NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Tuttu kertoi aikaa sitten muuttoautona Suomeen tuodusta Corvetestaan (C5), että sama auto muutoin tuotuna ei olisi katulaillinen takapään punaisilla kulmavaloilla. Eli muistelet todennäköisesti oikein. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sonettiinkin piti sivuvalot olla kaikki oransseja. Takapään punaiset piti vaihtaa tai peittää. Onneksi takavalot oli ehtaa Ysiysiä. Ajovalot odottelee, että sealed beamit antautuisi joskus.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä kävin kerran fiilistelemäs mun vanhaa Saabia ja surullinen fiilis siinä tuli, kun näki miten huonoon kuntoon se oli mun jäljiltä menny. Nostalgia kaukana...

Noista tuontiautojen valosäädöksistä, niin eräs C5 Corvette mitä kerran ihailin, niin pisti silmään sivuvilkku joka oli lokarin ilmanohjaimen sisällä. Vähä sitä kysyin, niin totta tosiaan, sehän ei ole sivuvilkku vaan taakse suunnattu vilkku. Ja pakkohan se oli tarkistaa, niin kyllä siitä asteet oli ilmotettu paljoko pitää näkyä taaksepäin :lol: Mut eipä ollu tolkuttoman ruma. Takasumuvalois välillä näkee niin kamalia suorituksia, et luulis joku magneettitsydeemi olevan helpoin tapa katsastusta varte. Tosin Vetes ei taida magneetti mihinkää ottaa kii, ellei puskurin taa vedä Sialla pellinpalaa.

Soittelin Tammer dieseliin siitä hehkusta, niin homma toki luonnais mut hinta-arvio n. 300 € riippuen työmäärästä. Eli kattellaan nyt viä hetki pysyykö tulppa paikallaan tiiviinä vai kilahtaako kone. Melkein vois vannoa, et tää saa olla viimenen diesel mun käytös. Toki nois bensoiski on murheensa, mut kyl tämmönen moderni common rail on vain melkonen riesa ikääntyessään. Toisaalta alkaa nois uusis bensoiski jo olemaan suoraruuttaa, kaksoismassaa, hiukkaspönttöä jne. Ja toki hehkutulppia on vanhoiski dieseleis, en mä sillä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

JP_Vette kirjoitti:
Ma Maalis 04, 2019 07:44
Noista tuontiautojen valosäädöksistä, niin eräs C5 Corvette mitä kerran ihailin, niin pisti silmään sivuvilkku joka oli lokarin ilmanohjaimen sisällä. Vähä sitä kysyin, niin totta tosiaan, sehän ei ole sivuvilkku vaan taakse suunnattu vilkku. Ja pakkohan se oli tarkistaa, niin kyllä siitä asteet oli ilmotettu paljoko pitää näkyä taaksepäin :lol:
Kaveri toi Dodge Viperin muuttoautona ja sivuvilkkujen puuttumattomuuden sai ratkaistua laittamalla korotuspalat etuvilkkuihin. Ne kun sijaitsevat etukulmissa ja tulivat korotuspaloilla sen verran ulos puskurista, että näkyvät riittävästi taaksekin. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kysy ny kilpaileva tarjous https://www.dieselpojat.fi

Taitaa se enempi olla huoltohistoriast kiinni, tuossaki varmaa hyvän aikaa ollu osa hehkuist pimeenä.

Tuossa kokoluokassa vaa rajut verot bensapelissäkin (aiemmin mainitussa tuontipelissä 489e) ja polttoainekulut pomppaa melkoisesti jos vaihtaa bensaan.

Eiks se caddy ollu jossain kohtaa vaihtoehto, simmone tsi:nä niin pysyy topiikki edelleen aktiivisena. :mrgreen:
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Maalis 04, 2019 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos vinkistä. Nuo eivät tee hehkuille mitään, antoivat kyllä pari uutta firman nimeä.

En mä TSI:tä osta. Ei rahkeet riitä. Lienee kamalempi mitä nelipyttynen T7 Saabbi. Inkku nyt on tunnettu hyvin piilotetuista sisätiloista, mutta toi 1.8 olis "taloudellinen".

Kuva

Tosin T7 V6 femma ei paljoa matka-ajos häpeä ja niitä saa viis yhden inkun hinnalla :roll: Ja sit tietty jos TSI pelottaa, niin kaippa tommoses Inkuski äkkiä tulee kirjain- ja numeroyhdistelmä "M32" vastaan. Täytyy nyt pitää jäitä hatus ja jatkaa Volvolla.

EDIT: Spritmonitorin hakuvuosissa virheitä. Mukana myös facelift, mutta wanha 1.8 on se mitä hain takaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:
Ma Maalis 04, 2019 09:01
Tuossa kokoluokassa vaa verot ja kulutus pomppaa melkoisesti jos vaihtaa bensaan.
Verot kyllä melkeen väkisin laskee, mut polttoainekulujen nousu kompensoi sen aika tehokkaasti. Tietenkin omaatuntoa ja kukkaroa voi hieman helpottaa sillä että laittaa jonkun viinavankkurin :mrgreen:

Kun tuo yleinen trendi on muuttunut dieselistä bensaa suosivaksi taas, niin dieseleitä saa kyllä puoli-ilmaseksi verrattuna bensakoneisiin. Ei ehkä tunnu noin vanhoissa ruoskissa enää missään, mutta jos katselee alle 10v autoja yleensä, niin vastaavilla kilsoilla ja spekseillä dieseleitä on tarjolla kuin hanavettä ja hinnat alhaalla, kun taas bensakoneisia saa metsästää ja hinnat on helposti 30 % enemmän. Siinä kääntyy jo vero/kulutus laskelmat aika nopeasti dieselin eduksi, kun auton hankintahinnat on jotain diesel 10 k€ vs. bensa 14 k€.

PSA:n 1.6 kiisselihän on melkein Fiatin 1.9-koneen tasoisella jalustalla mitä tulee kestävyyteen. Sen koneen ympärillehän on rakennettu kaikenlaisia pienempiä ja isompia koreja, sen tyylikkäimmän, tilavimman ja muutenkin parhaimmanhan kaikki jo tietenkin tietää. :mrgreen:

Mielenkiinnolla odotan muuten raporttia siitä, millä metodein tuollainen katkennut hehku saadaan kannesta irti purkamatta konetta sen enempää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^1.6:ssakin on omat heikot kohtansa, ainakin viime vuosikymmenen puolella tehdyissä, mutta saman koneen 2.0-litraista versiota voi nykyajan standardeilla kutsua jopa ikuiseksi. :D Jälkimmäinen löytyy siis allekirjoituksesta.

PSA onkin hauska esimerkki tässä bensa-diesel-keskustelussa, koska siellä ranskalaiseen tapaan moottorivalikoima on erittäin vahvasti dieselpainotteinen. Tuohon omaan tyhjänä ~1800-kiloiseen C5:een on ollut tarjolla:
-1.6 VTi 110hp (hyytynee jyrkempiin mäkiin)
-1.6 THP 156hp (surullisen kuuluisa imusarjantukkija-suorasuihkukone, muutoin luonteikas)
-2.0i 140hp (vanhanaikainen, suht luotettava, hidas, ei taloudellinen)
-3.0i V6 209hp (terveisiä 90-luvulta, matkakulutus ja kiihtyvyys alkavat hädin tuskin ysillä)
-1.6 HDi 110hp (rauhallisesti eteenpäin)
-2.0 HDi 136hp (melko rauhallisesti eteenpäin)
-2.0 HDi 163hp (keskitien ratkaisu)
-2.2 HDi 204hp (tehoa ja taloudellisuutta)
-2.7 HDi V6 207hp (joitain tyyppivikoja, kulutus korkeahko)
-3.0 HDi V6 240hp (täkäläinen jumalmoottori).

Ei tällainen valikoima varsinaisesti houkuttele bensa-autoa ostamaan, vaikka mulle toki kilsoja kertyykin. :D Bensakoneisissa on lisäksi huomattavasti enemmän karvalakkivarusteisia yksilöitä ja sitä myöden Peugeot-alustoja (pthyi!).

Uusimman C4:n (= vahva vaihtoehto C5:n seuraajaksi joskus tulevaisuudessa) tapauksessa tilanne on vielä epäreilumpi bensaa kohtaan. Valikoima on käytännössä 1.6 HDi vastaan 1.6 VTi tai aivan uusimmissa 1.2 Puretech.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tosi tylsä ja helppoon ratkasuun päätyvä ostais tietty avopuolison entisen femman takasi. Toki hinnas on puoltoista tonnia ilmaa, mut sehän ei tinkijää haittaa. Tosin kovin pitkälle ei viitti ennakkoon tingityn peräs ajaa :lol:

https://www.nettiauto.com/saab/9-5/10214677

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiks toi kutos femma oo jo hyvän aikaa ollu myynnis...
Jos ois lähempänä sitä alkuperäistä pyyntii niin ois hyvä vaihtoehto talviautoks.

On se hyvä et joku lukee mun kirjoitukset läpi, piti kirjoittaa et rajut verot bensassaki. 489e ilmotettuun tohon aiemmin mainittuun..

Edit. Yllättävän pitkään saa ajaa ennenkuin diisseli rupee kannattaan jossei pyyntihinnan eroja laske. Siis jos kattoo noit kulutuslukemii mitä nettiauton ilmoituksissa on ilmoitettu, yhdistetty bensa 11.7l ja diesel 9l. Verois eroo reilu 400e joten sellane 15tonnii
Edit2. Laskettu worst case eli litkut saman hintaiset kuten alkuvuodest oli.
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Maalis 04, 2019 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On tuo ollu joo jo tovin. Ja pitkän tovin se onki tolla hintaa, kun mä rankkaan ton tonnin-puolentoista autoks. Ja tietty en yhtää tiä mis kunnos toi enää on. Vanha autohan toi on, voi yllättää suuntaan tai toiseen.

Toisaalta vähän on vihiä edellisen omistajan myyntisyistä ja epäilisin sen johtuvan riveistä:
- Abs-moduuli 294000
- vas.etu.pyöränlaakeri 294000
Isojen kirosanojen saattelemana kai meni vaihtoon. Ehkä joku liike rankkas abs-yksikön kalliiks. Mähän heitin niitä pärekopallisen roskiin muuton yhteydes kun ei kellekkää kelvannu edes ilmaseks :lol: Laakeri nyt taas on normisettiä, tosin kai siitäkin voi tulla kuitilla maksettuna suhteellisen kallis osa auton arvoon nähden. Tosin ei tolla hinnottelulla :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

tetammi kirjoitti:
Ma Maalis 04, 2019 11:15

Edit. Yllättävän pitkään saa ajaa ennenkuin diisseli rupee kannattaan jossei pyyntihinnan eroja laske. Siis jos kattoo noit kulutuslukemii mitä nettiauton ilmoituksissa on ilmoitettu, yhdistetty bensa 11.7l ja diesel 9l. Verois eroo reilu 400e joten sellane 15tonnii
Eikös tohon riitä alle kympin ajot, dieselin hinta 1.35, bensan 1.45. Bensaan menee satkulla n. 17€ ja dieseliin 12,2€, eli jokainen 100km n. 5e halvempi dieselillä ja jos verojen ero on 400e, niin jossain reilun 8tkm paikkeilla ollaan, jolloin vero kuitattu..vaikka polttoaineiden hintaeroksi laskisi vaan 5c, niin silti 9tkm ajot riittää ja vaikka olis samanhintaista polttoainetta niin 10tkm. Vai missasinko jotain aiemmissa viesteissä?
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti:
Ma Maalis 04, 2019 10:01
Bensakoneisissa on lisäksi huomattavasti enemmän karvalakkivarusteisia yksilöitä ja sitä myöden Peugeot-alustoja (pthyi!).
Menee totaalisen offtopiciksi, mutta taikamattositikasta haaveilleena kysyisin että tunnistaako nettiauton ilmoituksesta helposti onko alustassa kaasua vai rautaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

AZP kirjoitti:
Ma Maalis 04, 2019 12:24
Rattivaihde kirjoitti:
Ma Maalis 04, 2019 10:01
Bensakoneisissa on lisäksi huomattavasti enemmän karvalakkivarusteisia yksilöitä ja sitä myöden Peugeot-alustoja (pthyi!).
Menee totaalisen offtopiciksi, mutta taikamattositikasta haaveilleena kysyisin että tunnistaako nettiauton ilmoituksesta helposti onko alustassa kaasua vai rautaa?
Helpoiten tunnistaa siitä, että hydejousitetussa on sähköinen käsijarru, kun taas rautajousisessa on perinteinen keppi keskikonsolissa, ja hydestä löytyy myös keskikonsolista vaihdekepin takaa ylös-, sport- ja alasnäppäimet, kun rautajousisessa on vaan säilytyskotelo siinä tilalla.
Ja yksi myös mistä tunnistaa, jos on halogeenivalot, niin rautajousisessa on ajovalojen korkeudensäätöpylpyrä ratin takana, kun taas hydessä ei moisia tarvita.
Tomppa & Saabit myyty :(
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

ZeiPii kirjoitti:
Su Maalis 03, 2019 21:50
...Huomenna käyn kyllä potkimassa tuon yksilön renkaita.

Käytiin vilkaisemassa pojan kanssa. XC90 muutaman sadan auton seassa ulkoparkissa. Kun oli pakkasta ja vähän palelikin, niin en viitsinyt vaivata myyjiä. Tsekkasimme auton vain ulkoisesti. Ulkomyynnissä hintalappu oli 10990€ tjsp, mutta nettisivuilla 8990€, mikä ollee ihan kohtuuhinta, jos auto on vähääkään kunnossa. Ulkoisesti se vaikuttaa kauhtuneelta mukaan lukien etulamput. Sisätilat etupenkkien osalta kuluneet, mutta kunnostettavissa. Valkonahkaisen ohjauspyörän kehän yläosassa selkeästi hien kuluttama alue samoin kuin kättä on selkeesti lepuutettu automaatin vaihdekepin päällä pidempiä aikoja. Näillä voi todistaa, että hiki syövyttää :mrgreen: . Molemmat vannesarjat ovat vaihtuneet, eivät siis ole ne, jotka meiltä aikoinaan lähti mukaan. Keulassa kilpi hieman saanut tälliä. Tekniikasta pitäisi tietty tunnustella voimansiirron väljyydet (tyyppivikana kulmavaihteen holkki), turbo, jarrut jne ... No, näitä ei nyt ollut mahdollisuus tarkastella. Ja olihan siellä muutama muukin XC90 listoilla. Tämä taisi olla toiseksi halvin, mutta halvin bensakoneinen. No, tästä nyt ei sen enempää, ei tullut mitään nostalgiakiksejä.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Vastaa Viestiin