NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1586
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Kesä 25, 2019 20:06

Elämysmatkailua kehiin vaan, ettei jää hampaankoloon harmittamaan. Kamuxin kanssa toki kaupanvääntö on aina mielenkiintoista, riippuu millainen pelle siellä vastassa on. Osa on oikeesti pellejä, muutamaan oikeaan automyyjäänkin olen toki Kamuxilla törmännyt. Volyymillahan ne pelaa, joskus voi joku ruoska lähteä halvallakin, että saavat varastoon liikettä.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

aero
-
Viestit: 6066
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja aero » Ti Kesä 25, 2019 20:14

AZP kirjoitti:
Ti Kesä 25, 2019 15:31
Sitä oon miettinyt joskus noita opiskellessa että miksi kaikialla puhutaan että kaikki ekojen vuosien 4x4-Inkut porsii, mutta saappiforumilla on aika vähän juttua siitä että kaikki XWD-kolkit porsii. Nelaritekniikka ymmärtääkseni prikulleen sama.
Voi liittyä siihen, että Suomessa kaikki ekojen vuosimallien kaikki porsii aina. Eka vuosi on oppirahavuosi, toka vuosi vähän fiksattu ja kolmas vasta toimiva. Ja neljäs sitten onkin facelifti ja sen myötä uusi eka vuosi. Saappivoorumilla ollaan teeseiskan* ja geeteeseiskan** jälkeen niin onnellisia kaikesta mikä kestää, että ei osata enää valittaa :mrgreen:

*) Näähän porsii tyypillisesti jossain 200-300tkm nurkilla, eli heti uutena
**) Vielä paskempia, 150-200tkm on kehuttu tyypillisesti odotetuksi eliniäksi. Paitsi sitten ne kolme, joilla on ajettu jo 470tkm alkuperäisellä ahtimella, kun huoltokirjassa ei ole mainintaa
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4169
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ti Kesä 25, 2019 20:19

Minä koen velvollisuudekseni puuttua tämmöiseen haitalliseen keskusteluun. Olemme aatteellinen yhdistys ja on suorastaan kerettiläistä että aatteellisen yhdistyksen foorumilla puhutaan muista kuin Saab-aiheista. Aatteellisella yhdistyksellä pitäisi olla ehdottomasti niin, että vain Saab-aiheilla saa osallistua keskusteluun ja muut aiheet ovat kiellettyjä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3296
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Kesä 25, 2019 20:25

^^^Niin se tekee. Eli ei saisi luottaa kaikkeen netissä kirjoitettuun... Niin se on aina ollu, et sinänsä ei uutta.

^^Joo toi myyjä tuntu sellaselta, et se auto halutaan myydä. Tosin mielisteli kyllä silti sillä, että mielellään ottavat autoja vaihdossa :mrgreen: Noh, totuus lienee toinen, paitti tietty hinnallansa kaikki. Ja suoraan kyl painotti, että tulee paikan päälle tinkimään kun on nähnyt auton...

Tosta Inkusta viä...

phpBB [video]


On noi mulkosilmä-xenonit vaa hauskat. Toisaalta ne ei mulkoile vastaantulijoita, vaan ainoastaan vaihtaa lyhkäsille. Ja kunnon lisäpitkien kans valokeila on niin leveä muutenki, et turhathan noi on lopulta :mrgreen:

Inkku-kuume on nyt jo sillä tasolla, et periaattees vois ehtiä töistä pitään vapaata, periaattees ei. Toisaalta pakko tässä kohtaa myöntää, että Inkkujen osalta on ollut Nettiautossa neliveto-ruksi päällä viimeset puoli vuotta. Eli kun sen jätti pois, niin kyllä Haldexille tulee hintaa. Samalla Kamuxilla on etuvetonen 60 tkm enemmän ajettu ja hintaa 6 k€ vähemmän. Toki varusteiltaan se on karvalakimpi. Maksetaanhan Aeroistakin Aero-lisää, miksei sitte mulkosilmävaloista ja sporttipenkeistäki vois :roll: Toisaalta ei oo edes nahkajakkarat, jo sen takia pitäs jättää muille ostajille toi. Toisaalta ei oo kyl Volvossakaan.

Ja se 6 k€ toki on taskuraha, en mä sillä. Mut tosta nelikosta lähtee vuodes sen verran hinnasta pois, mitä se halvempi maksaa kokonaisuudessaan...
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Kesä 25, 2019 20:38

Nelikoiden hyvä puoli on vetopidon lisäksi kyllä se, että ne pitää arvoansa tosi hyvin. Sehän se on se salaisuys siinäkin, että nyt vuonna 2019 ne 8-vuotiaat nelkkuinkut on tuolahintaisia etuvetoihin nähden. Uutenahan ei näin ollut.

Mut totuus lienee että perusinsignian maavaralla nelivetoa tarvii oikeasti juuri ei koskaan, jos auton vain rengastaa kunnon kumeilla. Sen puoleen se lisähinta on melko kova.

aero
-
Viestit: 6066
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja aero » Ti Kesä 25, 2019 21:38

Kääntyilevät valot on kyllä hauskat, yllättävän kivat ajaessa, vaikka skeptisenä ihmettelin että piruako moisilla. Kaukovaloilla toki hyöty hukkuu, jos keulalle törkkää valokannua sen minkä laki sallii. Kauheen kapeella toi kuitenkin pitää valokeilaa risteyksessä, kun vauhtikin on matala - hyvin sopisi levittää valokuviota siinä kohtaa.

Minä jättäsin etuveto-insignificantin kauppaan, ihan vaan siksi, että hinnan lisäksi siinä ei minusta ole oikein mitään etua takavetarilliseen, kun muuten keskenään vastaavia autoja markkinoilta löytyy. Komppaan AZP:tä toteamalla, että neliveto on vahvasti mukavuusvaruste, mutta sen verran kiva moinen, että mua jäisi harmittamaan ostaa vajaaveto ilman mitään erityistä syytä. Tämä ei toki tarkoita, että muiden pitäisi seurata meikäläisen mieltymiä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3296
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Kesä 25, 2019 21:59

Sen vähä mitä tolla XC:llä ajoin viime talvena, niin on se neliveto vähän kuin ilmastointi. Tai ilmalämpöpumppu kesällä. Tai akkukäyttönen mutterimopo renkaiden vaihdos... Joo, ajoinhan mä reilu kymmenen vuotta sitte isän Pajerolla, mut se oli eri asia ja ajatusmaailma muutenki. Kunhan se 500 tkm tulee Astras täyteen, niin nelikko tulee senki tilalle. Aikaa siihen ei mee kuin kolme vuotta, sen aikaa pitää lainata avopuolisolle hankittua autoa :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Kesä 26, 2019 01:24

aero kirjoitti:
Ti Kesä 25, 2019 21:38
Komppaan AZP:tä toteamalla, että neliveto on vahvasti mukavuusvaruste, mutta sen verran kiva moinen, että mua jäisi harmittamaan ostaa vajaaveto ilman mitään erityistä syytä. Tämä ei toki tarkoita, että muiden pitäisi seurata meikäläisen mieltymiä.
Ihan samaa mieltä. Mitä noita Insignioita potentiaalisina Saabinkorvaajina katsonut, niin aina välillä todennut itselleni, että jos Opel-linjalle lähtee, niin autossa soisi olevan edes jotain spesiaalia, kuten nahkajakkarat, kunnon kone ja neliveto. Pienen haldexin porsimuspelon lisäksi kun mikään muu kuin auton hinta ei tue etuvetoisen perusmallin ostamista.

Mutta se hinta voi monelle olla jonkinlainen kynnyskysymys. Pari kertaa jo meinannut kommentoida tähän JP_Vetten kurkkimaan yksilöön, että kun pistää ”vain” nelisen tonnia lisää fyrkkaa tiskiin, niin saa puolet uudemman vastaavan nelivetoinkun. Etuna omaan silmään huomattavasti paremman näköinen ulkoa ja sisältä (2014 facelift) sekä se parempi stefa siellä vetolinjassa. Tai vastaavasti sillä samalla hintalisällä saisi viimeistä vuosimallia olevan, eli kaksivuotiaan kohtalaisesti varustellun etuveto-A-insignian. Jotenkin vain niissä tuntuisi hinta/ominaisuussuhteet osuvan paremmin kohdilleen. Mutta ne vaativat sen nelisen tonnia lisää fyrkkaa, ja se ei ole kaikille edes mahdollista. Tai jos on, niin saattaa aiheuttaa tinkipainetta jostain muusta elämän osa-alueesta. Siksipä jätin aiemmin tuon kommentoimatta, kun muistelen mainitun että kymppi on siinä kipurajoilla, enkä tiedä onko kipuraja nyt itse asetettu henkisen vai ihan konkreettisesti koko perheeseen vaikuttava fyysisen kivun raja. Ja melkein 50 % korotuksen esittäminen toisen henkilön asettamaan hankintabudjettiin voisi kuulostaa hieman snobilta.

Pointtina siis se, että on se autoon laitettava rahakin jossain määrin erityinen syy olla hankkimatta nelivetoa. Ja se on todellakin henkilökohtainen ja suhteellinen käsite, miten erityinen syy esimerkiksi neljän tonnin hintalisä autolle on.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3296
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Kesä 26, 2019 05:19

Kyl mä sun ketjun linkkaamia autoja oon kattonu, ja siä niitä tullu vastaan. Mut jos heittää neljä tonnia lisää, niin heittää sit kerrasta toisenki ja ostaa rehdisti isomman, nätimmän ja uudemman. Ja saa mulkosilmien sijaan matriisivalot, nahkajakkaroita ja avattavaa lasikattoa unohtamatta :D

Kuva

Eli se ongelma on siinä, että aina lyömällä hiukan lisää sais entistä enemmän rahalle vastinetta. Varmaan ton B Inkunki vois ostaa, jos tietäis ajavan sillä muutaman vuoden. Mut ku on tätä autokuumevikaa. Ja lähtöbudjetti on se 5 k€, ja se on jo tuplattu.

Kaikis budjeteis on ongelmansa. 5 k€ luokan autot on pääsääntösesti täyttä paskaa, et mun budjetis parasta olis kattella parin-kolmen tonnin rehdisti rikkinäinen ruoska ja pitää viikon pekkaset saattaakseen sen kuntoon. On siä Nettiautos 6 k€ nelivetoinkku. Se on vaan yli 300 tkm ajettu. Hinnanerotuksella tekis toki raskastaki remonttia, mut jotenki on se fiilis, et nää vanhat+loppuunajetut+ylihintaset on taas vähäks aikaa nähty. On sen verran myrkkyä myydä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Kesä 26, 2019 08:58

Joo, toi 17,5 k€n Binkku oli mulla stage kakkosena mielessä, mutta en viittinyt sitä enää laittaa, ettei syytetä sitten ylivelkaantumiseen yllyttämisestä :mrgreen:

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3296
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Kesä 26, 2019 10:00

Kyl mä varmaan palaan takasi maantasalle. Sain Kamuxilta kuvat huoltokirjasta ja siä oli tälleen perusrealistiyleistyksenä ulkomaankielisessä kirjassa pakolliset leimat reilu 30 tkm välein ja pari lisämainintaa jakopäästä Suomen puolella. Eli sellanen peruspaska longlife-huollettu ilman mitään ylimäärästä, kuten voimansiirron huollot.

Voi toki olla, että korjauksia on tehty ja niitä ei ole sitten tietenkään huoltokirjassa, mutta kyllä se vähä niin on, että ei kannata vapaapäivää tän yksilön takia ottaa. Siä samalla suunnalla Vantaalla joku yksityinen myy sitä 300 tkm tuupattua nelivetoa puoleen hintaan. Et ton puoli milliä tuupatun Volvon kun myis ja hakis kolmannesmillin tuupatun Inkun tilalle, niin väliraha on max pari tonnia ja siinä saa sit samat ongelmat mitä siinä tuplasti kalliimmas. Toki siinä(kin) on se periaatteellinen vika, että nykyään en halua käyttää edestakasi yli tuntia siihen, että käyn toteamassa koeajonkin vain ajanhaaskaukseksi :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Kesä 26, 2019 10:21

JP_Vette kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 10:00
... kuten voimansiirron huollot.
Se Haldexihan on GM:n spexin mukaan huoltovaba :mrgreen:

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Kesä 26, 2019 18:53

Lueskelin muistin virkistämiseksi sen Wikapedian artikkelin A-Insigniasta. Siellä mainitaan että 2.0 CDTI:hin tuli 4x4-optio syksyllä 2010 eli ilmeisimmin MY2011:een. Taitaa olla niin että MY2010 ja sitä ennen nelivedot oli kaikki bensakoneita.

Huomiota kiinnitti tekstissä nämä:
In 2011, German institute DEKRA gave Opel an award for the Insignia as a car with the fewest flaws in its class.

In 2012, Gesellschaft für Technische Überwachung mbH/Association for Technical Supervision evaluated Opel Insignia as number one in terms of used car quality.
Tossa on niin monta saksalaista üütä ja sch:ta, että tollanen taho kun toteaa että auto on laadukas käytettynäkin, ja siihen kaikille mäkihyppyä seuranneille tuttu Dekra sanoo että vikoja on vähän, niin ei se auto voi kai ihan paska olla? Ja onhan se 2.0 dieselikin jatkojalostettu JTD:stä (Jumalan Turbo Dieseli) eli on siis samaa apokalypsiin asti roksuttavaa laatua kuin Saabin kone. Että eiköhän ainakin se puoli pitäisi olla kunnossa vaikka oliskin longlifehuollettu.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3296
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Heinä 06, 2019 21:02

Oioioioioi hetki hetkeltä tilanne menee parempaan suuntaan

https://www.nettiauto.com/mitsubishi/ou ... v/10598391

Eli 15 k€ Outlander ja tonnin hyvitys vaihtoautosta. Eli 14 k€, kun sen tonnin saanee ilman autoaki. Vähä polttelis, mut on siinä siltiki se, että jos tolla sen vuoden pari suhaa ja mittaris on 300 tkm, niin se on tonnin auto sitte. Tai kahden, jos on hyvät renkaat. Et tulee siinäki sit hintaa... En tiiä. Toisaalta polttelis, toisaalta ei yhtää :?
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja Cona » La Heinä 06, 2019 22:02

Varmaan ihan Ok kiesi tuo Mitsu, mutta mikä saa autoliikkeen kirjoittamaan myyntitekstit jotka on kuin suoraan yläaste-ikäisen päiväkirjasta?! :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Vastaa Viestiin