NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Juu totta. Ja jos nyt "huijataan" tätä auton hintaa, niin avossahan on muutaman tonnin ajetut renkaat + vanteet alla, jotka väistyy 18" Hirschien tieltä. Ja romuauton vierellä on pinos yhdet 17" Saabin vanteet, jokka kans tähän sopii. Eli tavallaan jos siirrän ne avon vanteet, niin eihän siitä "kulua" ole, sillä uusien renkaiden hinta tulee tiliöityä avon alle, jossa ei kustannuksia seurata
Lopputulema rivien välistä on kuitenkin se, että Vectraan paasatulla rahalla lyhentäis vuoden päivät (tai kuukaudet) hinnat alkaen -autoa (C1, Yaris ym). Eli onko se uusi sittenkään niin kallis. Toisaalta Vectra on 13 vuotta vanha paska, mutta silti autona ihan eri mitä vaikka se pakasta vedetty C1. Eikä meillä tietenkään C1 tulisikaan kyseeseen, koska koirat, mutta kyllähän sillä kakaraa tarhaan ja itseään töihin kuskaa siinä missä isommallaki.
Lopputulema rivien välistä on kuitenkin se, että Vectraan paasatulla rahalla lyhentäis vuoden päivät (tai kuukaudet) hinnat alkaen -autoa (C1, Yaris ym). Eli onko se uusi sittenkään niin kallis. Toisaalta Vectra on 13 vuotta vanha paska, mutta silti autona ihan eri mitä vaikka se pakasta vedetty C1. Eikä meillä tietenkään C1 tulisikaan kyseeseen, koska koirat, mutta kyllähän sillä kakaraa tarhaan ja itseään töihin kuskaa siinä missä isommallaki.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
^Tuolla pyörityksellä saat myös ne vanhat renkaat käyttöön eivätkä jää ikääntymään turhaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Ihan oikea pointti tuoki. Täytyy varmaa kattella 3PMSF-renkaat avoon, jos tulee joskus lähdettyä talvipotkuihin tms... Ei tietty tähän liity mitenkää, mut kunhan hölötän.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Vaihdoin sen akun nyt vihdoin ja viimein. Samalla nuuhkein, että polttoainevuoto on taas alkanut. Ehkä pakkanen kovettaa o-renkaan tms...
En sitte tiä oliko sähkövikaa vai pakkasneste jääs, mut lämmintä ei enää tule. Mut hei, lämmöt on tasasen 85 mittaris!
Starttailin uudestaan ja uudestaan ja räpläilin säätimiä, mut ei toimi. Lämppärin letkuihinkaa ei polta sormia, mikä viittais jäätymiseen. Kotipihas sit kuitenki alko pelaan... Noh, meen huomenna tällä töihin nii saan mitattua pakkasnesteen. Paree ois, et tulee lämmintä koko työmatkan ajan Toivon siis akun vaihtoon liittyvää sähköbugia.
En edes yritä edesauttaa auton toimintaa säteilylämmittimellä, vaa vein suosiolla Astran töpselipaikalle. Kelpaa paremman puoliskon sit istua nahkapenkille, ku sisälämppäri on huutanu 4h...
En sitte tiä oliko sähkövikaa vai pakkasneste jääs, mut lämmintä ei enää tule. Mut hei, lämmöt on tasasen 85 mittaris!
Starttailin uudestaan ja uudestaan ja räpläilin säätimiä, mut ei toimi. Lämppärin letkuihinkaa ei polta sormia, mikä viittais jäätymiseen. Kotipihas sit kuitenki alko pelaan... Noh, meen huomenna tällä töihin nii saan mitattua pakkasnesteen. Paree ois, et tulee lämmintä koko työmatkan ajan Toivon siis akun vaihtoon liittyvää sähköbugia.
En edes yritä edesauttaa auton toimintaa säteilylämmittimellä, vaa vein suosiolla Astran töpselipaikalle. Kelpaa paremman puoliskon sit istua nahkapenkille, ku sisälämppäri on huutanu 4h...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Kun kakkosautosta ja sen kustannuksista on tämän otsikon alla puhuttu, niin kerrottakoot että juuri valmistuneen esimerkin (kaverin auto) mukaan vaihdettaessa uudesta Qashqaista toiseen samanlaiseen 2,5v pidolla ja pienillä kilometreillä (kaksin talvirenkain ja kahdella pikkuhuollolla) tekee 185eur kk. Ei sisällä mahdollisia rahoituskustannuksia.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Ei paha. Etenki ku rahotuskulujen nykymuodin mukaan hinta on niidenkin kanssa sit alle 200e/kk... Mut on se silti kivas -25 ulkolämmös miettiä mikä lämppäriä vaivaa
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
-24 pakkasta ja ilman roikkaa käyntiin. Muutamaa kilsaa myöhemmin alko lehmän hönkäys lämmityskanavista, eli eilinen vika oli varmaan bitti poikittain akun vaihdon takia. Muuten kyllä lähti niinku palmun alta.
Muuten tuo nyky-dieselillä ajo on ihan oma lajinsa. Nokialta Häijään Nesteelle saakka eikä lämpömittari ollu näyttänyt mitään elonmerkkejä. Kopissa kyllä tarkeni, kun kaiketi kaikki koneen hukkalämpö ja Webaston hönkäys puskettiin sinne. Siinä kohtaa puutuin ilmastointiautomatiikan säätöihin hieman, jotta vehkeet saa armoa.
Pian tuon jälkeen mittari varovasti kurkisteli pohjasta välillä nousten viisarin leveyden verran ja taas laskien pohjalle. N. 50 km myöhemmin lämpöviisari ylitti 80 asteen rajan nousten aina 85 saakka vaikka ulkolämpötilakin oli välillä -27,5. Oikeasti, vmp. Dieselien ongelmaksi tuota ei voi sanoa, koska Opelin 2.2 TiD lämpesi ilman Webastoakin paremmin ja kulutus on about sama. Vika on tossa Fiatissa.
En aina yhdy ihan 1:1 Pakarin mielipiteisiin, mutta on nää dieselit vaa ihan p*rseestä. Saabin valurautalohkon kun lyö tulille, voi auton jättää tyhjäkäynnille pihaan ja mennä ite isolle hädälle vessaan. Toimenpiteen jälkeen kabiinissa on +30 ja flekti hönkii kylmää ilmaa konetilaan. Se on talviautoilua, ei tällanen leikkiminen. Toki sen verran olen niillä valurautalohko-Saabeilla ajanut, että osaan laskea sille talvinautinnolle hinnan eikä siitä sen enempää.
Muuten näin yleisesti noita Fordin egoboostejaki on ollu jo jonkin aikaa markkinoilla. Ja myös Opelin litrasia. Täytyy alkaa vakavasti pohtimaan vallan siirtymistä kolmepyttysiin bensasuoraruuttiin, kun niitten €/km on kilpailukykyinen dieselin kanssa eikä niissä tartte istua karvahattu pääs pakkasella. Ei kukaan tarttis Vectraa 16 kk leimalla?
Muuten tuo nyky-dieselillä ajo on ihan oma lajinsa. Nokialta Häijään Nesteelle saakka eikä lämpömittari ollu näyttänyt mitään elonmerkkejä. Kopissa kyllä tarkeni, kun kaiketi kaikki koneen hukkalämpö ja Webaston hönkäys puskettiin sinne. Siinä kohtaa puutuin ilmastointiautomatiikan säätöihin hieman, jotta vehkeet saa armoa.
Pian tuon jälkeen mittari varovasti kurkisteli pohjasta välillä nousten viisarin leveyden verran ja taas laskien pohjalle. N. 50 km myöhemmin lämpöviisari ylitti 80 asteen rajan nousten aina 85 saakka vaikka ulkolämpötilakin oli välillä -27,5. Oikeasti, vmp. Dieselien ongelmaksi tuota ei voi sanoa, koska Opelin 2.2 TiD lämpesi ilman Webastoakin paremmin ja kulutus on about sama. Vika on tossa Fiatissa.
En aina yhdy ihan 1:1 Pakarin mielipiteisiin, mutta on nää dieselit vaa ihan p*rseestä. Saabin valurautalohkon kun lyö tulille, voi auton jättää tyhjäkäynnille pihaan ja mennä ite isolle hädälle vessaan. Toimenpiteen jälkeen kabiinissa on +30 ja flekti hönkii kylmää ilmaa konetilaan. Se on talviautoilua, ei tällanen leikkiminen. Toki sen verran olen niillä valurautalohko-Saabeilla ajanut, että osaan laskea sille talvinautinnolle hinnan eikä siitä sen enempää.
Muuten näin yleisesti noita Fordin egoboostejaki on ollu jo jonkin aikaa markkinoilla. Ja myös Opelin litrasia. Täytyy alkaa vakavasti pohtimaan vallan siirtymistä kolmepyttysiin bensasuoraruuttiin, kun niitten €/km on kilpailukykyinen dieselin kanssa eikä niissä tartte istua karvahattu pääs pakkasella. Ei kukaan tarttis Vectraa 16 kk leimalla?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Pääsin tutustumaan JTD:n jäähdytysputkistoon silloin kun loppuunajetussa tuli ahdin ajettua loppuun ja joutui vaihtojumppaan. Siinä koneen etupuolella menee poikittain useampia jäähdytysputkia ja letkuja ja termariinkin tulee luokkaa neljä syöttöä tai lähtöä. En ole sen tarkemmin tuon koneen vesikiertoon tutustunut että olisin selvittänyt mihin kaikkiin paikkoihin nuo lukuisat putket sitä vettä oikein kuskaavat, ja kun ahtimessakaan ei kierrä vesi niin täytyy ihmetellä että mihin niitä kaikkia putkia siinä oikein tarvitaan.
Tarinan pointti on kuitenkin se, että siinä menee eristämättä ja lohkosta irti putkea ja letkua joissa riittää sitä pinta-alaa luovuttaa lämmitysvedestä lämpöä konetilaan. Uskoisin että tässä on yksi syy siihen että kyseisen koneen lämmöt ei oikein jaksa kovemmilla pakkasilla nousta kunnolla, vaikka termostaatti on vielä kiinni ja periaatteessa jäähdytysjärjestelmässä kaikki kunnossa. Itse en kärsi Saabissa kylmyydestä, kun käytän Eberiä ahkeraan esilämmittämiseen, kotoa ja nykyisin myös töistä lähden lämpimästä tallista, ajomatkat on kohtalaisen lyhyitä ja muutenkin täällä suomen Rivieralla on nuo talvilämpötilat inhimillisemmät kuin napapiirillä. Jos olisi tarve parantaa lämmitystä, niin harkitsisin noiden esillä olevien jäähdytysputkien eristämistä konetilassa.
TM:ssä testattiin jo joitain vuosia sitten näitä lämmityslaitteita ja moottorien kykyä tuottaa (hukka)lämpöä lämmitystarkoituksiin. Nykyautoissa kun selitys on ollut että taloudellisuuden vastapuolena sitä lämpöä ei enää synny yhtä paljon kuin ennen, koskien sekä bensa- että dieselkoneita. En muista miten tuota testasivat mutta muistan että johtopäätös oli se, että turha syyttää taloudellisuutta, hukkalämpöä syntyy edelleen ihan riittämiin, mutta moottorien, jäähdytysjärjestelmien ja lämmityslaitteiden kokonaissuunnittelu on niin hanurista että se hukkalämpö menee oikeasti hukkaan eikä sinne lämmityslaitteeseen, jonne sen toivoisi päätyvän.
Peittoa vaan maskin eteen niin se kyllä auttaa. Saabissa riitti pelkän puskuriaukkojen peittäminen niin alkoi kummasti lämmöt nousta nopeammin ja pysyä mittari vaakasuorassa, kun pakkaset yltää näihin tämän viikon lukemiin.
Tarinan pointti on kuitenkin se, että siinä menee eristämättä ja lohkosta irti putkea ja letkua joissa riittää sitä pinta-alaa luovuttaa lämmitysvedestä lämpöä konetilaan. Uskoisin että tässä on yksi syy siihen että kyseisen koneen lämmöt ei oikein jaksa kovemmilla pakkasilla nousta kunnolla, vaikka termostaatti on vielä kiinni ja periaatteessa jäähdytysjärjestelmässä kaikki kunnossa. Itse en kärsi Saabissa kylmyydestä, kun käytän Eberiä ahkeraan esilämmittämiseen, kotoa ja nykyisin myös töistä lähden lämpimästä tallista, ajomatkat on kohtalaisen lyhyitä ja muutenkin täällä suomen Rivieralla on nuo talvilämpötilat inhimillisemmät kuin napapiirillä. Jos olisi tarve parantaa lämmitystä, niin harkitsisin noiden esillä olevien jäähdytysputkien eristämistä konetilassa.
TM:ssä testattiin jo joitain vuosia sitten näitä lämmityslaitteita ja moottorien kykyä tuottaa (hukka)lämpöä lämmitystarkoituksiin. Nykyautoissa kun selitys on ollut että taloudellisuuden vastapuolena sitä lämpöä ei enää synny yhtä paljon kuin ennen, koskien sekä bensa- että dieselkoneita. En muista miten tuota testasivat mutta muistan että johtopäätös oli se, että turha syyttää taloudellisuutta, hukkalämpöä syntyy edelleen ihan riittämiin, mutta moottorien, jäähdytysjärjestelmien ja lämmityslaitteiden kokonaissuunnittelu on niin hanurista että se hukkalämpö menee oikeasti hukkaan eikä sinne lämmityslaitteeseen, jonne sen toivoisi päätyvän.
Peittoa vaan maskin eteen niin se kyllä auttaa. Saabissa riitti pelkän puskuriaukkojen peittäminen niin alkoi kummasti lämmöt nousta nopeammin ja pysyä mittari vaakasuorassa, kun pakkaset yltää näihin tämän viikon lukemiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Juuri näinhän se on, että hukkalämpöä syntyy kyllä mutta se pitäisi saada siirtymään oikeaan paikkaan. Uudemmissa moottoreissa jopa pysäytetään sen takia lohkon vesikierto kylmänä.
Tuo sama vaivaa 5-pyttyisiäkin JTD-moottoreita, ei ole suunniteltu pohjoisen oloihin vesikierron osalta. Toisaalta niin kauan kun sisällä riittää lämmintä niin suotta stressata moottorin lämmöistä. Ei se siitä mihinkään hajoa vaikka kävisikin vähän viileämpänä.
Tuo sama vaivaa 5-pyttyisiäkin JTD-moottoreita, ei ole suunniteltu pohjoisen oloihin vesikierron osalta. Toisaalta niin kauan kun sisällä riittää lämmintä niin suotta stressata moottorin lämmöistä. Ei se siitä mihinkään hajoa vaikka kävisikin vähän viileämpänä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Mulla on hyvä vertailukohde Oldsmobilessa. Moottori ja vaihteisto painaa sen noin 400 kiloa, moottoritilaa ei ole mitenkään eristetty viimalta tai muutenkaan koneen päällä ei ole mitään kansia, äänieristeitä tai muita elementtejä jotka rajoittaisivat lämmön pääsyä moottorista ulkoilmaan. Siitäkin huolimatta kun ajan viileällä syyskelillä auton tallista ulos, käyn sulkemassa tallin ovet ja ajan kotiportilta sellaiset 500 metriä, niin lämmöt on normaalitasolla ja termari aukeaa.
Mutta kun kulutus on 25 litraa satasella eikä liikuteltavana ole juurikaan sen suurempaa massaa kuin Saabissa, niin jonnekinhan se polttoaineen tuottama lämpö täytyy mennä
Mutta kun kulutus on 25 litraa satasella eikä liikuteltavana ole juurikaan sen suurempaa massaa kuin Saabissa, niin jonnekinhan se polttoaineen tuottama lämpö täytyy mennä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Tuos Astras kans mun mielestä muutetaan/stopataan vesikiertoa. Jostain mainoksesta olin niin lukevinani. Ei ehkä ihan Oldsin veroinen, mutta T7-Saabin (R4, ei V6) löi reilun 20 asteen pakkasella tulille Kaarinan Littoisissa/Untolassa/Lähteenmäessä ja siitä jolkotteli kohti Auranlaaksoa, niin lämmintä tuli ennen ABC:tä (4km?) ja termari aukes heti ohikulkutiellä (kilometri pari lisää). Ei sekää huono ole... T7 V6 oli vieläki nopeampi lämpenemään, mutta termarin aukasua en koskaan seurannut.
Hain roskalavan vierestä muovinpalasen syyläripaketin eteen.
Onko Saabeis yhtä hyvä ja helppo paikka viimasuojalle? Ei taida olla Meinasin aluksi korkeampaa, mutta isäni Transiitissa oli vuonna miekka ja kirves vastaava ja sen sai motaritykityksellä nostamaan reippaasti lämpöjä kovallaki pakkasella. Jos peittää maskin, niin flekti edelleen imee ilmaa syylärin läpi, mutta tuohan blokkaa todella tehokkaasti kaiken... Katotaan kuinka toimii.
Siinä samalla ilmesty uusi valo kojetauluun.
Oon jo alusta saakka katsellut, että paisarissa on vettä lämpösenäki alle minimin, mutta en ole jaksanut nähdä vaivaa siitä. Ehkä kylmä ilma sai jonku haperon kumitiivisteen vuotamaan tms tuota lisää.
Hain pakkasnestettä kaupasta, jossa ei myydä kaljaa, Veikkauksen tuotteita eikä Tom of Finland -postimerkkejä. Saatoin sisimmässäni kirota tuon romun aika syvälle, en Valhallaan, vaan johki muualle. Siitä taisin saada rangaistuksen kun rattilukko ei meinannut millään aueta vaan koko paska meinas jäädä sinne uskovaisten parkkipaikalle. Pari minuuttia renklattuani lähti pelaamaan. Oli taas niitä hetkiä, että oli vähällä etten ottanu kuvia ja koko paska chättiautoon. Mun inhorealistinen näkemys on jo pitkään ollut se, että kaikki käytetyt autot on paskoja ja niistä pitää vaan koittaa valkata se vähiten paska, eikä se ole tän jälkeen muuttunut. Eli vika on autoissa, ei Saabeissa.
Ai niin. Webasto on toiminut moitteetta jo pitkään. Nyt sekään ei enää savuta eikä pöhötä. Eilen illalla se viimeksi käynnistyi, mutta tänäänkään pakkasnestereissulla ei käynnistynyt matkalla kauppaan eikä matkalla kaupasta työmaalle. Ihana varuste.
Hain roskalavan vierestä muovinpalasen syyläripaketin eteen.
Onko Saabeis yhtä hyvä ja helppo paikka viimasuojalle? Ei taida olla Meinasin aluksi korkeampaa, mutta isäni Transiitissa oli vuonna miekka ja kirves vastaava ja sen sai motaritykityksellä nostamaan reippaasti lämpöjä kovallaki pakkasella. Jos peittää maskin, niin flekti edelleen imee ilmaa syylärin läpi, mutta tuohan blokkaa todella tehokkaasti kaiken... Katotaan kuinka toimii.
Siinä samalla ilmesty uusi valo kojetauluun.
Oon jo alusta saakka katsellut, että paisarissa on vettä lämpösenäki alle minimin, mutta en ole jaksanut nähdä vaivaa siitä. Ehkä kylmä ilma sai jonku haperon kumitiivisteen vuotamaan tms tuota lisää.
Hain pakkasnestettä kaupasta, jossa ei myydä kaljaa, Veikkauksen tuotteita eikä Tom of Finland -postimerkkejä. Saatoin sisimmässäni kirota tuon romun aika syvälle, en Valhallaan, vaan johki muualle. Siitä taisin saada rangaistuksen kun rattilukko ei meinannut millään aueta vaan koko paska meinas jäädä sinne uskovaisten parkkipaikalle. Pari minuuttia renklattuani lähti pelaamaan. Oli taas niitä hetkiä, että oli vähällä etten ottanu kuvia ja koko paska chättiautoon. Mun inhorealistinen näkemys on jo pitkään ollut se, että kaikki käytetyt autot on paskoja ja niistä pitää vaan koittaa valkata se vähiten paska, eikä se ole tän jälkeen muuttunut. Eli vika on autoissa, ei Saabeissa.
Ai niin. Webasto on toiminut moitteetta jo pitkään. Nyt sekään ei enää savuta eikä pöhötä. Eilen illalla se viimeksi käynnistyi, mutta tänäänkään pakkasnestereissulla ei käynnistynyt matkalla kauppaan eikä matkalla kaupasta työmaalle. Ihana varuste.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Siellä tuntuu tunnelma tiivistyvän sitä mukaan kun lämpötila laskee. Aistin mahdollisuuden äkkinäisiinkin ratkaisuihin
Mutta allekirjoitan kyllä nuo lämpökommentit sen osalta, että dieselit ovat kiusa ihmiselle. Camryssa kun ikkunat skrabaa ja ohjastaa auton 100m pihatieltä isolle tielle, alkaa lämpöä pukata jo havaittavasti, 4-5 kilsan jälkeen voi alkaa heitellä hanskoja ja pipoa takapenkille. Kaupunkiin päästessä autossa voisi vaikka saunoa. Enkä ole vielä edes kokeillut, miten lämpiää, jos laittaa pyynnit kattoon, sama 21 astetta on ollut taulussa alusta saakka ja hyvin riittää.
Ensi viikolla päästään kunnon testiin, luvattiiin sellaisia lukuja tänne eteläänkin, että harvoin näkee, bonuksena vielä, että ei enää päivällä auringossa lämpene 7-8 miinusasteeseen, vaan pitelee -18 päivälläkin. Emmä kyllä jaksais missään Lapissa asua, kylymä ei oo ihmiselle hyväksi. Eikä lompakolle.
Mutta allekirjoitan kyllä nuo lämpökommentit sen osalta, että dieselit ovat kiusa ihmiselle. Camryssa kun ikkunat skrabaa ja ohjastaa auton 100m pihatieltä isolle tielle, alkaa lämpöä pukata jo havaittavasti, 4-5 kilsan jälkeen voi alkaa heitellä hanskoja ja pipoa takapenkille. Kaupunkiin päästessä autossa voisi vaikka saunoa. Enkä ole vielä edes kokeillut, miten lämpiää, jos laittaa pyynnit kattoon, sama 21 astetta on ollut taulussa alusta saakka ja hyvin riittää.
Ensi viikolla päästään kunnon testiin, luvattiiin sellaisia lukuja tänne eteläänkin, että harvoin näkee, bonuksena vielä, että ei enää päivällä auringossa lämpene 7-8 miinusasteeseen, vaan pitelee -18 päivälläkin. Emmä kyllä jaksais missään Lapissa asua, kylymä ei oo ihmiselle hyväksi. Eikä lompakolle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Voin lohduttaa dieselistejä sillä, että saksalaisen ökyauton (eli yli 10v ikäisen 3-sarjan bemarin) kipinäsytytteinen jonokuutonen tarjoilee lämpöä varsin kivasti. Täähän on juurikin niin öky, että vesipumppu on sähköinen ja täysin logiikkaohjattu, eli vesikiertoa hallitaan sähköaivon toimesta kohtuu tarkasti, mutta myönnettävän asiallisesti. Pumpun runko tosin on valmistettu unobtainiumista ja siivet adamantiumista, minkä ansiosta marmoritiski löytää sille vaatimattoman 550e hintalapun, mutta kestäähän se tyypillisesti 150-200tkm. Tää ei myöskään kolise eikä havaittavasti tärise, mutta vastineeksi kulutuslukema tuppaa sitten alkamaan seiskalla tai jopa kasilla. Elämä on valintoja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Harkinnu Ooppelin seuraajaksi tuolla pikkudieselillä olevaa Saabia, mutta näinköhän se olis tän ketjun perusteella sittenkään hyvä valinta Kuusamon talveen :S.
Tuo 2.2 on tosiaan suht koht lämmin, vaikka hikimaja-Tonnariin ei paranekaan alkaa vertailemaan .
Tuo 2.2 on tosiaan suht koht lämmin, vaikka hikimaja-Tonnariin ei paranekaan alkaa vertailemaan .
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli
Kyllä 1.9 Saabissakin tarkenee, mutta jos viisarin pieni roikkuminen aiheuttaa allergisen reaktion eikä suostu periaatteesta keulalle mitään virittelemään, niin sitten en Lapin sydänpakkasiin välttämättä suosittele. Saabissa siis lämppäri kuitenkin sen verran tehokas, että siitä keskikonsolin pyörylöistä pystyy kovilla pakkasilla säätämään moottorinlämpömittarin asentoa
Ja omat kokemukset rajoittuu kyllä vain tuonne -25 ... -27 -asteen tienoille, että Siperian opit on vielä käymättä
edit: kirjoitusvirheen korjailua
Ja omat kokemukset rajoittuu kyllä vain tuonne -25 ... -27 -asteen tienoille, että Siperian opit on vielä käymättä
edit: kirjoitusvirheen korjailua
Viimeksi muokannut AZP, Su Helmi 25, 2018 10:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K