta useampien talvien ja yritysten perusteella ei pakittelu auta. Kun hanki on tarpeeksi syvä, kerää patjan alleen ja jää sutimaan siihen. Jos taas on yhtään jäistä, niin pakittamalla tien mutkassa eturenkailta häviää pito, keula karkaa alta kaltevalla osuudella ja auto on poikittain tiellä. Sitten lähdetään hakemaan hinausköyttä ja lyödään neliveto tulille jolla nyppästään auto suoraan :D
aero kirjoitti: Ei siinä, se mitä mulla on nelivetoja ollut, niin kyllähän se mukava on ja auttaa talvisessa etenemisessä ihan havaittavasti (silloin kun ei tartte odottaa että joku muu ehtii eka) ja varusteena mielestäni ihan hintansa arvoinen. Se, koska siitä tulee välttämättömyys, on oikeasti ihan eri kysymys ja haastava paikka.
Juu ei se täällä Paippisissakaan välttämättömyys ole, mutta kyllä tuosta nelikon tuomasta hauskuudesta talviajossa on sen verran iloa, että mieluukseen maksaa ekstraa. Ei tämmösissä vanhoissa katiskoissa hankintahinta nelikolle ole niin merkittävästi isompi vajaavetoiseen verrattuna, Audin tapauksessa kaikki vähänkin hauskemmat (=tehokkaammat) moottorit tuppaa olemaan nelivetoja muutenkin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

V.J.S kirjoitti:Kyllä meinasi eilen hermo mennä tuolla vajaavetoisten seassa kun joutui hidastelemaan quattrolla. Onneksi muutama audimu*kku ohitus antoi hieman lohtua, sekä tossa Paippistentien pöperössä sain hiostettua edellä nutailleen kontissa sen verran, että se ymmärsi oma-alotteisesti vetää bussipysäkille sivuun, että pääsin ohi. :mrgreen:
Lisäksi ajettiin sattumalta peräkanaa rouvan kanssa kotimäelle, rouva skodalla ensimmäisenä. Mäen nousu jäi skodillacilla auraamattomalla pihatiellä puoliväliin, joten vedin mäen alaosan levennykselle parkkiin, rouva peruutti alas ja siitä sitten ampaisin mäen ylös ilman mitään ongelmia lumen pöllytessä. Rouva ei päässyt vauhdinkaan kanssa audin auraamaa uraa ylös, joten meni kolahommiksi, että saatiin skeida mäen päälle omalle paikalleen. Kyllä se neliveto nyt vaan on yliveto, muun väittäminen on itsepetosta :D
Olisko tuo kuitenkin edullisempaa tehdä lumityöt sillointällöin kun panostaa nelivetoon euroja? :D
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^totta kai kolaakin tulee heiluteltua, mutta ottaa se kupoliin kun on tulossa töistä kotiin raskaan työpäivän päätteeksi kuus muovikassilista ruokaa ja neljä lavallista kaljaa kontissa ja sitten jää onnettomalla vajaavetoisella pihamäen puoliväliin. Ronttaa siinä sitten safkat sisään sukat märkänä kun on nappaskengät täynnä lunta ja ala heiluttelemaan kolaa, että saat auton parkkiin. :lol:

Lumityöt on kivoja, mutta nelivedot vielä kivempia :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

V.J.S kirjoitti:...kun on tulossa töistä kotiin raskaan työpäivän päätteeksi...
:mrgreen: :lol: :lol:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, nyt mäkin ymmärrän: nelivedot on tarpeen niille joilla on rankka duuni :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No prkl kyllä tulee vähemmästäkin emailin naputtelusta tenniskyynärpää, konttorin teevalikoima on hanurista (kahvinjuonnin lopetin reilu vuosi sitten) ja ruokalan ruoka mautonta 8O :lol: Onneksi neliveto lohduttaa, tai siis Audin tapauksessa neliveto lohduttaa noin kahtena viikkona vuodessa (Audi keskimäärin ajokunnossa n. kahtena viikkona talviolosuhteiden vallitessa :lol: )
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Onko kenelläkään foorumilaisella kokemusta näistä uudemmista 4x4 swifteistä? Tuliko ne nyt joskus 2005 tai jotain. Koittanu laskeskella et tommone pikku kippo bensa koneella olisi halvempi pitää ku tiisseli muttaku ajatus jostain puntosta tai fiestasta saa vaan huonon olon :? Tuo nelikko swifti kuitenki herätti pienen omistamisen halun mut aika huonosti löytyy tietoa et minkälaisia kotteroita oikeasti käytössä. Hajoaako perä heti jos alkaa lapsettaa yms :lol:
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Parilla kaverilla on ollut Swift, jos ego kestää ja tilat riittää, ehdottoman luotettava ja näppärä peli. Kaikenlaista pyörii ittellä mielessä autojen suhteen jatkuvasti ja yksi ajatus tohon Hiacen rinnalle on ollut juurikin tuollainen pieni neliveto ja noita Swiftejä on tullut katseltua, vähissä toki ovat käytettynä. Parin vuoden päästä kun pitänee luopua noista oikein halvoista ropposista a´la Camry, kun poika saa kortin ja pitää ensiauto hankkia, voisi tuollainen olla mainio vaihtoehto sellaiseksi manuaalilaatikolla. Mutta joo, tyytyväisiä kommetteja vain noista kuullut.

Laita tosta https://www.nettiauto.com/suzuki/swift/9401602
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Täytyisi käydä koeajaa et sais vähä tuntumaa jaksaako ajaa 30tkm vuodessa tommosen ratissa. Mut joo houkuttelis kyllä. Ainoa ongelma enää et pitäisi raskia luopua vanhasta. :lol:
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eikai kukaan osta swiftiä tai muuta pikkukippoa 30tkm vuosikilsoille, sillä voi olla ihan kiva kipasta kauppaan, mutta maantiellä ei pikkuautolla paljoa hurrailla. Ylipäätään se tunne kun astuu autoon ja se tuntii peltiseltä, halvalta ja ahtaalta. Hyi.

Tietysti jos ajomukavuus ei merkkaa mitään, saati oma turvallisuus niin mikäs siinä, onhan sitä kaikenlaisia meltymyksiä.

Lohjalla sattuneessa turmassa oli uudehko Swift ja R-sarjan Mersu. Mersun kuski loukkaantui lievästi, swiftissä kaksi lasta kuoli ja perheenisä loukkaantui vakavasti. Aivan karmea turma ja kaikkeen ei voi varautua, mutta uskoisin kuitenkin, että jälki olisi ollut erinäköistä jos isä lapsineen olisi matkustanut peltipurkin sijaan isohkolla nykyaikaisella autolla.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuudella tonnilla saisi muuten TT Quattron.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Eihän se kyyti pikkukipolla ole mitään ministeri tasoa mut raaka fakta on et se tulis halvemmaksi pitää. Oma työmatka on pääosin pieniä yhdysteitä pitkin ja maksimi nopeus kesälläkin 80kmh joten tuommoisella pikku kipolla pärjäis oikein hyvin. Turvallisuuteen en sano mitään koska jos oikein huono tuuri käy ja planeetat huonossa asennossa niin ei silloin se saabbikaan pelasta. Perheautoksi en tuota ostais mut kyllä sillä yksin töihin ajelis.
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja Risto »

Rommitommi kirjoitti:Lohjalla sattuneessa turmassa oli uudehko Swift ja R-sarjan Mersu. Mersun kuski loukkaantui lievästi, swiftissä kaksi lasta kuoli ja perheenisä loukkaantui vakavasti. Aivan karmea turma ja kaikkeen ei voi varautua, mutta uskoisin kuitenkin, että jälki olisi ollut erinäköistä jos isä lapsineen olisi matkustanut peltipurkin sijaan isohkolla nykyaikaisella autolla.
Pikkulapset oli laitettu turvaistuimiin naamat menosuuntaan, joten auton koolla ei tuossa olisi paljoa pelastettu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Halvin ja paras neliveto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Syy asennussuuntaan saattoi toki löytyä ainakin osittain auton koosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin