NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Täs ei oo tasonsäätöä. En tiä johtuuko varustetasosta vai vuosimallista, jossain kyllä luki, että kaiketi vuosimallista. Tai sitte tähän on jo vaihdettu kovat jouset tilalle...

Ne tasonsäätöiskarit tuntuu hevostietotoimiston mukaan olevan vähä joka vehkees kallis ylläpitää, jos ei Citikan jousipalloja lasketa :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Ville K »

...paitsi Korean Chevrolet Captivassa. Nyt kymmenes vuosi alkuperäisillä iskareilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kymppi tullu täyteen tällä ruoskalla. Eli öljyjä Motonetistä...

Kuva

Tällä maatalouskoneella pääsi nyt maatalousluokkaan ton öljykannun suhteen. Ikävä on aikoja, jolloin 1 kpl 4l kannuja riitti... Noh, ton kaveriks 4l kannu vuoden päästä, niin saa toisenki vaihdon tehtyä. Teboilin mukaan kun tilavuus suodattimen kans on 6,8 l.

Ja joo. Haldexiin taas öljyt. Alkaa oleen jo hyvin lantrattu ton jälkeen :lol: Lompakko kiittää toisaalla, kun sain tarjouksen talvirenkaista. Ostan siis kaksi uutta, 350 e töineen, ja toiset kaksi saa olla ne 9 mm ja 1,5 v vanhat. Kalliimmaksi olisi tullut ostaa kierros halpoja kiinalaisia. Ja tän mammawagonin kyydis on ens talvena kaks kersaa, niin kai se saa olla turvallinen kulkupeli :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tänään oli huoltopäivä. Haldexiin vaihtu 5dl öljyä eli sitä on nyt kolmeen kertaan lantrattu. Edelleen tulee mustaa...

Kuva

Kuuluuko nois edes olla kirkkaat öljyt sen jälkeen, kun kytkin on kerran napannu kii? Sinänsä se ja sama, kun neliveto toimii ja öljy on halpaa. Vaikka 10tkm välein vaihtais/lantrais Haldexin öljyä...

Samalla kurkistin peräöljyt ja kyllä se kertoo karua kieltä nykyautoilusta. Proppu auki ja heti alko noro valumaan. Eli ei se kovin nopeesti vuoda... Liekö koskaan katottu sen öljyjä, vaikka koko murikka on öljypaskan peitos :roll: Onhan siinä kuitenki kova työ putsata proppu, sovittaa 13mm avain ja tsekata tilanne. Eikä oo edes moderneja suojamuoveja edes. Muistin virkistämiseks, niin perä oli lähes kuiva edellisellä kerralla kun vaihdoin öljyt...

Moottoriöljyjen suodatin oli kans ruhtinaallisen helppo, kun ei edes käsiä sotke. Eikä tarvi naputella ruuvaria suodattimen läpi. Eikä öljy valu edes vahingos kainaloon saakka.

Kuva

Modernit suojamuovikki on naurettavan helppoa ampua akkumopolla auki ja kii, ku ne on M10-pulteilla. Ei mitää leluja niinku Saabeis.

Nuukuus iski mullekki polttoainesuodattimen osalta. Viime talvena yks väliaikanen auto hyytymään pakkasilla ja suodattimen vaihto autto. Tästä valutin vain 7dl nestettä ulos. Eikö se periaattees saman asian aja, ku vesihän siä suodattimes jäätyy sit ku meno lakkaa? Toki voishan tähän uudenki suodattimen investoida, mut jos tää menee veronpalautuksien jälkeen myyntiin, niin ei millään jaksais.

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Sähän tyhjensit suodattimen "vedenerottimen", joten eikun kovaa ajoa vaan. Joskus aikoinaan Mazdan 626 dieselissä piti vedenerotin tyhjentää 5000 km välein, tosin taisin Delvacit vaihtaa sinne koneeseen samoilla väleillä, öljynvaihto 2kk välein, oli se hurjaa. Silloin ennen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos varmistuksesta. Tollasta epäilinki. Vanhas traktoriski on lasilieriön sisällä suodatin, niin eikö seki oo just sitä varte, et vedet voi valuttaa kun kerrostuu pohjalle? :D On nää nakunakut hienoja vehkeitä, vaikka Pakari näitä aina kirooki.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Vanhan koulun nakut ovat hyviä, nämä uudet ureanakut eivät enää niinkään...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Avopuolison vuosia kestänyt haave täyttyi, kun hän hankki koiraveräjän autoon. Normaalistihan niistä maksetaan sellasia summia, että köyhiä hirvittää, mutta hassunhauskassa Facebook-arvonnassa arpa osui kohdalle ja ainoat veräjästä koituvat kulut olivat tietoliikennekulujen (melko lähellä nollaa) lisäksi matkakulut Matkahuoltoon ja takaisin. Eli aika vähä, jopa Volvolla.

Kuva

Homma on selvästi tuotteistettu, kun mainostarrojen avulla naapurikin tietää, mistä veräjän saa ja Fazerin sinisellä kaiketi saa kohennettua mielialaa helpon asennuksen päätteeksi.

Kuva

Asennushan oli aika simppeli: laske tukijalka alas, joka siis kaiketi pysäyttää sen, että veräjä ei keikkaa alakautta ulos, ja ruuvaa yläosa kattoon. Helppoa!

Kuva

Kuva

Tämmösethän on hassunhauskasti myyty niin, että ohjeen mukaan asennukseen tarvitaan vain 5mm kuusiokolo ja 10mm kiintoavain. No totuushan ei ollut ihan niin, sillä kattokiinnikkeiden jengat olivat niin heikossa hapessa toisessa kiinnikkeessä, että kolmantena työkaluna hc olisi käyttänyt jenkarautaa ja tämmönen city-pelle käytti (muistaakseni) 17mm kiintoavainta. Valmistaja saa sen anteeksi, koska ilmainen.

Kiristys tapahtui tosiaan kiinalaisilla halpistyökaluilla. Kirosin heti ekassa pultissa, että olipa heikkoa paskarautaa, mutta sehän olikin kiinalainen Ryobi joka väänsi kiinalaisen halpissovitteen rikki :roll:

Kuva

No sen jälkeen otinki sitte kiinalaisen pikkuräikän, jolla väänsin sen kiinalaisen pultin poikki.

Kuva

Ainut työkalu kiintoavainten lisäksi, joka ei hajonnut, oli kiinalainen puukko, jolla leikkasin Volvon lattiamattoon viillot.

Kuva

Veräjä on nyt asennettu, sitä yhtä pulttia vaille, ja onhan se kieltämättä laatupeli. Pultin osalta se hajosi vasta kolmannella kiristyksellä. Ensin kiristin haassuun paikkaan, sitten oikeaan muuten, mutta piti vielä hienosäätää ja lopuksi vasta oikeaan. Ihan hyvä suoritus siltä halvimmalta kiinalaiselta pultilta apinamomentissa.

Vaikka listahinta onkin yli 500 €, on toi laatupeli. Ei teräviä kulmia, ei löysiä rämiseviä kohtia, oikein asennettuna niin tukeva, ettei se helpolla petä... Ensiksi kyllä kauhistelin hintaa, mutta kun hommaa miettii siltä kantilta, että ei noita saranoita, lukkoja jne ihan muutamalla kympillä osta ja koko paketti on tehty oikeasti siistiksi, niin ei sitä itte siihen hintaan viitsi parin harjoituskappaleen voimin tehdä. Toki toihan on bulkkikamasta askarreltua, eli noita tehtailemalla osien hinta lienee aika vähän ja suurin työ on sen ensimmäisen mallin "kehitys" per auto, mutta on siinä silti näpertelyä ja sovittelua. Hyvä veräjä, kunnes auto on myyty :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tuo veräjä kannattaa muistaa sulkea ennen takaluukun sulkemisyritystä, näyttäisi nimittäin avonaisena osuvan kivasti takalasiin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Olet oikeassa, etenkin kun tuossa on se jalusta melko vahva eli saranasta pitää antaa periksi, jos meinaa lasin säästää. Inhimillisiä virheitä kuitenkin vähentää se, että tuo kontin alaosa pitää ensin sulkea, joka toivottavasti on jo selkäytimessä eli ei edes yritän vain yläosaa sulkea :?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Talvi tulee, mutta ei yllätä.

Kuva

Lapsityövoiman avustamana Volvo sai talvirenkaat alle. On toi jännä auto, kun nastameteli on aika olematon. Okei, motarilla sakkorajalla ajellessa kuuluu, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Hiljasempi toi on nastoilla kuin Astra kesärenkailla, näin korvakuulolta heitettynä.

Kaksi rengasta kun oli uusia, niin sisäänajoin noi kevyesti ajamalla Nokia - Vantaa - Nokia reipasta marssivauhtia. On nyt nastat hakeutuneet koloihinsa ja mitä muita kriteerejä nyt olikaan...

Sillan kivat renkaat, että vaikka eivät testeissä nyt näemmä kärkikolmikossa olekaan, niin tukevat ajaa ja auto ei vetele minne sattuu. Ja eiköhän ne ihan hyvät ole, edessä kun on uudet ja takana uutta vastaavat. Paremmat kuin loppuun ajetut testivoittajat. Takana olevat vanhat hieman tärrästävät eli pitäs tasapainottaa. En tiä millases käytös tää aikasemmin on ollut, mutta sekä kesä- että talvirenkaat olivat tärrästävää sorttia. Jännä kuski, kun tollasia kestää.

Mittailin kesärenkaista 6-7 mm kulutuspintaa joka nurkasta. Eli ovat kuluneet tasaisesti. Vajaa 7 tkm ne pyörivät alla eli en nyt ensimmäisenä mene pyöränkulmia säädätyttämään.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Olen näkevinäni todellista laatua siellä Volvon ja pikku-apulaisen taustalla !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja Hiacen vai? Joo, 2007 toiselta omistajalta. Eka oli isäni ystävä ekat 17tkm tms ja ensihuolto sitte teetettiin ennen kauppaa isälleni :D Ja neliveto, tietenki :wink:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Hiljasempi toi on nastoilla kuin Astra kesärenkailla, näin korvakuulolta heitettynä.
Korvakuulo on (rengas)meluun voittamaton mittari. Riippumatta siitä mitä lehtien testit sanoo, korvakuulo on lopunviimeen ainoa, jolla on merkitystä,
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No se on kyllä täysin totta. Ja kai (uutena) tän hintaluokan auton olettaaki olevan hiljanen.

Eilen avopuoliso ilmotti hassusta äänestä. Tyhjäkäynnillä kauhea papatus. Konepelli auki ja moniurahihna eli omaa elämäänsä. Pikainen googletus, niin laturin vapaakytkinhän on muuttunut kiinteäksi hihnapyöräksi. Netti on täynnä juttua tästä tyyppiviasta. Vähän Trumppia lainaten, "all talk, no action". No Opelin huolto lamaannutti mut täysin eikä vesisade ja pimeä ilta auttanut. Vaivuin niin masennukseen, että meinasin jopa ostaa väliaikasen auton jotta voin sitte tuon vapaakytkimen korjata joskus kun on aikaa ja rahaa.

Noh, tetammi tua vitutustopicis vähä autto. Otin pekkaspäivän ja leuka rinnassa kohti pettymyksiä susipaskan Volvon saattamiseksi viimeiseen voiteluun ennen seuraavaa porsimus maximusta.

Aamu oli ankeutta täynnä. Jos auto ei tulekaan kuntoon... Kronologisesti päivä on mennyt näin:
07:01 tarhan pihassa, avopuoliso saattoi lapsen sisälle
07:30 TAYS
07:58 Biltema
08:00 Bilteman ovella jonossa
08:24 Motonet, kontissa Biltemasta ostettu vapaakytkin
09:11 Latela on katsottu loppuun ja kassan kautta ulos, kontissa tuote 80-4055 "MTX laturin työkalusarja"
09:35 testattu, että erikoistyökalu mahtuu laturin ja palkin väliin, laturia ei tarvitse irroittaa
10:09 auto käynnissä, kaikki ok

Taas kannatti vittuuntua turhasta. Onneksi negatiivinen asenne elämään on paljon antoisampaa kuin positiivinen, koska joskus voi yllättyä positiivisesti.

Työkalusarjahan tähän kamalaan tyyppivikaan on tämmönen

Kuva

Ja se sopii tosiaan laturia irrottamatta

Kuva

Eli pitkällä torxin näkösellä pidetään laturin akselista kiinni, mustalla holkilla ruuvataan hihnapyörä irti. Tietenki vasenkätisellä kierteellä, onneksi sen verran googlasin. Fiksu toki olis sen tulkannu siitä uudesta hihnapyörästäkin.

Kuva

Avaimet oli vähän sohlot rivitalo-olosuhteissa, mutta kyllä homma tuli hoidettua. Vasen kämmen vähän kipeä, kun kerran lipsahti. Oli melko piukas toi hihnapyörä :oops:

Siinä se akseli törröttää.

Kuva

Hihna takasi lenkilleen ja auto käyntiin. Tein itse ja säästin. Toimii.

Kuva

Rulla maksoi Biltemassa 39,90 € ja työkalut Motonetissä myös 39,90 €. Molempia saisi molemmista, mutta ajamalla kahden tiskin kautta säästin joitain kymmeniä euroja :wink:

Nyt kun Volvo on taas pelikunnossa, niin odottelen pyykkikoneen linkouksen loppuun ja lähden Metroautoon koeistumaan uutta Berlingoa. Vai mikä se Opelin versio olikaan :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin