NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla aiempina talvina lämmöt tipahti liikennevaloissa motarin jälkeen alle 75 asteen ja eberi käynnistyi. Nyt termarin uusimisen jälkeen lämmöt motarilla 90 pinnassa, liikennevaloissa tipahtaa johonkin 84 tienoolle, hyvin pysyy lämpimänä kun tuon ensin saa lämpiämään. Alkutalvi meni ilman eberiä, mutta kun pakkasta on vähänkin enemmän, niin ilman en kyllä ajaisi, niin paljon tuo nopeuttaa lämpenemistä.

Ei se eberin korjaus niin kallista ole, kuluvat osat saa muutamalla satasella ja ohjausyksikön korjaus maksaa noin 100e jos ei halua itse kolvailla. Työt tietty maksaa lisäksi jos ei itse askartele, noin 200e. Kaikki on tietty suhteellista, mutten tuota 5...10v välein tehtynä mahdottomana kulueränä pidä.

Edit: Lisätään että puskurin alasäleikkö on tukittu jumppapatjalla, mutta vastaavasti egr on tulpattu nyt ekaa talvea. Jälkimmäisellä pitäisi olla negatiivinen vaikutus lämpeämiseen.
Viimeksi muokannut SS, Su Helmi 25, 2018 18:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tollanen mielikuva mullaki oli kuluista. Niin tai näin, eilen lämppäri taas hönki normaalisti. Ihmeen hajamielinen kampe.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja AZP »

jcarlson kirjoitti:Manuaali piti kaupunkiajossa huonommin lämmöt yllä kuin maantiellä vaikka ajoviimaa on jälkimmäisessä selvästi enemmän.
Tuohan on melko normaalia. Maantiellä kun on kuormaa enemmän koneessa, niin riittää sitä hukkalämpöäkin. Nykyautoissa varsinkin kun se ajoviima on torpattu konehuoneista melko tehokkaasti, niin sen merkitys on vähentynyt. Mulla on Oldsissa kovimmat lämmöt kesähelteillä kaupunkiruuhkissa ja helpotusta saa lähtemällä maantielle, joten siinä on kyllä myös päinvastainen esimerkki. Ehkä bensan ja dieselin välilläkin on eroja tässä asiassa.

Tietenkin jos kaupungissa tempoo kovilla liikennevalokiihdytyksillä menemään, niin voi päästä keskimäärin kovempiin kuormiin kuin rauhallisessa maantieajossa. Yksinkertaistettuna voi laskeskella polttoaineen kulutusta per tunti, siitähän löpöstähän se lämmitysenergia otetaan. Toki hyötysyhde eli liikkumiseen menevä energian osuus vaikuttaa myös.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja taas tänään löin juustoraastimen tulille ja jätin lämpiään. En ehtiny kenkiä saada muksun jalkaan ku jo kuuntelin, et lämppäri käynnistyy. Nää kaikki viat tuntuu kulminoituvan minuutin mittaiseen sähköttömyyteen akun vaihdossa. Rattilukko on mekaaninen, joten sitä ei lasketa. Katotaan ny mitä ens viikko tuo tullessaan kylminen ilmoineen :lol: Jos se oliki pakkasesta kii, eikä akun vaihdosta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oliko niin että tässä yksilössä ei ole parkkilämmitintä, eli Eberi (vai onko se Webasto?) hurisee vain koneen käydessä? Onko näissä Vectroissa muuten vakiona tuo lämmitin kuten dieselsaabien pohjoisen malleissa, vai onko ruksittu lisävarusteena?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En tiä kumpi on merkiltään, Webastosta aina puhutaan vrt vaikka styroksi :mrgreen: Mut joo, ei saa käyntiin erikseen eli vain koneen käydessä.

Ohjekirjassa on kyllä ohjeet sen ohjaamiseen "ACC:n" kautta, jos on lisävarusteen ruksinu. Jahka jaksan, niin pitää kattoa Techillä onko lisävaruste vain ohjelmointi vai puuttuuko esim vesipumppu.

Vakiovarustestatuksesta en tiä. Isällä on kaks vuotta uudempi facelift ja siinä ei oo lämppäriä vaan lämmitysvastus kanavas. Ja tänki ohjekirja viittaa, et sellasen lämmitysvastuksen olis saanu näihin vanhoihinki rahalla.

Vaikuttaa muuten se muovi syyläripaketin edes aika paljo lämpiämiseen. Melko haipakkaa nousee 85 asteeseen mittari. Ja lisälämppärihän tais sammua 70 kohdalla, eli se ei boostaa sit enää.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja SS »

JP_Vette kirjoitti:Tollanen mielikuva mullaki oli kuluista. Niin tai näin, eilen lämppäri taas hönki normaalisti. Ihmeen hajamielinen kampe.
Tuo viittaisi ohjausyksikkövikaan, etenkin jos toimii muuten hyvin silloin kun toimii. Juotokset irtoaa piirilevyltä, välillä saa kontaktia, välillä ei.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ilmeisesti se ekalla sivulla mainittu mahdollinen termostaatinvaihtotarve on peruttu?

Kyllä keulan tukkiminen jonkunkin verran vaikuttaa. Loppuunajetussa kun oli vain puskurin aukot peitettynä pari vuotta sitten niin kelien noustua nollille alkoi koneen lämmöt motarilla huidella lähes sadassa asteessa. Kannattaa siis muistaa poistaa ne peitteet viimeistään pääsiäisenä ellei halua alkaa ihmetellä höyryilmiöitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Lohdullinen tieto sinänsä, että tina on halpaa ja sähköä tulee pistorasiasta. Kahtellaan jos vaikka ens talvena...

^Joo en mä termaria ala jumppaan. Sen verran kallis osa, että muovinpala keulalla ajaa kyllä asiansa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mulla jäi 1.9 TiDS:istä termari hyllylle, vaihdoin uuden tilalle mutta eipä lämmöt olleet uudellakaan sen kummemmat eli toimiva lienee tuo hyllylläki oleva. Lähtee edullisesti jos kiinnostaa jos tässä sama termari on mitä Saab 1.9 TiDS.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ainakin Saabissa sen verran ikävässä kolossa vaihtaa (ainakin isokouraiselle), että ellei harrastamisen ilosta halua hommaan ryhtyä, niin tutkisin ensin huolella että onko se vanha kunnossa vai ei.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eilen satuin huomaamaan C Vectrasta myös töpöperäisen mallin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mikä on töpöperäinen? Sedan vai hatchback? Jälkimmäinenhän kulkee Signum-nimellä.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Liekö ollut juurikin tuo Signum? Eikös C Vectrasta ole myös kunnollinen viistoperä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli

Viesti Kirjoittaja AZP »

Signum:
Kuva

Vectra 5D:
Kuva

Keulasta samannäköiset autot kuitenkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin