NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vähemmällä pääsee kun pitää taas jatkos siitä laiskuusperiaatteesta kii, et yli 30 min ajomatkaa ei kannata näitten paalikuntosten peräs ajaa. Ja välimallit on ylihintasia. Ja uuden sit voi ostaa Iirikseltä, kun viäkää en oo keksiny mis se kusetti mua saadakseen kaupat tehtyä :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Melkoinen seikkailu. Ilmeisesti Opel-kauppa oli niin sanottu autokaupan win win-tilanne, jossa molemmat kuvittelevat kusettaneensa toista osapuolta ja hymyilevät itsetietoisen maireasti.

Btw. Noi asemien matkustajainformaatiosysteemit on aikanaan (~10v. sit) speksattu siten, että ne ei oikein sovellu informaation jakamiseen tilanteissa, joissa junat eivät ole aikataulussaan. Tragikoomista sinänsä. Uusi järjestelmä on ymmärtääkseni tulossa tässä lähitulevaisuudessa, mitä se sitten tarkoittaakaan tarkalleen, kun muistaa viisauden rautatiekvartaalin pituudesta, joka on 25 vuotta :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo on toi VR kyl melkonen negatiivisten mielikuvien summa. Aamulla oli toinenki vaihdevika ja juna seiso mittansa verran Pasilan asemasta vajaa puoli tuntia. Omasta kellosta katottuna juna oli 59 min myöhäs ja 60 min tais olla raja mielensäpahotuskorvauksiin.

Nyt kotimatkalla IC kulki ajallaan mut Oulun junaa venaa 20 min Tampereella. Nälkänen lapsi on jo haettu tarhasta autoon, joten kompromissi on tehty ja hyppäsin jo pois junasta tehdäkseni loppumatkan saastuttavalla dieselillä. Tampereella oli ~15 min aikataulutettu seisahdus kaiketi sen Oulun junan takia ja jos olis jo Tampereelle saavuttua kerrottu viivästyksestä, niin olisin jo aikoja sitte hylänny junan ja hypänny jumalaisen jokasään-XC:n kyydissä kotiin.

Jos noi aikataulutaulut ei oo aikatauluihin suunnitellut, niin ei ollu kyllä se lippuautomaattikaa lippujen ostoon. Ostin ihan old school -tyyliin sellasesta lipun ja kokemus alko siitä korkeudesta... Suunniteltu vissiin pyörätuoliasiakkaille ja muut unohdettu. Ja se käyttäjäkokemus muuten. Hrr. Vaikea selittää, mut jos haluaa lipun paikkavalintoineen, niin hetken sai näpytellä. Mut ei se mun arkeen paljoa vaikuta, on taas junafiilis koettu hetkeks.

HSL:lle pisteet helppoudesta tekstarilipun kanssa. Olis vaan siitäki voinu olla asemalla iso lakana "Tekstaa A1 numeroon #####!". Nyt seki piti ihan ite googlata. Ja sitäkää en olis tienny ilman pjv:n vinkkiä vuosien takaa. Viimeksi pääsi pummilla, kun lastenrattaat toimi lippuna.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

HSL:n mobiiliapit ovat olleet aika hyviä jo vuosia, VR:n lähiliikennesovellus alkaa olemaan kans aika hyvä, kaukoliikenteen taitaa olla vielä vähän kökkö.

Ne informaatiojärjestelmät on speksattu silloisen ratahallintokeskuksen toimesta, joka siirtyi osaksi Liikennevirastoa muistaakseni 2010, joka muuttui 2019 alusta Väylävirastoksi jossa yhteydessä kyseiset järjestelmät siirtyivät niitä jo alun pitäenkin operoineen liikenteenohjausyhtiö Finrailin huomiin.

Et vaikka matkustajan näkökulmasta VR:n piikkiin menee, niin vähintäänkin siellä taustalla sitten RHK:n/Livin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tavallisen käyttäjän näkökulma lopulta ratkasee toimivuuden, oli se millanen purkkaviritys tahansa.

VR: Taulu vilkuttaa keltasta palluraa sisällä ja kun juoksee ulos on taulus eri lukema. Aikansa ku palelin, uskoin ulkotaulun lukemaa ja palasin sisälle lämmitteleen ja otin ton kuvan sisätaulusta.

HSL: Rautatietorin laiturilla tiesin määränpääks Niittykummun, arvoin oikean laiturin. Taulus luki joka toises rivis Matinkylä ja joka toises Tapiola. Parin sekunnin wtf ja katse laiturin taakse kartalle. Samalla metro jarrutteli ja tiesin, et odotan vielä kolme minuuttia, et väärä juna laiturilla.

Matkalla sit googlasin tota wtf-kohtaa ja homma selkes. Ja miten tahansa menikään, HSL onnistui luomaan onnistuneen kokemuksen maalaisjuntin neitsytmatkalle Tapiolasta länteen, VR sössi koko paketin pakkasvitutuksessa. Toises vissiin hommaa on mietitty, toises ei. Vakioasiakkaat toki tietää nää kaikki kiemurat, mut luojan kiitos jokanen maailmas ei oo viä VR:n ja HSL:n armoilla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Huhheijaa. Sellasta kaupantekoa. Että tonnista tuli kaks ja puoli. On tainnu pomo sanoa, että jos myyt tonnilla, maksat toisen omistas. Olis vaan voinut sulle soittaa ennen kuin lähdit, että hintaa tuli vähän lisää, mitäs tehdään. Mut ei kai siinä ehdi, kun pitää kauppaa vääntää... Aika lunkisti otat, mä olisin puhissut koko tönön kumoon lähteissäni.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nii mä oon tämmönen perusrutisija, mut en silti aina jaksa älähtää. Kai se toi työelämä sen tehny, kun viimeset kahdeksan vuotta on ollu vähä sellanen ilmapiiri, et mitä pellempi rutina sitä hauskempi päivä. Ei siis ihan suoraan noin, mut ymmärtää ken ymmärtää. Ei mulla oo tarvetta päästä Kamuxin kahvipöytänauruihin, joka muistetaan viä kymmenen vuodenki päästä aina kun TM uutisoi NEVSin viimesistä toivonkipinöistä.

Lopulta kysees oli tonnin Saab, ei mikää iso menetys. Junaliput oli 27+24 € ja metrot päälle. Ihan hauska päivä tää lopulta oli kaikkine VR-säätöineen. Olis tän toki toisellaki tavalla voinu viettää, mut aika uniikki tääki oli harmaas arjes. Paljon iloa saabismista, jos niin ajattelee.

Ja siitä älähtämisestä, niin makso Bracom siitä viiden tonnin femmasta tonnin kertahyvityksen vioista ja vaivoista. Ei sekää sit neljän tonnin autoks ihan älyttömän paska ollu. Siis femman mittapuulla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mua olis kyllä vituttanu kusipäisen automyyjän jälkeen eniten se tuhlattu vapaapäivä. Junaliput on halpoja mut mun vapaa-aika ei. Toisaalta jos reissun pääkaupunkiin sukulaisten tapaamisineen voi ottaa lomairrotteluna, niin mikäs siinä. Asennekysymys myöskin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Ma Tammi 28, 2019 17:37
HSL:n mobiiliapit ovat olleet aika hyviä jo vuosia, VR:n lähiliikennesovellus alkaa olemaan kans aika hyvä, kaukoliikenteen taitaa olla vielä vähän kökkö.
Vakituiseen käyttöön varmaan joo. Kertaluonteisesti lähinnä **tuttaa ladata jotain halvatun appia aina erikseen jokaista liikettä varten, päiväturismiin tuollainen "A1 numeroon xxxx" -tekstari on heti 100x parempi, vaikka se mobiiliäppi olisi kuinka hyvä.

Jos Tre-Espoo -välillä pitäisi ladata TKL:n, VR:n ja HSL:n softat (ja Amican, jos tahtoo junassa kahvia - ja Matkahuollon, kun VR onkin perunut junavuorot väliltä HML-HKI lumisateen takia), niin ei se paljoa julkisten käyttöön houkuttele.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tänään oli sellanen aamu, et en kahta kertas pohtinu lähenkö Opelilla vai Volvolla. Täys pyry päällä ja pihas Volvonki suojapelli kolas lunta edellänsä. Motarirampikki oli semmoset rännit, et ihan jees tämmönen wnb-maasturi. Ja ei, en kritisioi auraajia; Pyhäjärven läpi kävi semmonen tuuli, et vartti auran jälkeen samat tuiskut on tullu takasi... Ja tietty kaikki risteyksienki karheet, niin ei huolen häivää :)

TAYSsis kaikki ilmaispaikat oli tietty jo täynnä. Onneks wnb-maasturilla sai ruovittua lumikasan edellensä. Ei iso ollu, mut sen verran iso ettei se muille kelvannu :D Äänestä päätellen sen verran jääs, ettei ökyilijät siihen autoaan hajota, tämmöselle tunkio-editionille just hyvä rako.

Kuva

Kerrasta ajoin, mut sen verran ruopimalla, et piti viä varmistaa et pääseekö myös pois... Ei muuten, mut jos pitää lapioida, niin se onnistuu helpoiten heittämällä muksu TAYSsiin vierailemaan ja sillä välin sit saa hakata päätä seinään ja kylkeä tohon kylttiin. Noh, hyvin se kaivo ittensä pois. Ja takasi. Tais autokuume just loppua, tosin Astran osalta myös tulla korotetun nelikon kuume :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oon aina ajatellut, että noi maasturitouhut on Etelä-Suomen kaupunkilaisille ihan pelleilyä, kun näitä maasturikelejä on tarjolla 1-3 päivänä vuodessa. Mutta tämä talvi on opettanut, että kun katujen auraukseen otetaan mallia 90-luvun alun Tallinnasta, niin ehkä tarvetta voi olla useamminkin. Lisäksi kun olen alkanut käydä mökillä tiuhemmin talvisin, niin alkanut itseäkin kiinnostamaan joku kunnon maavaralla oleva neliveto. Vaikka totuus on kyllä, että mökille olen päässyt tänä talvena joka kerta paremmin kuin vaikkapa työpaikalle tai kauppaan, koska saariston pikkutiet hoidetaan paremmin kuin kaupungin pääkadut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On noi maasturit turhia, se on täysin totta. Siin on vaan se pari päivää kun on voittajafiilis. Sellanen, et just sinä päivänä kun fiilistelee, niin mikään muu ei kelpaa.

Nurkkakieputukses toki nelivedon hinta ei niin näy, mut jos nyt vaikka mun työajoon ostais korotetun nelikon, niin on sillä melkonen hintalappu, siis sen oston lisäksi. Varmaan lähellä totuutta nää heitot:
-Nelikon kulutus +0,5 l/100km
-Muovihelmakorotuksen kulutus +0,5 l/100km

Sit sitä voimalinjaa huoltaa ja korjaa, niin 200 € vuodes pelkkiin huoltoihin, korjaukset sit päälle :roll:

Noista sitte laskee nopsaa 70 tkm vuositahdilla 980 € lisää polttoainetta eli kk-kulut melko tarkkaan satkun. Siitä kahden päivän ilosta.

Okei, neliveto on läpi talven kiva ja joskus sorateilläki on rajua runkokelirikkoa, mut luvut on mitä on. Siitä mukavuudesta. Ja tohon laskuun mun into viimeks loppu, vaikka tän päivän jälkeen joku XC70 tai Insignia Country Tourer vähä poltteleeki :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Olishan se nelikko houkuttava. Mutta sillä saa vaan ittensä pahempaan k*seen, jos ajaa ulos.

https://www.folksam.fi/testeja-hyvia-ne ... iset-autot Tää tukee tota mielikuvaa... :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Enpä ollut tuollaisia tilastoja ennen nähnyt, mutta oma intuitio on että liukkailla nelivetoautojen kuskeilta usein unohtuu se, että autossa on samat jarrut kuin vajaavetoisessa. Joten en ihmettele tilastoja.

Totuus on myös se, että hyvillä renkailla ja riittävällä maavaralla pärjäisi niissä tilanteissa, joissa itse olen alkanut maasturia kaivata. Mulla on Saabissa erinomaiset renkaat, enkä olekaan jäänyt mihinkään jumiin. Kerran jouduin vähän sompailemaan, kun jouduin pysähtymään risteykseen tullessani jyrkkään auraamattomaan ylämäkeen, mutta matka jatkui lopulta helposti.

Samoin mökin pihaan ajaessa ollut joskus 15 cm tuoretta lunta tiellä, ei ongelmaa etenemisessä edes ylämäissä, mutta etupuskuri auraa kunnon keon välijäähyn eteen ja pohja piirtää raitaa keskelle tietä.

Tuntuisi vaan ihan nonsenseltä hankkia maasturin maavaralla ja ulkonäöllä oleva auto, joka olisi kaksivetoinen. Ehkä pitää tutkailla enemmän noita no-nonsense autoja joissa on reilu maavara ilman yritystä näyttää maasturilta. Joku tällainen vaikka. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ymmärrän XC90:n ylistyksen täysin. Viime päivinä on ollut sellaiset sössökelit ja 100%*itutus päällä lumitöistä, ettei paremmasta väliä. Onneksi on sentään tuo Hiace, jonka kanssa ei tarvitse jännittää, että pääseekö aamulla, kun naapurin setä vielä nukkuu, vaikka pitäisi töihin puskea puolen metrin hangen läpi... Myrkynhän se lykkäs nyt tänään tähän päälle sitten, kun tuli suoja ja vesisade. Ai että on tuo viimeinen kotipätkä hurjassa kunnossa huomenna. Arvatkaapa vaan, lähdenkö Yarpalla vai Hiacella. Punttisalireissun tein tänään Yariksella ja kyllä oli ohut ohjaustuntuma, oikeastaan sitä ei ollut ollenkaan, kun maantie oli kuin luistinrata. Ekaa kertaa tänä talvena joutui oikeasti vähän himmaamaan keskinopeutta, että pysyi omalla kaistalla.

Tosiaan, pari päivää vaan talvessa on näitä mahdottomia kelejä, mutta silloin onkin sitten täysi oikeus nauttia nelivedosta ja hymyillä tavallista leveämmin. Pääseehän noilla vajaavetoisillakin, mutta nelivedon kanssa jää se jossittelu pois.
Varmaan mä jonkun Suikan SX4:n laitan sitten kun jään yhden auton varaan. Just niiden parin pahan päivän takia talvessa. Tai Swiftin. Tai sit en :lol:

Maavaraa ei voi koskaan liikaa korostaa, on sitten kyse neli-tai vajaavedosta. Sen avulla hoidetaan ongelmakelit aika pitkälle. Kun vertaa omassa pihassa Focusta ja Hiacea, ei tartte ihmetellä, että joutuu aina pari kertaa talvessa Focuksen pihaan asti kaivamaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin