NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JKen »

Tuohon ilmastointiin liittyen on olemassa huhu, että tehdas täyttää esim. 900 g maksimista vain esim 700 g ... ja myös ensiasennuskesärenkaissa (?) on kulutuspinta 7 mm ... Know a Tail
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl mä uskon tuohon ainaki perusajatuksena. Grammoja ja millejä en Astrasta mitannu, mut jäähdytysnestettä lisättiin oikeasti, eikä vain paperilla, 30 tkm huollos ja sen jälkeen seuraavat 150 tkm se on ollut koskematta. Jokasta nestettä kun jättää vaikka 5 % vajaaks, niin kyllähän se tuntuu kun kertoo vaikka parilla miljoonalla :lol: Ja kai renkaitaki saa just niin halpoina kuin haluaa, jos niitä tilaa sen sata merikontillista päiväs :D Tosin siihen silti en oikeen usko, nestevajaudet on helpompia hallita ilman haloota. Etenki joku kylmäaine, jota ei ilman asianmukaisia koneita voi edes mitata.

Edit: ja en siis usko kusetusvajauksiin, mut jos vaikka kylmäaineelle on annettu löyhä vaihteluväli joka on vielä ok, niin varmasti täyttävät minimiä vaste eikä grammaakaan yli sen.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teetin dusteriin ilmastointihuollon kun kompura käy tiheään. Sanoivat ettei mee takuuseen jossei oo hävinny yli 100gr/vuosi. Kolmen vuoden takuulla taitaa olla hilkulla et lakkaako toimimasta ennen ku noin 500gr on normimäärä.

Mut jos tosiaan ooppelin takuuehdoissa sanotaan ettei korvata aineita niin ymmmärrän nyt miks lähettivät kutsun ilmastointihuoltoon ekan kuukauden jälkeen luovutuksesta :lol:

Corsan ensiasennusrenkaista oon kirjoittanut tollasen
tetammi kirjoitti:
Ti Touko 22, 2018 08:02
Ootteko mittaillu kulutuspintoja uusista renkaista?
185/65-15" CONTINENTAL CONTI ECO CONTACT 5 6.5mm
205/50-17 Landsail LS588 7.1mm
Miettisin just toissapäivänä samaa et mahtaako rengaskaupasta haetut contit olla yhtä sliksejä, paljonkohan vähentää vierintävastusta jos renkaat on vaikka millin matalemmalla uralla. Päästöist taas joku gramma pois...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika surkeeta jos alkaa renkaissa olla alle 7 mm pintaa uutena. Itse kiroilin muinoin Kumhoja, joissa pintaa oli 7 mm ostettaessa. Tsekkasin nyt muistiinpanoista mitä Snapskan-mittari sanoi 2018 keväällä juuri asennetuille Goodyeareille, ja lukemat pääurista oli 7,0-8,1 mm ja keskiarvo lukemille hyvin yli 7,5 millin. Ja tuohan mittaa syvyyden renkaan kosketuspinnasta kun ajaa sensorin yli, eli renkaalla on paino päällä mittauksessa ja kumi siis paineen alla hieman kasassa. Eli kyllä noissa renkaissa se 8 mm oli uusina kun mittasi tönärillä manuaalisesti.

Tollanen 6,5 mm lukema on turvallisessa käyttöiässä ilmaistuna 1/3 vähemmän kuin 8 mm, riippuen tietenkin sitten siitä miten nopeasti kumit kuluu.

Mutta joo, en ihmettelisi jos tämä olisi osa autonvammistajien co2-vähennysten metsästämistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JKen »

Mistähän tuo Insignia lämmön mittaa, ulkona ollut pitkään 31 C vs. 50 C :)

Kuva

MUOKK:

Eli onko 50 C liian vähän ... oli kysymys

https://www.agria.fi/koira/artikkeleita ... an-autoon/
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Tuoki oli vain kulahtanut, mutta helteen voimasta se korkkas lopullisesti 8O Noh, pitää shoppailla eBayssä tän foorumisatuilun päätteeksi...

Auto kävi hehkujen vaihdos. Nyt kiiltää osat :D

Kuva

Täs oli sittenki neljä painetunnistimellista hehkua, eli hinta pomppas. Huollosta toki soittivat, et vaihdetaanko edelleen ja kolme vikakoodia antavaa vai kaikki neljä. Kaikki tietenki. Ja laatikois näytti olevan Opelin hologrammit, eli kai noilla taas 300 tkm ajaa?

"Mun osuus" hehkujumpasta oli tasan 500 €. Kuitis on hienoja rivejä vikakoodauksien nollaamisesta lähtien ja iso alennusrivi (joka ei ole 25 %). Siihen kun huomioi et noi hehkut maksaa esim. Motonetis sen 476,00 € miinus ammattiasiakkaiden 10 % = 428,40 €, niin kyllä on vahva epäilys et silmänkääntötemppu tapahtui ja artisti makso :lol: Kuitilla kuitenki lukee koko jumpan hinnaks 685,70 € eli tolla Motonetin listahinnallaki tuntivelotus (sis. vikakoodinnollailut ja pientarvikkeet) oli yli 200 €.

No oli miten oli. Ajattelen asian niin päin, et 24 € jäi hinnaks siitä, ettei tarvinnu liata käsiä. Ja mullahan on ollu about aina se perusperiaate, et auto pitää saada kylmäkäynnistää. Jos siitä olisin nytkin kiimassa ja kiireessä pitänyt kiinni, olis tääki farssi paljastunu ja myyjä maksanu 100 % laskusta. Toki se olis sillon vaihtanu vain ne kolme tulppaa... Se on sit eri asia taas, et onko parempi tiedostaa tulleensa kusetetuks ja elää sen kans vaiko sit elää sinisilmäsenä ja kokea maailma täynnä sateenkaaria ja yksisarvisia :roll: Peruspessimistirealisti, minkä sitä itselleen mahtaa. Ja huomennahan tää romu sit muistaa kertoa, et pitääkö auto edelleen huoltaa vai olisko tää nyt satunnaisia parkkitutkahäiriöitä vaille ehjä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei pyytäny huoltoa tänään :!:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ilmeisesti on ny toiminut?

Teimpä huomion että autosta ei oikeastaan ole kokonaiskuvaa ollenkaa :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Nyt on kuva!

Ja joo, kyl tää nyt on tuntunu pelaavan, tosin vikakoodeja en oo tsekannu. Tutkakki eteen ja taa pääsääntösesti piippailee oikein :) Tilasin myös Coltilta LingLongit eli en oo viä paalaamas angstin keskellä :lol:

3 tkm jo takana kolmes viikos, keskikulutus on 6,55 l/100km siltä ajalta. Ajettu aika paljo Turun väliä ja muuta kivaa pitkää siivua. Ja töis yks yö tuli aika paljo.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko tää niin hyvä, että Astra siirtyy vaimolle ja tämä siirtyy työajoon?

Toi väri on muuten herkku.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo on toi aika jees väri. Vähä vastaava kuin Saabin Espresso Black :P

En mä työajoon tätä ota. Ei avopuoliso suostu ottaan Astraa :lol: Toisaalta rahotusteknises mieles se olis fiksu vaihto, mut kyl mä haluan Astralla ajaa edes ens kevääseen. Kattoo sit mikä fiilis ja työpaikan takia ajettava tarve. Nythän Astra on käytännös nyhjöttäny paikallaan koko loman ajan. Sen verran sitä vois siirtää, et jos siivois sisältä. Jo toisen kerran. Sellanen kesälomaperinne, et vuoden aikana kerääntyneen roskan ja pölyn vois siivota. Ja tuulilasin pestä sisäpuolelta. Nahakki vois varmaan rasvailla jo ekan kerran. Ja ja ja ja.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt kun suurin uutuudenviehätys lienee karissut, niin kumman rattiin mieluummin istut? Isomman, väännökkäämmän, vanhemman loppuunajetun vai uudemman pienemmän, tehottomamman?

Miten noi nyt sisätiloiltaan käytännössä vertautuu? Paljon on A-Insignia saanut pyyhkeitä ulkomittoihin nähden pienistä sisätiloista, ja jotkut jopa sanoneet että K-Astrassa enemmän tilaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kysyt vaikeita. Jos pitää tavallista mutkasta maantietä ja kaupunkia ajaa, niin ottaisin varmaan Astran. Se on niin paljo kevyempi ajettava. Sit taas motarille ym. ottaisin Insignian, kun se on sellanen Saabbimainen juna. Astraa pitää ajaa suorallaki koko ajan hiukan, ja etenki rikesakkorajalla menevä motarimarssi on melko levotonta. Ja se on ollu alusta saakka. Muutenhan nää on aika samaa kastia, ei suurta eroa jos sitä 55 hp tehoeroa ei huomioi. Ja muistin virkistämiseks ajoin äsken Astralla...

En oo mittanauhalla vertaillu, mut Insignia on Astraa isompi. Takapenkille kun sovittaa turvaistuimen, kaukalon avopuolison, niin mä mahdun Inkkua ajaan "ihan kivasti", mut Astraa "kauppaan ja takasi". Toisaalta sama setti avo kuskin paikalla ja mä takana, niin Astraan saan itseni ängettyä jotenkuten mut Inkkuun en, kun molemmat jalat jää kuskin penkin taa.

Sit taas apukuskin penkin takana kun on istuin selkä menosuuntaan, niin Astras en mahdu pelkääjän paikalle mitenkään, XC90:ssä menin nippanappa kauppareissun ajaks mut Insignias taas ei mitään ongelmaa :D Tosin suurin syy on kojelaudan muotoilus.

Kontit on melko samaa kokoa. Koitan joku ilta mittailla. Et sanotaan nyt melko kovalla mutulla, et A Insignia ja K Astra on samaa kokoluokkaa matkustamon osalta. Siis kun puhutaan käytännöstä eikä vertailumitoista.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jos pitäisi veikata, niin arvelisin Insomnian takapenkin olevan korkeammalla lattiaa nähden kuin Astran. Jos näin on, niin istuma-asennosta tulee huomattavasti "lyhyempi" ja pystympi, jolloin samoihin tiloihin mahtuu ihan eri kokoinen ihminen.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja Cona »

Toi tavaratilan koko ja käytettävyys perhekäytössä on se avainjuttu ainakin itselle. Sen takia esim. Focus lähti kiertoon, kun rattaat ei menny tavaratilaan järkevästi.

Sisätilat yleensä Astra-Inssi luokissa riittää itselle, kun ei olla vaimon kanssa mitään hongankolistajia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin