NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

JP_Vette kirjoitti:
Varastoon jäi talvirenkaat, joiden markkina-arvoksi ravistan hihasta 250 €.
Just kerkesin projektiin kirjoitella, että 16” talvirenkaat lähtee itsellä hakuun. Löytykö heti! Vakoilin ekasta postauksesta, että voisi osua speksiin. Roiski viestillä niin jutellaan lisää :)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tilaihmeen testailu vaan jatkuu. Yli 2m Ikean pakkaus menee heittämällä kyytiin. Berlingon tiloista en tiä, mut ihan jees tääki, toki minä en mahdu kuskin paikalle...

Kuva

Perhe jäi nauttimaan Ikean antimista ja minä tein fiilistelyreissun isän harrastehalliin. Vanhat hyvät ajat tulee mieleen, kun pääsee rassaan loppuun tuupattua paskaa kyynärpäitä myöte öljymoskas. Huomatkaa roikkuvat käsijarruvaijerit ja "helpos" paikas oleva varapyörä.

Kuva

Illan puuhalistahan oli voimansiirtolinjan öljynvaihtohuolto pl. vaihdelaatikko, kun se on vajaa vuosi sitte ollu palasina. Eli turhaa hommaa sen osalta.

Haldex löytyi nopeasti, mutta en keksinyt miten kartaani lähtee irti. Noi laipan pultit avasin ja alta paljastu nivel, mut siihen tyssäs. Hyvä vinkki otetaan vastaan tai muuten menee Coltille hoitoon :lol:

Kuva

Se Haldex nyt jäi sit jäähylle ja katse kiinnittyi perään. Hikoilee kuin pieni sika helteellä. Olisko huohotin tukos? Tyhjennysproppua ei ole, mutta imin vajaa 2dl tummaa kuraa tarkastuspropusta. Tilalle mahtui uutta Motoxin mineraalitököttiä n. 7dl, mikä pitiki :roll: Ei vissiin oo paljo tohon panostettu ja taisi ylinpäätänsä tarkistuski unohtua edellisiltä omistajilta. Tein sitte ajolenkin ja toinen vaihto viä perään.

Kuva

Noh, perän kautta kulmavaihteelle. Sama homma vain yksi proppu.

Kuva

Pinta oli kondikses ja öljyjen väri ok. Toki täähän on ollu irti kaiketi laatikon remppaamisis.

Vaikka Haldexin suodatin jäi vaihtamatta, päätin imasta öljyä tarkastuspropusta pois ja uutta tilalle. Ehkä desi tuli ulos mustanharmaata kuraa.

Kuva

Ja inan enemmän uutta tilalle. Väristä päätellen pitää huoltaa asap. Ei toi huolletulta vaikuta, vaikka toimiiki.

Yöllä kotiin ajelles palaneet polttimot pisti silmään. Tuskin on intoa korjata, mut ompa tiedos.

Kuva

Kuva

Kevennyksenä viä kuva juuri katsastetun auton taka-akselin puslasta.

Kuva

Muilta osin auto tuntuu edelleen pelaavan ihan ok. Ainut vika 300km koeajon jälkeen on vitutus palata 14 vuotta nuoremman Astran rattiin...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli onko Volvotkin vähän samassa asemassa kuin Toyotat, joita ei leimakonttorilla edes tarkasteta? Tässä taannoin näin juuri kyseisellä viikolla kehujen kanssa katsastetun avensiksen nosturilla. Kun itse vilkaisin auton alle, löysin alle puolessa minuutissa jo 3 hylkäykseen johtavaa syytä. Yksi niistä jopa mielestäni ajokiellon arvoinen... Tulin pois auton alta koska alkoi ketuttamaan niin raskaasti..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin siis leimahan on vain laillisen ajon salliva muodollisuus. Ei leimatulla autolla ole mitään tekemistä auton teknisen kunnon kanssa. Rahat pois ja paskat takasi tien päälle.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joku oikosulkuasentaja on tehnyt itse ja oletettavasti säästänyt.

Kuva

Oikeassa reunassa on sininen valo lisävalojen napissa. Kun pitkät on päällä, siitä naksuttelemalla valo syttyy ja sanmuu ja ohjautuu pitkien mukaan. Se säästö? Hälyttimen poiskytkentänappiin syttyy oranssi valo sinisen tahdis. Ja hälytin ei ohjekirjan ohjeilla sammu napista :roll: No periaattees hälytin ei kai mene päälle, kun ovet lukittee tiirikalla wanhaan malliin, joten se siitä ongelmasta käytännön tasolla.

Itsekin säästin. Ottanu päähän rekisterikilven räminä ja tänään noston pihasta sopivan murskeen palan kilven ja aluspellin väliin. Halpa ja hyvä ranetus.

Kuva

Umpiot täs on kauheet ja ennenkö tilaan tarvikeshittiä alle 200€/pari, ajattelin kokeilla josko neljäs kerta toden sanoisi. Eli kahdet umpiot olen itse kiillottanut ja yhdet kiillotuttanut alan liikkeessä, ja aina lopputulos on ollut mallia yhtä tyhjän kanssa. Työelämässä mulla on ollut periaate, että mua ei samasta asiasta kahdesti kuseteta, mut tähän umpionhinkkauskusetukseen lankesin jo neljännen kerran.

Niin tai näin. Volvos umpiot lähtee nätisti irti, eli sai pesuhuonees tehdä eikä heltees selkäänsä särkeä. Eli kaksi klipua...

Kuva

Ne ylös, umpio eteen ja di-kaseteista tutti liitin irti. Helppoa? On. Järkevää? On. Miksi muilla merkeillä ei ole näin? Eos.

Kuva

Tällä kertaa skippasin valmissarjojen minihiomatyynyt ja otin ronskisti käyttöön vesihiomapaperit 600 - 1000 - 2000. Kämmenellä vähä isompi työalue kuin peukalon kokosella söpöllä tyynyllä.

Kuva

Minityynyistä käytin kuitenki kaks viimestä stagea ennen suojalitkuja. Ja tietty kiillotustahnaa.

Kuva

Lopputulos on muuten ok, mutta etenki oikeas umpios on sisältä päin tms kulahtanu alue suoraan lähivalon keilas. Ei tätä taikatahnat korjaa, pitää ostaa uus umpio. Tai ainaki "lasi". Ei vasenkaan priima ole, mutta ihan ok.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

En jaksanu kiillottaa priimaks, kun syksyllä viimestää noi on pakko uusia. Mutta sellanen 19,15€ hukkainvestointi tällä kertaa. ~10% uusien tarvikevalojen hinnasta. Turha säästää vääräs paikas.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Paranihan nuo kuiten silminnähtävästi! Money well spent!
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No yleishabitus joo, mut pelkääjän lähivalon valokeila edelleen on sumea. Leikkaa varmasti valotehoa ja toisaalta myös aiheuttaa hajavaloa. Eli ei hyvä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No nyt se hajos.

Kuva

Nimittäin tankkausluukun jousiklipsu murtu muovista. Noh, tuli sille lukolliselle korkille käyttöä taas, kun tuo aukeaa kovas vauhdis.

Kuva

Moottoriöljynki taso on jo minimin ja maksimin puoles välis. Ajettu kuitenki jo 4300 km, eli kympin vaihtovälillä pitää tällä menolla lisätä :( Ei oo Saabin veronen. Tai edes Opelin 8O

Kulutus on 8,43 l/100km. Jos hankkis tyyliin etuvetosen V70 tomaatilla, niin se veis ehkä 2 l vähemmän. Tällä ajotahdilla siis säästö olisi 84 €/kk ja verois sit inan viä päälle. Rahaa seki, mut yhtäkkiseltään ei kauhean paha tää möhkö kuluiltaan.

Muilta osin fiilis on se, että tää on tappotylsä auto. Astralla säästäis tän ajois satasen kuus polttoainetta ja 60 € veroja, joten periaattees vois kyllä jonku modernimman kattella. Toisaalta nykyisellä suunnitelmataloudellani maksan tän velan pois joulukuun alussa, joten en sit tiä miksi ostaa taas kalliimpi romu tilalle. Ehkä pitäis ostaa priimakuntonen viirufemma, automaatti+TTiD tietenki. Tai lasikattonen Berlingo :lol:

Toisaalta eilenki avopuoliso otti kaverinsa koiria mukaan mettälenkille. Ei taida moneen autoon mahtua neljää rhodesialaista kerralla konttiin. Edes Berlingoon.

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Onneksi ei ole kallis vika tuo luukku: https://m.motonet.fi/fi/tuote/296303
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No ei kyl ole hirveästi premium-lisää 8O
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:..nykyisellä suunnitelmataloudellani maksan tän velan pois joulukuun alussa, joten en sit tiä miksi ostaa taas kalliimpi romu tilalle. Ehkä pitäis ostaa priimakuntonen viirufemma, automaatti+TTiD tietenki. Tai lasikattonen Berlingo :lol:
Ajoitushan olis loistava, joulukuussa olis varmaan saatavilla jo uusi Berlingo. Ja ilman modutoppiahan sitä ei kannata ottaa, jos ei pidä korkeaa peltilaatikkoa jotenkin viihtyisänä.
JP_Vette kirjoitti: Ei taida moneen autoon mahtua neljää rhodesialaista kerralla konttiin. Edes Berlingoon.
Jos mahtuu Volvoon, niin mahtuu myös Berlingoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Niin ja nythän meillä on kuva neljästä koiran kokoisesta koirasta citymaasturin väitetysti isossa tavaratilassa mutta luukku on auki. Kuva samoista elikoista kyytissä ja luukku kiinni kiitos niin uskotaan että kontti on rinnastettavissa Berlingoon :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Berlingossa on sitä korkeutta, fiksuin pinota siinä koirat päällekkäin. Sillein ne mahtuu sinne.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On tullut näemmä tavaksi käydä päivittäin Motonetissa. Huoh. Noh näin siinä pihalla tämmösen namun

Kuva

Täytyy kyllä myöntää, että jos noi "mulla on rahaa ostaa paskaa -Lazerit" pudottaa pois keulalta ja laittais tilalle jotkut oikeat lisävalot, niin karjarauta ja astinraudat sopii aika hienosti tommoseen korotettuun farkkuun. En tiä uskaltaako tähän autoon tilata eBaystä vastaavia, saattais tulla kotona sanomista :lol: Ja toisaalta on sille rahalle muutaki käyttöä...

Noh tuosta Volvosta tuli mieleen, että se polttoaineluukun jousi on edelleen ostamatta. Huikea 6,9 € sijoitus.

Kuva

Tuollanenhan on helppo vaihtaa, kun vanha vain kammetaan pois ja uusi painellaan tilalle. Lukkotapit noissa klipsuissa viimeistelee asennuksen. Ja pessimistisen ja realistisen asennushengen saa hankittua lukemalla pussin päältä varaosatoimittajan: Pro Parts Sweden :roll:

Noh, pessimisti ei pettynyt. Toi Pro Parts Swedenin jousi on tehty vähä venäläisellä toleranssilla, vaikka nimestä ei niin voisi päätellä. Eihän se jousi sovi tohon kokonaisuuteen.

Kuva

Nopea vertaus Völvön originaaliosaan kertoo sen, että Pro Parts Sweden on samaa paskaa mitä Saabienki kans on tullut jo todettua.

Kuva

Kuva

Hyvin se orkkisjousi passaa tohon paskatarvikkeeseen. Eli ei hätää sen osalta.

Kuva

Niihin venäläisen toleranssin (tiukkoihin) reikiin on sitte päistään snadisti litis olevat tapit, jokka ei myöskään mun käsittelytaidoilla sovi. Eli reikiä piti puolen millin matkalta sorvata, jotta niihin nyt sopi vähällä väkivallalla noi tapit.

Kuva

Kuva

Ja se olis niinku hänessä.

Kuva

Nyt sitte kun on laadukasta ja hyvin sopivaa Pro Parts Sweden -paskaa tässä autossa, niin saa olla varma, että ens kerralla ei hajoa pelkkä jousen kiinnitys vaan koko luukku tippuu motarille. Sitte ei selviä enää 6,9 € tarvikeosalla, vaan saa ostaaa koko luukun ja samalla viä maalata sen oikeaan väriin.

Muoviklipsut on ihan jees, mutta kyllä ne Saabin kaksi pulttia vastaavassa osassa ovat selvästi ihan ylimitoitettua, koska ne on liian helppo vaihtaa nopeasti ja ne tuskin myöskään pakkasessa murtuvat paskaksi. Jopa Renault Meganen muoviluukku on pultilla kii, eikä tällänen lelu :oops:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Onneksi kehitys kehittyy näissäkin:
Kuva
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin