NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9083
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Heinä 24, 2019 19:52

Ihan mielenkiinnosta: kerro tarkemmin kenguru-D:n oireista.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3261
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Heinä 24, 2019 20:01

JKen kirjoitti:
To Heinä 11, 2019 17:59
Venttiilipöytä näistä Insignian automaattilaatikoista hajoaa

https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=264151

Ensin nykii alapäin vaihdossa n. 60 km/h nopeudessa ja seuraavaksi paukahtelee paikallaan ollessa D-N-R vaihdot. Laatikon öljynvaihdolla voi tekohengittää vähän aikaa.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9083
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Heinä 24, 2019 20:04

Oot sä aika kiltti myyjäliikkeelle jos annat ton olla :roll:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3261
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Heinä 24, 2019 20:32

Kiltti vai laiska? Silloin muinoin taannoin sain femmasta ihan hyvän nelinumeroisen summan, mut en mä sit tiä. Vanha paska mikä vanha paska. Niinku sille niistä hehkuistaki sanoin, et tympi kun hän itte kerto tietävänsä vian, mut tämmönen kovas lämmös oireileva laatikko... Kyl se asenne mulla on, et paskoja nää kaikki on, pitää vaan löytää vähiten paska. Ei tän korjaamista mikään taho tuu koskaan suositteleen myyjän piikkiin ja toisaalta vaikka sais kaupat purettua, niin samanlaisia pommeja nää kaikki tän ikä- ja kilsaluokan paskat on. No se XC90 oli poikkeus, mut muuten. Tavallaan joo olishan mulla nyt lomalla aikaa ettiä toinen tilalle, mut kyl nää tän hintaluokan vehkeet on niin totisia seulottavia, et edes tän kuntosen löytäminen on aika työn ja tuskan takana.

Opel-foorumilla väitetään, et venttiilikoneisto on asennettavis laatikko paikallaan, joten se on sit se n. 500 € ja se on kärsittävä. Toki iso raha se on ja viä isompi tatti ottas ton takia, mut jos sen suhteuttaa et tolla rahalla ei saa edes talvirenkaita tähän, niin onko se sitte niin paha?

Sit taas jos myyjä maksaa x eur sen korjaamisesta, niin enemmän siinä joutuu ite maksaan kun korjaamo ottaa viä tonnin päälle. Ja tosiaan vaikka kaupat purkais, niin aika äkkiä puolet tosta rahasta on poltettu kun kaikki naapurimaakunnat kiertää läpi ettiessä sitä timanttia.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9083
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Heinä 24, 2019 20:43

No se on kyllä totta tuokin, ja hyvin käytännönläheinen lähestymistapa. Ja nyt sulla on jo kohtuuhyvä kuva siitä mitä kaikkea laitettavaa autossa on, joten osaa budjetoida millä summalla se tulee kondikseen. Ja tosiaan jos auto on poikkeuksellisen siistikuntoinen, niin arvonsa silläkin. Jos ostaa sen teknisesti ehjän mutta kauhtuneen, turskanhajuisen ja tervatuilla penkeillä olevan samanhintaisen verrokin, niin sen laittaminen hygieeniseksi ja sivistyneeksi ei ole ihan halpaa sekään.
Viimeksi muokannut AZP, Ke Heinä 24, 2019 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3261
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Heinä 24, 2019 20:50

Kyl ne hajupommit on semmosia, et jos ne hajut sais otsonoinnilla pois niin kaikki ne olis jo otsonoitu :mrgreen:

Ja ihan oikeesti käy joskus kattomas noita viiden tonnin ruoskia. Puolet on semmosia, ettet viitti edes koeajaa. Varmaan toki joo ostamalla vuoden vanhan C1 Citroenin ei oo se fiilis, mut näis joissa hinnasta on lähteny se 80-90 %, niin ei oo hääviä leivän ansaintaa sillä myyjälläkään.

Ainut morkkis nyt on se, etten ostanu sitä hevosenpaskas uitettua XC70:tä. Toki siinä oli 280 tkm ajettu kaksoismassavauhtipyörä, et se kun sanoo porsimusmaximus, niin menee se vajaa pari tonnia sen siliän tien. Sillä rahalla saa tähän purkuautosta laatikon asennettuna. Ja jopa alvillisen kuitin kera.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1808
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja Cona » Ke Heinä 24, 2019 21:00

Näissä sun tarinoissa on kyllä inhorealismia parhaimmillaan. :D

Mulla on kait käynyt tuuri muutaman kerran, esim. se kolkki, jonka hain Westendistä ekalta omistajalta 134tkm ajettuna 9 vuotta sitten on vissiin liikenteessä vieläkin. Ja hintaluokka oli juurikin se 5K€
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9083
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Heinä 24, 2019 21:43

Kyllä mä muistan muutaman todellisen katiskan, joita kävin tuossa hintaluokassa katsomassa kesällä 2009 ennen kuin päädyin nykyistä edelliseen kolkkiin. Yksikin Chrysler makasi myyjän hallin nurkassa ja jobbari oli olemukseltaan kuin suoraan jostain Vares-leffasta. Tyyppi sahas sitä autoa käyntiin varmaan minuutin ja lopulta se hörähti käyntiin savupilven saattelemana ja nostimet naputtaen aika pitkään. Ehdin siinä jo pelästyä että onko siellä koneessa öljyä laisinkaan. Koeajolla jarrut puolsi niin että neljänkympin vauhdissa sai esittää ihan Vatasen otteita että pysyi suoralla tiellä.

Mutta muistan myös tavanneeni tuolloin useamman ihan siistikuntoisen ja pääosin ehjän viiden tonnin auton, joista ei sitten syystä tai toisesta kauppoja syntynyt. Että en mä sitä allekirjoita että ne kaikki olisi pilalla, eikä mun otoksella edes suurin osa. Toisaalta mistä mä tiedän jos ne viksun oloiset yksilöt oli kaikki piilovikaisia? Ja toki näistä on nyt se 10v aikaa ja jostain syystä viimeaikojen koeajot on keskittyneet astetta kalliimpiin ajokkeihin. Ehkä maailma on vain muuttunut.

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ke Heinä 24, 2019 22:22

Itellä paukahteli kanssa femmassa vaihdot R-N-D satunnaisesti, aika usein itseasiassa. 3,5 vuotta ja 40 000 km se pärjäs ilman että oireet muuttui pahemmiksi. Heti alkuun vaihdoin öljyt ja niissä olikin aikas paljon mustaa joukossa. Nykimistä en muista ajossa, paitsi etanolilla kylmänä jotain pientä :?

En varmaan tuosta laatikosta jaksais loppuunajetussa valittaa, jos ei ajoa haittaavaa vikaa ole. Kuluvia osia kuitenkin :roll:

Äitini teetti keväällä kytkinrempan paikallisessa merkkihuollossa V60:n. Painelaakeri siellä oireili mutta varmaan siellä muutakin meni kun noin 2500 € siihen meni. Kilometrejä oli luokkaa 185 000. Ei nää automaatit niin kalliita loppupeleissä siis oo ees vikaantuessaan (paitsi ehkä DSG :facepalm_man: )
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » To Heinä 25, 2019 14:13

Eipä tossa paljoa auta myyjää hätistellä, ainakin työskentelemäni ison autoliikeketjun ja kuluttajaneuvonnan välillä tehtiin yhteistyössä ohjeistusta, mikä on lain hengen määrittämä hinta/kilsaraja, jolloin liike on vastuussa auton eri osien vikaantumisesta. (Automaatti)vaihteiston osalta puhuttiin n. 200tkm kilsan matkasta, ellei auto ole ollut erityisen kallis tms, mutta jos puhutaan ~5000€/300tkm autosta, niin myyjäliikkeellä ei juurikaan ole velvollisuutta tulla euroakaan vastaan.

Koneen osalta lain hengen mukaisena kestoikänä käytettiin n. 300tkm, joten kun hehkuille ei ole määritetty vaihtoväliä, niin liikkeen kuuluukin sinänsä osallistua, mutta tolla kilsamäräällä erittäin pienellä osuudella, joten toi 25% on ihan hyvä vastaantulo, muistelen, että 5-10% oli liikkeen sovittu vastaantulo tuollaisessa tilanteessa.
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Saab 9-5 2.0TA Aero -11

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9083
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP » To Heinä 25, 2019 14:54

Eikös ne normaalit osien kestoiät ole kuitenkin eri asia kuin se että myy viallista autoa ehjänä? Rikkinäistä saa myydä jos viat ilmoittaa, mutta jos ei ole ilmoitettu vikoja, niin mitään satojen eurojen korjauksia vaativia vikoja ei kaupanteon hetkellä saisi autossa olla.

Se on sitten eri asia jos ehjänä kaupanteon hetkellä ollut auto porsii parin kuukauden päästä kaupoista totaalisesti. Silloin katsotaan että onko oletettu kestoikä jo ylitetty vai ei.

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2505
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja tsaarela » To Heinä 25, 2019 15:04

Eilen paikallisesta Opel-marmorista rättikaton öljyä hakiessani todistin vastuukysymyksen puintia erään takuunalaisen Opelin ilmastoinnin jäähdytysaineen vähyydestä. Tehdas/maahantuoja oli sitä mieltä, että artisti maksaa aineet, kun imastoinnissa ei mitään ole rikki. Asiakas puolestaan totesi erinäisten voimasanojen säestämänä, että hän ei litkuja maksa, kun on takuunalainen (2v) auto, ja että hän ennemmin purkaa koko kaupan.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9083
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP » To Heinä 25, 2019 15:50

Nuo onkin sellaisia harmaansävyisiä juttuja, että paljonko saa ehjässä autossa kulua kylmäainetta, öljyä tai muuta litkua, jonka ei periastteessa normaalisti kuuluisi kauheasti vajua. En kyllä tiedä miten voisi uuden auton ilmastointia väärinkäyttää niin, että kahdessa vuodessa kylmäaine vähenee sen verran, että sen käytännössä huomaa. Tietämättä syytä siihen miksi alle 2-vuotias auto on vaatinut ilmastointihuoltoa, sanoisin että ei se kuitenkaan ihan normaalilta kulumiselta vaikuta (jos siis vajauksen on käytännössä huomannut kylmätehosta).

Mutta onhan noita valmistajien speksaamia "normaaleja" öljynkulutuksiakin luokkaa litra per 1000 km, jolloin ollaan jo melkein keskimääräisen tuoreöljyvoidellun kaksitahtisen tasolla :mrgreen:

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » To Heinä 25, 2019 16:30

AZP kirjoitti:
To Heinä 25, 2019 14:54
Eikös ne normaalit osien kestoiät ole kuitenkin eri asia kuin se että myy viallista autoa ehjänä? Rikkinäistä saa myydä jos viat ilmoittaa, mutta jos ei ole ilmoitettu vikoja, niin mitään satojen eurojen korjauksia vaativia vikoja ei kaupanteon hetkellä saisi autossa olla.

Se on sitten eri asia jos ehjänä kaupanteon hetkellä ollut auto porsii parin kuukauden päästä kaupoista totaalisesti. Silloin katsotaan että onko oletettu kestoikä jo ylitetty vai ei.
Onko auto rikki vai onko siinä vain normaalia kulumaa 300tkm ajetulle autolle? Vaihteistohan käsittääkseni toimii ihan suht normaalisti, kunhan vaan vähän nykäisee laitettaessa d:lle, joka johtuu puhtaasti venttiilikoneiston normaalista kulumisesta noille kilsoille.

Rikkinäistähän ei saa myydä, mutta edelleen noissa päätöksissä pätee myös se, että ostajan on ymmärrettävä ostavansa käytettyä laitetta, ja tässä tapauksessa auton hankintahinta on n. 15-20% uuden vastaavan hinnasta, joten on mielestäni aivan selvää, että tässä hintaluokassa ei voi odottaa kaikelta aivan täydellistä toimintaa, ja uskallan myös väittää, että aika harvassa 300tkm ajetussa kone, vaihteisto, alustan osat, ilmastointi jne toimii täysin kuin uudessa autossa. Mitä enemmän ajettu peli, sitä enemmän tätä "rikkinäisyyttä" katsotaan normaaliksi kulumiseksi.

Jos jokaisen 300tkm ajetun auton viat pitää luetella myyntilapussa ja jos myyjä on ne velvollinen korjaamaan sillä parin sadan euron katteella minkä noista saa, niin loppuu se jobbarointi aika nopeaan.

Toki myyjältä kannattaa kysellä ja moni saattaa maineen takia maksellakin osaa korjauksista jne, mutta edelleen uskallan väittää, että jos riitaa tulee myyjän kanssa korjauksista, niin kuluttajaneuvonnan kauttakin käytettynä todennäköinen maksaja löytyy peiliin katsomalla.
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Saab 9-5 2.0TA Aero -11

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3261
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Heinä 25, 2019 18:08

Tää teki ekan vaihteiston rykäsyn jo koeajolla pienimuotosesti. Sillain olen inhorealistisin silmin tätä ostanu, et paska tää kuitenki on. Ne hehkutki olis menny ohi reklamoinnista ellei se myyjä olis ite niistä maininnu. Tänään ajoin Nokia - Piikkiö - Nokia - Tampere - Nokia ja rytkyttelin parkkiksillali R N D N R D N R moneen kertaan ja en saanu rykäsyä aikaseks. Eilen taas rykäsi melkein joka kerta. Ehkä se on kuun asennosta kii? Se femma meni tosiaan 110 tkm nykivänä ja lopulta dumppasin sen Coltille korjaamon sijaisautorällästykseen... Ja tiesi mitä osti :)

Sinänsä hassunhauskaa Aisinilta, et ne antiikkiset neliloviset kestää huoltamattaki maailman tappiin, mut kaikki viisvaihteisten vaivat on sitte periytyny myös kuuslovisiinki. Vai onko se sitä optimointia hehkulamppukartellin mukaisesti?

Opelin takuuehdois muistaakseni lukee, että katoavat kylmäaineet eivät kuulu takuun piiriin. Öljyähän sai mennä tyyliin 6 dl tonnille, mut ainakaa mun auto ei sen vertaa öljyä syö edes 18 tkm matkalla, mikä on siis pisimmäks venähtäny öljynvaihtoväli. Muuten kyllä olen siitä kylmäaineestakin sitä mieltä, että kahdes vuodes katoava on kyl tuotevirhe... Vuosikausiahan noilla normaalisti ajetaan ilman täyttöä 8O Traktoreissahan saa kuumana päivänä aineet ylipaineventtiilistä ulos jos sammuttaa koneen ilmastointi täysillä. Ja myös ajaes, jos on ekoekosähköllä kytkeytyvä flekti ja maski tarpeeks tukos. Mut kaiketi autois flekti korjaa tilanteen, jos paine nousee liikaa auto sammuksis?

Mut takaisin iloisimpiin asioihin. Tänään mulkoilin kaverin NG9-5:ttä, jossa on myös AFL-valot. Inkussahan on ne nurkkavalot tiukkoihin kurveihin. Näkyy projektorin vasemmalla puolella.

Kuva

Saabis vastaavaa ei ole.

Kuva

Ei ollu myöskään sumarissa tyyliin VAG. Onko toi normaali puute, vai johtuuko jenkkiviennistä?
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Vastaa Viestiin