Saabeja etsittiin ensisijaisesti, mutta kolkki on pieni (viistetty takaluukku) ja femmat ovat ylihinnoiteltuja. Mk4 Mondeo olisi ollut houkuttelevaan hintaan, mutta ilmoitus olikin jo vanha... Pientä yhteenlaskua perheen toisesta käyttiksestä, harraste-Saabeilun mukana hankitusta Techistä ja halvoista osista kaatoi kupin Opeliin. Melkein, siis melkein, ostin H Astran (kymmenenvuotiaita sais n. 2500 e) mutta vaaka kallistuikin C Vectraan, jossa on jäätävän kokoinen kontti ja keulalla joko tuttu ja turvallinen 2.2-rouskutin tai hienostunut Fiatin 1.9.
Kiireinen lapsiperhearki rajaa vaihtoehdot lähellä oleviin ja mitään helmeä ei oltu hakemassa, joten puolen tunnin ajomatkan päästä löytyikin todellinen helmi.

On se vaan ruma. Faceliftaamaton C Vectra yhdistettynä hopeaan väriin, niin ei kukaan kyllä ole kateudesta vihreä.
Niin tai näin, varustelu on just sopiva lapsiperheelle. "Nykyaikainen" turvallisuustaso yhdistettynä ajonvakautukseen luo illuusion, jossa on helppo lähettää oma lapsi tarhaan. 1.9 on kohtalaisella verolla ja kulutus on sitä luokkaa, että pienelläkin ajolla tulee bensaa halvemmaksi, etenkin jos kaupungissa joutuu suhaamaan. Serkkuunsa NG-kolkkiin verrattuna sukulaisuus jää lähinnä tohon Fiatin konsernikoneeseen ja idioottimaiseen takaluukun käyttöön. Eli pitää painaa nappia ovesta. Ei voi ymmärtää. Mutta siihen serkkuun verrattuna on paljon asioita tehty myös paremmin. Jää meinaan tonnarikin kakkoseksi!
Lokero. Huomaa myös takakontin avausnappi.

Lokero x2.

Tossaki lokero. Vieläpä rullaverholla.

Hankalasti avattava piilolokero.

Isompi lokero sen alla.

Tuollaki on lokero.

Ja se oli niin piilossa ja unohdettu, että edellisen omistajan melkein aidot Ray Banit myös löyty sieltä.

Jos nyt mennään auton puutelistalle, niin täähän oli "suoraan käytöstä" "täysin toimivana" ja "50tkm ajettu hienolla huollolla". Tarinaan sisältyy mm.
-Polttoainesuodatin kahdesti vuodessa (ei kukaan oikeasti vaihda)
-Jakopääremontti omassa tallissa, mutta ei muista oliko vesipumppua setissä (höhöhö, joo varmaan on tehty)
-Just vaihdettu termostaatti, mutta silti -5 asteen lämpötilassa Eberi huutaa hoosiannaa ja lämmöt on vain 77 astetta
-"Helvetin hyvät talvirenkaat", eli paistoleima XX14
-Moottoriöljyjä vaihdeltaessa aina huuhdeltu öljyllä ennen uusia öljyjä (uskoo ken tahtoo)
Noh en mä stressaa. Huollot on mitä on ja korjauslistalle päätyy loput. Auto toimi ihan ok, mutta koeajolla täyskaasuvedolla tuli Limp home ja P0234. Myyjä yllätty ja johan hinta alko laskemaan. Tarjosin XXXX e ja myyjä sano, että lyö satanen lisää. Ei siinä sitte auttanu kuin ostaa romu kotiin

Autohan siis toimii moitteetta, vaikka mittarissa on miehekkäät 407 tkm. Moottorina on kahdeksanventtiilinen patalaiska tehoversio, eli raketti tää ei ole. Tänään koeajoin n. 500 km ja ainoa akuutti korjauslistalla oleva vika on vuotava polttoaineen suodatin. Kuvassa valuu myös sulanutta lunta, ei se noin paha ole...

Toi kansi on niin piukalla kuin sen käsin saa, eli oletan koko kopan vuotavan. Marmorilla hinta on 170 vai 180 e, romikset myy eioota, koska kysytty tuote ja auton pitäisi päästä liikenteeseen asap, niin tilasin sitte Latviasta purkuosan 25 punnalla ja hätävarana hain Motonetistä uuden suodattimen. Jos vaikka on vain o-rengas huonosti tai jotain muuta pikkuvikaa. Saahan sen purkuosana ostetun kotelon sitte myytyä jos jää turhaksi.
P0234 viittaa ilman tarkentavia alakoodeja turbon magneettiventtiiliin. Melkein jo tilasin Coltilta uuden Saabin osanumerolla, mutta hän niistä alakoodeista höpötti, niin pitää kaivaa Tech esiin ennen ostopäätöstä. Hintaa sillekki osalle tulee melkein 200 e, niin ei ihan arvalla viitti ostaa. Toisaalta Limp vaatii täyskaasuvedon 4500 rpm saakka, joten "normaaliajossa" vialla ei ole mitään merkitystä.
Mulla on ollut taipumusta laskea kilometrisuoritteet aina alakanttiin, joten 10 tkm kun ajattelee ajavansa, niin 20 tkm on varmaan oikea suorite. Niitä odotellessa ostin Motonetistä myös laatikkoöljyt (nykysten iästä tai määrästä ei tietoa). Moniurahihnaa pitää tutkailla ja avata se jakopään koppa, että iskikö myyjälle dementia vai näyttääkö siä palikat uusilta ja kiiltäviltä. Muutenhan tuo kaipaa vain raskasta kaasujalkaa.
Ylimääräsiä euroja ei liikaa viitti tähän upottaa. Omat vanhat kokemukset yhdistettynä AZP:n viimeaikasiin kiillottelulaskuihin niin turha satanen on menetetty satanen. Tavote on ostaa joku "parempi" ja kalliimpi auto, joten tämä on täysin väliaikainen. Periaatteessa siihen nojaten 33 e maksaneet laatikkoöljytki on turhat. Toisaalta kun en tiedä vaikka laatikossa olisi puoli litraa harmaata kuraa, niin ei kunnia anna periksi ajaa ilman vaihtoa.
Mikä se "parempi" ja kalliimpi auto sitten on ja koska se ostetaan? Sitten kun raha-asiat on saatu urilleen. Just otettiin asuntolaina, muksu menee tarhaan ja toisella työ on vähä pätkää ja pätkää, toisella taas työmaa loppuu reilun vuoden päästä... Ja kolmanteen (eka oli 9-3 SS, toinen OG9-5) muutaman tonnin ruoskaan en lainaa ota. Köyhän raha on niin kallista, että siihen ei ole varaa. Eli pitäisi saada kymppitonni säästöön, ostaa sillä Chättiauton halvin XC90 ja käyttää erotus sen halvimman korjaamiseen. Koska se kymppitonni on kasassa? Tuskin koskaan. Eli väliaikaisesta tullee pysyvästi väliaikainen
