NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On kai niissä powershifteis jonkun verran ollu sanomista, öljynvaihdoista tarkka sekin.
On osa kyl ajanut isojaki kilsoi onkelmitta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
Ma Touko 06, 2019 23:21
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/10180540
Onko tuommoinen tosiaan niin susi, ettei siitä kehtaa enempää pyytää ? Vai onko iso-diesel yksinkertaisesti tällä hetkellä niin Suuri Saatana, että.
JP_Vette kirjoitti:
Ti Touko 07, 2019 05:34
On muuten halpa 8O Kai se pieniruokanen diesel on sit pois muodista. Tykätään ennemmin ostaa kympin kuluttavia bensahybridejä tos kokoluokas :lol: Toi PowerShift lienee tonkin ikäisessä kaksoiskytkin. Onko ne samas mainees mitä kilpailijoiden DSG?
Ei ne Powershiftit ihan DSG:n veroisia ryhmäkannegeneraattoreita ole. Ongelmatonta autoa nyt ei kai ole keksittykään, mutta googlaamalla powershiftin ongelmista löytyy joitain juttuja. Jos on Saabilla uskaltanut ajaa, niin kai sitä uskaltaa Fordin Powershiftiinkin sekaantua :mrgreen:

Toi alkaa lähestyä sitä ikä-, kilsa- ja hintaluokkaa, josta olen itse autojani poiminut. Tuossa kohtaa alkaa olla parhaita hinta/laatusuhteita käytetyissä autoissa kun tietää mitä ostaa ja etsii sen hyvin pidetyn ekan omistajan silmäterän. Tuossa 5-8 vuoden kohdalla auto lähtee usein kolmannelle tai jo neljännelle omistajalleen, ja käytön jälki alkaa näkyä, mallin haluttavuus alkaa olla laskenut ja monia malleja (kuten nyt vaikka Mondeoita ja Insignioita) on markkinoilla runsaasti, koska ne on myyneet uutena kohtalaisen hyvin. 200 tkm on sellainen maaginen raja monelle, että karsii Nettiauton hausta kaikki sen ylittävät pois, eli potentiaalinen ostajakunta vähenee.

Preemiumit ja japsit on käytettynäkin haluttuja, joten säilyttävät hintansa hyvin, mutta varsinkin näiden peruseurooppalaisten (eikä siis vain ranskisten) hinnoissa alkaa näkyä haluttavuuden puute suhteessa markkinoilla olevien käytettyjen määrään. Volkkari ja Skoda on perinteisesti olleet poikkeuksia tässä eurooppalaissäännössä, mutta DSG:n ja TSI:n maine on tuonut niissäkin hintoja hyvin alas.

Tähän päälle ne trendit, että viitisen vuotta sitten tuon luokan autot myytiin 95 % dieseleinä, ja nyt taas diesel on pois muodista, sekä SUVit on nousseet farkkujen rinnalle tai jopa ohi haluttavuudessa, niin sopivasti käytettyjä dieselfarkkuja saa tänäpäivänä ihan pilkkahintaan.

Jos tuo Kaarinan Mondeo tuntuu älyttömän halvalta, niin tässä vielä muutama mieletön tarjous samasta ikä/koko/kilsaluokasta, kaikki alle kymppitonnin pyynneillä:
https://www.nettiauto.com/10337437
https://www.nettiauto.com/10441509
https://www.nettiauto.com/10132463
https://www.nettiauto.com/10321474
https://www.nettiauto.com/10237171

Tuonne omaan projektitopikkiin aivoilin juuri eilen että seuraavan autoni pitäisi kyetä polttamaan biopolttoainetta tai kulkea sähköllä, mutta (bio)dieselautossa tökkii se vuosivero. Mutta kuten olen aikaisemminkin laskeskellut, niin tuon luokan autot on käytettyinä niin paljon edullisempia dieseleinä kuin bensakoneiset, että sillä erotuksella maksaa käyttövoimaveroja monta vuotta. Ja kun päälle laskee vielä sen että se diesel (ei tosin biodiesel) on edelleen halvempaa kuin bensa, dieselauto kuluttaa vähemmän kuin ottomottoriauto ja bensa-auton vuosiverotkaan ei ole enää ihan vain sataa euroa, niin kyllä aika vähilläkin kilsoilla nuukan miehen valinta bensan ja dieselin välillä kallistuu jälkimmäiseen. Varsinkin kun katsoo saatavuutta, eli tuossa käytettyjen autojen luokassa dieseleiden tarjonta on moninkertainen bensavehkeisiin verrattuna.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Loistavia poimintoja ja asiaa sen ytimestä. Esim. toi ekan linkin Mondeo on ihan 8O Aivan julmetusti autoa tuohon rahaan. Kyllä pitää ihan oikeasti miettiä, että kunhan tästä poikien autoistamisesta pääsen ja yhden auton itselleni hankin, niin joku tuommoinen Mondeo voisi olla todella kova sana. Tilaa, varusteita, vääntöä ja voimaa, maltillinen kulutus. Toki vero on kova, mutta olen tottunut Hiacella +600 euron veroon ja tuommoinen vie muutaman litran satasella vähemmän, joten... Varaa muutaman touhutonnin mahdollisiin remontteihin ja päästelee menemään. Vaihtaa sitten taas parin vuoden päästä samantyyppiseen, niin tuskin tuollainen sen enempää arvoaan menettää enää kuin mikään muukaan. Toki valtion verotempoilu yms. vaikuttaa tuleviin ratkaisuihin, mutta tämä on mielenkiintoinen vaihtoehto. Ei se noista isoista disukoista huonoja tee, että toimintaympäristö ja trendit muuttuvat.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
riksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Touko 29, 2013 15:55
Paikkakunta: Deutschland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja riksu »

Mielenkiintoista keskustelua perus käyttöautoista. Itsellekin tullut nyt vuoteen yli 50tkm ajoa joten diesel on käyttöautona järkevin. Autokuume kuitenkin aina ajoittain vaivaa ja kutosdieseliä tekisi kovasti mieli. Näillä kilometrimäärillä vaan arvonalenema tuntuu olevan niin suuri, että taitaa olla järkevintä vain ajaa nykyinen ttid loppuun ja miettiä sitten uudestaan.

Mondeoista ja niiden halvoista hinnoista tuli kuitenkin mieleen, että mahtaako kellään olla kokemusta noista Fordin 2.2TDCi koneista? Ei sillä, että ostohaluja herättäisi vaan lähinnä mielenkiinnosta, kun ehkä jopa jollain tapaa liittyy aikaisempiin keskusteluihin. :D Tässä yksi esimerkki alle 10k€ autosta:

https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/10413156
-02 9-3 2.0t SE Business Stage 3
-04 9-3 Aero
Ex: -08 9-3sc ttid Vector, -00 9-3 2.0i, -04 9-5 Aero Stage 1
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taas meni fiilis näihin romuihin. Soitin siitä Zafirasta myyjälle. Siitähän lukee näin
+ SÄHKÖINEN HUOLTOKIRJA + ERITTÄIN TARKAT TULOSTEET HUOLLOISTA
Nojuu, sähköinen huoltokirja, jota ei saa lukea kuin alkuperäinen omistaja huollossa. No kuulemma joskus voidaan suhtautua niin, että huollossa suostutaan tota avaamaan myös väärälle omistajalle, mutta lähtökohtaisesti sähköinen huoltohistoria on maksajan ja huollon välinen asia. No sehän kuulostaa oikeastaan erittäin loogiselta, kun sitä silleen ajattelee.

No noi tarkat tulosteet huolloista, niin niistä nyt ei sitte osattu ulkoa sanoa, mutta "tuskin ihan kaikista on paperilappua". Olin jo hetken fiiliksissä ja kaivelin ostohousujaki vaatekomerosta esille, mutta ei kyllä taas yhtää nappais nää kymppitonnin koijaukset. Lisäks myyjä vaan kehu kehu kehu kehu kehu. Olis nyt vähä haukkunu, eikä sitä jokapäivästä naminamia ja hunajaa. Neljä satkua tuupatus työkalus on myös moitittavaa. Se ei ole uusi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko toi nyt jonkun tietyn marmorin politiikka vai yleinenkin tapa toimia? Mikä järki on huoltokirjassa, joka on luokiteltu salaiseksi?

Lopeta ittes kiusaaminen ja käy vaikka tätä katsomassa: https://www.nettiauto.com/10436299

Voi nousta vaikka hymy huulille :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tuo AZP:n linkittämä pösö on kyllä halpa 124 tkm ajomäärään ja olemattomiim kulutuslukemiin nähden 8O. Penkitkin näyttää mukavilta. Nuhapumppu toki on.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2091
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja patse »

^^ Ei jaottelua, sikaosastossa on tilaa kaikille :)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, sinne vaan samaan häkkiin piskit, pennut ja rouva :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Touko 07, 2019 21:55
Onko toi nyt jonkun tietyn marmorin politiikka vai yleinenkin tapa toimia? Mikä järki on huoltokirjassa, joka on luokiteltu salaiseksi?
Yleinen tapa toimia. Huoltoahan ei osta auto, vaan asiakas ja se, mitä asiakas ja liike ovat sopineet, mitä liike on tehnyt ja mitä asiakas on maksanut, ovat lähtökohtaisesti näiden kahden välisiä asioita. Se "oikeampi" sähköinen huoltokirja, joka on auton ajotietokoneessa omistajan nähtävillä (ihan kuin vanha paperinenkin, ellei ole kadonnut matkan varrella) on eri asia - ja siihen, kuten paperiseenkin, kirjataan pääsääntöisesti ylös nimenomaan huollot eikä korjauksia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Ti Touko 07, 2019 08:30
Jos tuo Kaarinan Mondeo tuntuu älyttömän halvalta, niin tässä vielä muutama mieletön tarjous samasta ikä/koko/kilsaluokasta, kaikki alle kymppitonnin pyynneillä:
https://www.nettiauto.com/10337437
https://www.nettiauto.com/10441509
https://www.nettiauto.com/10132463
https://www.nettiauto.com/10321474
https://www.nettiauto.com/10237171
Tämä kuuluis oikeastaan tuonn Nettiauton löytöihin, mutta kun näistä nuorehkoista dieselfarkuista alettiin täällä juttelemaan, niin jatketaan vielä täällä. Saabin versio vastaavasta ideasta: https://www.nettiauto.com/10470067

Kun Saappi meni konkurssiin, niin alkoi kauhea parku että käytettyjen Saappien hinnat romahtaa. Tais käydä niin että nämä on niin haluttuja vehkeitä, että hinnat pysyy paremmin kuin muissa merkeissä. Kolkki on kuitenkin tiloiltaan pienempi kuin yllä linkatut vehkeet ja tuo linkin auto kolmisen vuotta vanhempi kuin verrokit. Peruslineari ja 130 hv koneella, eli ei mitään erikoista varustelussakaan. Hinta kuitenkin verrokkiporukan ylälaidalla. Ja tuo yksilö ei nyt näytä olevan mitenkään poikkeavan kalliiksi hinnoiteltu, tosin ei noita MY2011 Saabeja Nettiautossa niin montaa ole, että luotettavaa tilastoa voisi pitää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Komppaan, kyllä saabit on hintansa pitäny.

ostin ton femman vuonna 2009 , hinta oli jossain 7k€ kieppeillä. kilometrejä 138tkm.

Ei tänä päivänä löydy tuohon hintaan saappia noilla kilometreillä joka olisi vm 10 tai 11.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Siin on!

Siis koeajettu, ei (vielä) ostettu :) Tänään kävin koittamas ja myyjä vaikutti ihan täyspäiseltä ja auto paremmalta mitä 300 tkm ajetulta vois olettaa. Plussaa rehellisestä myyjästä, joka sano et kaheksan se satasella vie :lol: Berlingo on edelleen koittamatta avopuolison toiveesta johtuen (iso farkku, ei tila-autoo).

Spritmonitorin mukaan odotin pienempää kulutusta, et silleen toi ei oo "ratkasu" kulutuslähtöiseen autonvaihtoon, mut olihan toi aika namu. Lisäks toi on vähän kuin faceliftattu NG9-3: nätti ku sika pienenä ja kestäny aikaa hyvin näyttämättä avaruusraketilta. Ph2:n ämpärikeulasta ei voi sanoa samaa.

Mut jotta pysytään Saab-klubin aihepiiris, niin ph3 XC70 -kuume iski IntSaabin palaveris, kun Himoksella meillä saabisteilla oli kuskailua ympäri aluetta tommosen kyydis. Sillon taisin sanoa ääneen asti, et kelpais mullekki ja täs sitä nyt ollaan :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ulkonäköjutut tietty makuasioita. Itse en oo noista korotetuista ja mustalla muovitetuista farkuista yleensä tykännyt, mut siinä oon samaa mieltä että se kakkoskoppanen xc70 on keulastaan aika kauhee tuohon kolmoseen verrattuna. Sitten taas V70:nä tykkään et se kakonen on sopusuhtasempi kuin kolmonen, joka on vähän turvonneen näkönen.

Mut perinteisestihän Volvot on kestäviä ja hyvinhoidettuina kestää kilsoja hyvin. Ja toi väri on kyllä pramia jos vertaa johonkin silakanväriseen.

9k€ näkyis olevan pyyntiä Nettiautossa. Ohan se aika raaka pyynti yli 10v ja yli 300Mm tietä nähneestä, mut jos se on ehjä ja siisti niin ei se kai ihan väärä hinta ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei se yheksää maksa jos kaupat tehdään, mut muutamia menoeriä toki on heti alkuun. Toi on asiallisesti huollettu ml. voimansiirron öljyt. Suurin menoerä heti alkuun on uudet kesärenkaat ja kai se kulmavaihteen holkki olis hyvä vaihtaa jo noille kilsoille... Toki siis edelleen veto menee takapyörille asti, ei oo rikki. Nyt kun olis viä toi möhkö sille aikaa, jos meneeki yli päivä ite ruuvates.

Seuraava henkinen menoerä onki sit kaksoismassavauhtis. En havainnu oireita mut kilsat ja rivi hevoskärryjä pihas toimikoot pelotteena. Ja tolla on heppoja kuskattu viimeset 100 tkm, niin kai ne jouset on jo pehmenny.

Pyöränlaakerit nyt on normikamaa kaikis, mut myyjän mukaan kovaa kurveja kantteilles vasen etunurkka jollottaa, oikeelle vaihdettiin tänään laakeri.

Hintaan viä palatakseni, niin tolla samalla ~kymppitonnilla sais puolta uudemman ja 100 tkm vähemmän ajetun Insignian. Tai kääntäen ton verran ajettu alkupään Insignia maksais puolet ton hinnasta. Toki jos on XC70-kuume, niin ei se Insignialla lähde. Samasta syystä toi XC90 tuli pihaan ja nyt se on koettu ja on aika kääntää sivua autoilus.

Ämpärimuovilevitetyistä viä sen verran, et oon 9-3X:ää pitäny aina rumana, mut jotenki viimesen puolen vuoden aikana oon niitäki haaveillu. Tiä vaikka sellanen sit ittelle, kun Opel on palvellu riittävästi 8)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin