NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2014
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näin on toimittu jo pitkään. Käteiskaupalla joutuu vaan tyytymään vanhoihin ropposiin, koska valtaosa käteisestä on sijoitettu ja tullaan sijoittamaan ainakin seuraavat 3v. Siinäkin mielessä osari tai liisari on huono vaihtoehto. No, jos homma menee kuten pitää, reilun 3v päästä pystyn maksamaan sijoitustuotoilla sen Kia Optimankin kuukausierän ilman palkkatuloon koskemista. Tai sitten en. Aika näyttää.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Renault Laguna Break 1.8 16v Dynamique-03, Toyota Yaris 1.3-03
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3572
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vaikka pystyisit maksaan tuotolla Kiaa pois, niin et tee sitä kuitenkaa. Se Kia kun on pelkkä kulu kun taas muualla saat sille tuotolle tuottoa, eli tutummin korolle korkoa. Kuitenki jäät koukkuun, jos maailmanloppu ei tuu tai sijotuksies arvo romahda :)
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2153
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Auton omistaminen on vaikea laji. Mun piti myydä Megane viime syksynä, mutta vuosi on ajettu ja jossain vaiheessa ilmeisesti ajattelin, että no h*lvetti, ajellaan nyt sitten. :lol: Rellu on kuitenkin vm. 2011 ja vasta 115tkm mittarissa. Ja pääomaa tuossa ei ole älyttömästi kiinni. Tuon myymällä saa tilalle jonkun 250tkm ajetun Tsi-Golf/Passatin tai 15 vuotta vanhan Avensiksen tai Accordin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2014
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Olet asian ytimessä. Tasan tarkkaan sijoitan joka sentin takaisin, mitä sijoitukset tuottaa. Myöskin sen jälkeen, kun pääsen asetettuun tavoitteeseen. Koukussa ollaan jo, todella. Nälkä kasvaa syödessä ja tavoite on kuitenkin aikaisemmin eläkkeelle tai työskentelytahdin kevennys viimeisiksi työvuosiksi. Hiukka tärkeämpää kuin jonkun auton rahoittaminen... No, siihen on niin hemmetin kauan aikaa, että tässä ehtii säätää vielä ja paljon !

^
Jossain se järjen ja tunteen raja aina menee, vaikka kuinka vaihdatuttais, niin ei aina pysty, jos on asiallinen peli, niinkuin sulla, mutta ranskalainen, jossa jälleenmyyntiarvo on hemmetin paljon vanhemman japsin tasolla. Vaikka mua tuo osittainen sähköautoilu kiinnostaa kovasti, niin toisaalta nyt viehättää minimoida pääomakustannukset ja ajaa kuitenkin mahdollisimman järkevästi ja mukavasti.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Renault Laguna Break 1.8 16v Dynamique-03, Toyota Yaris 1.3-03
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10273
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vähän samaa linjaa itse vetänyt aina, että rahaa ei huvita makuuttaa autossa ja siksi ajellut esim loppuunajetulla Saabilla. Pienellä rahalla kun pääsee kiinni uudehkoon, nykyaikaiseen ja omat tarpeet täyttävään autoon, joka vielä miellyttää silmää eikä tunnu autoharrastajallekaan tusinatavaralta, niin miksi vaihtaa? Sen kalliimmasta autosta säästyneen pääoman sijoitan minäkin mieluummin plusmerkkisellä tuotolla kuin varmasti -15 % vuosituoton antavaan lifestylevehkeeseen.

Autoa kun en ole pätkällä koskaan ostanut, niin pääoman hintataso on tietyissä rajoissa itse määriteltävä. Ja se on vaan nolla- ja miinuskorkojen aika sellanen, että pistänyt vähän pohdituttamaan, notta paskaakos siinä jos joku kerta laittaisikin pääomaa yli sen kymppitonnin, joka on tähän asti ollut itselle ostettujen käyttisten maksimihinta. Jos siis vain muuten auton kulutaso asettuu suunnilleen samalle tasolle kuin vaikka mitä loppuunajetussa on ollut. Tätähän projektitopicissani laskeskelin, että jos olisin ostanut uuden farkun silloin kun loppuunajetun hommasin, niin kokonaiskulu olisi pääoman korkoa huomioimatta ollut tähän mennessä suunnilleen sama.

Kun meidän talouden lainojen keskikorko on hyvin alle 0,5 % tällä hetkellä, niin paljonko sillä on väliä miten paljon pääomaa autossa (tai missään muussakaan asiassa) seisoo? Korkokustannus kymppitonnille on 50 euroa vuodessa, joka puolestaan on noin prosentti auton kokonaisvuosikuluista. Toki se on eri asia jos talouden lainat on tapissa ja lisäpääoman kustannus onkin 5 %. Näin ei kuitenkaan omassa tilanteessani taida olla, vaan lisärahaakin pitäisi saada luokkaa puolen prosentin korolla.

Vaikkei siis kyse olekaan siitä autojobbarin vanerikopista saatavasta hassunhalvasta autorahoituksesta, mutta autoahan ei ole mikään pakko rahoittaa autorahoituksen nimellä kulkevalla pätkällä.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3572
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Siinä olis namu 200 tkm tuupattu 4x4. Takuuporsivan Haldexin lisäksi on myös takuuvarmasti kalkattava kaksoismassavauhtipyörä, niin ei tartte pikimustista laatikkoöljyistä sit murehtia :lol: Kamuxin myyjän kans on löytyny yhteinen sävel, kun enempää ei puhelimes voi tinkiä, koska "jos siitä löytyy koeajolla jotain, niin ei ole enää pelivaraa" ja myös myynti romutettavaksi on mahdollista. Eli rivien välistä luettuna koeajolla löytyy sanottavaa ja toi ruoska on heille pelkkää miinusta viivan alla.

Eli susirajalla oleva häkkiauto 200 tkm oletettavasti takuuhuoltamattomalla huoltokirjalla, niin siinä olis joko täydellinen puuhakohde kesälomalle tai pahempi taloudellinen taantuma tiedos, mitä viis vuotta sitte yhden femman kans oli... Autokuumetta pukkaa, ainut ongelma vain, että jos paskuus ja tinkivara ei ookkaa oikeassa suhteessa, niin se olis taas käytetty vapaapäivä yhteen pk-reissuun. En tiiä, töiski on niin kiire ennen lomaa, et ei viittis lomaa pitää ennen varsinaista lomaa :roll: Lyökää nyt joku halolla päähän...
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1146
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja koistha »

Pyöränlaakerit menee, takaluukun lukon moottori hajoaa kahden vuoden välein siten, ettei varaosatakuu ole enää voimassa, Löpötankin lukituksen moottori menee. Noita on työkaverilla ollut viimeisen parin vuoden aikana.
Tuolla autolla pääsit taatusti paikallisen Opel-huollon kanta-asiakkaaksi :lol: Oliko tarpeeksi tylysti sanottu vai pitääkö keksiä lisää ? En siis oikeasti tiedä mistään mitään.....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3572
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Femmastaki piti mennä laakereita vähän väliä ja 110 tkm matkalla en ainuttakaa vaihtanu, Volvos hajoo alustan palikat ja laakerit eikä siihenkää oo reilus vuodes vaihdettu, Inkku tuskin kahta vuotta on niin lukkomoottori pitää vaihtaa vain kerran sekä lukollinen tankin korkki on jo Volvon jäljiltä hyllys... Hae siis isompi halko, ettei mee taas päivää Hesan reissuun :D
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1146
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja koistha »

Se löpötankin moottori hajosi lukittu-asentoon..... Ei päässy kaveri edes tankkaamaan.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10273
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pahoittelut innostamisesta, mutta edellä taitaa olla lueteltu ne A-Insignian pahimmat tyyppiviat (toki peräytystutkan anturit porsii lisäksi myös). Muille kuin tojotamiehillehän toi lista on aika lyhyt ja Haldexia lukuunottamatta melko pieniä murheita.

Sitä oon miettinyt joskus noita opiskellessa että miksi kaikialla puhutaan että kaikki ekojen vuosien 4x4-Inkut porsii, mutta saappiforumilla on aika vähän juttua siitä että kaikki XWD-kolkit porsii. Nelaritekniikka ymmärtääkseni prikulleen sama.

Johonkin vuosimalliin ne ksi päivitti sitä Haldexia niin ettei pitäis nesteiden mennä sekasin, mutta en tiedä koska. Minkäs ikänen toi on?

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3572
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

MY11-12 on se heikko stefa. Ja myyjän mukaan toi on 11, mut se nyt voi olla mitä vaan, kun kaiketi rekisteröintivuotta mainostetaan. Ja kai noilla vuosilla se on jo vaihdettu, kun kaiketi öljyjen sekottumisen myötä hajoo sen verran, et herjaa jo ajotietokoneeski nelivedon vikaa.

Mitä mä oon Haldexia netistä opiskellu, niin ensin nousee karvat pystyyn ja mitä enemmän lukee, sitä vahvempi fiilis tulee et huoltamattomanaki ongelmat on lähinnä muutaman kympin paineanturi ja/tai muutaman satkun pumppu. Ja neki kestää satoja tuhansia, etenki huolletuis. Toki aina vois iskeä porsimus maximus. Ei ne T5:kään ikuisia aina ole :)
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 3997
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

koistha kirjoitti:
Ti Kesä 25, 2019 15:25
Se löpötankin moottori hajosi lukittu-asentoon..... Ei päässy kaveri edes tankkaamaan.
Eikö siinä muka oo hätäaukaisua jossain verhoilun takana?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10273
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^onko siis niin että ihan ekat vuosmallit 2009-2010 ei kärsi huonosta stefasta ja litkujen sekoittumisesta?

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3572
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

OCF-foorumilta tongittu viisaus toi MY11-12.

Wikipedia taas väittää, et neliveto tuli syksyllä 2010 eli MY11. Eli näillä tiedoilla ekat kaks vuotta maksettiin oppirahoja :)

Ja ton MY11 googlasin äsken, eli toi vm. 2011 on joka tapaukses ongelmavuosikertaa, vaikka olis MY12 oikeasti. Toisaalta sen ne myyjät yleensä muistaa mainostaa, jos niin on.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10273
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Wikipedia puhuu wikihöpöjä. MY2009 4x4: https://www.nettiauto.com/10403597

Vastaa Viestiin