NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

A20DTH eli 2.0 diesel 160 hv.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jarrujen kitinä paljastui (taas mukamas yllätyksenä) jarrupalojen kulumisvaroittimeksi. Ulkopuolen paloissa on kyllä puoli senttiä pintaa, mutta krohina sen paljastaa... Talvi kun on tulossa ja jarrupalojen vaihto yleensä kestää sen viidestä kymmeneen minuuttia per nurkka, niin ajelin landelle tekemään täsmäiskun sopivasti ilta-aikaan. Aeron jarrupaloja kun ei ollut Motonetissä saatavilla, niin piti tyytyä Vectoriin :D

Kuva

Rengas irti ja aika pianhan se selvisi, miksi jarrut on loppu vaikka palassa on pintaa... Huomaa myös toispuoleisesti kulunut levy.

Kuva

Alempi liuku jumissa. Tuollainen pienen pieni reikä kumissa.

Kuva

Kuva

Ja kuten arvata saattaa, niin eihän mulla tietenkään ole uusia liukujen kumeja :twisted: Noh, putsailin mömmöt pois ja laitoin vesivaseliiniä. Jos se sit siä auttais kesärengaskauteen saakka :roll:

Toista puolta avatessa siellä oli samaa vaivaa.

Kuva

Ensin tietty hellästi naputtelin ja kääntelin.

Kuva

Lopulta piti hakea isä avuksi. Hän hakkasi parin kilon pikkulekalla ja mä pyöritin mutterimopolla samaan aikaan. Peruspaskaa autoremonttia, eihän tässä mitään uutta ja ihmeellistä, tai edes yllättävää, ole.

Kuva

Noih.

Kuva

Jos pelkääjän puolella oli pieni reikä ja alkava jumitus, niin tällä puolella oli kumi käytännössä poikki ja totaalijumi.

Kuva

Pakko oli tehdä tällekin puolelle sama ranetus eli vesivaseliinilla kohti talvea ja keväällä sitten uusi yritys. Toki noiden kumituttien vaihto on aika pieni homma vaikka parkkiksella hoitaa, mutta kun tuntuu, että edes sille pikkuhommalle ei ole enää nykyisin aikaa :(

Sillain operaatio oli aika kivuton, että hallista halliin paloi aikaa n. 1 h 45 min, vaikka puoleen tuntiin tähtäsin.

Sitten vain auto alas ja kohti talvea. Jotta keväällä saa avata paikat levyjen ja kumien uusimiseksi.

Kuva

Illan päätteeksi oli melkonen tatti ottas, mutta ehkä Karvian yötaivaalla nähdyt revontulet hieman kompensoivat.

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
La Syys 28, 2019 09:44
...mutta kun tuntuu, että edes sille pikkuhommalle ei ole enää nykyisin aikaa :(
Sama tilanne. Tästä syystä alkanut itse kattella aikaisempia käyttökiesejä uudempaa ja arvokkaampaa käyttöautoa, sitten kun se vaihdon hetki tulee. Ei silleen että kaipais uudempaa ajokokemusta tai fiinimpää autoa, mutta se ajankäyttö. Vapaa-ajan rahallinen arvo on omassa psykologiassa noussut aika monta sataa prosenttia lasten ilmaantumisen jälkeen.

Tää Ooppeli on kuitenkin ilmeisesti osoittautunut melko epäpommiksi noinniinkuin ikään ja kilsoihin suhteutettuihin odotuksiin nähden? Ainakaan kauheasti ei tunnu olevan raportoitavaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo on tää sen verran epäpommi, et on ylittäny kaikki odotukset. Hehkuja menee kun menee, liukutappien kumejakaa en nyt Opelin paskuuteen laske... Ainut vika on, et olin liian nuuka ja/tai varovainen eli en ostanu kerrasta nelivetona :|

Jos totaaliporsimiset unohdetaan, niin onko uudempi sen kummempi ajankäytöllisesti? Sama aika niiden huoltamises menee. Ja toisaalta saman niiden huolto myös maksaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onko Suomessa tyyliä sisältää kolmen vuoden huollot auton hintaa, kun auto ostetaan uutena? Minulla oli se sopimus Nevs Aerossa, tuntui huolettomalta auton pidolta silloin, kun ei tarvitse ajatella huoltokustannuksia. Nyt täällä ostetaan monia autoja huolto sopimuksella, kiinteä kuukausimaksu niin tietää kustannukset. Mersun kohdalla tulee ainakin aika paljon edullisemmaksi tehdä niin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onhan noita huoltosoppareita uusiin ja käytettyihin. Halvasta en tiedä mutta huoletonta toki :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kerran Opelin tiskillä tarjousta uuden auton yksityisliisurista hakiessani tarjottiin siihen päälle kiinteällä kk-maksulla huoltosopparia, joka kattaisi määräaikaishuollot. En muista sisältyikö siihen polttimonvaihtoja yms pieniä juttuja myös. Varsinaiset viathan taas on takuun piirissä.

Matikka meni muistaakseni jotakuinkin niin, että huoltosoppari olisi lisännyt kk-erää 30 oiroa kuussa, eli 360 oiroa vuodessa, ja liisuriajan eli kahden vuoden huollot olisi normihinnaston mukaan olleet tyyliin 250+350 euroa. Mun laskupäällä en saanut tuosta järkevää pakettia, kun maksaisin vielä vähän etupainotteisesti kuudensadan huolloista 720 euroa.
JP_Vette kirjoitti:
La Syys 28, 2019 15:08
Jos totaaliporsimiset unohdetaan, niin onko uudempi sen kummempi ajankäytöllisesti? Sama aika niiden huoltamises menee. Ja toisaalta saman niiden huolto myös maksaa.
Perushuoltojen puuhaamiseen menee uudemmillakin sama aika, mutta se kaikki muu hierominen mitä loppuunajettu ritsa vaatii, vähenisi huomattavasti. Tietty riippuu siitä miten paljon uudempaan ja minkälaiseen autoyksilöön sitä vaihtaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja tturku »

Samanlaisia kokomuksia noista takasatuloiden jumeista on muuten omasta NG-femmasta. Ja kyllä, kun on pari tenavaa niin ei sitä aikaa oikein ole autojen kanssa puuhasteluun ja jos olis niin sitten on yleensä takki sen verran tyhjä ettei sitä jaksa aloittaa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Huoltosopparissa on järkeä esimerkiksi käytetyn TSI/DSG -auton hankinnan yhteydessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja McStadey »

tsaarela kirjoitti:
Ma Syys 30, 2019 11:14
Huoltosopparissa on järkeä esimerkiksi käytetyn TSI/DSG -auton hankinnan yhteydessä.
:roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^jos sellaiseen suostuu joku sopimuksen myymään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja aero »

Riippunee sopparin sisällöstä. Ei kai nekään kaikki mitään "kaikki maksetaan mitä autosta hajoaa" -tyyppisiä ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Omaan ei kyllä Laakkosella aktiivisesti myyty huoltosopparia, vaikka hinnasto olikin pöydällä. Laitoin sen naiivisti perjantain ja sulkemisajan piikkiin :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Itelleni erittäin laimeasti yritettiin myydä Relluun huoltosopparia. Hinta taisi olla 29e/kk. Luulen, että takuunalaisessa kiesissä toi on niin huono diili, etteivät jaksaneet alkaa myymään enemmän. Hiljattain käytin määräaikaishuollossa hintaan 305e, joten jos ei pahasti vuosihuollot tuosta kallistu, säästöä tulee muutamia kymppejä vuodessa.

Sinänsä aika erikoista, että aika pienellä silmänlumeella saisivat varmaan soppareita menemään paremminkin. Esim. jos vaikka pyyhkijät ja polttimot sisältyisivät, jotka tuskin takuuseen menevät, niin sopparin tekijöitä voisi olla enemmänkin. Nyt toi on turhan helppo laskea kenen tahansa kannattamattomaksi. Saisivat ainakin sidottua asiakkaan oman huoltonsa asiakkaiksi. Nyt käytin tosin ostoliikkeessä eli Autoverkkokaupassa, koska se oli halvin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Delta-autohan myy käytettyihin autoihin samaan rahoitukseen ”huoltorahaa”. Vähän sama idea mutta vähän eri tavalla pyöriteltynä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin