Mikä on tulevan katsastustiheyden muutoksen vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä on tulevan katsastustiheyden muutoksen vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Edelleenkin pitäisin tilannenopeutta, kuljettajan havainnointikykyä sekä kuljettajan ajokuntoa merkittävimpinä tekijöinä onnettomuuksiin <=10-vuotiailla autoilla.

Jossain määrin toki ajonvakautuksen/lukkiutumattoman jarrujärjestelmän toimimattomuus tai renkaiden kunto voivat ainakin kokemattomilla kuskeilla vaikuttaa asiaan.

10 vuoteen menee ajokilometreistä riippuen keskimäärin 2-3 rengaskertaa talvi- ja kesärenkaita. Enemmän ajavilla toki tiheämmin. Aivan uusien autojen ollessa kyseessä kerkiää jo nykysäännöksillä ajamaan ainakin kesärenkaat kaljuksi ennen ensimmäistä katsastusta. Toisaalta jos katsastaa auton esim. aina talvirengasaikaan, niin kesärenkaiden kunnosta ei Trafilla ole ikinä mitään hajua.

Puslien, iskareiden ym. alustan osien kunnon seurantaan en usko uusilla katsastusväleillä olevan hirveästi merkitystä, jos puhutaan autoista, joilla ajetaan <30 tkm vuodessa.

Voisi jopa olla järkevämpää muuttaa katsastus kilometriperustaiseksi, esim. 30 tkm välein.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mikä on tulevan katsastustiheyden muutoksen vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Viesti Kirjoittaja aero »

tsaarela kirjoitti:Voisi jopa olla järkevämpää muuttaa katsastus kilometriperustaiseksi, esim. 30 tkm välein.
Olen joskus tuota myös pohtinut, mutta sen lisäksi, että tuota olisi hankala seurata ja valvoa, on auton kulumisen kannalta aivan eri asia, tuleeko se 30tkm Esplanadilla nylkyttäen vai Lapin maanteillä kruisaillen vai jotain siltä väliltä.

Hyvin pieni otanta, mutta vähemmän mulla esim. jarrut kuluu kuin kaupungissa ajavilla kollegoilla jopa aikaan suhteutettuna, vaikka kilsoja tulee mittariin yli tuplatahtia. Renkaat sentään kuluu mulla ajallisesti nopeammin (Suomen asfalttilaadut edustavat tässäkin <3), kilsoissa yleensä aika samaa tasoa, jos kaupunkikuski on rauhallista mallia. Tämä siis meillä, joiden työmatkan eli yleisimmän ajosuoritteen toinen pää on tasan sama konttorin piha.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikä on tulevan katsastustiheyden muutoksen vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun autoharrastajat puhuvat katsastuksesta, on äänessä ikävä kyllä vain pieni ja laadullisesti vääristynyt otanta autoilijoista. Itse näen katsastustoiminnan tärkeänä tehtävänä sen, että ihmiset, jotka eivät ymmärrä autoista mitään (eivät siis edes että auto pitää viedä ajoittain huoltoon tai eivät ymmärtä että punaiseen valoon mittaristossa pitää reagoida) tarkistuttavat autonsa kunnon, kun kerran on pakko.

Toinen tärkeä syy on se, että toivottomasti ruostuneet autot päätyvät paaliin. Rakenteiltaan läpiruostuneita autoja jotka näyttävät ja tuntuvat ajossa ok-kuntoisilta, olisi teillämme huomattavia määriä, ellei inssi tuomitsisi niitä hitsurille tai paaliin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Caro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 04, 2018 03:20

Re: Mikä on tulevan katsastustiheyden muutoksen vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Viesti Kirjoittaja Caro »

Aloite tarvitsee tänään vielä yhden nimen että vaaditut 50 nimeä kuukaudessa täyttyy. On hyvä tietää kuinka usein autot on katsastettava että ihmiset jotka eivät ymmärrä autoista mitään, eivät ole vaaraksi liikenneturvallisuudelle. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673
Vastaa Viestiin