NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Se tarkeneminen 1.9:ssä perustuu toki puhtaasti Eberin pöhinään ajon aikana. Kyllä ilman tulisi vilu jo pikkupakkasilla.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Onneksi noin puolessa myynnissä olevista autoista on se Eberi paskana . Ilmeisesti aika herkästi vikaantuva ja suht kalliisti korjattava vehje.
Löytyy toki (rikkinäisenä) tuosta Vectrastakin. Onneksi se nyt kumminkin lämpenee ilmankin.
Löytyy toki (rikkinäisenä) tuosta Vectrastakin. Onneksi se nyt kumminkin lämpenee ilmankin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Se riippuu tietenkin pakkasista, keulan tukkimisesta/tukkimattomuudesta ja ajosyklistä paljonko siitä tarkenemisesta menee Eberin lukuun.Tuli aikanaan kokeiltua Eberin sulake irrotettuna 18 asteen pakkasella hidasta kaupunkipyörittelyä ja moottoritieajoa sillä ajatuksella, että katsotaan mihin lämpöihin koneen puhti riittää noilla keleillä ilman lisälämmitintä.
Maantiellä lämmöt nousi siis 80 asteeseen, hitaassa kaupunkiajossa jäätiin alle, mutta ei sentään alle 70 asteen. Koko ajan kabiinissa riitti lämpöä ihan hyvin, myös siis hitaassa ajossa kun koneen lämmöt lähenteli 70 astetta. Eli ei siihen tarkenemiseen ihan heti Eberiä tarvitse, mutta neulan vaaka-asentoon sitäkin useammin.
Koneen lämmöt muuten nousi normaaleiksi kun otti ACC:n pois päältä tai kytki sisäilman kierron päälle, eli kabiinin lämmittämiseen se lämpö sieltä koneesta pääasiassa karkasi.
Tämä ei tietenkään ollut vielä mikään 40 asteen pakkastesti, mutta sellaiseen ei itsellä ole näillä leveysasteilla tarvettakaan. Tuo 18 astetta pakkastakin on lounaisrannikolla kohtalaisen harvinainen saavutus.
Maantiellä lämmöt nousi siis 80 asteeseen, hitaassa kaupunkiajossa jäätiin alle, mutta ei sentään alle 70 asteen. Koko ajan kabiinissa riitti lämpöä ihan hyvin, myös siis hitaassa ajossa kun koneen lämmöt lähenteli 70 astetta. Eli ei siihen tarkenemiseen ihan heti Eberiä tarvitse, mutta neulan vaaka-asentoon sitäkin useammin.
Koneen lämmöt muuten nousi normaaleiksi kun otti ACC:n pois päältä tai kytki sisäilman kierron päälle, eli kabiinin lämmittämiseen se lämpö sieltä koneesta pääasiassa karkasi.
Tämä ei tietenkään ollut vielä mikään 40 asteen pakkastesti, mutta sellaiseen ei itsellä ole näillä leveysasteilla tarvettakaan. Tuo 18 astetta pakkastakin on lounaisrannikolla kohtalaisen harvinainen saavutus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Ei tässä nyt kauheen hätäsiä ratkasuja tehdä. Ei ole aikaa. Illat on kiireisiä, viikonloppuisin on kissanristiäisiä jne. Ja jos auto menee kaupaksi, niin pitäs asap saada uusi tilalle.
Uusi auto houkuttaisi kovasti "parilla sataa per kk", mutta ongelmahan on se, että avopuolisolla ei oo töitä kuin syksyyn saakka ja omaki työmaa loppuu syksyllä 2019, eikä raha ja riskinottokyky ei riitä kahteen velka-autoon. Jos avopuoliso vakinaistetaan määräaikasen päätteeksi tai sen aikana, niin luultavasti kärry vaihtuu.
Sinälläähän perheen autotilanne on helppo, että minä käytännössä maksan auton ja avopuoliso vain ajaa sillä. Eikä hän ole kovin vaativa, eli tällanen 400 tkm tuupattu on hänen mielestään loistava. Lisäksi hän on nuukempi kuin minä, eli hän kannustaa edulliseen vaihtoehtoon (siksi kuluja laskenkin uusi vs. ritsa).
1.9 saa ainaki Opelin listoilla myös sähkövastuksella lämmityskanavassa. Saabeissa ei taida olla? Se hönkii lämpöä yhtä nopsaa kuin Webastokin sillä kokemuksella, mitä isäni autoa olen ajanut. Ja toki muutaman kilowatin (?) vastus vetää ampeerejakin laturilta siinä määrin, että nostaahan se koneen kuormaakin ja sitä kautta edesauttaa lämpiämistä Ei se toki Webastoa korvaa, mutta olettaisin sen olevan luotettavampi ja ennen kaikkea halvempi korjata.
Webastojen korjaus on kallista teetettynä, mutta käsittääkseni ne ovat aika yksinkertaisia kamppeita. Pääpiirteissään vika on puhaltimessa, hehkussa tai "sukassa". Ja osat ovat halpoja. Toki huollot varmaan tykkäävät myydä uuden yksikön ja tuntivelotuskin on asennuksissa enemmän kuin duunarin nettopalkka... Mutta sinänsä jos löytää "helmen" auton jota on tarkoitus pitää, niin edes teetetty 500 € remontti ei ole autoilussa iso kustannus mukavuudesta ja oletuksesta, että se sitte pelaa muutaman talven.
Ja joo. Se ilta kun lämmitys ei pelannut, oli koneen lämmöt nätisti 85 astetta parkissa ja vauhdissa. Eli kyllä se vaikuttaa
Uusi auto houkuttaisi kovasti "parilla sataa per kk", mutta ongelmahan on se, että avopuolisolla ei oo töitä kuin syksyyn saakka ja omaki työmaa loppuu syksyllä 2019, eikä raha ja riskinottokyky ei riitä kahteen velka-autoon. Jos avopuoliso vakinaistetaan määräaikasen päätteeksi tai sen aikana, niin luultavasti kärry vaihtuu.
Sinälläähän perheen autotilanne on helppo, että minä käytännössä maksan auton ja avopuoliso vain ajaa sillä. Eikä hän ole kovin vaativa, eli tällanen 400 tkm tuupattu on hänen mielestään loistava. Lisäksi hän on nuukempi kuin minä, eli hän kannustaa edulliseen vaihtoehtoon (siksi kuluja laskenkin uusi vs. ritsa).
1.9 saa ainaki Opelin listoilla myös sähkövastuksella lämmityskanavassa. Saabeissa ei taida olla? Se hönkii lämpöä yhtä nopsaa kuin Webastokin sillä kokemuksella, mitä isäni autoa olen ajanut. Ja toki muutaman kilowatin (?) vastus vetää ampeerejakin laturilta siinä määrin, että nostaahan se koneen kuormaakin ja sitä kautta edesauttaa lämpiämistä Ei se toki Webastoa korvaa, mutta olettaisin sen olevan luotettavampi ja ennen kaikkea halvempi korjata.
Webastojen korjaus on kallista teetettynä, mutta käsittääkseni ne ovat aika yksinkertaisia kamppeita. Pääpiirteissään vika on puhaltimessa, hehkussa tai "sukassa". Ja osat ovat halpoja. Toki huollot varmaan tykkäävät myydä uuden yksikön ja tuntivelotuskin on asennuksissa enemmän kuin duunarin nettopalkka... Mutta sinänsä jos löytää "helmen" auton jota on tarkoitus pitää, niin edes teetetty 500 € remontti ei ole autoilussa iso kustannus mukavuudesta ja oletuksesta, että se sitte pelaa muutaman talven.
Ja joo. Se ilta kun lämmitys ei pelannut, oli koneen lämmöt nätisti 85 astetta parkissa ja vauhdissa. Eli kyllä se vaikuttaa
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Mielenkiintoista pohdintaa taas.
Webaston, Eberin jne käyttöikä on lähtökohtaisesti noin 5 vuotta. Sen jälkeen kaikki on plussaa. Huoltamisessa on variaatioita ihan samalla lailla kun on autojen kohdalla yleensäkin. Merkkiliike vaihtaa uusia kokonaisuuksia ja joku nyrkkipaja korjaa. Itse osathan on kohtuullisen edullisia.
Webaston, Eberin jne käyttöikä on lähtökohtaisesti noin 5 vuotta. Sen jälkeen kaikki on plussaa. Huoltamisessa on variaatioita ihan samalla lailla kun on autojen kohdalla yleensäkin. Merkkiliike vaihtaa uusia kokonaisuuksia ja joku nyrkkipaja korjaa. Itse osathan on kohtuullisen edullisia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Kyl tuol 1.9:llä on näillä alle kahdenkympin pakkasten kanssa pärjännyt ilman eberiä. Puskurin alaosa peitettynä tosin.
Itellä kolmessa autossa ollut eberi joista yksi toimi pari vuotta kunnes siitäkin aivot kuoli.
Webastoja ollut kolme joista kaikki toimivat koko omistusajan.
Jos joskus raaskii jälkiasenteisena jonkun laittaa niin arvannette kumman valitsen...
Itellä kolmessa autossa ollut eberi joista yksi toimi pari vuotta kunnes siitäkin aivot kuoli.
Webastoja ollut kolme joista kaikki toimivat koko omistusajan.
Jos joskus raaskii jälkiasenteisena jonkun laittaa niin arvannette kumman valitsen...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Tyydytettyäni sisäisen ekonomini kaivamalla Opelin rahoitustarjouksen tietoja ja laskettuani nitä auki tuonne JP_Vetten toiseen Opel-ketjuun kaivan naftaliinista sisäisen insinöörini ja lasken auki sitä miten paljon 1.9 dieselmoottorista pitäisi irrota energiaa lämmityslaitteen käyttöön.
Jos eSID2:n näyttämiä tietoja on uskominen, vaatii loppuunajettu Saab 100 km/h tasaisessa moottoritieajossa moottoritehoa n. 30 hv, mikä on n. 22 kW. Tällaisessa ajossa kulutus on käytännössä noin 5,5 litraa sadalla kilometrillä, eli 5,5 litraa tunnissa, kun kerran satasta ajetaan.
Dieselin energiasisältö on noin 10 kWh/litra, joten moottoriin juotetaan tunnin aikana noin 55 kWh energiaa. Koska auto vaatii sen n. 22 kW tehoa kulkeakseen ja voittaakseen voimansiirron häviöt ym, tunnin aikana (100 km matkalla) auton liikuttamiseen kuluu n. 22 kWh energiaa, eli 40 % juotetun polttoaineen energiasisällöstä. 28 kWh energiasta menee johonkin muuhun.
Se johonkin muuhun on valoon, ääneen ja lämpöön, kaikkeen siihen mikä ei vie autoa eteenpäin. Autossa on siis 28 kilowatin yhdistetty lämpöpatteri+valaisinpatteri+äänilähde. Jos nyt laskee että auton valoihin ja ääniin menee korkeintaan 1 kW, niin meille jää vielä 27 kW lämpötehoa. Tästä iso osa menee pakokaasujen kanssa pihalle, vuotaa moottoritilasta ja pakoputkesta ulkoilmaan jne. Silti siitä luulisi riittävän aika monta kilowattia sen kabiinin lämmittämiseen. Meinaan on tuollaisen isohkon omakotitalon öljykattilan normaali teho sellaiset 20 kW ja sillä pysyy yli 200 neliötä omakotitaloa lämpimänä paukkupakkasillakin.
Näin ollen laskelmat tukevat sitä väitettä, että koneesta kyllä riittää lämpöä, kunhan se osattaisiin ohjata talviaikaan oikeaan paikkaan. Kesäkuumalla haaste on tietenkin toisensuuntainen, mikä aiheuttaa suunnittelijoille vähän päänvaivaa.
Jos eSID2:n näyttämiä tietoja on uskominen, vaatii loppuunajettu Saab 100 km/h tasaisessa moottoritieajossa moottoritehoa n. 30 hv, mikä on n. 22 kW. Tällaisessa ajossa kulutus on käytännössä noin 5,5 litraa sadalla kilometrillä, eli 5,5 litraa tunnissa, kun kerran satasta ajetaan.
Dieselin energiasisältö on noin 10 kWh/litra, joten moottoriin juotetaan tunnin aikana noin 55 kWh energiaa. Koska auto vaatii sen n. 22 kW tehoa kulkeakseen ja voittaakseen voimansiirron häviöt ym, tunnin aikana (100 km matkalla) auton liikuttamiseen kuluu n. 22 kWh energiaa, eli 40 % juotetun polttoaineen energiasisällöstä. 28 kWh energiasta menee johonkin muuhun.
Se johonkin muuhun on valoon, ääneen ja lämpöön, kaikkeen siihen mikä ei vie autoa eteenpäin. Autossa on siis 28 kilowatin yhdistetty lämpöpatteri+valaisinpatteri+äänilähde. Jos nyt laskee että auton valoihin ja ääniin menee korkeintaan 1 kW, niin meille jää vielä 27 kW lämpötehoa. Tästä iso osa menee pakokaasujen kanssa pihalle, vuotaa moottoritilasta ja pakoputkesta ulkoilmaan jne. Silti siitä luulisi riittävän aika monta kilowattia sen kabiinin lämmittämiseen. Meinaan on tuollaisen isohkon omakotitalon öljykattilan normaali teho sellaiset 20 kW ja sillä pysyy yli 200 neliötä omakotitaloa lämpimänä paukkupakkasillakin.
Näin ollen laskelmat tukevat sitä väitettä, että koneesta kyllä riittää lämpöä, kunhan se osattaisiin ohjata talviaikaan oikeaan paikkaan. Kesäkuumalla haaste on tietenkin toisensuuntainen, mikä aiheuttaa suunnittelijoille vähän päänvaivaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Kaikki tollanen laskenta pitäis kieltää. Tähän saakka on ylistetty kuinka Saabeissa on lämmin, mutta sillä on myös hintansa, niin nyt se on sitten loppu. Yhtään enempää (käytännössä) ei lämpöä tuota Saab kuin muukaan saman verran kuluttava ruoska
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Jos tuo 22kW kuorma on eSIDin tiedoista, niin eiköhän siinä ole mukana ne valot ja äänet ja jopa persgrillit, koska niiden voima tulee samalta kampuralta kuin itse liike ja ainoa mitä eSID voi arpoa, taitaa olla juurikin kampuran kuorma. Vai voisiko se saada automaatilta kuormatietoa vielä moottorin jälkeenkin? Sehän voi ehkä olla...AZP kirjoitti:Jos eSID2:n näyttämiä tietoja on uskominen, vaatii loppuunajettu Saab 100 km/h tasaisessa moottoritieajossa moottoritehoa n. 30 hv, mikä on n. 22 kW.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Joo kyllähän siinä on periaatteessa nuo mukana kun tarkemmin asiaa ajattelee. Tieto perustuu käsittääkseni ihan ilmamäärien laskentaan, eli moottorin teoreettisesti tuottamaan tehoon kyseisellä hetkellä. Eli laskelmia voi siten korjata ehkä sillä 1 kW:lla vielä jos haluaa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Jaah, onkohan tuo TTID sitten oleellisesti huonompi lämpeämään / tuottamaan lämpöä, vai olenko vaan mukavuudenhaluisempi, mutta kyllä aika äkkiä on tehnyt mieli se Eberin sulake laittaa paikalleen, kun lämpötila on laskenut nollan alapuolelle.
Sitä vertaa ei valitettavasti löydy harrastuneisuutta, että alkaisin vapaaehtoisesti testata -18:ssa ajoa ilman Eberiä. Härvelin äänimaailmassa on kyllä ollut havaittavissa merkkejä siitä, että ensi talvena ehkä pääsee jo kokeilemaan (tai korjaamaan).
Sitä vertaa ei valitettavasti löydy harrastuneisuutta, että alkaisin vapaaehtoisesti testata -18:ssa ajoa ilman Eberiä. Härvelin äänimaailmassa on kyllä ollut havaittavissa merkkejä siitä, että ensi talvena ehkä pääsee jo kokeilemaan (tai korjaamaan).
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Tällainen kommentti tuli jcarlsonilta kolmisen viikkoa sitten toisessa ketjussa:
Mutta sitten kun lämmöt on saatu ylös, niin kyllä sitä kohtalaisen hyvin riittää lämpöä ohjaamossakin vaikka koneen lämmöt jäisivätkin alle 80 asteen.
Ehkä kyse on ennemmin siitä, että Eberi kyllä nopeuttaa sitä lämpötilan nousua merkittävästi. Eli sinänsä ymmärrän sen halun laittaa se sulake paikallen kun kelit kylmenee. Vaihtoehtona jos on ajella karvalakki päässä puoli tuntia odotellen lämmön tulemista tai lämmin puhallus 10 min ajon jälkeen, niin valinta on aika selväjcarlson kirjoitti:TTiD on paremmin toteutettu nestekierto kuin 1-turboisissa Z19DTH/Z19DT, pysyy paremmin lämmöt pakkasella. Noissa ei pysy ilman eberin apua tai keulan tukkimista normaalissa kun on vähänkin enemmän pakkasta.
Mutta sitten kun lämmöt on saatu ylös, niin kyllä sitä kohtalaisen hyvin riittää lämpöä ohjaamossakin vaikka koneen lämmöt jäisivätkin alle 80 asteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Niin se esid teholukema perustuu vääntömomenttitietoon ja kierroslukuun väylästä. Momentinlaskenta dieselissä on syöttömäärään pohjautuva ja 40-45% on aika tyypillinen dieselmoottorin hyötysuhde optimialueellaan. Loppujakaumasta sen verran että bensakoneessa menee isompi osuus häviöistä pakokaasun lämpöön mutta dieselissä kitkahäviöt ja apulaitteet (railpumppu) puolestaan hukkaavat suhteessa enemmän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Tänään tuli ajeltua puolisen tuntia maantietä ja motaria, vauhtia 80-100 km/h. Sen perään muutama kilsa hidasta kaupunkipyörittelyä. Kun lämmöt oli saatu ylös, niin ne pysyi koko reissun 79-86 välillä, eli Eberi ei osallistunut lämmittämiseen. Ulkolämpötila -11 astetta, ACC pyynti 21 asteessa (apuna kyllä kirkas auringonpaiste) ja auton keulassa ei mitään tukkeita. Että kyllä tuosta koneesta kohtalaisilla pakkasilla lämpöä riittää lämpötilan ylläpitämiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Automaatti todennäköisesti pitää paremmin lämmöt kaupunkiajossa kuin manuaali koska turbiinin luisto tuottaa tehokkaasti lämpöä joka sitten siirtyy lootan öljynjäähdytyksen kautta muuhun kiertoon. Manuaali piti kaupunkiajossa huonommin lämmöt yllä kuin maantiellä vaikka ajoviimaa on jälkimmäisessä selvästi enemmän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com