NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Haha kiitos palautteesta, toivottavasti ei tartte joka viikko mennä Motonetin kautta hallille ruuvaamaan :)

Pajero on sit jo maasturi, täähän on vain farmari. Tuo ruovuttelukuvahan sen jo kertoo. Eli jarru pohjaan, kaasu pohjaan, jarru ylös. Neljä pyörää suttaa, mutta alkaa samalta kohtaa kaikki. Eli auto liikahti akselivälinsä verran ennenkö takapää alko vetään. Sehän on se Haldexin seuraava generaatio, joka vetää paikaltaan. Tää jumiutuessaan kaiketi sutii paikallaan etupyörillään kunnes polttoaine loppuu. Toki on tää silti talvella ja mettäautoteillä parempi kuin etuveto, kunhan ei pysähdy. Yli 2100 kg painava möhkö ei saves varmaan kummosesti lähde liikkeelle :lol:

Laitoin turvaistuimen taakse. Takapenkki on niin korkeella, että tukijalka piti asettaa maksimimittaan. Suuri plussa penkin kiskois olevista lenkeistä, johon remmit saa. Ei oo edes uudes Opelis semmosia, mut vanhois Saabeis on :)

Kuva

Huomatkaa puuttuva ikkunakatkasija.

Iso jenkkimarkkina-auto, etupenkille ei silti jää sen enempää tilaa mitä Astrassakaan.

Kuva

Takapenkki ei muutenkaan ole sen kummempi kuin Vectras. Pitkät jalat mahtuu mukavemmin kun penkki on korkeammalla, mutta pituus- ja leveyssuunnas ei mahtipontista eroa ole ja kuskin penkki täysin takana en mahdu herrojen riviin. Tonnaris mahdun...

Takakontti on kyl hervoton, siitä ei pääse mihinkää.

Kuva

Tosin kontti on niin korkealla, että pitää olla joku ramppi ettei koirat jysäyttele koko painolla etulonkille :roll:

Autohan oli halpa. Täynnä parkkipaikkakolhuja, kiveniskuja, korjauskelvottomat umpiot... Uusia saa kaupasta, kymppitonnilla tätä parempia, kymppitonnillaki voi saada tikittävän aikapommin...

Kuva

Kuva

Tupakkahan haisee hiukan. Toki auto on seissy. Jossei se verhoilupesurilla ja tuuletuksella lähde, niin pitää miettiä jatkoa. Halpa mikä halpa, toimivan nelivedon ja laatikkoremontin takia tän ostin.

Pitää varmaan kulmavaihteen, Haldexin ja perän öljyt vaihtaa. Muuten olis tarkotus vaan ajaa ja korjata tarvittaes.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja koistha »

JP_Vette kirjoitti: Tupakkahan haisee hiukan. Toki auto on seissy. Jossei se verhoilupesurilla ja tuuletuksella lähde, niin pitää miettiä jatkoa.
Tuon urakan jälkeen kun vielä pistäisit otsonointilaitteen pörisemään, niin eiköhän hajuille tulisi kyytiä.

Mulla oli 90-luvun alussa auto, jonka edellinen/alkuperäinen omistaja oli ilmiselvästi tupakoinut. Hajua ei juurikaan ollut kuin sadepäivän jälkeen mutta kun sitä tupakan tervaa (?/tms) löytyi tiivistyneenä joka ainoan matkustamosta löytyneen palkin päältä tahmakerroksena niin ihmekös, että tuota "tuoksua" oli.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Kun antaa pikku kolhut ja käytönjäljet anteeksi ja katsoo isoa kuvaa kuten tässä tapauksessa hyvällä tuurilla asiallisesti remontoidut ja taas tovin kestävät nelivetosysteemi ja laatikko, saattaa saada soivan pelin hyvinkin edullisesti. Mulla oli vähän sama idea tuon Priuksen kanssa, ulkokuoressa aika paljon sanomista, mutta muuten tuntuu toimivan moitteettomasti ja hinta oli suorastaan halpa, niin mikä ettei.
Menikö mulla ohi, vaan paljonko tuolla on kilometrejä takana ?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

429 tkm

Ja juu, tehdyt remontit merkkaa kun mikään ei tollasia kilometrejä mee remontoimatta. Etenki noi öljynvaihtovapaat laatikot tuntuu olevan nois 200 tkm ja remonttiin nettikeskustelujen ja nettiauton mukaan :lol: Nelivedon remonteista ei oo tietoa, mut eikö nois vaihdeta kulmavaihde, holkki ja haldex-pumppu 100 tkm välein :lol: Tosin onko se niin, et kulmavaihteesta menee laakerit, eli voihan sen vain laakeroida eikä vaihtaa koko 2500 € klönttiä kerralla? Ja haldex-pumppu maksaa vaa 200-300 €, eli sinänsä pieni kulu.

Tupakan osalta olen optimistinen, mutta jos siä on kessuteltu 15 vuotta, niin taitaa terva olla aika syvällä verhoilujen sisällä... Toisaalta koko auto olis sit ruskehtava sisältä (ellei oo pesty jo). Kohtahan tuo selviää.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kiinnostava ketju! Kiinnosti se C-Vectrakin, mutta tähän voi varata jo popcornit.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Meinaat ettei Göteborgin möhköfantti kestä käyttöä? :D

Viuhkasuuttimet <3

Kuva

Tulee mieleen ajat 10 vuotta sitten, kun tälläkin foorumilla noita porukka kyseli tonnareihinsa :)

250 km takana ja viäki toimii. Hain Motonetistä lukollisen tankin korkin, kun tuo luukun lukko ei toimi. Voi olla ihan standardilla ovimoottorilukolla, en tiä eikä oikeen kiinnosta edes selvittää... Avain on ihan ok ratkasu.

Tankates auto näytti 800 km till tom tank ja nyt 200 km myöhemmin näyttää 600 km. Ehkä se on realistinen sit. Mut ei ennusteta sen pohjalta viä mitää...

Semmonen huomio takatiloista, et avopuolison olles mun takana saa kuskin jakkara olla täysin takana. Ihan jees vaihtelua, ettei tarvi enää ajaa polvet kojelautaa vaste.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onnittelut herraskaisen ostoksen johdosta. Saitko ihan punkkua kaupantekijäisiksi? :lol:

Meno on varmaan mukavan-letkeän-laiskanpulskeaa eli jousitus on juuri sopiva keväisen Suomen kuoppaisille teille?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

JP_Vette kirjoitti:
250 km takana ja viäki toimii. Hain Motonetistä lukollisen tankin korkin, kun tuo luukun lukko ei toimi. Voi olla ihan standardilla ovimoottorilukolla, en tiä eikä oikeen kiinnosta edes selvittää...
Varmaan vuodet ja kilsat on voineet tehdä tehtävänsä, mutta tossa bensatankissa on toimiessaankin jokusen minuutin viive verrattuna ovilukkoihin, ilmeisesti tarkoitus mahdollistaa tankkaaminen ovet lukossa.
Tomppa & Saabit myyty :(
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Joo, tarpeeks juntti autokauppa kun on kyseessä, niin saa Virosta tuotua punkkua kaupantekijäisenä. Sitä en tiä onko se rouvalle anteeksipyyntönä rahojen hassaamisesta vai itse ostajalle suruun :D

Jousitus on aika jees. Tosin uudet iskarit on edes ja takana, niin ei mikään lulla.

^Saab-foorumi on hyvä. Lukossahan se luukku nyt oli kun pihalla kävin :lol: Mut onhan se fiksua, kun auton jäädes palvelutankkaukseen voi ovet lukita ja nauttia jäätelön terassilla eikä palvelusluokan väki tule kröhisemään aateliselle, että ei pysty tankkaamaan :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eka tankillinen takana. 711km, ajotietokoneen mukaan 7,1l/100km ja laskimella laskettu 8,66l/100km. Ysiin tähtäsin henkisesti.

Ajo oli aika tyypillistä nurkka-ajoa, motaria ja valtatietä. Ei överiä kumpaankaan suuntaan. Huomionarvoista on, että Vectras ei toiminu ilmastointi, joka tuo jonkun laskuopin mukaan litran etumatkan tähän verrattuna. Ja nyt on ajettu vain helteellä.

Vectran toteutunu oli 5,74l/100km eli tää vie tällä näkymää karkeesti kolme litraa enemmän. Kuukaudessa ajetaan 3tkm, eli polttoainelisä on sitte 120€/kk. Verot tietty on enemmän ja vakuutukset, rengaskulut kaikki. Eli ainaki 200€/kk enemmän. Maksais sillä jo pätkää Prius plussasta :lol: Tila-auto seki on, toki ei neliveto eikä yhtä juppi :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Melkoset on heitot ajotietokoneessa 8O.

No, onko se noin muuten paljon mukavampi ja hiljaisempi kuin Ooppeli?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei tää Vectran rinnalla paljo kummempi ole. Renkaat toki vaikuttaa aika paljo, mut hihaheittona yhtä hiljanen ja yhtä suoraan kulkee. Sillain vaikea arvioida paremmin kun Vectras oli nastat viä tällä viikolla ja ulkolämpötilan noustua puhallin huusi täysillä koko ajan vrt Volvon toimiva ilmastointi puhallin pienellä teholla. Mut Vectra meni nastoillaki ihan sukkasillaan ja niin menee tää Volvoki kesärenkailla :D

Sellanen huomio, että iskareihin ja jousiin oli kaks kuittia ilman tarkennusta autosta. Kuka muka vaihtaa ne parin viikon välein? Eilen motarilla istuin takapenkillä muksun kans ja kaks koiraa kontis, eli pitkälle yli 200 kg kuormaa b-pilarin takana, niin aika heijausta oli. Yks on tietty se iskarien hinta, eli lienevät jotain halvinta shittiä, jos nyt ylinpäätänsä on vaihdettu. Nivomatit ne ei oo ja käsittääkseni ne tuli muutenki vasta myöhemmin (tää on 2003).

Yritin kaivaa peräöljyjen ja kulmavaihteen öljyjen speksejä ja jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin Jenkeis moottoriöljyjen huoltoväli on 12 tkm (mailit oli viereises sarakkees) ja tääl Euroopas se onki 20 tkm. Samaa shittiä kuin tos Astras, et 30 tkm Eurooopas ja kaikkialla muualla 15 tkm. Ei vissiin jenkit harrasta long lifeä tai sit heitä ei vain kuseteta.

Eilen kattelin taas nestepinnat koneesta. Moottoriöljyn taso oli sen verran laskenu, että pikasella arviolla taso on laskenu minimiin ~10 tkm kohdalla. Eli tällä näkymää ei tarvi lisätä vaihtovälillä.

Kaivoin myös ne huoltokuitit uudestaan esiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Eli oli turbiiniki vaihdettu. Porsimus maximus, kun vedet menny laatikkoon. Onko toi kallista vai ei on sitte suhteellinen käsite. Maksaa ne kaksoismassapyörien vaihdokki teetettynä lähes vastaavan summan uudempiin autoihin (kaverin 2011 tms V70 makso ~2500 €). Muistuttaa kyllä siitä, että tonnin ruoskat on kivoja, kun ne malttaa paalata ison rempan iskies :roll:

Sehän tos on parasta, et öljynvaihtohommat yleensä laiminlyödään ja mieltäisin ton remonttisuman tilanteen nollaamiseksi. Eli mun aikana laatikkoon ei kyl tarvi öljyjä vaihtaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pelkkiä positiivisia yllätyksiä! Ardic toimii, metelin säestämänä, mut toimi kuitenki. Hetken pöhötyksen jälkeen lämpöviisariki nousi todisteena:

Kuva

Se on varma merkki, että auto on pakko hävittää ennen talvea :mrgreen: Mulla ei oo lämppäriä, miksi muillakaan saisi olla?

Avainki tuli jo tänään postis. Melko nopeaa, kun ottaa huomioon, että tilasin sen ööö tiistaina? Ylimääränen nappiki tuli kaupantekijäisenä, toki piirilevys ei oo mikrokytkintä sille.

Kuva

Kunnon palikkatesti ton kokoaminen. Ensin laitoin jousen ampumaan avaimen kiinni, sen jälkeen jousta piti kääntää 180 astetta oikeaan kiristysvaraan, sen jälkeen viä unohtu ajonestosiru. Eli kolme kokoamista.

Kuva

Kokoamisen alkuvaiheessa huomasin jo, että edellinen oli koonnut avaimen väärin. Kuten minäkin. Eli stilettijousia on vain yksi, ei kahta kuten oletin. Eli tavallaan turhaan tilasin uuden avaimen, sillä pikaliima olisi ajanu saman asian. Toki pikaliimatuubi maksaa saman mitä toi uusi kuori, mutta kauanko toi kiinakuorikaan jaksaa kestää vääntöä ilman pikaliiman apua? Noh, niin tai näin, näillä mennään. Ja eipä oo kulahtanu avain.

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ruovuttelutestit jatkuu. Nyt oli lentävä lähtö.

Kuva

Eli tää kulkee sekä lennosta että paikaltaan akselimitan verran ennen takavetoa. Mainoksis puhutaan 1/x osaa renkaan kehästä jne, mut ei kyl päde tähän. Onko sit ominaisuus vai paineanturi väsyny. Siitäki netis kirjotellaan. Ei se kyl olis kallis vaihtaa :roll:

Radioki on Saabille sukua. Näyttö näyttää välillä hassuja pikseleitä. Luunappi korjaa tilanteen :mrgreen:

Tänään ängin grilliä takakonttiin, ja ei tää ny mikää hervoton auto ole... Iso toki, mutta ei jäätävän iso.

Kuva

Palatakseni noihin umpioihin

Kuva

Liikennemerkit ja opastaulut valaistuu ylös asti näin hämärällä ajelles. Jäätävä määrä hajavaloa 8O Uudet halpisumpiot maksaa satasen kpl, pitää sellaset tilata ennen syksyä. En ymmärrä miten noilla on saanu leiman. Jonne viä laittais ledit noihin, niin vastaantulevien tuska olis taattu.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mten leveä toi grilli on? Meinaan vaan että se todennäköisesti mahtuis ranskalaiseen kirahvinkuljettimeen poikittain, pystyssä ja penkkejä kaatamatta :mrgreen:

Oks toi muuten Landmannin grilli? Näyttää kovin tutulta vehkeeltä.

Tosta ruovuttelusta tuli mieleen, että eihän se taka-akselin veto ala välttämättä vasta kun alkaa hiekalla sutimaan. Vetoa voi olla jo aiemmin, mutta ei sutimisen määrin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin